تعریف سلامتی در زندگی امروز، کمی با گذشته تفاوت دارد. هوای استنشاقی، کیفیت غذا، فشارهای شغلی و مدل زندگی ماشینی، همه و همه نقش بسزایی در کیفیت سلامتی ایفا می کند. سلامتی مفهوم وسیعی دارد و تعریف آن تحت تاثیر میزان آگاهی

و طرز تلقی جوامع با شرایط گوناگون جغرافیایی و فرهنگی قرار میگیرد، ضمن اینکه سلامتی یک روند پویا است و با گذشت زمان نیز مفهوم آن تغییر خواهد کرد.

محمد رحیمیان

قدیمی ترین تعریفی که از سلامتی شده است عبارتست از بیمار نبودن و در نهایت سلامت از دیدگاه سازمان جهانی بهداشت عبارتست از برخورداری از آسایش کامل جسمی، روانی و اجتماعی و نه فقط نداشتن بیماری و نقص عضو و البته این تعریف از سلامتی، یک تعریف ایدهال و عملا دست نیافتنی است، زیرا به طور معمول، نمی توان فردی را پیدا کرد که در هر سه بعد جسمی، روانی و اجتماعی کاملا سالم باشد، ضمن اینکه در عمل هم نمی توان مرزی بین سلامت و بیماری در نظر گرفت، در حقیقت این تعریف مشابه قله مرتفعی است که هیچ کس نمی تواند آن را فتح نماید ولی تلاش همه افراد باید به سمت آن باشد و از طرفی باید برای سطح سلامتی، طیفی قائل شد. روز ۷ اپریل، روز جهانی بهداشت و سلامتی نام گرفته هدف سازمان بهداشت جهانی، فراهم کردن حداکثر امکانات بهداشتی و سلامتی برای کلیه انسانها در روی زمین است و به همین منظور هر ساله با شعاری متناسب با وضعیت بهداشت جهانی آغاز و به آن پرداخته می شود.

***

در سال ۱۹۵۰ میانگین عمر برای مردان، ۶۶.۸ و برای  زنان، ۷۱.۶بود. در سال ۲۰۰۵ میانگین عمر مردان به ۷۷.۵  و زنان به ۸۲.۴ رسید. حال از زاویه دیگر آماری توجه کنید: در سال ۱۹۰۰، ۳ کانادایی به ۱۰۰ سالگی رسیدند. در سال ۲۰۰۳، ۶۳۰۰ کانادایی ۱۰۰ سالگی خود را دیده و پیش بینی می شود در سال ۲۰۵۰، ۸۰ هزار نفر به ۱۰۰ سالگی برسند. با توجه به آمار بالا متوجه می شوید روز به روز به متوسط عمر اضافه می شود و البته این به معنای سلامتی در سنین بالا نیست.  سلامتی به فاکتورهای زیادی وابسته است از جمله سطح رفاه اجتماعی، میزان آرامش و نداشتن استرس، وجود نسبت معقول بین درآمد حاصل از کار با سطح یک زندگی متوسط، تغذیه سالم، میزان اعتیاد به سیگار و عدم وقوع هر گونه تنش، جنگ و خونریزی در تاریخ صد ساله اخیر کشوری که در آن زندگی می کنیم، همه و همه می توانند در داستان سلامتی ما موثر باشند.

مواردی مانند تصادفات، بیماری های گوناگون و کهولت سنی می توانند تمام ذهنیت” من به کمک کسی نیاز ندارم” را از بین ببرد. کیفیت و مراقبت، دو فاکتور مهم در سنین سالمندی محسوب شده و ۵۰ درصد از افراد بالای ۶۵ سال در زندگیشان به مراقبت های دائمی نیاز پیدا می کنند. آیا فرزندان و یا همسر شما، شرایط نگهداری شما را در روزهای ناتوانی و یا بیماری دارند؟ آیا کسی می تواند هزینه های تعهدات شما را پرداخت نماید؟

بیمه های بیماری های سخت، ناتوانی جسمی، از کارافتادگی و همچنین بیمه های تکمیلی می توانند در همه شرایط سخت ذکر شده حافظ منافع مالی ما باشند. تا اتفاق فردا، امروزمان را تغییر نداده، برای روزهای سخت، پوششی بیندیشیم.

 

 

محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن Advocis  به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.com

www.youtube.com/ sherkatbimeh

۹۰۵.۳۷۰.۰۰۱۱