چندی پیش سازمان باسابقه‌ی یهودیان آمریکای شمالی، «بنای برت»B’naiBrith،‌ آگهی بازرگانی جنجالی‌ای در چند روزنامه‌ی کانادا منتشر کرد. در این آگهی تصویری از خشایارشاه، پادشاه هخامنشی، در کنار محمود احمدی‌نژاد، ‌رئیس  جمهوری اسلامی ایران، منتشر شد و زیر آن نوشته بود: «با تاج یا بدون تاج – برنامه‌ی مرگبار همان است.»

در اعتراض به این آگهی، کنگره ایرانیان کانادا نامه ای به سازمان مذکور نوشت. همچنین ۱۳ انجمن، نهاد و رسانه ی جامعه‌ی ایرانی کانادا  نامه‌ی اعتراضی دیگری در مورد آگهی مذکور خطاب به هیئت مدیره‌ی سازمان مورد نظر نوشتند که ‌«شهروند» ترجمه‌ی فارسی این دو نامه را‌ تقدیم حضورتان می‌کند.

 

 نامه ی اعتراضی ۱۳ انجمن و رسانه ی ایرانی ـ کانادایی به سازمان بنای برت

۹مارس ۲۰۱۲

اعضای محترم هیئت مدیرهی «بنای برت»،

 ما، سازمان‌های امضاکننده‌ی نامه‌ی زیر، در این نامه بر آن هستیم تا برآشفتگی جمعی‌مان از آگهی بازرگانی‌فوق‌الذکر که در چند روز گذشته در روزنامه‌های «نشنال پست» و «وینیپگ جوئیش ریویو» منتشر شده است را ابراز کنیم. آن‌چه بخصوص آزاردهنده است این واقعیت است که این آگهی توسط بنیاد بنای برت منتشر شده که همانا سازمانی است محترم با سابقه‌ای درخشان در مبارزه با نژادپرستی و تشویق حقوق بشر.

آگهی مذکور تاریخ را به آشکارا تحریف کرده و مرز عقل و خرد را زیر پا می‌گذارد. اگر بخاطر سابقه‌ی محترمانه سازمان شما نبود ما این آگهی را تلاشی عامدانه برای پراکندن تخم سوتفاهم تلقی می‌کردیم. این آگهی با قرار دادن تصویری از خشایارشا در یک سو و محمود احمدی‌نژاد در سویی دیگر، و استفاده از زبان تحریک‌آمیز در زیرنویس، این تصویر روشن را به دست می‌دهد که تاریخ ایران روایت گر روند بی‌وقفه‌ای از عدم تحمل پیروان مذهب یهود بوده است.

آگهی جنجالی که در چند نشریه کانادایی چاپ شده است

دوره‌ی حکومت خشایارشا مثل سایر چهره‌های تاریخی دوران باستان در لفافی از رمز و راز پیچیده است. هر کس حق دارد نظر خود را داشته باشد اما نمی تواند این نظرات را به عنوان واقعیت جلوه دهد. بیشتر روایات، خشایارشا را جانشین شایسته‌ی کورش کبیر، پادشاه ایران باستان، می‌دانند که در کتاب مقدس یهودیان از او بخاطر رویکرد عادلانه‌اش به رعایای مختلف به عنوان «مسیحا» یاد شده است. خشایارشا به همین سان در جشن پوریم بزرگداشته می‌شود چرا که برنامه های خصومت‌جویانه‌ی یکی از ورزای ارشد را متوقف کرده و در نهایت، پس از دریافت مشورت خردمندانه از همسرش، ملکه استر، و موردخای باعث شده اعضای مذهب یهود از نابودی نجات پیدا کنند. پس از این تغییر مسیر، ‌می‌گویند موردخای با شنل سلطنت در «دروازه پادشاه» نشست و به بالاترین مقام میان درباریان ارتقا داده شد. بدین دلیل، آنگاه که ما  مشاهده کردیم که شما خشایارشا را با ساده انگاری، فردی با برنامه مرگبار معرفی نموده اید، برآشفتیم.

به دوران معاصر که می‌رسیم خوب است به خاطر داشته باشیم که ایران، جانشین پادشاهی باستانی، هرگز هیچ یک از همسایگان خود را اشغال نکرده و تمام ایرانیان مذاهب ابراهیمی در بخش اعظم صد سال گذشته در کنار یکدیگر به خوبی و خوشی زندگی کرده‌اند. بخصوص باید انقلاب مشروطه‌ی ۱۹۰۶ را به یاد داشته باشیم که ایرانیان یهودی در آن توانستند به مجلس راه پیدا کنند. از آن پس تاکنون بسیاری از کشورها به چاه ضدیهودیت سقوط کرده‌اند اما ایرانیان از نمونه‌های نظام‌مند عدم تحمل که کتاب‌های تاریخ بسیاری از سایر کشورها را سیاه کرده است جان سالم به در برده‌اند. در ضمن جای تکرار دارد که دیپلماتی ایرانی در پاریس در زمان جنگ جهانی دوم، که به «شیندلر ایرانی» معروف است، هزاران یهودی اروپایی را به امنیت رساند.

در هشت دهه‌ی اول قرن بیستم افرادی ممتاز از جامعه‌ی یهودی به عنوان بعضی از شاخص‌ترین اعضای جامعه‌ی ایرانی مورد احترام قرار گرفتند و در ساختن بنیادهای کشور در دوره‌ی معاصر نقشی حیاتی بازی کردند. به اضافه روابط ایران و اسرائیل پیش از سال ۱۹۷۹ بسیار صمیمانه بود و نمونه‌ای فاحش برای سایر کشورهای منطقه به شمار می‌آمد. جامعه‌ی یهودی ایران تا همین امروز در منطقه‌ی خاورمیانه، پس از اسرائیل، بزرگترین است.

اما از سال ۱۳۵۷ تا کنون تمام ایرانیان بیشتر شاهد محدود شدن آزادی‌های مدنی و تحمیل موانع سیاسی بوده‌اند. رویکرد ایدئولوژیک شرم‌آور دولت جمهوری اسلامی هرگونه نشانه‌ی حکومت قانون را زیر سئوال برده و در نتیجه بسیاری ایرانیان مذاهب مختلف از کشور فرار کرده‌اند. کانادا به خاطر سنت غنی مولتی‌کالچرالیسم آن و احترام عمیقش به تحمل، مقصد بخصوص جذابی برای آن‌ها بوده است. در نتیجه شاهدیم که ایرانیان از تمام سوابق مذهبی اکنون در کانادا زندگی می‌کنند و گاه افتخار دارند پوریم را به عنوانی جشنی که سابقه‌اش به وطنشان برمی‌گردد جشن بگیرند. مثلا در ۱۳ مارس ۲۰۱۱ بسیاری از اعضای دو جامعه‌ی ایرانی و یهودی در «مرکز اجتماعات تورن هیل» گرد هم آمدند تا پوریم و نوروز، سال نوی ایرانیان، را با هم جشن بگیرند.

با توجه به واقعیت‌های بالا، بنیاد بنای برت باید توجه کند تا فرقی روشن بین افراد ایرانی‌تبار، هر کجا که باشند، و دولت ایران قائل شود. دولت ایران را باید به خاطر سابقه‌ی شنیعش در زمینه‌ی حقوق بشر محکوم کرد اما هیچ سازمانی نباید این واقعیت را جواز این بداند که میراث ایرانیان یا افراد ایرانی-کانادایی را متعصب یا مدارا ستیز تصویر کند.

دولت جمهوری اسلامی ایران، بخصوص از زمان انتخابات مورد اختلاف ریاست‌جمهوری در تابستان ۲۰۰۹، به درستی مورد انتقاد بین‌المللی قرار گرفته است. همین است که به سختی می‌توان فردی ایرانی‌تبار را در این کشور پیدا کرد که حامی عملکرد سالیانه‌ی دولت کانادا در ارجاع دولت جمهوری اسلامی به کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل نباشد.

از اینکه بگذریم، با این‌که حمله به احمدی‌نژاد به خاطر پراکندن نفرت حق همگان است، ما بسیار آزرده‌خاطریم که می‌بینیم تبلیغات شما با اتکا بر استعداد هنری، تمدن ایرانی و تمام ایرانی-کانادایی‌ها را با قلم موی مدارا ستیزی رنگ می‌کند.

بدین‌سان، خواستار آنیم که در جلسه‌ای در اولین فرصت مناسب با شما دیدار و جلسه داشته باشیم تا بر آسیب‌های حاصل از انتشار وسیع آگهی خبرساز و گمراه‌کننده‌ی شما تاکید کنیم.

با احترام،

کمیته همبستگی با مردم ایران

مرکز فرهنگی فروردین

دوستی فرهنگی ایرانی ـ کانادایی(ICCF)

شبکه ایرانی ـ کانادایی

مرکز بین المللی برای حقوق بشر(ICHR)

انجمن حرفه ای مشاوران املاک ایرانی ـ کانادایی (PICRA)

نشریه سلام تورنتو

تلویزیون ایران زمین

پرشین سیرکل (Persian Circle)

نشریه شهروند

جوانان ایرانی ـ کانادایی (IC Youth)

جبهه دانشجویان کانادا (Student Front of Canada)

خدمات جامعه واحد و یکپارچه برای سالمندان مهاجر (UCSIS)

***

نامه ی اعتراضی “کنگره ایرانیان کانادا” به سازمان بنای برت کانادا

 

آقای اریک بیسل

رئیس سازمان بنای برت کانادا

 

۸ مارس ۲۰۱۲

 

در مورد: آگهی شما در روزنامهی نشنال پست راجع به ایرانیان

 

آقای بیسل عزیز،

از طرف هیئت مدیره و اعضای خود برای شما مینویسم تا نگرانی و حیرت عمیق خود در مورد آگهی تمام صفحهای که سازمان شما چند روز پیش در روزنامهی نشنال پست منتشر کرده بود ابراز کنم.

این آگهی بخصوص بخاطر خوانش انتخابیاش از تاریخ و به خاطر اتهام همهجانبهاش علیه ایرانیان که ظاهرا خواهان «نابودی مردم یهودی» هستند آزاردهنده است.

با مرتبط ساختن اعمال افسانهای پادشاه ایران در بیش از ۲۵ قرن پیش و ربط آن به زمان حال، این آگهی واقعیت همزیستی مسالمت آمیز بین مردمان ایرانی و یهودی در طول تاریخ را تحریف میکند.

چنانکه مطلعید، کورش، شاه ایران، بارها در عهد عتیق به عنوان قدیس بخاطر احترام و خدماتش به مردم یهود در زمان باستان مطرح شده است. ایرانیان در زمان معاصر نیز مفتخرند که بیش از هر کشور دیگری در جهان اسلام میزبان اعضای مذهب یهود و کنیسه‌‌‌های متعدد در خاک خود بوده باشند.

به عنوان کانادایی، تلاش دستهجمعی ما باید پل زدن بین مردمان در این سرزمین مبارک باشد. هدف آگهی شما دقیقا متضاد این است.

 

ما خواهان جلسهای با شما هستیم تا به طور دستهجمعی ببینیم که چگونه میتوان خرابیای که آگهی نفرتپراکن فوقالذکر به آن دامن زده است کنترل کنیم و فرصتهای پلسازی در کانادا ضمن حرکت به سوی ساختن محیطی هماهنگتر و صلحآمیزتر در این کشور و خارج از آن را بررسی کنیم.

 

ما مشتاق پاسخ شما خواهیم بود.

 

با بهترین آرزوها،

بهنام اصفهانیزاده،

رئیس

کنگره ایرانیان کانادا

 

رونوشت: دکتر فرانک دیمانت، معاون رئیس اجرایی سازمان «بنای برت»