تغذیه و بهداشت خانواده

بیشتر از هفت سال است که در این صفحه تحت عنوان تغذیه و بهداشت بی وقفه آخرین اخبار پزشکی و بهداشتی و تغذیه ای را تقدیم شما عزیزان و علاقمندان شهروند نموده ایم. بهار دیگری را در کنار شما آغاز می کنیم و امیدواریم سعادت ادامه ی خدمت به شما را داشته باشیم.

 بهترین غذاها برای سلامتی و بهزیستی

به مناسبت فرارسیدن نوروز باستانی مطالب این شماره تغذیه و بهداشت را اختصاص داده ایم به بهترین غذاها برای سلامتی و بهزیستی. امید است که قبول واقع شود.

لیست غذاهای مفید برای سلامتی به اندازه ای طولانی است که ذکر همه ی آنها مقدور نخواهد بود، لذا به چند نوع از غذاهایی که نقش مهمی در بهزیستی و سلامتی ما دارند اشاره می شود:

هفت سین سلامتی

ـ ماهی: اکثر ماهی ها مخصوصا ماهی های پرچرب مانند سالمون به دلیل داشتن مقدار قابل ملاحظه ای از اسیدهای چرب امگا ۳ بهترین دوست قلب و عروق هستند و از مرگ های زودرس جلوگیری می کنند. پروتئین ماهی ها دارای کیفیت بسیار بالا است که در تغذیه نقش مهم دارد.

ـ براکلی: این سبزی دارای ترکیبات ضدسرطان است و حاوی مقدار زیادی از املاح و ویتامین های ضروری است. نوع بخارپز براکلی همراه با ماست چکیده و سیر قدرت مخصوصی به این سبزی برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری های مزمن مانند سرطان و بیماری قند نوع دو و غیره می دهد.

ـ سیب زمینی شیرین یا  Sweet Potatoes : این ریشه ی گیاهی یکی از بهترین و غنی ترین غذایی است که در خود مقدار زیادی بتاکاروتن یا نوع اولیه ویتامین A ، پتاسیم و فیبر و ویتامین C دارد. سیب زمینی شیرین یکی از غذاهای کامل و مفید برای کودکان، بزرگسالان و سالمندان است.

ـ کرفس: کرفس در حقیقت داروخانه ی طبیعی است که در خود داروی انواع و اقسام بیماری ها را حمل می کند. کرفس یکی از بهترین غذاها برای سم زدایی بدن، مخصوصا دستگاه گوارش است. این سبزی در خود ماده ای دارد که هیچ عامل عفونت زا و آفات مانند حشرات و غیره نمی توانند به آن صدمه ای بزنند. می گویند همین ماده مخصوص است که به آن قدرت پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها را می دهد.

ـ ماست: ماست حاوی مقدار قابل ملاحظه ای پروتئین با کیفیت بالا است و در کنار املاح و ویتامین های موجود در خود نقش روشنی در بهزیستی و سلامتی بازی می کند. ماست ترش که تخمیر شده و باکتری های مفید در آن در شکستن بعضی از مواد غذایی ماست مهم هستند و نه تنها کیفیت و کمیت ترکیبات موجود در آن را افزایش می دهند بلکه در سلامتی دستگاه گوارش و تقویت فعالیت های میکرب های خوش خیم روده نقش دارند.

ـ توت ها: انواع توت ها مخصوصاً توت های رنگی بهترین منابع آنتی اکسیدان های قوی هستند که قادرند رادیکال های آزادی که در بدن حاصل می شوند و یا در محیط زیست مانند غذا و آب و هوا وجود دارند و به هر صورت وارد بدن می گردند و ممکن است سبب آسیب DNA سلول ها شده بیماری هایی مانند سرطان را به وجود آورند جلوگیری می کنند.

ـ انار: انار حاوی مقدار متنوعی از ویتامین ها و املاح است که در تغذیه نقش مهم دارند. در مطالعات علمی ثابت شده که آب انار PSA خون را کاهش می دهد و در پیشگیری و درمان سرطان پروستات موثر است. اخیراً ثابت گردیده که در نوعی از بیماری قلبی که دیواره ی قلب ضخیم می شود و قلب قدرت تلمبه کردن مقدار لازم و کافی خون را به بدن از دست می دهد، آب انار می تواند این عارضه را درمان کند. باید اشاره کرد که تا به حال هیچ داروی شیمیایی قادر به این عمل نبوده است.

ـ سیاه دانه: سیاه دانه که یکی از قدیمی ترین مواد غذایی و دارویی است که بشر آن را شناخته دارای ترکیبات بسیار جالبی است که در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد. سیاه دانه منبع انواع و اقسام امینواسیدها است که برای بدن ضروری ست. این غذا که به دانه برکت نام گرفته قادر است نقش بسیار مهمی در درمان و پیشگیری بسیاری از بیماری های مزمن مانند سرطان، تقلیل کلسترول و قند خون و ناهنجاری های دستگاه گوارش بازی نماید.

ـ انگور و هسته انگور: انگورها مخصوصا انگور یاقوتی و خوش رنگ و پررنگ غذای معجزه گر هستند. پوست و هسته ی انگور یاقوتی حاوی ترکیبات ضد سرطان است و نقش های دیگر انگور مانند درمان بیماری های قلب و عروق، پائین آوردن کلسترول و قند خون و تنظیم فشار خون و غیره از نظر علمی مسلم و آشکار می باشد.

ـ شکلات سیاه: قسمت مهم شکلات سیاه را کاکائو تشکیل داده که منبع فلاوونوئید، یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان ها است. شکلات سیاه در خلق و خو، اثر فوری و مهمی دارد و شخص با خوردن مقداری از این نوع شکلات می تواند راحت تر و بهتر با مشکلات کنار آمده و کمتر اضطراب و نگرانی داشته باشد.

ـ چای سبز: چای سبز در بالا بردن متابولیسم بدن نقش دارد و سبب سوخت و ساز چربی و مواد قندی و پروتئین می گردد که در نهایت باعث وزن کم کردن می شود. چای سبز در تقویت حافظه و جلوگیری از عارضه فراموشی نقش دارد و بهترین دارو برای کبد چرب می باشد. آنتی اکسیدان های موجود در چای به همراه پلی فنول های آن در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری های مزمن موثر می باشد.

ـ چغندر یا لبو: این ریشه ی گیاهی Homocysteine خون را تقلیل داده و در نتیجه از بروز سکته قلبی جلوگیری می کند. بتاسیانین لبو که همان رنگ قرمز آن را به وجود می آورد ضد سرطان بسیار قوی است. چغندر فشار خون را کاهش می دهد و تقویت کننده ی کلیه ها است. فسفر و ویتامین های A و C موجود در آن دارای کیفیت بالایی است.

ـ سیر: ترکیبات عفونت زدایی سیر در طب سنتی و طب مدرن شناخته شده است. سیر کلسترول و قند خون را کاهش داده و از بروز برخی از سرطان ها جلوگیری می کند. سیر حاوی مقدار زیادی املاح و ویتامین ها و فیتوکمیکال است و آلی سین آن که باعث بوی سیر می شود خواص دارویی بیشماری دارد. سیر التهاب بدن را کاهش می دهد و به همین جهت در درمان دردهای مفاصل و ماهیچه ها نقش دارد.

ـ گوجه فرنگی: گوجه فرنگی علاوه بر املاح و ویتامین ها حاوی مقدار قابل ملاحظه ای لیکوپن است که با پختن و حرارت دادن گوجه لیکوپن شکسته و قابل جذب در بدن می شود که حتما باید با مقداری روغن همراه باشد. لیکوپن در پیشگیری سرطان های پروستات و لوزالمعده نقش دارد و سبب خودکشی سلول های سرطانی می گردد.

ـ دارچین: دارچین نقش بسیار مهمی در کنترل قند خون دارد زیرا ترشح انسولین را افزایش می دهد. دارچین ضد انعقاد خون است و در رقیق کردن خون موثر می باشد. افرادی که به ناهنجاری های خونی دچار هستند در مصرف آن باید با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنند. دارچین در پیشگیری بروز عارضه فراموشی و بیماری آلزایمر نقش دارد. مخلوط مقداری از پودر دارچین و عسل بهترین دارو برای دردهای مفاصل است. دارچین محرک قوای جنسی است و در افرادی که مشکل بی اختیاری دفع ادرار دارند، مفید می باشد.

ـ زعفران: زعفران حاوی مقدار بسیار زیادی پتاسیم است که در پایین آوردن فشار خون نقش دارد. این ادویه گران قیمت در درمان آسم، سرفه، سرماخوردگی، التهاب بدن، مشکل شب ادراری و ناهنجاری های پریود خانم ها دارویی ست بسیار موثر. مخلوط مقدار کمی زعفران با یک لیوان شیر گرم و کمی عسل مقوی ترین غذاها بوده و خواب آور می باشد. مصرف زیاد زعفران سبب نوعی مسمومیت می شود.

سال نو بر همه ی شما مبارک باد!

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com