شهروند ـ آرش عزیزی

وزیر دفاع: آماده‌ی احتمالات هستیم

 پیتر مک‌کی، وزیر دفاع کانادا، در مصاحبه‌ای با شبکه‌ی سان نیوز نت ورک گفت دولتش در حال «دنبال کردن تمام راه‌های دیپلماتیک» هست اما «واقعیت این‌جا است که باید آماده‌ی هر آن‌چه از راه برسد باشیم و وزارت دفاع این واقعیت را بسیار جدی می‌گیرد. ما همیشه در حال برنامه‌ریزی و تدارک هستیم.»

 مک‌کی گفت رفتار «وحشیانه‌»ی رژیم(ایران) با مردم، خودداری آن از همکاری با بازرسان هسته‌ای و لحن «تهاجمی»اش نسبت به اسرائیل از نگرانی‌های اسرائیل و سایر کشورها است.

 وزیر دفاع در این مصاحبه تاکید کرد که کانادا در اعمال تحریم‌های اقتصادی از سازمان ملل پیروی می‌کند و از قوی‌ترین اعمال کننده‌ی آن‌ها بوده است.

 

کارشناسان نظامی:‌ کانادا به ایران حمله نمی‌کند

 چندی از کارشناسان نظامی در گفت و گو با تورنتو سان احتمال مشارکت این کشور در حملات پیشگیرانه به تجهیزات هسته‌ای ایران را ضعیف دانسته‌اند. فیلیپ لاگاس، کارشناس دفاع و استاد دانشگاه اتاوا، گفت مشارکت کانادا با اسرائیل یا آمریکا احتمالا پس از هرگونه حمله صورت خواهد گرفت.

گفته‌های او پس از صحبت‌های پیتر مک‌کی، وزیر دفاع، می‌آید که در همین جا به آن‌ها اشاره شد. کریستین لپرشت، استاد کالج نظامی سلطنتی و دانشگاه کوئینز، گفت حرف‌های مک‌کی به تدارکات معمول مربوط می‌شود و چیز خارج از برنامه‌ای نیست. او در ضمن گفت با توجه به این‌که یکی از ناوهای کانادا همین حالا برای شرکت در ستاد ضدتروریسم ناتو در دریای مدیترانه به سر می‌برد اعمال کانادا هر چه باشد احتمالا در حیطه‌ی دریایی است. لپرشت تاکید کرد اگر تخاصم طولانی‌تر در بگیرد و اسرائیل را تهدید کند، احتمال درگیر شدن بیشتر کانادا هست.

 

ربل: آثار تحریم‌های اقتصادی برای دانشجویان ایرانی 

سایت خبری چپ‌گرای ربل گزارشی از آثار منفی تحریم‌های اقتصادی کانادا بر دانشجویان ایرانی ساکن شهر اتاوا منتشر کرد. در این گزارش با محمد شهسواری، دانشجوی سال دوم فوق لیسانس در دانشگاه کارلتون، به عنوان نمونه‌ی یکی از «صدها دانشجویی» که این آثار منفی را تجربه می‌کنند گفت وگو شده است. شهسواری برای ربل تعریف کرده که چطور دریافت پول از ایران بسیار دشوار شده است و در ضمن با توجه به پایین آمدن ارزش ارز ایران، زندگی با پولی که قبلا دریافت می‌کرده سخت‌تر شده است. «انجمن دانشجویان دوره‌های تکمیلی» این دانشگاه گفته که صندوقی اضطراری برای کمک به بعضی دانشجویان ایرانی ایجاد کرده است. الیزابت وایت، رئیس این انجمن، در گفتگو با ربل گفت وضع دانشجویان بین‌المللی که شهریه‌شان سه برابر بقیه است، همیشه بد است و حالا بدتر هم شده است.

 

یاهو نیوز: تاثیر حمله به ایران بر کانادا

 اندی رادیا، گزارشگر یاهو نیوز کانادا‌، ضمن گزارش از سفر ناتانیاهو به کانادا و آمریکا تاکید کرد که رهبران هر دو کشور آمریکای شمالی نخست‌وزیر راست‌گرای اسرائیل را به دنبال کردن راه‌های دیپلماتیک تشویق کرده‌اند.

رادیا درگزارش خود از آثار احتمالی حمله‌ی اسرائیل به ایران بر کانادا خبر داده است و آن‌ها را «دردآور» خوانده است. او این آثار را این چنین برشمرده: بالا رفتن قیمت بنزین، ورود کانادا به جنگ، سطوح بالای هشدار برای حملات تروریستی

 

رهبران بومیان مانیتوبا، مهمان جمهوری اسلامی می‌شوند؟ 

به گزارش ای پی تی ان نشنال نیوز، یکی از رهبران بومیان مانیتوبا می‌گوید مقامات ایران «سخت می‌کوشند» او و گروهی از سایر رهبران ملل بومی مانیتوبا را به تهران ببرند تا در صحن مجلس شورای اسلامی سخنرانی کنند.

 

تری نلسون، رئیس سابق ملت روسو ریور، دوشنبه‌ی این هفته با کامبیز شیخ‌حسنی، کاردار سفارت ایران در اتاوا، دیداری یک ساعته داشت. در این دیدار چندین نفر از سایر رهبران بومی نیز همراه نلسون بودند از جمله: فرانک براون،‌ رئیس ملت داکوتاهای کانوپاواکپا؛ اورویل اسموک، رئیس ملت واپتون دشت‌ّهای داکوتا؛ و کن وایت‌کلاود، رئیس سابق ملت سیو ولی (که نقش مشاور را داشت.)

در این گزارش می‌خوانیم که نلسون از وینیپگ،‌ پایتخت مانیتوبا، با گروهی از حامیانش به اتاوا آمده و به بسیاری سفارت‌های خارجی رفته تا از رفتار کانادا با ملل بومی شکایت کند. او پیش از این نیز در سال ۱۹۹۸ به دیدار عراق رفت و در سال ۲۰۰۷ قرارِ «روز عمل مجمع ملل بومی» را نوشت که منجر به تظاهرات معروف ملت موهاک و سد راه بزرگراهی مهم و خطوط راه‌آهن بین اتاوا و تورنتو توسط آن ها و حامیانشان شد. او به عزل اخیر خود از ریاست ملت روسو ریور اعتراض دارد و آن‌را‌‌ «کودتایی» می‌داند که دولت هارپر سازمان داده است. به سایر شکایات و نارضایتی‌هایی که رهبران بومی‌ها می‌گویند «راه دیگری برایشان باقی نگذاشته» نیز اشاره شده است.

ای پی تی ان موفق به صحبت با سفارت ایران در این مورد نشده بود.

 

نشنال پست: هفت مورد جعل علمی به دست ایرانیان

 ماجرای جعل علمی آثار استادی از دانشگاه رایرسون به دست دو استاد دانشگاه ایرانی چند هفته پیش توسط تورنتو استار منتشر شد و خبرساز شد. حالا روزنامه‌ی نشنال پست گزارش مفصل‌تری منتشر کرده که می‌گوید ماجرا محدود به این دو مورد نبوده است و در همین سال گذشته حداقل هفت محقق ایرانی دیگر مقالات جعلی منتشر کرده‌اند. جالب این‌جا که تمام این مقالات جعلی (به غیر از مورد رایرسون) توسط مرکز علم و آموزش کانادا منتشر شده‌اند که از دفتری در تورنتو ۶۱ ژورنال علمی را منتشر می‌کند. این مرکز گفته یک مقاله را پس گرفته و در حال تحقیق راجع به سایر موارد است.

شهرام گیلان‌نیا نویسنده‌ی یکی از این مقاله‌های جعلی در مورد لوگوها و استاد مدیریت صنعتی در دانشگاه آزاد رشت، در مصاحبه با نشنال پست گفته مقاله‌اش را «با کار گروهی نوشته» اما معذرت‌خواهی کرده که انگلیسی را خوب نمی‌داند و قادر به ادامه‌ی صحبت نیست.

 

سیدجواد موسویان، که یکی از نویسندگان مشترک همین مقاله بوده آن ‌را «ماجرایی غیرحرفه‌ای در کار ما» خوانده و گفته گیلان‌نیا از آن خبر نداشته است و کار یکی از دانشجویان بوده که مدعی شده خودش آن‌ را ارائه کرده است. طرف‌های درگیر در کانادا گفته‌اند از آن‌جا که نگران آن‌چه بر سر این دانشجو (که به نظر آن‌ها تقصیر بیهوده بر گردن او انداخته شده) می‌آید بوده‌اند تعقیب ماجرا را کنار گذاشته‌اند. این دانشجو که پگاه محمدی نام دارد نیز در گفتگو با نشنال پست این اتهامات را رد کرده است.

 

اتاوا سیتیزن: حمله به ایران قتل عام بهایی‌ها را راه می‌اندازد

 رومئو دالار در روزنامه‌ی اتاوا سیتیزن گفت حمله به ایران منجر به قتل عام وسیع بهاییان در این کشور خواهد شد. این نظامی بازنشسته که فرمانده‌ی سابق نیروهای سازمان ملل در روآندا بود، گفت حمله نه تنها «زودهنگام و ناموثر خواهد بود و لاجرم به تلافی‌جویی هم در منطقه و هم خارج از آن خواهد انجامید» که به «حبس وسیع و کشتار انتقام‌جویانه ۳۰۰ هزار بهایی می‌انجامد که بزرگ‌ترین اقلیت مذهبی در ایران را تشکیل می‌دهند.»

نویسنده گفته در طول ۱۶ ماه گذشته بیش از ۴۰۰ مقاله در رسانه‌های ایران منتشر شده که بهایی‌ها را محکوم به انحراف در اسلام و دسیسه برای صهیونیست‌ها و جاسوسی برای اسرائیل کرده است.

او، با توجه به سمت سابق خودش در زمان نسل‌کشی هولناک روآندا، دو موقعیت را با هم مقایسه کرده است و گفته حمله به ایران می‌تواند همان بلایی را بر سر بهاییان ایران بیاورد که بر سر توتسی‌های روآندا آمد.

 

اولین آزمون لایحه‌ی هارپر: گروگان های آمریکایی علیه جمهوری اسلامی

 

نه اشتباه نکنید. منظور مایکل پترو، نویسنده‌ی امور خارجی مجله‌ی پرتیراژ مک‌لینز، آن گروگان‌گیری معروف سفارت آمریکا در ایران نیست. موضوع مقاله او دو آمریکایی دیگر، دیوید جاکوبسن و آلن استین، هستند که نه ۴۴۴ روز که سال‌های سال را با چشم‌های بسته و در زنجیر گذراندند. در گزارش پترو می‌خوانیم که آن‌ها دو نفر از ۹۰ خارجی‌ای بودند که در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ به دست حزب‌الله لبنان در این کشور ربوده شدند. از آن‌جا که حزب‌الله مورد حمایت ایران بود آزادی آن‌ها بخشی از معامله‌ی آمریکا با جمهوری اسلامی برای فروش مخفی تسلیحات به این کشور بود.

جاکوبسن پیش از این دولت ایران را مجازات کرده و رای منفی دادگاهی در آمریکا باعث شده ۹ میلیون دلار از دارایی‌های رژیم در این کشور به او تعلق بگیرد. آلن استین و همسرش نیز علیه ایران شکایت کرده‌اند و چند میلیون دلاری به جیب زده‌اند.

پترو می‌گوید حالا که هارپر لایحه‌ای برای اصلاحات وسیع در نظام پلیس و قانون را در مجلس تصویب کرده است، اولین کسانی که از آن استفاده می کنند، شاید همین آمریکایی‌ها باشند که می‌خواهند ایران را به عنوان دولت حامی تروریسم دوباره به دادگاه بکشانند.

 

نشنال پست: آیا آخوندها و تی پارتی یکی هستند؟

 رابرت فالفورد، ستون‌نویس روزنامه‌ی راست‌گرای نشنال پست، هفته‌ی پیش پاسخی عجیب به تونی برمن، ستون‌نویس تورنتو استار، داد که آخوندهای حاکم بر ایران را با «همتایان خود در تی پارتیِ آمریکا» مقایسه کرده بود. فالفورد پس از این‌که دو سه پاراگراف را به این پرداخته که چرا از نظر اخلاقی نمی‌توان «دولتی استبدادی و مذهب‌سالار که ۷۷ میلیون نفر را سرکوب می‌کند و تهدید به نابودی کشوری در همسایگی، اسرائیل، می‌کند» را با تی پارتی یکی دانست، اکثر مقاله‌ی خود را به سابقه‌ی ژورنالیستی برمن اختصاص داده است و پرسیده که او چطور، به ترتیب در سی بی سی، الجزیره و تورنتو استار کار کرده است که یکی‌شان متعلق به دولتی دموکراتیک است، دیگری متعلق به دولتی دیکتاتوری و دیگری متعلق به شرکتی خصوصی؟ پاسخ فالفورد این است که علت ظن شدید او به آمریکا و «حتی شدیدتر» او به اسرائیل است که هر سه این رسانه‌ها در اشتراک دارند.