۲۹مارچ تا ۵اپریل ۲۰۱۲

شیرکو معارفی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام اعتصاب غذا کرد

آژانس خبری موکریان ـ شیرکو معارفی زندانی بانه ای محکوم به اعدام در زندان مرکزی سقز از روز چهارشنبه شانزدهم فروردین ماه سال جاری، دست به اعتصاب غذا زد.

این زندانی در تماس با مدیر آژانس خبری موکریان ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: از امروز در اعتراض به وضعیت نامعلوم و نامشخص خود در زندان دست به اعتصاب زده و این اقدام را طی نامه ای به دادستان و مسئولان زندان اعلام نموده ام.

همچنین یکی از همبندی های این زندانی در تماس با خبرنگار آژانس خبری موکریان ضمن تایید این خبر گفت: شیرکو پس از اعلام اعتصاب به سلول انفرادی زندان مرکزی سقز منتقل شد.

یادآور می گردد شیرکو معارفی اهل بانه، حدود سه سال پیش بازداشت و به اتهام محاربه توسط دادگاه انقلاب اسلامی سقز به اعدام محکوم شد که رای صادره در دادگاه تجدید نظر و علیرغم اعتراض وکلای معارفی و ارسال به دیوانعالی کشور مجدداً تأیید گردید.

 

تایید خبر قطع حقوق مهدی هاشمی در دانشگاه آزاد آکسفورد

 

رادیو فردا: فرهاد دانشجو، رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی ایران، روز سه‌شنبه، ۱۵ فروردین‌ماه، در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که شعبه این دانشگاه در آکسفورد هیچ دانشجو و فعالیتی نداشته و منحل شده است. به این ترتیب ماموریت تمام کارمندان این شعبه از جمله مهدی هاشمی، پسر اکبر هاشمی رفسنجانی، «لغو شده» است.

گفته دانشجو تاییدی است بر خبری که هفته گذشته بعضی منابع خبری در ایران منتشر کردند مبنی بر این که حقوق و مزایای مهدی هاشمی، رئیس دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد در واحد آکسفورد، قطع شده است.

آن طور که در این خبر آمده بود، مهدی هاشمی ۱۹ ماه در بریتانیا ماموریت داشته و هر ماه بابت حقوق و حق ماموریت مبلغ ۳۲۰۰ پوند همراه با چهار میلیون تومان دریافت کرده است.

به این ترتیب هنوز یک ماه نیز از آغاز مدیریت رئیس این دانشگاه که بسیار به محمود احمدی‌نژاد نزدیک است نگذشته که او یک واحد دانشگاه آزاد را که فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی از آن حقوق می‌گرفته تعطیل کرده است.

فرهاد دانشجو در هفته نخست اسفندماه سال گذشته پس از کش و قوس‌های فراوان بین شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست رئیس جمهور و هیئت امنای دانشگاه آزاد به ریاست اکبر هاشمی رفسنجانی با حکم برادرش، وزیر علوم و فناوری دولت، به نیابت از محمود احمدی‌نژاد به عنوان رئیس تازه دانشگاه آزاد انتخاب شد.

 

پرس تی‌وی از ماهواره آسترا نیز حذف شد

 

رادیو آلمان: بنا به درخواست مرکز رسانه‌های ایالت بایرن آلمان، شرکت ماهواره‌ای “آسترا” ارائه‌ی خدمات پخش به شبکه انگلیسی‌زبان دولت جمهوری اسلامی، پرس تی‌وی را متوقف کرد. بنابر این گزارش پرس‌ تی‌وی جواز پخش در اروپا را ندارد.

شبکه انگلیسی‌زبان تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی (پرس تی‌وی) در وب‌سایت خود خبر داد که مرکز رسانه‌های ایالت بایرن آلمان (BLM) از شرکت ماهواره‌ای “اس‌یی‌اس آسترا” (SES Astra) خواسته است، پخش کانال پرس ‌تی‌وی از این ماهواره را متوقف کند.

بنابر گزارش رسانه‌های آلمان، این درخواست فوریت داشته و شرکت ماهواره‌ای آسترا که مرکز آن در لوکزامبورگ قرار دارد، از ساعت ۷ بعداز ظهر روز سه‌شنبه، سوم اپریل ۲۰۱۲ (۱۵ فروردین ۱۳۹۱) پخش سیگنال‌های پرس‌تی‌وی را متوقف کرده است.

مرکز رسانه‌های ایالت بایرن گفته است، شبکه انگلیسی‌زبان دولتی ایران جواز پخش در اروپا را ندارد. تلویزیون پرس ‌تی‌وی در وب‌سایت خود ادعا کرده که این تصمیم زیر فشار دولت آلمان صورت گرفته است.

دو ماه پیش از این (۲۰ ژانویه ۲۰۱۲) مجوز پخش پرس‌تی‌وی در بریتانیا نیز لغو شده بود. “آفکام”، مرکز نظارت بر رسانه‌ها در بریتانیا علت لغو پروانه‌ی فعالیت شبکه انگلیسی‌زبان دولت جمهوری اسلامی را “عدم کنترل این شبکه بر برنامه‌هایی که پخش می‌کند” اعلام کرده بود.

آفکام از شرکت‌های پخش ماهواره‌ای فعال در بریتاینا خواسته بود که پخش برنامه‌های پرس تی‌وی را متوقف کنند.

 

استیضاح وزیر کار به خاطر سعید مرتضوی

 

رادیو فردا: طرح استیضاح وزیر کار در دولت محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه، ۱۶ فروردین‌ماه، توسط هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد و به این ترتیب این وزیر باید برای ادای توضیح درباره انتصاب سعید مرتضوی به مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی در مجلس حاضر شود.

به گزارش فارس، طرح استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با ۲۰ امضا به مجلس ارائه و متن آن روز چهارشنبه در مجلس قرائت شده است.

نمایندگانی که این طرح را امضا کرده و خواستار ادای توضیح وزیر کار ایران شده‌اند علت استیضاح را «نصب سعید مرتضوی به عنوان مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی» عنوان کرده‌اند.

نمایندگان امضاکننده این طرح همچنین با اشاره به «اسناد زیادی» درباره آقای مرتضوی در زمینه سوء‌استفاده از منابع مالی و مقام‌ها و پرونده کهریزک، انتصاب او به این مقام را «خلاف مصالح کشور و معارض قانون» توصیف کرده‌اند.

از سعید مرتضوی به عنوان متهم ردیف اول در پرونده وقایع بازداشتگاه کهریزک در سال ۱۳۸۸ نام برده می‌شود، وقایعی که به دنبال اعتراضات سال ۱۳۸۸ دست‌کم چهار کشته در این بازداشتگاه بدنام بر جای گذاشت.

آن طور که در گزارش کمیته ویژه مجلس در این باره آمده است، بازداشت‌شدگان ۱۸ تیرماه ۱۳۸۸ «با دستور و اصرار» سعید مرتضوی به بازداشتگاه کهریزک انتقال یافته‌اند.

سعید مرتضوی، قاضی جوان پرونده کهریزک و نماینده ویژه رئیس جمهور و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در آخرین هفته اسفندماه سال ۱۳۹۰ به طور غیرمستقیم از سوی محمود احمدی‌نژاد به عنوان مدیرعامل جدید صندوق تأمین اجتماعی کشور معرفی شد.

 

آلمان ۲/۵ کیلو «سرم ویژه اعتراف گیری» به مقصد ایران را توقیف کرد

گمرک آلمان از صادرات ۵/۲ کیلو داروی راستگویی به ایران جلوگیری کرده است. این محموله که تحت عنوان دارو راهی ایران می‌شده، حاوی «تیوپنتال» بوده که در بازجویی و اعتراف گیری کاربرد فراوان دارد.

به گزارش دویچه وله، اداره‌ی مرکزی گمرک در شهر کلن اعلام کرد که محموله‌ی تیوپنتال (Thiopental) در قالب ۵ هزار شیشه کوچک دارویی آماده‌ی ارسال به ایران شده بود. این ماده‌ی دارویی مشمول بخشنامه «مقابله با شکنجه» در آلمان می‌شود.

دویچه وله همچنین نوشته است: «داروی حقیقت‌گویی به ماده مخدری اطلاق می‌شود که به منظور گرفتن اطلاعات از فردی به کار گرفته می‌شود که حاضر به اعتراف بدان نیست. گمان می‌رود که سرویس‌های مخفی و اطلاعاتی یکی از استفاده‌کنندگان از این دارو باشند. در آلمان و اتریش کاربرد این ماده در بازجویی ممنوع است. از جمله تأثیرات تیوپنتال این است که به محض تزریق این سرم، فرد به طور معمول بسیار اهل گفت‌وگو و مراوده می‌شود و بدون تأمل افکارش را بیان می‌کند.»

پیش از این اخبار بسیاری در مورد استفاده از دارو برای اعتراف گیری در زندان‌های ایران به گوش رسیده است. اما به نظر می‌رسد استفاده از این نوع دارو‌ها در بازجویی‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ گسترش یافته باشد.

در بازداشت‌های گسترده فعالان سیاسی در تابستان سال ۱۳۸۸ نیز استفاده از داروهای ویژه بازجویی‌ها در زندان‌های ایران بار دیگر به نگرانی‌ها افزود.

در ۲۴ مرداد ۱۳۸۸ جمعی از خانواده‌های بازداشت شدگان پس از انتخابات ریاست جمهوری در بیانیه‌ای که در بسیاری از وبسایت‌های خبری فارسی‌زیان منتشر شد به «استفاده از دارو برای درهم‌شکستن و اعتراف‌گیری از بازداشت‌شدگان اشاره کرده‌اند.»

در این بیانیه نوشته شده بود: «اجبار زندانیان به استعمال داروهایی که اثرات جسمی و روانی فراوان بر روی مصرف کننده آن دارد، همه خانواده‌ها را نگران کرده و با توجه به این که اعتراف‌گیری تحت فشار و آزار و در شرایط غیرعادی، از جمله استعمال داروهای خاص، برای تدارک‌دیدگان سناریوی انقلاب مخملی واجد اهمیت فراوان است و هرگونه افشای حقیقت در این زمینه برای آنان هزینه‌های گزاف دارد، تلاش زیادی برای مستور ماندن این اقدامات غیرانسانی در زندان‌ها می‌شود.»

وبسایت «پارلمان نیوز» که زیرنظر فراکسیون اقلیت مجلس هشتم فعالیت می‌کند، روز ۱۰ مرداد ۱۳۸۸ به نقل از همسر محمدعلی ابطحی معاون پارلمانی رئیس جمهوری اسلامی، در زمان محمد خاتمی، نوشت: «بعد از ۴۳ روز که همسرم را دیدم حدود ۱۸ کیلو وزن کم کرده ‌بود و آقای ابطحی می‌گفت که چند روزی است که قرصی را به من می‌دهند که من را از جار و جنجال و هیاهوی این دنیا فارغ کرده است.»

ابطحی به همسرش گفته بود «این قرص من را بسیار آرام می‌کند.»

بسیاری از زندانیان سیاسی به خاطر اتهام‌هایی که به همین شیوه در زندان‌های ایران اخذ شده حکم حبس گرفته‌اند و برخی از آنها هم‌چنان در زندان به‌سر می‌برند.

 

با برنامه‌های رقص و آواز در مهدکودک‌ها شدیدا برخورد می‌شود

 

بی بی سی: سازمان بهزیستی استان تهران برنامه های رقص و آواز در مهدکودک ها را “غیر اخلاقی”خوانده و گفته است که این سازمان با مهدکودک هایی که از این گونه برنامه ها داشته باشند “برخورد شدیدی” می کند.

ولی الله نصر، مدیرکل بهزیستی استان تهران در گفتگو با خبرگزاری فارس گفت: “برنامه های آموزشی مهدکودک ها باید در راستای موازین اسلامی باشد.

به گفته این مقام مسئول، برنامه های کاری مهدکودک ها تدوین شده و برایشان ارسال شده است و مهدکودک ها “حق آموزش برنامه های غیر اخلاقی” را ندارند.

نصر گفت: “یکی از اصلی ترین برنامه های سازمان بهزیستی در سال جاری کنترل برنامه های آموزشی در مهد کودک هاست به طوری که باید این برنامه ها در راستای موازین اسلامی و شرعی باشد.

این نخستین بار نیست که مقامات مسئول درباره ممنوعیت آنچه برنامه های غیر دینی و غیر اخلاقی می خوانند سخن می گویند.

احمد اسفندیاری، سرپرست سازمان بهزیستی هم تابستان سال گذشته اعلام کرده بود این سازمان به دنبال اجرای آموزش‌های دینی در مهد کودک هاست و در همین راستا تلاش می‌شود مهدکودک های مساجد و قرآنی به زودی فعال شود.

شهریور ماه سال گذشته نیز رسانه های ایران از اعمال سیاست‌های “تفکیک جنسیتی” در مهد‌کودک ها و دوره‌های پیش‌دبستانی خبر دادند.

به گزارش روزنامه شرق، وزارت آموزش و پرورش با ارسال بخشنامه‌ای اعلام کرده بود “اختلاط نوآموزان دختر و پسر در کلاس‌های پیش‌دبستانی و مهد‌های کودک ممنوع است.

بر اساس گزارش های رسانه های ایران، طرح‌هایی از جمله “مهدکودک‌های قرآنی”و “عمو روحانی در مهدکودک‌ها” نیز تا کنون از سوی مسئولان آموزش و پرورش مطرح شده است.

در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۹ نیز مصطفی محمد نجار، وزیر کشور ایران ضمن اشاره به اینکه در مهدکودک‌ها “ناهنجاری هایی” وجود دارد گفته بود که طرح حجاب و عفاف با جدیت از مهدکودک ها تا ادارات اجرا می شود.

 

اصغر فرهادی برنده اولین جایزه رسانه‌ای اتحادیه اروپا

 

دویچه وله ـ اندرولا واسیلیو، کمیسر امور آموزش، فرهنگ و جوانان اتحادیه اروپا اعلام کرد که نخستین جایزه رسانه‌ای این اتحادیه به اصغر فرهادی فیلمساز ایرانی تعلق خواهد گرفت. فرهادی این جایزه را در ۲۰ ماه مه سال جاری در شصت‌وپنجمین جشنواره کان دریافت می‌کند.

جایزه رسانه‌ای اتحادیه اروپا به‌خاطر پروژه‌‌ی مشترک فرهادی و الکساندر موله گی از کمپانی فیلمسازی “ممنتو” به این دو اعطا می‌شود. این جایزه توسط داوران مستقل و اعضای کمیسیون آموزش، فرهنگ و زبان و جوانان اتحادیه اروپا به پروژه‌هایی داده خواهد شد که سهمی متعهدانه در توسعه چند فرهنگی ایفا کرده باشند.

بودجه این جایزه برای فاصله زمانی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ مبلغی معادل ۹۰۰ میلیون یوروست که به ابتکارها و پروژه‌های سمعی بصری مربوط با مسائل فرهنگی و مناسبات انسانی تعلق می‌گیرد.

خانم واسیلیو اعلام کرده که از اهدای این جایزه به فرهادی مفتخر است، زیرا فیلم جدید وی به هویت فرهنگ پرمایه و باز اروپایی در زندگی روزمره می‌‌پردازد: « فرهادی پس از موفقیت جهانی با فیلم جدایی، به سوژ‌ه‌ای متعهدانه در مورد جهانشمولی برابری روی آورده است.»

فرهادی در واکنش به دریافت جایزه رسانه‌ای اتحادیه اروپا گفته است: «در جهانی که سیاستمداران درصدد تبدیل رنگین‌کمان زیبای تنوع فرهنگی به دایره‌ای از اختلاف‌ و درگیری هستند، دریافت این جایزه پیامی بسیار دلگرم‌کننده است.» وی با سپاس از انتخاب خود افزوده که این جایزه نوید چشم‌اندازی شفاف از مبادله و احترام متقابل فرهنگی است.

گفته می‌شود که داستان فیلم مشترک فرهادی و الکساندر موله‌گی به موقعیت اجتماعی رابطه پیچیده یک دختر ایرانی و پسری از شمال آفریقا می‌پردازد.

فرهادی شهرت خود نزد اروپاییان را با فیلم “درباره الی” به دست آورد و این آوازه را با دریافت جایزه گلدن گلوب و اسکار بهترین فیلم خارجی به خاطر فیلم ” جدایی نادر از سیمین” به سطح جهانی رساند. فیلم “درباره الی” در جشنواره برلیناله سال ۲۰۱۱ به دریافت جایزه خرس نقره‌ای نائل شد و “جدایی نادر از سیمین” نیز در سال ۲۰۱۲ جایزه خرس طلایی این فستیوال را ربود.

 

روایتی تازه از شکنجه در زندان های شاه

 

رادیو فردا- شهرام میریان: در پی انتشار بیش از ۸۰ عنوان کتاب «خاطرات زندان» در سه دهه اخیر در خارج از ایران، کمتر از یک ماه است کتاب دیگری در این راستا منتشر شده که «دستی در هنر و چشمی بر سیاست» نام گرفته است.

این کتاب را رضا علامه زاده، نویسنده و سینماگر سرشناس در هلند، نوشته و بر جلد کتاب انگیزه اصلی خود را در نگارش خاطرات زندان، آن هم پس از گذشت نزدیک به ۳۴ سال آزادی از زندان این طور ترسیم کرده است: «اگر نیاز و اشتیاق نسل تازه را به دانستن از پرجنجال‌ترین پرونده سیاسی حکومت شاه در دهه آخر سلطنت اش نمی‌دیدم و اگر روز به روز شاهد انتشار گزارش‌هایی مخدوش از آن پرونده و بازیگرانش نمی‌بودم، هرگز انگیزه کافی برای بازگشت دردناک ذهنی‌ام به آن دوران و گزارش کردن آن به صورت کتاب در خود نمی‌دیدم.»

رضا علامه زاده در کتاب «دستی در هنر چشمی بر سیاست» از چگونگی دستگیری خود در اول مهرماه سال ۵۲، دو اتهام سنگین اش، بازجویی و شکنجه، محاکمه در دو دادگاه نظامی، حکم اعدام و سپس تخفیف آن به زندان ابد و بلاخره پس از پنج سال زندان آزادی در آبان ماه سال ۵۷ گفته است.

علامه زاده در گفت‌وگو با رادیو فردا درباره دو اتهام سنگین خود این طور می‌گوید: «من در سال ۵۲ با اتهام بسیار سنگین ترور ولیعهد ایران، رضا پهلوی و گروگانگیری فرح پهلوی، ملکه ایران، دستگیر شدم. ولی در کتابم توضیح داده‌ام که مسئله ترور رضا پهلوی حتی به گوشم نخورده بود یعنی نه کسی به من چیزی گفته بود و نه در ذهنم چیزی بود. دوره سنگینی از بازجویی‌ها همراه با شکنجه را سپری کردم تا وقتی برای بازجوها اثبات شد بحث ترور رضا پهلوی از سوی من در بین نبوده است. آن چه بر زبان من و تنها در حضور یک دوست یعنی عباس سماکار که فیلمبردار بسیاری از کارهای من بود جاری شد، اول مسئله استفاده از مراسم پایانی جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در تهران بود برای رساندن پیام شکنجه و اعدام در زندان‌های ایران و دوم درباره گروگانگیری فرح پهلوی برای آزادی زندانیان سیاسی. این تنها چیزی بود که بر زبان من جاری شد و در کتابم به آن پرداخته‌ام.»

وی می‌افزاید: «تدارک این کار جدا از آن که کار غیرممکنی بود، ولی همان مقدار هم که عباس سماکار با دوستان دیگرش تماس داشت و با آنها در میان گذاشت در حالی که من از آن بی اطلاع بودم، در واقع همه آنها به خود ساواک وصل بودند. عباس سماکار این حرف مرا با دوست دیگرش طیفور بطحایی که در تلویزیون شیراز با هم همکار بودند در میان می‌گذارد و او هم با کرامت دانشیان دوست دیگرمان که در شیراز ساکن بود در میان می‌گذارد. کرامت بدون این که بداند دوست نزدیکش امیرحسین فطانت مامور مستقیم ساواک است، این موضوع را با او درمیان می‌گذارد. کرامت حتی تا زمان اعدامش این را ندانست که دوستش امیرحسین فطانت که خودش را به عنوان رابط کرامت با سازمان چریک‌های فدایی معرفی کرده بود عضو مستقیم ساواک بود و این بعد مشخص شد. برای اولین بار خود عباس سماکار در کتابش با جزییات توضیح داده که چگونه در زندان این موضوع را می‌فهمد. در دوره انقلاب هم همین امیرحسین فطانت فرار کرد و اکنون در کلمبیا است و حتی بعد از انتشار کتاب با ایمیل با من تماس گرفته که در سایتم این موضوع را مطرح کردم. در واقع از همان اولین لحظه امیرحسین فطانت به عنوان مامور ساواک این طرح را دنبال کرد و حرفهایی که زده شده بود همه از طرف خود ساواک بود که من به تفصیل اینها را در کتابم شرح داده ام.»

رضا علامه زاده در کتاب «دستی در هنر و چشمی بر سیاست» تنها به زندان و بازجویی و شکنجه و محاکمه نپرداخته بلکه از ماجراهای شیرین خود با دوستان هم بندش در زندان‌های گوناگون به ویژه زندان قصر هم گفته است. یکی از این ماجراها بدون آن که ماموران زندان با خبر شوند ساختن مخفیانه شراب در زندان قصر است.

«دستی در هنر و چشمی بر سیاست» را شرکت کتاب در آمریکا منتشر کرده و طرح روی جلد کتاب از هنرمند ساکن هلند، فرناز صداقت بین، است.

 

زیباری:

ایران خواهان برپایی مذاکرات هسته‌ای در عراق است

 

بی بی سی: هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق گفته است که ایران پیشنهاد داده تا مذاکرات این کشور با کشورهای پنج بعلاوه یک بر سر برنامه هسته‌ای، به جای ترکیه، در بغداد برگزار شود.

آخرین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در ژانویه سال ۲۰۱۱ میلادی در استانبول بدون آن که به نتیجه‌ای برسد، برگزار شد.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه اعلام کرد که مذاکرات دو طرف در تاریخ ۱۳ و ۱۴ آوریل در استانبول ترکیه برگزار می شود، اگرچه روسیه گفته است زمان و مکان این مذاکرات هنوز مشخص نیست.

وزیر امور خارجه عراق به خبرگزاری رویترز گفته است که پیشنهاد برگزاری این نشست در بغداد، در جریان بازدید یک هیات ایرانی از عراق مطرح شده است و او در این باره با سفرای پنج کشور عضو شورای امنیت شامل آمریکا، روسیه، فرانسه، چین، بریتانیا و آلمان در این خصوص دیدار خواهد کرد.

زیباری گفته است پیشنهاد ایران را در قالب نامه‌ای به سفرای کشورهای پنج بعلاوه یک تحویل خواهد داد.

دولت ایران هنوز در این باره واکنش رسمی نشان نداده اما طی روزهای اخیر، انتقادها از ترکیه و مواضع این کشور در قبال تحولات منطقه‌ای افزایش یافته است.

ترکیه اخیرا از کاهش واردات نفت خود از ایران خبر داد و شرکت ملی نفت ترکیه اعلام کرد که خرید نفت خام از ایران را تا بیست درصد کم می‌کند.

مواضع ترکیه در قبال بحران سوریه نیز در موضع گیری برخی مقام‌ها در ایران بی تاثیر نبوده است. این کشور، موضع تند و تیزی در قبال بشار اسد در پیش گرفته و با گروه‌های مخالف همکاری می‌کند.

این در حالی است که علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، هفته پیش در جریان استقبال از رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، گفته بود که نظر شخصی او این است که این مذاکرات در استانبول برگزار شود.

صالحی در عین حال تاکید کرده بود که تصمیم‌گیری در این مورد به عهده سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی است.

 

رفسنجانی:

 از امام خواسته بودم مساله رابطه با آمریکا را در زمان حیاتش حل کند

 

بی بی سی: اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران گفته است که پیش از درگذشت آیت الله خمینی، رهبر پیشین ایران، در نامه ای از او خواسته بود که در زمان حیات خود “مساله رابطه با آمریکا” را حل کند.

ی هاشمی رفسنجانی در مصاحبه با شماره بهار فصلنامه مطالعات بین المللی گفته است که در نامه خود، خواستار تعیین تکلیف هفت موضوع مهم توسط آیت الله خمینی شده و افزوده است: “[اینها] گردنه‌هایی است که اگر شما ما را عبور ندهید، بعد از شما عبور کردن مشکل خواهد بود.”

هاشمی رفسنجانی از ذکر شش موضوع دیگری که در نامه به رهبر سابق جمهوری اسلامی خواستار تعیین تکلیف آنها شده بود، خودداری کرده است. اگرچه اشاره او به اینکه نامه را به صورت دست‌نویس -و نه تایپی- تهیه کرده تا کس دیگری از محتوای آن مطلع نشود، نشان از حساسیت بالای موضوعات ذکر شده در نامه دارد.

وی در بخش دیگری از مصاحبه خود، با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود ایران گفته است: “اگر قوه مجریه ما الآن صلاحیت‌های علمی، فنی و فکری کاملی داشت،… با مردم خوب بودیم و با دنیا هم مساله درست نمی‌کردیم، این اتفاقات نمی‌افتاد.”

این مقام حکومت ایران با ذکر اینکه “اگر مدیریت نیرومندی در کشور کارها را به عهده بگیرد، همین حالا می‌تواند خیلی زود با یک حرکت‌های جهشی این مسائل را حل کند” اظهار داشته: “اگر بخواهیم بدون مردم کار کنیم، همه چیز در بن‌بست قرار می‌گیرد.”

وی در ادامه اظهارات خود در مورد تقاضای حل مساله رابطه با آمریکا در زمان آیت الله خمینی، گفته که به رهبر سابق ایران نوشته است: “بالاخره سبکی که الان داریم که با آمریکا نه حرف بزنیم و نه رابطه داشته باشیم، قابل تداوم نیست. آمریکا قدرت برتر دنیا است.”

رئیس سابق مجلس خبرگان ایران، همچنین با یادآوری تنش در روابط میان ایران با “دنیا، همسایه ها، مسلمان‌ها و دولت‌های غربی و شرقی” در اواخر جنگ ایران و عراق، اظهار داشت: “متأسفانه از شعار ‘نه شرقی، نه غربی’ برخی تفسیرهای عوامانه‌ شده بود که با همه باید همکاری نداشته باشیم.”

رئیس جمهور سابق ایران با مهم توصیف کردن رابطه با عربستان برای جمهوری اسلامی، به نقش آن کشور در تحریم نفتی ایران اشاره کرد و ادامه داد: “اگر عربستان با ما روابط خوبی داشت، مگر غربی‌ها می‌توانستند ما را تحریم کنند؟ فقط عربستان می‌تواند جای [صادرات نفت] ایران را پر کند.”

با این حال رفسجانی تاکید کرده است: “فکر می‌کنم هنوز ایجاد روابط خوب مقدور است. ولی انسان‌هایی اینجا هستند که می‌بینید نمی خواهند.”

 

نامه لاریجانی به خامنه ای:

یارانه جدید گرانی به بار می‌آورد

 

رادیو فردا: علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز سه‌شنبه، ۱۵ فروردین، پرداخت یارانه جدید از سوی دولت را «خلاف صریح قانون» دانست و ضمن هشدار نسبت به افزایش تورم بر اثر این اقدام، خبر داد که درباره اجرای گام دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها به رهبر جمهوری اسلامی نامه نوشته ‌است.

دولت روز یکشنبه، ششم فروردین، اعلام کرد که مبلغ ۲۸ هزار تومان به حساب‌های مردم ریخته شده و این مبلغ «مابه‌التفاوت فاز اول و دوم» طرح هدفمندی یارانه‌ها است اما نمایندگان مجلس می‌گویند دولت با این عنوان عملا فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را کلید زده بدون اینکه مجلس آن را تصویب کرده باشد.

وی افزود: «این اقدام نه تنها کمکی به جلوگیری از گرانی نمی‌کند بلکه آنرا تشدید خواهد کرد. این تصمیم کمکی به حل مسئله بیکاری نمی‌کند و هیچ افق روشنی را برای تولید کشور ترسیم نخواهد کرد.»

این انتقادها از سوی رئیس مجلس در حالی است که محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور اسلامی، روز ۲۴ اسفند گذشته در جلسه پاسخ به سؤالات نمایندگان مجلس اینگونه اظهار نظر کرد که «افزایش قیمت‌ها ارتباطی با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها ندارد.»

وی هم‌چنین در آن جلسه افزود که «به اعتراف دوست و دشمن ما در بحث هدفمندی یارانه‌ها عالی عمل کرده‌ایم.»

روزنامه اعتماد در تیتر یک شماره روز سه‌شنبه (۱۵ فروردین) خود خبر داده که «بنزین آزاد در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها با افزایش ۲۰ درصدی از ۷۰۰ تومان به ۸۴۰ تومان خواهد رسید.»

 

 

اخراج شهرک‌نشینان یهودی از خانه‌ای در الخلیل

 

بی بی سی: ارتش اسرائیل طی عملیاتی ۱۵ نفر از شهرک نشینان یهودی را از خانه ای در مرکز شهر الخلیل بیرون کرده است.

الخلیل، بزرگ ترین شهر کرانه غربی رود اردن و یکی از پر تنش ترین نقاط آن است. حرم ابراهیمی، آرامگاه ابراهیم نبی، در این شهر واقع است.

این شهرک نشینان می گویند که به طور قانونی طبقه سوم آپارتمانی در نزدیکی حرم ابراهیمی را خریداری کرده اند، اما ارتش اسرائیل سند آنها را امضا نکرده است.

ارتش اسرائیل تا روز سه شنبه (سوم آوریل) به این افراد مهلت داده بود که قانونی بودن خرید خود را ثابت یا خانه یادشده را تخلیه کنند.

احزاب ملی گرا و طرفداران شهرک نشینیان به شدت از این تصمیم انتقاد کرده اند.

در پی ادامه مناقشه، دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، اعلام کرد که ضرب الاجل را تا روز ۲۵ آوریل تمدید می کند.

با این وجود، نیروهای پلیس و ارتش چهارشنبه حدود ساعت یک بعد از ظهر به وقت محلی، وارد ملک مذکور شدند و ۱۵ شهرک نشین را از آن بیرون کردند.

یک شاهد عینی به بی بی سی فارسی می گوید که حدود ۵۰۰ نفر از سربازان ارتش و مأموران پلیس همچنان در محل حاضرند تا از ورود مجدد شهرک نشینان به آن جلوگیری کنند.

یهودیان، الخلیل را حبرون می نامند. ۶۷ یهودی ساکن این شهر در سال ۱۹۲۹ میلادی توسط مهاجمان عرب کشته شدند.

پس از آن بود که سایر یهودیان سپس به دستور بریتانیا، حاکم وقت، مجبور به ترک شهر الخلیل شدند.

الخلیل تنها شهر کرانه غربی است که اسرائیلی ها، هرچند در محیطی بسیار پرتنش، در داخل آن و در کنار فلسطینیان زندگی می کنند.

حدود ۸۰۰ اسرائیلی در داخل شهر الخلیل زندگی می کنند. جمعیت فلسطینی های الخلیل بیش از ۲۰۰ هزار نفر برآورد می شود.

 

انفجار انتحاری در سومالی

 

بی بی سی: انفجار در یک سالن تئاتر در موگادیشو، پایتخت سومالی حداقل هفت کشته بر جای گذاشته است.

یک منبع در تلویزیون ملی سومالی به بی بی سی گفته است که رئیس کمیته المپیک و رئیس فدراسیون فوتبال در میان کشته شدگان قرار دارند.

سالن تئاتر ملی در موگادیشو که به تازگی مرمت شده بود، امروز شاهد مراسمی به مناسبت اولین سالگرد تلویزیون سومالی بود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که گروهی از مقامات دولتی در این انفجار زخمی شده‌اند.

چند خبرنگار تلویزیون ملی سومالی هم زخمی شده‌اند.

عبدویلی محمد علی، نخست وزیر سومالی که در این مراسم شرکت کرده بود، به بی بی سی گفته است که انفجار در حین سخنرانی او روی داد.

نخست وزیر سومالی، یک بمبگذار انتحاری زن را در این انفجار مقصر دانسته است.

او، گروه اسلامگرای شباب را به دست داشتن در این انفجار متهم کرد.

گروه اسلامگرای شباب تا کنون بارها از بمبگذاران انتحاری استفاده کرده است.

تئاتر ملی سومالی در سال های دهه نود میلادی، از زمانی که این کشور درگیر جنگ داخلی شد، تعطیل بود و ماه پیش پس از مرمت، بازگشایی شد.

سال پیش نیروهای گروه شباب از موگادیشو، پایتخت عقب رانده شدند. از آن زمان این گروه، در مناطق دیگر نیز کنترل خود را از دست داده است.

سومالی از سال ۱۹۹۱ فاقد دولت مرکزی قدرتمند و موثری بوده است.

طی این سال ها که سومالی درگیر خشونت ها بوده، نزدیک به ۱.۵ میلیون نفر مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند.

انتقاد نخست وزیر ترکیه از برخورد سازمان ملل در برابر سوریه

 

بی بی سی: رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه ضمن انتقاد از شورای امنیت سازمان ملل متحد برای نداشتن اتحاد در برابر سوریه آنها را به حمایت غیر مستقیم از فشار علیه مردم سوریه متهم کرد.

اردوغان می گوید شورای امنیت سازمان ملل متحد با “دستانی بسته” ایستاده است در حالی که “مردم سوریه هر روز در حال کشته شدن هستند.”

اردوغان به نمایندگان مجلس ترکیه گفت که ترکیه به مردم سوریه پشت نخواهد کرد.

روسیه و چین دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند که دو بار از تصویب قطعنامه علیه سوریه در شورای امنیت جلوگیری کرده اند.

روسیه می گوید سوریه قول داده است تا دهم آوریل (۷ روز دیگر) نیروهای خود را از شهرها خارج کند.

سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد می گوید در حال صدور بیانیه ای است که در آن از طرح صلح کوفی عنان، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای حل مسئله سوریه حمایت کند.

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، خانم رایس گفته است که در دو روز آینده، این بیانیه توسط ۱۵ کشورعضو شورای امنیت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

عنان در روز دوشنبه گفت که دولت سوریه با کاستن عملیات نظامی از اول آوریل (دو روز پیش) موافقت کرده است و قرار است تا ۱۰ آوریل به این عملیات خاتمه بخشد.

اما خانم رایس می گوید عملکرد دولت سوریه از اول آوریل دلگرم کننده نبوده است.

 

متهمان حملات یازدهم سپتامبر محاکمه می‌شوند

 

بی بی سی: آمریکا رسما پنج فرد مظنون به عضویت در القاعده را که گمان می رود حملات یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ را طراحی کرده اند، تفهیم اتهام کرد.

پنج زندانی گوانتانامو از جمله خالد شیخ محمد که گفته می شود مغز متفکر در طراحی حمله ها بوده است، توسط یک دادگاه نظامی محاکمه خواهند شد.

آنها متهم به تروریسم، هواپیماربایی، توطئه، قتل و تخریب اموال هستند.

پنتاگون تایید کرده است که آنها در صورتی که گناهکار شناخته شوند، ممکن است به اعدام محکوم شوند.

به گفته پنتاگون، خالد شیخ محمد و چهار نفر دیگر – ولید بن عطاش، رمزی بن الشیب، علی عبدالعزیز علی و مصطفی احمد- با هم محاکمه خواهند شد.

آنها متهم به برنامه ریزی و اجرای نقشه هواپیماربایی بر فراز آسمان نیویورک، واشگنتن و شنکس ویل در ایالت پنسیلوانیا هستند.

مجموعا ۲۹۷۶ نفر در این حمله ها کشته شدند.

تصمیم به محاکمه این افراد در دادگاه نظامی پس از مشاجره های حقوقی بر سر اینکه چه دادگاهی باید آنها را محاکمه کند اتخاذ شده است.

دولت اوباما در ابتدا تلاش می کرد که محاکمه این افراد در دادگاهی غیرنظامی صورت پذیرد ولی در آوریل سال ۲۰۱۱ بعد از مخالفت های گسترده، این تصمیم را تغییر داد.

باراک اوباما در سال ۲۰۰۹ وعده داده بود که زندان گوانتانامو را خواهد بست و مظنونان اصلی این حمله های تروریستی در دادگاه غیرنظامی محاکمه خواهند شد.

ولی پس از اینکه مشخص شد که مساله زندانی کردن و محاکمه مظنونان عضو القاعده راه حل ساده ای ندارد، از بستن این زندان منصرف شد.