شهروند ـ آرش عزیزی: این هفته به علت فرا رسیدن نوروز، که به خاطر قراری که خود مریدی چند سال پیش به پارلمان آورد جزو اعیاد رسمی انتاریو شناخته می‌شود، سر مریدی هم قاعدتا شلوغ بود و مدام این‌جا و آن‌جا سر می‌زد. او در ضمن در پارلمان چند دقیقه در وصف نوروز سخنرانی کرد. در زیر نگاهی داریم به سخنان او در دو روز حضورش در مجلس.

 

۱۹ مارچ

مریدی صبح را با سئوالی از لورل بروتن،‌ وزیر آموزش و پرورش دولت خودش، آغاز کرد که اینگونه بود:

«آقای رئیس، سئوال من از وزیر آموزش و پرورش است. من افتخار دارم عضو دولتی باشم که در سراسر جهان به خاطر نقش رهبری خود در آموزش و پرورش شناخته می‌شود. سازمان همکاری و توسعه‌ی اقتصادی به تازگی دولت انتاریو را به عنوان بازیگری قوی و اصلاح‌گری موفق به رسمیت شناخته است. به اضافه روزنامه‌ی گاردین از بریتانیا نظام آموزش و پرورش دولت مک‌گینتی را به عنوان نمونه‌ای قوی از آن‌چه آن‌ها امیدوارند در آینده‌ی نزدیک به آن دست بیابند مثال زده است.

 

سرکار وزیر، وقتی این دولت به قدرت رسید، نخست‌وزیر وعده داد نرخ‌های فارغ‌التحصیل شدن از دبیرستان را بالا ببرد. می‌توانید لطفا به ما بگویید دولت مک‌گینتی در دستیابی به این اهداف موفق بوده یا نه؟»

پس از دور اول پاسخ وزیر، مریدی ادامه داد:

«ممنونم، وزیر. آموزش و پرورش چیزی است که قدرت عظیمی برای تغییر زندگی‌ها دارد. من به عنوان استاد سابق دانشگاه می‌دانم مدارس خوب چقدر برای آینده‌ی اعضای جوان حوزه‌ی انتخاباتی‌ام اهمیت دارند. همه‌ی ما از نظام آموزش و پرورشی قوی بهره می‌بریم: از والدینی با خانواده‌های جوان تا کودکانی که نسل بعدی معلم‌ها و پزشکان هستند.

لیبرال های انتاریو می‌دانند سرمایه‌گذاری در انتاریو بهترین راه سرمایه‌گذاری در آینده‌ی این استان است. متاسفانه بسیاری از همکاران من در این مجلس به آن‌چه…

(مداخله‌ی نمایندگان)

رئیس مجلس، دیو لواک: همه باید همین حالا ساکت شوند. حرف‌تان را تمام کنید.

مریدی ادامه می‌دهد: متاسفانه بسیاری از همکاران من در این مجلس به آن‌چه معلم‌ها، دانش‌آموزان و والدین در آموزش و پرورش به دست آورده‌اند نگاه می‌کنند و به جای بزرگداشت این خبر خوب که کودکان بیشتری فارغ‌التحصیل می‌شوند حرفی به جز انتقاد ندارند.

آقای رئیس، می‌شود سرکار وزیر لطفا به ما توضیح دهند نرخ فارغ‌التحصیلی چگونه محاسبه می‌شود؟

 

۲۰ مارچ:

یکی از آرای عقب افتاده‌ قراری برای تامین امنیت برق در دادگا‌ه‌ها بود که با رای موافق نمایندگان هر سه حزب (از جمله مریدی)‌ با رای ۹۹ به صفر تصویب شد.

 

***

 

سخنان مریدی در مورد نوروز:

 

«امروز روزی بسیار ویژه است. امروز، نوروز است. نوروز جشن اعتدال بهاری است و معمولا در روز ۲۱ مارچ یا یک روز پیش و پس از آن، بسته به مکان، واقع می‌شود.

نوروز را اغلب ایرانی‌ترین جشن ها می‌دانند. نوروز وسیعا در کشورهای مختلف آسیا جشن گرفته می‌شود. در ضمن آغاز رسمی سال نو و آغاز سال تقویمی در ایران، آذربایجان و افغانستان است.

آقای رئیس، نوروز را حداقل ۳۰۰۰ سال است که جشن می‌گیرند و ریشه‌هایی عمیق در سنت‌های نظام باور زرتشتی دارد. سال ۲۰۱۲ برابر ۳۷۵۰ سال گذشتن از زمانی است که آشو زرتشترا آموزه‌های خود را به بشریت عرضه کرد. مرکز آموزه‌های او، که در گات‌ها جمع‌آوری شده است، اولین تشویق‌ها جهت کوشش برای صلح، عدالت اجتماعی و دستیابی به نیکی را برای ما به ارمغان آورده‌ است. این ها در سه عبارت خلاصه می‌شوند:‌ پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک.

 

حدود ۲۵۰ هزار نفر از مردم انتاریو از انواع پیشینه های قومی، فرهنگی و مذهبی همچون ایرانی‌ها، افغان‌ها، آذری‌ها، کردها، زرتشتی‌ها، بهایی‌ها و اسماعیلی‌ها هر سال نوروز را جشن می‌گیرند.

 

نوروز در ضمن تولد دوباره‌ی طبیعت است و می‌تواند به سادگی توسط تمام مردم جهان بزرگ داشته شود. برای تمام مردم انتاریو نوروز خوشی را آرزو دارم. باشد که این نوروز برای همه‌ی مردم جهان هارمونی، صلح و رفاه بیاورد.

 

(به فارسی:‌ نوروزتان پیروز، هر روزتان نوروز.)

 

***

آخرین حرکت مریدی رای منفی به قراری خصوصی بود که فرانک کلیز، نماینده‌ی محافظه‌کار نیومارکت-آرورا، به مجلس آورد. این قرار از دولت مک‌گینتی می‌خواست کمیته‌ای از تمام احزاب برای تحقیق و گزارش در مورد مسائل مربوط به آژانس اورنج، سیستم آمبولانس‌های هوایی استان، که اخیرا دچار بحران‌های جدی و فساد مالی بوده است تهیه کند. (در شهروند چند هفته پیش گزارش کاملی در این مورد عرضه کردیم.)

 

مریدی به همراه لیبرال‌ها به این قرار رای منفی داد اما رای مثبت محافظه‌کاران و ان دی پی باعث تصویب آن با نتیجه‌ی ۵۳ به ۴۱ شد.

 

***

حضور مریدی در مراسم مختلف در تورنتو

 

رضا مریدی در دو هفته ی گذشته در مراسم و برنامه های مختلفی حضور یافت. از چهارشنبه سوری گرفته تا بازارهای نوروزی در سطح شهر تورنتو تا کنسرت نوروزی ارکستر ملی ایران به رهبری کمال طراوتی در مرکز هنرهای نمایشی ریچموندهیل.

همچنین در مراسم نمایش فیلم “تابوی ایرانی” که نهم مارچ در مرکز هنرهای نمایشی ریچموندهیل از سوی “شهروند” برگزار شد، مریدی برای دقایقی بر صحنه حاضر شد و از اهمیت آگاهی به نقض حقوق بشر از جمله حقوق هموطنان بهایی در ایران سخن گفت. در این برنامه همچنین، دکتر مریدی با اهدای لوح،  از تلاش های گلوریا یزدانی، زن هنرمند جامعه ی بهایی تقدیر کرد. این تقدیر به مناسبت هشت مارس روز زن صورت گرفت.

رضا مریدی از عطا صفوی بازمانده ی ماگادان عیادت کرد

 

دکتر مریدی، همچنین هفته ی گذشته همراه با عارف محمدی، سازنده فیلم “بازمانده ای از ماگادان”، از عطا صفوی، که در خانه بستری است، عیادت کرد. زندگی عطا صفوی، پزشک متخصص اورولوگ، و شرح فرار او از کشور و یازده سال زندان در سیبری موضوع فیلم عارف محمدی است. دکتر صفوی ضمن کهولت سن، به سرطان معده نیز مبتلاست.