حدودا یکسال است که از زلزله ۹ ریشتری و به تبع آن سونامی ایجاد شده در کشور ژاپن می گذرد. در آخرین گزارش منتشره توسط اداره پلیس ملی ژاپن میزان غرامت به قرار ذیل بوده است:

۱- پانزده هزار نفر کشته  ۲- شش هزار نفر زخمی   ۳- سه هزار نفر مفقود

خسارات وارده بر اقتصاد ژاپن حدود ۲۱۰ میلیارد دلار آمریکا بوده که از این میان ۴۰ میلیارد آن بیمه بوده و خسارتش تمام و کمال پرداخت شده است.

رقم مابه التفاوت مربوط به درآمدهای حاصل نشده و خلل در بیزینس های متفاوت بوده است که متاسفانه به طور کامل بیمه نشده بوده و از این رو پرداخت خسارتی هم در میان نیست.

در هر بیزینس اول هدف تحت پوشش دادن اموال و دارایی ها است سپس مسئولیتها در قبال اشخاص ثالث و بعد درآمدهای حاصل نشده که بر اثر وقوع حوادث (تحت بیمه) نتوانسته به دست بیاید و به هزینه های فرصتی معروف است و از ارکان مهم هر خسارت محسوب می شود چرا که ممکن است زمان بازسازی بعد از خسارت حدود یک سال طول بکشد و اگر هیچ درآمدی نباشد هزینه های ثابت برای بیزینس کمرشکن خواهد بود.

 شدت خسارت به حدی بوده است که به عنوان بزرگترین زلزله و حادثه طبیعی در ژاپن ثبت شده و یکی از ۵ خسارت مهم جهان در ده ساله گذشته بوده است.

درجه بزرگی و وسعت زلزله در ابعاد ۳۷۵ کیلومتری توکیو و ۱۳۵ کیلومتری ساحل تحقق یافته بود که به تبع آن سونامی بزرگی  شهرهای ساحلی ژاپن را با سرعت در نوردید و هیچ مهلتی را به مردم محلی برای فرار و پناه بردن به اماکن امن نداد.

شرکت بیمه اتکایی الیانس ری بزرگترین شرکت بیمه ای بود که عهده دار پرداخت خسارات سونامی بود. و در آخرین گزارشش به جامعه بیمه ای عنوان کرده است که بزرگترین درسی که از فاجعه سونامی ژاپن گرفته شد سه مطلب مهم بود:

۱- چرخه خسارات به نحو باور نکردنی به هم متصل است. زلزله بعد سونامی بعد هجوم موج های مهارناپذیر به کارخانجات و منازل و نیروگاه های اتمی و برق و ناظر بقیه تبعات از جمله نشت رادیو اکتیویته از طریق اخبار بودید و شدت نگرانی جهان و مردم ژاپن نیز از تبعات باورنکردنی بود که به روی اقتصاد محلی و منطقه ای تاثیر خاصی گذاشت.

۲- در هیچ حادثه مشابه جریان بازسازی با این همه شوق و جدیت پیش نرفته است بواقع مردم ژاپن در آن واحد هم به یکدیگر دلداری می دادند و هم به بازسازی ۲۴ ساعته با فداکاری مشغول بودند. اقدامات جلوگیری از شدت خسارت در خصوص نشت رادیو اکتیویته به نحوی بود که چندین تن از متخصصان ژاپنی با فدا کردن جان خود در ساعات اولیه حادثه توانستند اسطوره شوند و جان و مال هموطنان خود را نجات دهند.

۳- بازیافت اموال زیر آوار مانده نیز از حوادثی است که برای همه مردم جهان تحسین برانگیز است چرا که مردم محلی که برای نجات جان هموطنان خود رفته بودند با کیسه های پول و طلا و جواهر به ادارات پلیس برمی گشتند و با نشانی محلی که اموال گمشده را یافته بودند سعی کردند به چرخه بازیافت خسارت کمک کنند.

این گزارش شرکت بیمه اتکایی بواقع به جز ابعاد فنی آن درس های اخلاقی فراوانی هم برای همه جهان به همراه داشت که امید است برای همه ما سرمشق مناسبی باشد.

* فرهاد فرسادی کارشناس ارشد بیمه در کانادا است.

farsadi@cirmco.com