شهروند ـ فرح طاهری: جمعه ۱۶ مارچ ۲۰۱۲ مراسم معرفی کتاب تازه ی دکتر عزت مصلی نژاد با عنوان Religions and the Cruel Return of Gods  در سالن اجتماعات مرکز امور شهری نورت یورک برگزار شد.

 

خانم آلیسون میلز مجری مراسمی بود که بیش از سیصد تن در آن شرکت داشتند. از آنجا که کتاب به زبان انگلیسی منتشر شده و بیشتر مخاطبان انگلیسی زبان را مدنظر دارد، کل برنامه معرفی به زبان انگلیسی برگزار شد.

آقای خوزه ما منصور سردبیر نشر زاگرس، دکتر رضا مریدی نماینده پارلمان انتاریو و دکتر عباس آزادیان، روانپزشک و نویسنده هر یک به کوتاهی از این کتاب و نویسنده اش گفتند.

 

بالا راست: خوزه ما منصور، آلیسون میلز، پائین: دکتر عباس آزادیان، دکتر رضا مریدی

 

 

آقای منصور از طرف نشر زاگرس که ناشر این کتاب است از تمام حامیان چاپ این کتاب تشکر کرد و گفت لیست این افراد در کتاب نیز آمده است.

دکتر رضا مریدی تأکید کرد که کتاب را همین الان خریده و هنوز نخوانده ولی به دلیل آشنایی با نوشته های دیگر نویسنده، می داند که شاهکار دیگری نوشته که باید خوانده شود، زیرا که در طول تاریخ به نام دین کارهای وحشتناکی صورت گرفته و هم امروزه در ایران شاهد آن هستیم.  

دکتر آزادیان از دوستی و مصاحبت با نویسنده گفت و خود را مفتخر دانست که حامی مالی و معنوی چاپ این اثر بوده است.

پیش از اینکه دکتر مصلی نژاد از کتاب بگوید، بخش موسیقی برگزار شد و کامبیز طیبی هنرمندانه با تار قطعه ای نواخت و سپس اکبر قیدرپور با سنتور آواز خانم زهره را همراهی کرد و چند ترانه ی خاطره انگیز اجرا کردند که با تشویق و همخوانی حاضران روبرو شد.

در ادامه خانم میلز شعری از یک مراجعه کننده ی مرکز حمایت از قربانیان شکنجه را خواند و افزود، حتما عزت به خاطر مبارزه ی همیشگی اش با شکنجه الهام بخش سرایش این شعر بوده است.

 

نوبت به نویسنده ی کتاب، دکتر مصلی نژاد رسید تا از خود و کتابش بگوید.

 

عزت مصلی نژاد نویسنده کتاب از چگونگی شکل گرفتن کتابش گفت

 

او ضمن تشکر از سخنرانان، حاضران در سالن و افرادی که در برپایی مراسم معرفی کتاب همکاری کرده بودند، از تجارب شخصی اش از زندان و شکنجه گفت:”من از چهار سال زندانی بودن که با بدترین شکنجه ها همراه بود، از اعدام وحشیانه ی دوستانی که با آنها در زندان نشست و برخاست داشتم و حرف می زدم، زخم ها بر جان و روحم حمل کرده ام.”

مصلی نژاد افزود: ” من از شنیدن خاطرات مراجعانم که در کشورهایشان مورد شکنجه و تجاوز واقع شده اند، زخم ها برداشته ام. با این همه چگونه می توانستم بهبود یابم؟ با نوشتن این کتاب، برای همین من چنین عنوانی را برای کتاب انتخاب کردم “ادیان و بازگشت شقاوت بار خدایان” و البته این موضوعی پیچیده است.”

نویسنده ی کتاب آنگاه به هر دو وجه دین نگاه کرد و گفت: ” در مسیحیت عشق به دشمن، عشق به همسایه و … وجود دارد که بسیار خوب است. ظرفیت دوست داشتن دشمن، ظرفیت فوق العاده ای است. اما به نام مسیحیت ببینید چه کارها کرده اند… به اسلام نگاه کنیم. ابوالحسن خرقانی می گوید، اگر کسی به در خانه تان آمد غذایش دهید و از دین اش نپرسید، و حالا حرف خمینی را بشنوید. ظرف دو ماه در سال ۱۹۸۸، هزاران زندانی سیاسی را اعدام کرد به نام خدای بخشنده و مهربان. حتی امروز در ایران زن و مرد را سنگسار می کنند و خدای مهربان و بخشنده را به خدای انتقام گیرنده تبدیل کرده اند.”

دکتر عزت مصلی نژاد سپس فصل های مختلف کتاب را یک به یک توضیح داد و در پایان گفت: “پیام من چیست؟ من نمی خواهم دین را نفی کنم و نمی خواهم تنها چیزهای خوب در مورد دین بگویم. سعی کردم قضاوت نکنم و به تکثر اعتقاد دارم.”

 

اکبر قدیرپور، خانم زهره و کامبیز طیبی در این برنامه هنرنمایی کردند

 

پس از آن شرکت کنندگان در مراسم دعوت به پذیرایی شدند. در بیرون سالن، دوستان و یاران آقای مصلی نژاد میزهای رنگینی چیده بودند و پذیرایی می کردند و نویسنده نیز کتاب های خریداری شده را برای دوستداران امضا می کرد.

گفتنی ست قرار بود سخنران اصلی این برنامه همچون کتاب پیشین انگلیسی زبان عزت مصلی نژاد، Torture in theAge of Fear(شکنجه در عصر ترس)، دکتر رضا براهنی باشد، اما بدون هیچ توضیحی از سوی برگزارکنندگان ایشان حضور نیافتند و همین موجب پرسش هایی از سوی برخی شرکت کنندگان شد.

علت را از دکتر مصلی نژاد جویا شدم. او گفت، متاسفانه به دلیل کمی وقت و حجم کارهای اجرایی برای مراسم، فراموش کردم روز و مکان را دوباره با دکتر براهنی تثبیت کنم و طی تماس تلفنی، ایشان با اینکه سرماخورده بودند، بسیار ناراحت شدند از اینکه مراسم برگزار شده بود و  گفتند که فکر می کردند هفته ی بعد مراسم معرفی کتاب است. دکتر براهنی تأکید کرد که کتاب را هم خوانده و یادداشت برداری کرده بوده.

 کتاب Religions and the Cruel Return of Gods در ۱۳ فصل و ۳۰۶ صفحه توسط انتشارات زاگرس در تورنتو به چاپ رسیده است. برای خرید کتاب به سایت نشر زاگرس www.zagroseditions.com مراجعه کنید و یا با تلفن ۶۶۲۲-۲۱۴-۴۱۶ تماس بگیرید.