رادیو آلمان: حزب آنگ سان سوچی، رهبر جنبش دمکراسی‌خواهی میانمار (برمه)، او را پیروز انتخابات پارلمانی این کشور معرفی کرد. این یک پیروزی نمادین برای خانم سان سوچی است و وی امکان ایجاد تغییرات اساسی در مناسبات قدرت را نخواهد داشت.

به نقل از خبرگزاری‌های بین‌المللی، میلیون‌ها نفر از واجدین شرایط رأی‌دهی در میانمار در انتخابات پارلمانی میان‌دوره‌ای این کشور در روز یکشنبه (اول آوریل / ۱۳ فروردین) شرکت کردند. رقابت در این انتخابات بر سر ۴۵ کرسی بود که حدود هفت درصد کرسی‌‌های پارلمان میانمار را تشکیل می‌د‌هند.

پارلمان میانمار ۶۶۴ کرسی دارد. از آنجا که ۴۸ نماینده پارلمان این کشور سال گذشته وارد ترکیب دولت شدند، انتخابات میان‌دوره‌ای برای پر کردن ۴۸ کرسی حوزه‌های انتخاباتی بدون نماینده در پارلمان برگزار شد. به نقل از منابع دولتی حدود ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در حوزه‌های‌انتخاباتی واجد شرایط رأی‌دهی بودند.

 

آنگ سان سوچی پیروز انتخابات مجلس برمه

 

واگذاری سه کرسی از این ۴۸ کرسی به دلیل درگیری‌های نظامی در منطقه‌ی اقلیت‌های کاچین لغو شد. آنگ سان سوچی، دارنده نوبل صلح، از منطقه کاومو (Kawhmu) نامزد انتخابات پارلمان شد.

پیروزی کنونی این جنبش که برای نخستین بار از سال ۱۹۹۰ میلادی اجازه حضور در انتخابات را کسب کرد، نقطه عطفی در تاریخ میانمار است. در این کشور واقع در جنوب شرقی آسیا، نظامیان از نیم قرن پیش قدرت را در اختیار دارند.

بر این اساس، در صورت پیروزی قطعی مخالفان، به رهبری خانم سان سوچی ۶۶ ساله، نمی‌توان انتظار دگرگونی در مناسبات قدرت در این کشور را داشت. فقط می‌‌توان گفت، برای نخستین بار پس از نیم قرن، اپوزیسیون به پارلمان این کشور راه خواهد یافت.

اقتصاد و جامعه‌ی میانمار به ‌شدت از تحریم‌های بین ‌المللی و فقر رو به گسترش رنج می‌برد و دولت اصلاح‌گرا می‌کوشد با برگزاری این انتخابات مشروعیت کسب کرده و از فشار تحریم‌های بین‌المللی بکاهد.

مارکوس لونینگ، سرپرست دایره ویژه حقوق بشر دولت فدرال آلمان، می‌گوید، وضعیت حقوق بشر در میانمار به‌طور چشمگیری بهبود یافته است. وی هم‌اکنون به‌عنوان یکی از ناظران برگزاری انتخابات در میانمار به‌سر می‌برد.

رهبر اپوزیسیون و دارنده جایزه نوبل صلح، آنگ سان سوچی، توانسته بود طی ماه‌های گذشته بدون موانع جدی سیاسی به کارزار انتخاباتی خود بپردازد. با این حال، خانم سان سوچی نسبت به برگزاری یک انتخابات سالم نگران بود.

جلد شهروند ۱۳۸۰

 

 

از نظر آقای لونینگ، تنها پس از برگزاری انتخابات می‌توان قضاوت کرد این انتخابات تا چه اندازه عادلانه و آزاد صورت گرفته است. با این حال، این سیاستمدار حزب دمکرات‌های آزاد آلمان (لیبرال‌ها) می‌گوید که بر کشور “فضایی عاری از ترس و وحشت” حاکم بوده است.

نتیجه رسمی انتخابات میان‌دوره‌ای پارلمان این کشور قرار است ظرف هفته آینده اعلام شود. نماینده رسمی آلمان با زندانیان سیاسی آزادشده نیز پیرامون آینده‌ی کشور گفت‌وگو کرده است. آن‌ها به‌طور مشخص از اتحادیه‌ی اروپا می‌خواهند، از فشار سیاسی خود بر دولت حاکم میانمار کم نکند.

اما این زندانیان سیاسی هم‌زمان، برخلاف نظر سیاسی‌های تبعیدی میانمار، معتقدند که تحریم‌های بین‌المللی باید لغو شوند، زیرا بار آن را مردم بر دوش می‌کشند.

دولت میانمار تلاش دارد با سهیم کردن خانم سان سوچی در ساختار دولت و دادن پست وزارت به او در کابینه‌ی این کشور، از فشار تحریم‌های خارجی بکاهد و سرمایه‌گذارانی برای اقتصاد ورشکسته‌ی این کشور بیابد. آنگ سان سوچی تاکنون پیشنهادهای رئیس دولت برای رفتن به کابینه را رد کرده است.