در مورد بازار املاک  بیشتر بدانیم

 گر کسی در استان انتاریو ملکی خریداری کند باید مالیاتی پرداخت نماید که مالیات انتقال مالکیت زمین انتاریو نامیده می شود. حال اگر ملک خریداری شده در انتاریو، در محدوده شهرداری شهر تورنتو قرار گرفته باشد علاوه بر این مالیات، مالیات دیگری نیز به آن تعلق می گیرد که مالیات انتقال مالکیت زمین تورنتو نام دارد. خاطرنشان می سازد که هر یک از این مالیات ها در طول دوران تملک  فقط یک بار پرداخت می شود و با هر بار دست به دست  شدن ملک، خریدار جدید باید مالیات انتقال جدیدی پرداخت  نماید.

 برخلاف مبلغ بیمه وام مسکن، که می تواند به روی وام مسکن اضافه شده و در طول زمان به تدریج بازپرداخت شود، مالیات انتقال مالکیت زمین قابل اضافه شدن به وام مسکن نیست و پیش از نهائی شدن انتقال ملک به نام خریدار جدید،  توسط  وکیل خریدار به طور یک جا به حساب دولت استانی واریز می گردد، لذا خریدار باید توجه داشته باشد که در هنگام خرید ملک، اضافه بر مبلغ پیش پرداخت، مبلغ کل مالیات انتقال مالکیت زمین را نیر به صورت نقد در اختیار داشته باشد.

در استان انتاریو هیچ ملکی معاف از پرداخت مالیات انتقال مالکیت زمین نیست مگر اینکه قانون آن را مستتثنا کرده باشد. میزان این مالیات به نوع کاربری ملک، قیمت ملک، مکانی که ملک در آن واقع شده  و وضعیت خریدار در رابطه با خرید ملک بستگی دارد. به لحاظ قیمت، مالیات انتقال تابع تصاعدی از قیمت ملک مورد معامله است. این بدان معناست که خریداران املاک گران قیمت تر در مقایسه با آنهائی که املاک  ارزان قیمت تری  خریداری می کنند، به ازای هر دلار از قیمت مورد معامله،  مبلغ بزرگتری را به عنوان مالیات انتقال مالکیت زمین پرداخت می کنند.

به طور مثال، اگر ملکی مسکونی در استان انتاریو به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار معامله شده باشد، خریدار ملک، در صورتیکه خریدار بار اول نباشد،  باید ۶۴۷۵ دلار مالیات انتقال زمین انتاریو بپردازد. حال اگر این ملک در محدوده شهرداری شهر تورنتو قرار گرفته باشد همان خریدار، علاوه بر مبلغ فوق باید  ۵۷۲۵ دلار دیگر نیز به عنوان مالیات انتقال زمین تورنتو پرداخت نماید و مبلغ کل پرداختی ۱۲۲۰۰ دلار می شود. در اینصورت خریدار برای هر ۱۰۰ دلار از قیمت ملک ۲ دلار و۴۴ سنت (۴۴/۲ درصد) مالیات انتقال مالکیت می پردازد. حال اگر همان خریدار ملکی را در همان شهر به قیمت ۱۵۰۰۰۰۰ خریداری کند مبلغ کل مالیات انتقال برابر با ۵۲۲۰۰ دلار خواهد شد که برای هر ۱۰۰ دلار از قیمت ملک برابر ۳ دلار و ۴۸  سنت (۴۸/۳  درصد)  در خواهد آمد.

واضح است که در هر صورت میزان این مالیات به اندازه ای بالا است که بتواند در تصمیم خریدار برای خریدن یا نخریدن به طور کلی تأثیر بگذارد. این مسئله در خصوص کسانی که قدرت خرید محدودتری دارند و   می خواهند ملک مناسبی را به طور مثال با پنج یا ده درصد پیش پرداخت خریداری نمایند، دارای اثرات گسترده تری است تا جائی که می تواند آنها را به طور کلی از خرید ملک منصرف نماید. چرا که همانطور که اشاره شد خریدار باید این مبلغ را علاوه  بر مبلغ پیش پرداخت، به صورت نقد در اختیار داشته باشد.

خوشبختانه دولت استانی انتاریو و دولت فدرال به منظور تشویق مردم به خرید خانه، تمهیداتی را اندیشیده اند که به برنامه های دولتی برای کمک به صاحب خانه شدن موسومند. یکی از این تمهیدات، اعطای تخفیف های ویژه به خریداران بار اول در خصوص مالیات انتقال مالکیت زمین است که دارای اهمیت بسزائی می باشد.

 آگاهی از  برنامه های دولتی برای کمک به صاحب خانه شدن به ویژه برای کسانی که قصد خرید خانه برای بار اول را دارند از اهمیت زیادی برخوردار است. از خوانندگان گرامی این سلسله مقالات دعوت می شود برای آگاهی بیشتر در این خصوص مقاله هفته آینده را در همین صفحه مطالعه نمایند.

* آروین آریافر دارای دکتری در رشته اقتصاد،  کارشناس ارشد بازار املاک و عضو رسمی انجمن مشاوران املاک انتاریو و کانادا است.

ArvinAryafar@gmail.com

 ۴۱۶-۳۰۵-۳۷۳۸