دریافت اسکار و جعل سخنان فرهادی در رسانه‌های ایران

 رادیو آلمان: ترجمه “خبرگزاری فارس” و “جهان نیوز” از سخنان اصغر فرهادی به هنگام دریافت جایزه اسکار متفاوت از دیگر ترجمه‌ها بود. در گزارش جهت‌دار این رسانه‌ها هم سخن از برنامه هسته‌ای می‌رود و هم “پیروزی بر اسرائیل”.

در میان شور و هلهله سایت‌های فارسی زبان و حتی غیرفارسی‌زبان از جایزه اسکاری که برای اولین بار به یک فیلم ایرانی تعلق گرفت، واکنش رسانه‌های دولتی ایران خواندنی‌تر از بقیه بود.

تلویزیون دولتی ایران دریافت جایزه اسکار توسط اصغر فرهادی را “پیروزی بر اسرائیل” خواند. جام جم آنلاین، ارگان اینترنتی صدا وسیمای جمهوری اسلامی نیز در خبرش تاکید کرد که در جشنواره سینمایی اسکار فیلم “جدایی نادر از سیمین” در بخش بهترین فیلم خارجی با “یک فیلم کمدی” از اسرائیل رقابت می‌کرده است.

مانا نیستانی به زیبایی تحریف سخنان فرهادی را به تصویر کشیده است

سایت “جهان نیوز” که نزدیک به سپاه پاسداران است، اما در نگارش گزارش شب اسکار نوآوری را به اوج رساند و نوشت: «فرهادی در حالی که دخترش را در آغوش گرفته بود، خطاب به حضار گفت: من با افتخار و غرور این جایزه را به مردم سرزمینم تقدیم می‌کنم، مردمی که علی‌رغم تمام دشمنی‌ها و تنش‌هایی که طی ماه‌های اخیر بر سر برنامه هسته‌ای ایران میان غرب و ایران به وجود آمده برای تمامی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها ارزش قائلند».

فرهادی چه گفت؟

فرهادی که برای گرفتن جایزه تنها به روی صحنه رفت، در سخنان خود گفت: «سلام به مردم خوب سرزمین‌ام. در این لحظه بسیاری ایرانیان سرتاسر جهان دارند ما را نگاه می‌کنند. فکر می‌کنم آن‌ها بسیار خوشحال‌اند. آن‌ها تنها به خاطر این جایزه‌ی مهم یا یک فیلم یا فیلم‌ساز خوشحال نیستند. آن‌ها خوشحال‌اند، چون در این زمان که صحبت جنگ و تهدید و حمله بین سیاستمداران رد و بدل می‌شود، این جا صحبت از فرهنگ غنی کشورشان ایران است. یک فرهنگ غنی و قدیمی که زیر گرد و غبار سیاست پنهان مانده است. من با افتخار این جایزه را تقدیم مردم سرزمین‌ام می‌کنم. مردمی که برای همه فرهنگ‌ها و تمدن‌ها احترام قائل‌اند و با نفرت و خشونت سر سازگاری ندارند».

اصغر فرهادی جایزه اش را از دست ساندرا بولاک دریافت کرد

با این حال “خبرگزاری فارس” که متن سخنان فرهادی را دقیقاً همانند “جهان نیوز” منتشر کرده بود، ساعاتی بعد جمله‌ی “علی‌رغم تمام دشمنی‌ها و تنش‌هایی که طی ماه‌های اخیر بر سر برنامه هسته‌ای ایران میان غرب و ایران به وجود آمده” را از متن گزارش خود حذف کرد.

جواد شمقدری، رئیس سازمان سینمایی نیز دریافت جایزه اسکار توسط فرهادی را “تعظیم قضاوت آمریکایی در برابر فرهنگ ایرانی” دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی در پیام تبریک خود به اصغر فرهادی همچنین به “فروپاشی لابی” اسرائیلی اشاره کرده و می‌نویسد که رأی‌دهندگان آکادمی اسکار با دادن این جایزه به فرهادی در مقابل “لابی اسرائیلی” واکنش متفاوتی نشان دادند.

رئیس سازمان سینمایی چند روز پیش از دریافت جایزه اسکار توسط اصغر فرهادی، این جایزه را بی‌اهمیت و در حد جشنواره فیلم گچساران دانسته و گفته بود: «نباید اینقدر به اسکار اهمیت بدهیم».

 

پیام های تبریک از همه جا

۵۴ زندانی سیاسی طی پیام مکتوبی از داخل زندان، دریافت جایزه اسکار توسط اصغر فرهادی را به وی و سایر ایرانیان تبریک گفتند.

عوامل دست اندرکار فیلم در کنار فرهادی در مراسم اسکار

در متن این پیام آمده است: «در شرایطی که متأسفانه حاکمان فعلی چهره‌ای خشن و عبوس از مردم ما در صحنه بین‌المللی ارائه می‌دهند، این فیلم تصویری صادق و گویا از سیمای واقعی زندگی در ایران امروز به جهانیان عرضه کرده و همچون ندای صلح و آرامش ایرانیان در جهان طنین انداز شده است.»

نام‌های مصطفی تاج‌زاده، عیسی سحرخیز، مسعود باستانی، بهمن احمدی امویی، محسن امین‌زاده، قاسم شعله‌ سعدی، کیوان صمیمی، علیرضا بهشتی، ابراهیم مددی، عبدالله مؤمنی، محمد سیف‌زاده، محسن میردامادی و بهزاد نبوی، ابوالفضل قدیانی و علیرضا رجایی را می‌توان از جمله در این نامه مشاهده کرد.

محمد خاتمی رئیس‌جمهور پیشین ایران طی پیامی دریافت جایزه اسکار توسط اصغر فرهادی را به وی تبریک گفت. وی گرفتن این جایزه را نشانه “جایگاه والای سینمای اندیشمند و صاحب سبک ایران” دانسته و تاکید کرده است: «آنان که به ایران و به آیین و فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم دلبستگی دارند و احترام می‌گذارند، توفیق بزرگ شما را بار دیگر ارج می‌ نهند».
مرتضی اشراقی نوه آیت‌الله خمینی نیز طی پیامی دریافت اولین جایزه اسکار برای یک فیلم ایرانی را به اصغر فرهادی تبریک گفت. وی در متن پیامش خطاب به اصغر فرهادی نوشت: «هنر و هنرمندی که در خدمت فرهنگ و مردمش باشد و پیام انسان‌دوستی آنان را به گوش جهانیان برساند لیاقت دریافت چنین جوایزی را نیز داراست».

احمد منتظری، فرزند آیت الله منتظری نیز طی پیامی به فرهادی تبریک گفت. در بخشی از این پیام آمده است: اینجانب به آقای اصغر فرهادی نویسنده و کارگردان توانای فیلم “جدایی نادر از سیمین” تبریک عرض می کنم؛ و به عنوان یک ایرانی از موفقیت هموطن هنرمندم در سطح جهانی بسیار شادمان، و از افتخاری که این فیلم ارزشمند کسب نموده سرافرازم. و البته شادمانی من موقعی که ایشان پیام صلح و دوستی مردم شریف ایران را یک بار دیگر به گوش جهانیان رسانید مضاعف گردید.

 

تبریک سینماگران و فیلمسازان

به گزارش بی بی سی، عباس کیارستمی، فیلمساز ایرانی که برای برگزاری کارگاه ده روزه فیلمسازی در اسپانیا بسر می برد، موفقیت فیلم نادر از سیمین در اسکار را به آقای فرهادی تبریک گفت.

کیارستمی از موفقیت فیلم “جدایی نادر از سیمین” در اسکار به عنوان رویدادی فرخنده نام برد و دریافت این جایزه را به اصغر فرهادی تبریک گفت.

کیارستمی به خبرنگاران گفت که توفیق این فیلم مردم ایران را خوشحال کرده و از این بابت نیز باید از آقای فرهادی تشکر کرد.

وی در گفتگو با خبرنگاران گفت: “عناوین مهم خبری مربوط به ایران در رسانه های جهان همیشه همراه با مسائل منفی سیاسی بوده است اما کسب اسکار توسط فیلم جدایی نادر از سیمین سبب شد تا در مهمترین عناوین خبری یک موضوع فرهنگی و هنری مربوط به ایران پخش شود و این حق مردم است که اینگونه مطرح شوند.”

جعفر پناهی نیز در اولین پیام تبریک به اصغر فرهادی می گوید: تشکر از اصغر فرهادی که با دریافت اولین جایزه اسکار سینمای ایران، بهانه ای برای احساس شادی و امید به ایرانیان ارمغان آورد.

بهمن فرمان آرا در روزنامه شرق نوشت: وقتی به دبیرستان می‌رفتم رادیو برنامه‌ای داشت به‌نام «بیایید با هم دنیای بهتری بسازیم» و مجری این برنامه «دکتر بنی‌احمد» بود که درباره روان‌شناسی کودک صحبت می‌کرد. امروز صبح که «اصغر فرهادی» برای دریافت جایزه اسکار به عنوان بهترین فیلم خارجی روی صحنه رفت…

… در میان کف‌زدن‌های زیاد کارگردان برنامه اسکار کلوزآپی از «سارینا فرهادی» که اشک شوق صورتش را خیس کرده بود، نشان داد و با خود گفتم که چهره «سارینا» تصویر دل تمام آنهایی است که سربلندی سینمای ایران را می‌خواهند، حتی من پیرمرد هم دلم لرزید. موفقیت هر هم‌میهنی در هر زمینه‌ای اسباب غرور برای همه ملت می‌شود و فرهادی با بردن جایزه اسکار سینمای ایران را بر بال شوق به آسمان هفتم برد و می‌دانم با هوش و ذکاوتی که در او سراغ دارم او حداکثر استفاده را از این پیروزی برای پیشبرد حرفه‌اش خواهد کرد. نوش‌جانش و هزاران دعای خیر پشتیبانش!

این موفقیت مثل سکه‌ای می‌ماند که مثل هر سکه‌ای دیگر دو رو دارد و فرهادی یک روی آن را با فیلم فوق‌العاده‌اش تصویر کرده است. اما روی دوم بعد از تبریکات مکرر برعهده ماست و هرکدام از ما سعی می‌کنیم در کارمان موفق باشیم.

درمورد سینمای ما باید دید مسئولان سینما از این فرصت طلایی چه استفاده‌ای می‌کنند و اینجاست که برمی‌گردم به اسم آن برنامه‌ای که در شروع آوردم. از آنجا که من تا اطلاع ثانوی خود را بازنشسته کرده‌ام این‌قدر امروز به خاطر این دوست جوان مسرور و سرحال هستم که برای مسئولان سینما چند پیشنهاد ساده دارم:

۱- «خانه سینما» را به اصناف سینما پس دهید و بعد از تغییر آن دو بند اساسنامه که قبول ندارید، بگذارید که اصناف مختلف سینما، هیات‌مدیره خانه سینمای خود را انتخاب کنند.

۲ـ حکم ممنوع‌الکاری و ممنوع‌الخروجی جعفر پناهی را لغو کنید و بگذارید این کارگردان مهم سینمای ایران بار دیگر به ساخت فیلم برگردد.

در خاتمه از شما دعوت می‌کنم به میمنت و مبارکی این موج شادی سینمای ایران بیایید با هم سینمای کشورمان را دور از تسویه‌حساب‌ها و دشمنی‌های بی‌اساس به عنوان یک پدیده افتخارآمیز بستاییم و سد راه پیروزی‌های آینده‌اش نشویم.

رخشان بنی اعتماد در یادداشت تبریکش به فرهادی نوشت: موفقیتهای پی در پی فیلم «جدایی نادر ازسیمین» نماد پایداری سینمای ملی است. تبریک به اصغر فرهادی و گروه سازنده فیلم و همه ما اهالی سینما.

بنی اعتماد نوشت: اصغر فرهادی اولین جایزه اسکار را برای سینمای ایران گرفت، اما افتخاری بالاتر از یک جایزه به ملت ایران داد. کاش زمانی که این جایزه در موزه سینمای ایران جای می‌گیرد، برای ثبت در تاریخ، گفته‌های اصغر فرهادی کنار آن نوشته شود. نوشته شود تا بازخوانی و به یادها سپرده شود که در زمانه واهمه‌های پنهان از واژه‌های تحریم و تهدید و جنگ، در سحرگاه هشتم اسفندماه ۱۳۹۰، سینمای ایران توانست با زبان هنر، پیام صلح‌خواهی ملت خود را به جهان اعلام کند.

عزت‌الله انتظامی در پی موفقیت فیلم «جدایی نادر از سیمین» در اسکار گفت: این افتخار را با دل و جانم به ملت ایران، بزرگان، هنرمندان، سیاستمداران و هر کسی که در ایران زندگی می‌کند تبریک می‌گویم.

آقای بازیگر سینمای ایران گفت: ما در حدود بیش از سه هزار جایزه بین‌المللی در موزه سینما داریم که آرزو داشتم با اسکار این جوایز کامل شود و حتما اصغر فرهادی جایزه‌اش را در کنار دیگر افتخارات سینمای ایران در موزه سینمای ایران در معرض دید عموم قرار خواهد داد.

داریوش مهرجویی نیز در گفت وگو با سایت های خبری گفت: همه اهالی سینما و مسئولین سینمایی باید به استقبال فرهادی برویم. فرهادی با این فیلم خود توانست ملیت‌های مختلف را مجذوب اثر خود کند و این مایه افتخار برای یک سینماگر ایرانی به‌حساب می‌آید.

مهرجویی به صحبت‌های فرهادی در هنگام کسب جایزه اسکار اشاره کرد و گفت: صحبت‌های فرهادی بسیار درست، مستدل و به‌جا بود. کما اینکه فیلم او هم روحیه دیگری از ملت ایران را نشان می‌دهد. به عقیده من فرهنگ و هنر ارزشی بسیار بالاتر از این دارد که وارد مباحثات سیاسی و دیپلماسی شود و نباید آن را با موانع سیاسی تحقیر و کوچک کنیم.

 

قطع معاملات «بانک اسلامی نور» دبی با بانک‌های ایرانی

 

رادیو فردا: تنها ساعتی پس از آن که خبرگزاری رویترز از قطع رابطه «بانک اسلامی نور» در دبی با جمهوری اسلامی ایران تحت فشار آمریکا خبر داد، این بانک بزرگ عربی اعلام کرد که خود پیش‌دستی کرده و در ماه دسامبر گذشته تمام روابطش با ایران را قطع کرده است.

روز چهارشنبه خبر رسید که «بانک اسلامی نور»، از بانک‌های مستقر در دبی، که نقل و انتقال حدود ۶۰ درصد از درآمد صادرات نفتی ایران از طریق آن صورت می‌گیرد تحت فشار ایالات متحده دادوستد تجاری خود با ایران را قطع کرده‌ است.

این امر پس از آن صورت می‌گیرد که وزیر خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه خطاب به کمیته روابط خارجی سنای آمریکا تأکید کرد که دولت اوباما «با سرعت» در جهت اعمال تحریم‌های شدید تازه علیه ایران حرکت می‌کند.

بازجویی از سه ایرانی دیگر در تایلند در ارتباط با انفجارهای اخیر بانکوک

 

رادیو فردا: پلیس تایلند روز دوشنبه از بازجویی نیروهای انتظامی این کشور از سه شهروند دیگر ایرانی در ارتباط با اتهام مربوط به «کشتن دیپلمات‌های اسرائیلی» در بانکوک، خبر داد.

پیا اوتایو، از مقام‌های ارشد پلیس تایلند، با اشاره به یک رشته انفجار که در تاریخ ۱۴ فوریه در یکی از محلات مسکونی بانکوک روی داد به خبرگزاری فرانسه گفت «اطلاعاتی داریم که این سه فرد ممکن است با آن انفجارها مرتبط باشند.»

این مقام پلیس تایلند در ادامه گفت که یکی از این سه تن به نام «سید مهرداد مدنی» به خاطر اینکه بیش از مدت ویزای خود در خاک تایلند مانده بازداشت شده و سابقه دو فرد دیگر هنوز در دست بررسی است.

ظهر سه‌شنبه، ۲۵ بهمن‌ماه، به وقت محلی تایلند در پی انفجارهایی در یک خانه تیمی در بانکوک، سه ایرانی در حالی که به گفته شاهدان محلی زخمی بودند، از این خانه گریختند.

پلیس تایلند دو تن از این افراد را به نام‌های سعید مرادی و محمد خزایی در تایلند دستگیر و آنها را به بمب‌گذاری علیه اهداف اسرائیلی متهم کرد؛ اتهامی که ایران رد کرده ‌است.

نیروهای انتظامی اوایل ماه جاری نیز شهروند ایرانی دیگری را به نام «مسعود صداقت‌زاده» در مالزی دستگیر کردند و برای دو ایرانی دیگر که گفته می‌شود خاک این کشور را ترک کرده‌اند حکم جلب صادر شده ‌است.

 

نامه تعدادی از کوشاگران سیاسی به صدای آمریکا درباره مصاحبه پرویز ثابتی

 

آقای کاوه باسمنجی/ سردبیر بخش فارسی صدای آمریکا

رونوشت : آقای سیامک دهقان پور مسئول برنامه افق

در برنامه «افق» شبکه فارسی صدای آمریکا، مورخ هجدهم بهمن ماه ۱۳۹۰ (۷ فوریه ۲۰۱۲)، در مصاحبه ای از قبل ضبط شده با آقای پرویز ثابتی، رئیس اداره سوم سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) ایران در سال های قبل از انقلاب ۱۳۵۷، نامبرده ضمن انکار اعمال شکنجه درباره بازداشت شدگان و زندانیان سیاسی آن دوران کوشید که کارنامه جنایات شکنجه گران ساواک را محو کند.

چهره آقای ثابتی به عنوان «مقام امنیّتی» بر روی تلویزیون ایران هنوز از خاطره ها نرفته است. پرویز ثابتی آن زمان هم در توجیه سیاست سرکوب، قتل و شکنجه زندانیان سیاسی صحنه گردان آن نمایش های ضّدبشری بود.

ما امضاکنندگان این نامه، که همگی مان طعم شکنجه های دستگاه تحت مدیریت آقای ثابتی را چشیده و شاهد ضجه های دائمی بازداشت شدگان در اثر شکنجه در اتاق های بازجویی آن دوران بوده ایم، گواه وجود شکنجه به عنوان واقعیتی سیستماتیک، جاری و رایج در زمان مدیریت آقای ثابتی بر اداره سوم ساواک هستیم و اظهارات او در مصاحبه مذکور را کتمان آگاهانه حقیقت تلقی می کنیم.

ما امضاکنندگان این نامه، که علاوه بر ستم‌های رژیم شاه به انحاء مختلف متحمل اقدامات تبهکارانه جمهوری اسلامی نیز شده ایم، خواستار فرصتی از صدای امریکا تنها برای ارائه جزئی از انبوه مدارک و حضور چند شاهد از میان صدها تن، جهت شهادت بر وجود شکنجه سیستماتیک و جاری در بازداشتگاه های ساواک، و ابطال ادعای آقای ثابتی دایر بر نبود شکنجه ایم. از این طریق است که صدای آمریکا می تواند مانع از این برداشت شود که در اشاعه ناراستی و اجحاف نسبت به قربانیان شکنجه در ایران، از جمله نسبت به امضاکنندگان این نامه، سهیم بوده است.

یادآوری این نکته را هم ضروری می دانیم که شکنجه بر طبق «عهدنامه بین المللی منع شکنجه و مجازاتهای اهانت آمیز و غیرانسانی» (مصوب مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دهم دسامبر ۱۹۸۴) ، جنایت بین المللی به شمار می آید و دولت های عضو این عهدنامه و از جمله ایالات متحده امریکا، موظفند کسانی را که در صدور دستور یا اعمال شکنجه نقش داشته اند، هر چند که ملیّت خارجی داشته و در خارج از قلمرو آنان مرتکب آن جنایات شده باشند، در محاکم خود مورد پیگرد قرار دهند. رسانه های خبری در کشورهای دموکراتیک هم همواره در کشف حقیقت و معرّفی جنایتکاران سهم به سـزایی دارند.

ما منتظر اعلام تصمیم شما در پاسخ به درخواست مان هستیم.

این نامه را ۱۹۸ کوشاگر و زندانی سیاسی سابق امضا کرده اند. (اسامی امضاکنندگان را در سایت شهروند ببینید)