شهروند آرش عزیزی: مقامات آمریکا در حال تحقیق در مورد مرگ نهنگ قاتل سه ساله‌ای در ساحل غربی قاره هستند که احتمال داده می‌شود تمرین‌های نظامی ارتش کانادا نقش مهمی در آن بازی کرده باشد.

جسد خونین این نهنگ ماده و جنوبی در ماه فوریه در یکی از سواحل استان واشنگتن ظاهر شد. این درست چند روز پس از تمرین نظامی نیروی دریایی کانادا در تنگه‌ی خوآن ده فوکا نزدیک ویکتوریا، پایتخت بریتیش کلمبیا، بود.

به گزارش تورنتو استار، سخنگوی «اداره‌ی ملی مدیریت اقیانوس و جو ایالات متحده» گفت مقامات مربوطه بخصوص به این علت نگرانند که تنها ۸۶ مورد از این گونه‌ی خاص نهنگ قاتل باقی مانده است.

نهنگ‌های قاتل جزو آن دسته از پستان‌داران هستند که هم در کانادا و هم در آمریکا تحت حفاظت‌های خاصی قرار دارند.

دلیل مرگ نهنگ البته هنوز مشخص نشده است، اما گروهی از زیست‌شناسان نامه‌ای سرگشاده به دو دولت کانادا و آمریکا نوشته‌اند و خواهان ممنوعیت تمام و کمال هرگونه استفاده از سونار نظامی در زیست محیط‌ نهنگ‌های قاتل هستند.

تکنیک سونار برای زیردریایی‌ها حیاتی است، اما می‌تواند به کر شدن نهنگ‌ها و آسیب دیدن مهارت‌های حرکتی آن‌ها منجر شود. نامه‌ی مذکور می‌گوید درست ۱۸ ساعت پس از استفاده از سونار شماری نهنگ‌های قاتل جنوبی در تنگه‌ی هارو (در مرز دو کشور) دیده شده‌اند که مکانی طبیعی برای آن‌ها نیست.

این اولین بار نیست که طرفداران محیط زیست بر تاثیر احتمالی سونار بر پستان‌داران دریایی تاکید کرده‌اند. گروهی از آن‌ها در سال ۲۰۰۸ حتی نیروی دریایی آمریکا را تا دادگاه عالی کشور بردند تا جلوی استفاده از سونار نظامی را بگیرند. دادگاه عالی در آن تصمیم تاریخی اما با رای ۵ به ۴ علیه محیط زیستی‌ها رای داد.

در خبری مشابه ماجرای نهنگ قاتل، چند هفته پیش خواندیم که جسد هزاران دلفین در ساحل پرو پیدا شده است. بعضی گزارش‌ها آسیب‌های آکوستیک را دلیل مرگ آن‌ها دانسته بود.