شهروند ـ آرش عزیزی

سفیر سابق کانادا در ایران، مهمان گلوب اند میل

 جان ماندی، سفیر سابق کانادا در ایران، مهمان روزنامهی گلوب اند میل بود تا به پاسخ خبرنگاران و خوانندگان این روزنامه پاسخ دهد. این مصاحبه به مناسبت معرفی کتاب «زندانی تهران» از مارینا نعمت توسط گلوب اند میل صورت گرفت.

 سئوالهای مطروحه به این موضوعات مربوط میشد: موثر بودن تحریمها، پرتنش بودن تاریخ اخیر ایران، تفاوت ایران زمان شاه و جمهوری اسلامی (آیا زمان شاه دموکراتیک بود؟)، مقایسهی انقلاب ایران با انقلاب روسیه و انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی و تاثیر آن بر رابطهی ایران و کانادا.

 

ماندی پاسخهایی کوتاه به این سئوالها داد و از جمله گفت به نظرش تحریمها به نوبهی خود خیلی راه موثری نبودهاند. او در ضمن انقلاب ایران را از خیلی جهات (مثلا «سرکوبگرانه» و «خشن» بودن) قابل مقایسه با انقلاب روسیه دانست. ماندی گفت به نظر میرسد نتایج انتخابات اخیر خامنهای را در مقابل احمدینژاد قویتر کرده باشد و راه را باز کرده تا او شاید بتواند سمت ریاستجمهوری را حذف کند و دمکراسی در ایران از این هم کمتر شود اما رابطهی ایران و کانادا اینقدر بد هست که این لزوما تاثیری بر آن نخواهد گذاشت.

علاوه بر ماندی افراد دیگری نیز در مورد این کتاب مورد مصاحبه قرار گرفتند از جمله مدیر انتشارات پنگوئن کانادا (ناشر کتاب) و خود نویسنده، مارینا نعمت.

 

وزارت امور خارجهی کانادا: ایران از رهبران بومیان سوءاستفاده میکند

 

وزارت امور خارجهی کانادا چهارشنبهی هفتهی گذشته با انتشار بیانیهای هشدار داد که رهبران بومیان استان مانیتوبا نباید بگذارند دولت ایران از آنها به عنوان مهرهی سیاسی سوءاستفاده کند.

رهبران بومیان کانادا در سفارت ایران در اتاوا با مقامات سفارت دیدار کردند

این سخنان پس از آن میآید که دو رئیس کنونی و دو رئیس سابق بومیان مانیتوبا هفتهی گذشته با حضور در سفارت ایران در اتاوا با یکی از کاردانان ارشد جمهوری اسلامی در کانادا دیدار کردند. قرار است آنها به ایران دعوت شوند تا ضمن دیدار رسمی با مقامات دولت قراردادهایی در مورد سرمایهگذاریهای احتمالی ایران روی بومیان کانادا امضا کنند.

این تلاش دیپلماتیک را تری نلسون، رئیس سابق ملت بومی روسو ریور (ساکن جنوب وینیپگ)، پس از آن آغاز کرد که در ماه فوریه در جریانی که خود «کودتا» میخواند کنار زده شد. نلسون سپس نامهای به احمدینژاد نوشت و خواهان کمک و همکاری شد. نلسون به منتقدانی که گفتهاند او به رفتار بد ایران با مردمان بومی خودش بیتوجهی میکند پاسخ داده که رفتار ایران هر چه باشد بدتر از کانادا نیست.

 

قاسمی شال در تورنتو استار

 

الیویا وارد، خبرنگار امور خارجهی تورنتو استار، در مقالهای کوتاه به آخرین وضعیت حمید قاسمی شال اشاره کرد. او به نقل از جان ببکاک، سخنگوی دایان ابلونچی، وزیر مسئول امور کنسولی، نوشت: «ایران مرتبا درخواستهای کانادا برای اجازه به ما برای بازدید از آقای حمید قاسمی شال، شهروند کانادا، و ارائه کمک کنسولی به او را رد کرده است.» ببکاک گفت کانادا نگران اعدام قاسمی شال است.

آنتونلا همسر حمید قاسمی شال برای آزادی همسرش تلاش می کند. عکس از شهروند ـ فرح طاهری

قاسمی شال، ۴۳ ساله، در سال ۲۰۰۸ هنگام بازدید از مادرش در ایران دستگیر شد و به جاسوسی محکوم شد.

وارد اشاره کرد که ایران در سال گذشته ۶۰۰ نفر را محکوم کرده و این رقم مدام در حال بالا رفتن است اما پیش از این فشارهای بینالمللی منجر به برخی آزادیها شده است.

 

ائتلاف علیه جنگ تورنتو: «به ایران حمله نکنید» – پنج درس از جنبش ضد جنگ عراق

 

جیمز کلارک، عضو هیئت اجرایی «ائتلاف صلح کانادا» و از اعضای بنیانگذار ائتلاف علیه جنگ تورنتو، در مقالهای برای وبسایت چپگرای ربل (rabble.ca) به مناسبت نهمین سالگرد آغاز جنگ عراق پنج درسی را که به نظرش جنبش ضد جنگ با ایران باید از آن جنبش فرا بگیرد، برشمرده. آن ۵ درس از این قرارند: شلوغکاری رسانهها را باور نکنید – چیزی به نام حملهی «جراحی» (هدفمند)وجود ندارد – تظاهرات باید وسیع باشد و موضعی راجع به حکومت ایران نگیرد(!) – اسلامهراسی پاشنهی آشیل ما است – مقاومت میتواند به نتیجهمنجر شود (چرا که دولت لیبرال وقت وارد جنگ با عراق نشد.)

جیمز کلارک رهبر ائتلاف علیه جنگ

گفتنی است که آرش عزیزی و فرشاد آزادیان، از فعالان چپگرای تورنتو، در نامهای سرگشاده که به امضای بسیاری دیگر از فعالان ایرانی نیز رسیده است خطاب به جیمز کلارک و یکی از دیگر رهبران جنبش، سید لاکومب، خواهان مخالفت با جمهوری اسلامی ضمن مخالفت با جنگ و تحریم شده بودند، اما کلارک و لاکومب هیچ یک تا به حال پاسخی به این نامه ندادهاند.

 

 

انعکاس نوروز در سی بی سی  

وبسایت سی بی سی نیوز در گزارشی به جشن گرفتن سال نوی ایرانی، نوروز، نزد میلیونها نفر در جهان اشاره کرد. در این گزارش ضمن اشاره به تاریخ و سابقهی نوروز با چندین نفر از ایرانیان مقیم کانادا گفتگو شده است.

سیما سحر زرهی، همکار شهروند، به سی بی سی گفت: «نوروز جشنوارهی زایش است. راجع به خوشبینی سال نو و خوشبینی آغازی نو و تولد دوباره است. به نظرم معنایش برای خیلیها همین است. در حالی که مردم در ایران نه تنها به خاطر شرایط سیاسی(که جشن و پایکوبی شان همواره با ترس توام بوده)، بلکه به خاطر شرایط سخت اقتصادی و گرانی  و نبود اجناس از جشن گرفتن نوروز محرومند، ما در این جا نه فقط به خاطر خودمان که به یاد آنها و برای آنها نوروز را جشن می گیریم. »

ایمان یونسی که در «مرکز فرهنگی ایرانیان» در اتاوا کار میکند به این اشاره کرده که نوروز نه فقط در ایران که در «بخشهایی از چین، بخشهایی از آفریقا، بخشهایی از نوروز، تاجیکستان، ازبکستان، افغانستان، لبنان، یمن، بحرین، ترکیه، سوریه و بسیاری نقاط دیگر» هم جشن گرفته میشود.

سی بی سی اشاره کرده که سابقهی نوروز به ۱۵۰۰ سال پیش و حکومت شاه افسانهای ایرانیان، جمشید، بازمیگردد. (که البته رقم واقعی بدون شک خیلی بیشتر از این است و این را باید اشتباهی فاحش از سوی سی بی سی دانست.)

سهند ف. شاهرخی، دانشجوی ۲۶ سالهی مهندسی در دانشگاه رایرسون؛ مانی مبینی، عکاس؛ حمید ر. تیزهوش، استاد مهندسی در دانشگاه واترلو از دیگر کسانی هستند که به سی بی سی از جشن گرفتن نوروز در کانادا گفتهاند.

همچنین ژیان قمشی، مجری ایرانی تبار و محبوب برنامه ی “کیو” در سی بی سی، روز سه شنبه در برنامه ی خود، نوروز را به فارسی و انگلیسی تبریک گفت.

 

ایبنا: روابط علمی ایران و کانادا گسترش مییابد

 

وبسایت انگلیسی ایبنا، خبرگزاری کتاب ایران، به نقل از وبسایت آکادمی علوم و فرهنگهای اسلامی خبر از قراردادی داده که نتیجهی آن افزایش همکاریهای علمی کانادا و ایران خواهد بود. طبق این خبر گای برتون، رئیس دانشگاه مونترال و حجتالاسلام احمد واعظی، مدیر دفتر توسعهی اسلامی (که نمایندهی دانشگاه باقرالعلوم بوده است) قراردادی امضا کردهاند که همکاریهای آنها در حوزههای پژوهشی الهیات، مطالعات اسلامی، مطالعات مذهب، مطالعات صلح و مطالعات بینفرهنگی و بینمذهبی را افزایش میدهد.

 

ثروتمند ایرانی-کانادایی در آتلانتیک

 

مجلهی شهیر آتلانتیک این هفته گزارشی در مورد یکی از ثروتمندان ایرانی مقیم کانادا منتشر کرد که نقش مهمی در توسعه تجاری گاز طبیعی در ایران داشته است، اما سپس در ماجراهایی گیر افتاده که منجر به دستگیری و نهایتاً فرارش از ایران شده است.

هوشنگ بوذری از داستان زندگی اش می گوید

هوشنگ بوذری در طول چند هفته ۱۵ ساعت با سهراب احمری مصاحبه کرده است که حاصلش مقالهی مفصل آتلانتیک است. مقاله داستان زندگی بوذری را از تولد در خانوادهی روحانی تا شکنجه در زندان اوین و تا فرار به خارج تعریف میکند.

 

بحران ایران: هارپر علیه اوباما؟

 

موری دابین، روزنامهنگار مقیم بی سی، در مقالهای برای کانترپانج مدعی شده که تاکتیکهای نخستوزیر، استفن هارپر، در مورد چگونگی برخورد با ایران رویکرد متعادلتر دولت اوباما را زیر سئوال میبرد.

 

نشنال پست: هشدارها در مورد اردوگاه اشرف

 

روی گرین در مقالهای در روزنامهی راستگرای نشنال پست از هشدارهای «دوستان سازمان مجاهدین خلق» نسبت به احتمال فاجعهی قتل عام پیش رو در اردوگاه اشرف در عراق خبر داد. گرین به حرفهای دیوید فیلیپس، از ژنرالهای ارتش آمریکا و فرماندهی سابق عملیات پلیس نظامی این کشور در عراق، اشاره میکند که از واشنگتن خواسته با دست زدن به عملی قاطع جان ۳۴۰۰ عضو سازمان مجاهدین در این اردوگاه را نجات دهد. فیلیپس از جمله خدمات سازمان مجاهدین را مطلع کردن جهان از برنامه هستهای رژیم دانسته است.