در روز یکشنبه ۱۱ مارس، در گرامیداشت هشت مارس روز جهانی زن، مراسمی از طرف اتحاد زنان آزادیخواه در تورنتو ـ کانادا برگزار شد. این مراسم که از ساعت ۶:۳۰  عصر آغاز شد تا ساعت ۱۰ شب ادامه یافت. بیش از ۱۳۰ نفر از هموطنان مبارز مقیم تورنتو در این برنامه شرکت داشته و با حمایت مادی و معنوی خویش ما را در هر چه بهتر برگزار نمودن این مراسم یاری نمودند.

 سالن مراسم با پوسترهایی از مبارزات زنان، آراسته به آرم اتحاد زنان آزادیخواه، به شکل زیبایی تزئین شده بود که مورد توجه حاضران قرار گرفت. برنامه با پخش کلیپی آغاز شد که نمایانگر شرکت عظیم زنان مبارز ایران در خیزش سال ۸۸  و دلاوری های آنان بود. این کلیپ که مبارزه زنان دلاور در هر گوشه از ایران در جریان این خیزش  بزرگ و در مقابله با دژخیمان جمهوری اسلامی را به تصویر کشیده بود، برای شرکت کنندگان در مراسم ، یادآور مبارزات خشماگین و در عین حال پرشور توده های تحت ستم ایران و به خصوص زنان بود و از این رو آنها را تحت تأثیر خود قرار داد. به دنبال نمایش این کلیپ مجری برنامه ضمن خوش آمد گویی به حاضران یاد همه زنان آزادیخواهی را که جان خود را در راه رسیدن به آزادی و سوسیالیسم فدا کردند، گرامی داشته و با درود به تمامی  شیرزنان ایران که در  ۳۳ سال گذشته با مبارزه آگاهانه و شجاعانه خویش، رژیم زن ستیز و ارتجاعی جمهوری اسلامی را لحظه ای آرام نگذاشته اند و دوشادوش مردان همرزمشان برای رسیدن به آزادی می جنگند، برنامه مراسم را اعلام کرد. مجری برنامه سپس خاطرنشان ساخت که  امسال روز جهانی زن را در شرایطی برگزار می کنیم  که در هر گوشه ای از این جهان، مبارزات زنان تحت ستم در کنار دیگر توده های تحت ستم و مبارز، سیستم غارتگرانه سرمایه را نشانه گرفته است.

اتحاد زنان آزادیخواه روز جهانی زن را جشن گرفت

 در همه جا از افغانستان تحت اشغال تا مصر و ایران، تونس و یمن ، لیبی  و سوریه  و یونان گرفته تا وال استریت در امریکا توسط ۹۹ درصدی ها که در  اکثر کشورهای اروپایی هم گسترش یافت، مبارزه زنان برای دست یابی به حقوق خویش در کنار دیگر مبارزان ادامه دارد. این مبارزات خود نویدبخش برخاستن داغ لعنت خوردگان، این ارتش بی شمار اردوی کار و پایان بخشیدن به دنیای فقر و بندگی است که بشارت ده رهائی کامل زنان ازقید هرگونه ستم و استثمار می باشد. 

در قسمت بعدی، ویدیو کلیپی بسیار زیبا به نام “رزم زنان چریک فدایی، جلوه ای از مبارزات زنان برای رهایی” که توسط رفقای چریکهای فدایی خلق ساخته شده بود نمایش داده شد. این کلیپ که عظمت مبارزات زنان چریکهای فدایی خلق و نقشی که در جنبش انقلابی  زنان ایفا نمودند  را به شکلی غیر قابل انکار نشان می داد، شدیداً مورد توجه حاضرین در جلسه قرار گرفت. با دیدن چهره های زنان چریک فدائی شهید در این ویدئو کلیپ و  با مطلع شدن از سطح حضور زنان در جنبش مسلحانه، بعضی از شرکت کنندگان در مراسم، احساس احترام و افتخاری که از وجود آنهمه زن در مبارزه علیه ستم و استثمار در خود کرده بودند را با برگزارکنندگان مراسم در میان می گذاشتند. لازم به یادآوری است که اتحاد زنان آزادیخواه این افتخار را داشت که کلیپ یاد شده را برای اولین بار در این مراسم پخش کند.

 

 به دنبال پخش ویدیو کلیپ “رزم زنان چریک فدایی…”، پیام رفیق اشرف دهقانی به مناسبت گرامیداشت روز جهانی زن به سمع حاضران رسید. در این پیام  رفیق  اشرف ضمن  تبریک به زنان کارگر و زحمتکش و به همه زنانی که تحت سیطره رژِیم های حافظ منافع سرمایه داران در سراسر جهان با انواع محرومیت ها و ظلم ها و ستم ها دست بگریبانند به توصیف مبارزات زنان در کشورهای عربی پرداخت و در انتها متذکر شد که “با تکیه بر این اصل که نشان بزرگ یک جامعه آزاد، آزاد بودن زنان در آن جامعه است، امروز حضور انقلابی و وسیع زنان در صحنه های مختلف مبارزه نوید بخش پیروزی حتمی بر دشمنان، محو نظام های سرمایه داری و رسیدن به آزادی است”.

 

 در قسمت بعدی برنامه، دختر هنرمند جوانی با صدای بسیار زیبای خویش ترانه سرود “آفتابکاران” را اجرا نمود که شدیدا مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

سهیلا دهماسی سخنران اصلی مراسم

با رسیدن نوبت به سخنرانی، با توجه به اینکه موضوع سخنرانی مراسم امسال اتحاد زنان آزادیخواه، روی بررسی شرایط و معضلات زنان کارگر و زحمتکش در ایران متمرکز شده بود، رفیق سهیلا دهماسی، سخنرانی خود را با پخش ویدیو کلیپی که زندگی زنان کارگر و زحمتکش را به تصویر می کشید، آغاز کرد. در تمام مدت سخنرانی نیز  فاکت ها و اسناد مربوطه، به شکل اسلاید شو پخش می شد. این ابتکار جالبی بود که توانست واقعیت های موجود زندگی دردآور زنان کارگر و زحمتکش را  با اتکاء بر اسناد و  شواهد عینی به شکلی بسیار زنده  و خلاق برای حاضرین ارائه دهد.

 رفیق سخنران، صحبت خود را این طور به پایان رساند:

 “سرمایه دار در ایران موجودی نامرئی نیست. گاهی اوقات به کسانی برخورد می کنیم که با تعجب می گویند “میدانی فلان آخوند در چندین بانک اروپا و آمریکا چند میلیارد دلار یا یورو دارد؟” تعجبی ندارد! سران رژیم، از آخوندها و بچه هایشان گرفته تا کت شلواری های اصلاح طلبشان و این جناح و آن جناح و افراد خانواده و وابستگانشان و همه دوستان و دور و بری هایشان، و همه آن سرمایه دارانی که اگر هم صاحب مقامی دولتی نیستند اما با وجودشان به این رژیم وابسته اند و تلاش می کنند آن را حفظ کنند، طبقه سرمایه دار ایران را تشکیل می دهند. سودهای نجومی حاصل از غارت نفت و دیگر منابع طبیعی ایران که باید خرج مردم ایران شود، ثروت نجومی که از استثمار کارگران به دست می آید، همه اینها منابع ثروت های افسانه ای این طبقه زالوصفت است. برای نسترن ها( نمونه یک کارگر زن)که دشمن اصلی جلوی چشمشان است، آن که تمام این سالها شیره جان او را مکیده، از دسترنج او و فرزندان او میلیاردر شده، سران جمهوری اسلامی، عمال جمهوری اسلامی، سرمایه داران وابسته و سرمایه داران خارجی هستند که تا این رژیم زنده است، وقت را غنیمت دانسته و به جان کارگران ایران افتاده اند. در نتیجه، نسترن ها به روشنی می دانند که تنها با مبارزه انقلابی برای سرنگونی این رژیم، برای از بین بردن این سیستم است که می توانند از شر ستمگرانشان خلاص شوند. زنان آگاه کارگر می دانند که جز با اتحاد مبارزاتی با مردان آگاه هم طبقه خود، نمی توانند در این مبارزه پیروز شوند”.  

 

بعد از تنفس کوتاهی، رفیق رحیمه توخی، یکی از زنان مبارز افغانستان پیام همبستگی مبارزاتی زنان در بند افغانستان با مبارزات زنان ایران را به سمع حضار رساند. شعری بسیار زیبا نیز در این مراسم از رفیق رحمیه خوانده شد.  در قسمتی از این شعر  که عنوانش “شما زنان خفته در تابوت”  بود  رفیق رحیمه بسیار رسا فریاد خفته در گلوی میلیون ها زن افغان را  چنین منعکس نمود:

 

“ترا خواهر به فتوای مجتهد، بیگناه کشتند، مرا در گوشه تبعید، به فقر مبتلا کشتند

ترا با ریزش سنگ کشتند، پیش چشم خلق، مرا چون صید این دام، ز آزادی جدا کشتند

ترا بستند به حکم آیه ها، در حصار دیوارها، مرا بی خانمان، بی همزبان، نا آشنا کشتند، ترا چون بردگان، زنجیر اسارت به پا کردند، مرا در کشوری که قانونش شده زنجیر پا، کشتند”.

 

 سپس شعر دیگری توسط مادر مبارزی در توصیف دردهای زنان کارگر خوانده شد.

 

 و به دنبال آن برنامه با اجرای ترانه سرودها  و قطعاتی از ترانه های خاطره انگیز ادامه یافت. پایان بخش برنامه سرود انترناسیونال بود که با اجرای بسیار زیبا و به یاد ماندنی اجرا شد.

 

اتحاد زنان آزادیخواه از همه رفقا و دوستانی که صمیمانه ما را در برگزاری این مراسم یاری نمودند بار دیگر  تشکر می کند. باشد تا دست در دست هم ، زن و مرد ، مبارزه ای قطعی جهت پایان بخشیدن به هر گونه ظلم و ستم و تبعیض را سازماندهی  کرده و به پیش ببریم .

 

اتحاد زنان آزادیخواه

۱۶ مارس ۲۰۱۲

http://www.siahkal.com/zanan/EZA-gozareshe-8March2012-Toronto.pdf