تقریباً اکثر قریب به اتفاق مردم بیمه اتومبیل را تحمیلی و از نظر مالی آنرا بالاتر از توان خود و غیر منصفانه می دانند. آیا درست است یا نه بحثی است که از موضوع این مقاله خارج است و نمی خواهیم به دنبال مقصر باشیم اگر اصلا مقصری وجود داشته باشد.

موضوع مقاله امروز نشان دادن راه های خاصی است که می تواند در صرفه جویی حق بیمه اتومبیل شما را یاری نماید. این موارد در ۱۰ راه حل به استحضار می رساند:

 

 

۱–  مراقبت خاص در رانندگی و نداشتن جریمه و سابقه تصادف از اهم امور است. هر جریمه رانندگی ۳ سال و هر تصادف که شما مقصرش باشید ۶ سال در سابقه رانندگی ملحوظ می باشد از این رو سابقه مناسب حق بیمه ارزانتر را در پی دارد.

۲- گرفتن نرخ از تمامی بازار یا راه بهتر اتکاء کردن به توان حرفه ای بروکر بیمه و خواستن از وی برای گرفتن مناسب ترین نرخ که متکی به نیاز بیمه ای شما هم باشد اتکاء به یک شرکت بیمه نمی تواند لزوما بهترین نرخ موجود باشد.

۳- انتقال اطلاعات کامل به بروکر بیمه و اطلاع یافتن از شرایط و مقررات بیمه که قرار است مسئولیتها و اتومبیل و جان سرنشینان اتومبیل را برای یک سال آتی تحت پوشش بیمه قرار دهد.

۴- افزایش دیداکتبل و بهره مندی از تخفیف مربوطه  البته این محاسبه بایستی بسیار دقیق انجام شود چرا که اگر دیداکتبل مربوطه بالاتر از توان مالی خریدار بیمه باشد در زمان خسارت زیان دیده توانایی پرداخت دیداکتبل را نداشته و کل مکانیزم بیمه زیر سئوال می رود.

۵- بررسی شرایط بیمه نامه و تطبیق آن با واقعیت موجود چنانچه فردی اتومبیل بالای ۱۵ سال دارد و ارزش روز آن بسیار پایین است به نظر منطقی می آید که پوشش بیمه بدنه را حذف نماید و فقط برای بیمه شخص ثالث و حوادث سرنشین حق بیمه بپردازد.

۶- نوع اتومبیل انتخابی در حق بیمه موثر است  اگر حق انتخاب برای خرید اتومبیل جدید با شما است حتما با بروکر بیمه خود مشورت کنید و اتومبیل مطمئن تری را برگزینید تا حق بیمه مناسب تری را هم بپردازید.

۷- نصب دزدگیر ویژه برای بعضی از شرکت های بیمه تخفیف حق بیمه را در پی دارد. حتما در زمان خرید بیمه نامه این سئوال را بپرسید که آیا داشتن یا نداشتن دزدگیر در میزان حق بیمه موثر است یا خیر.

۸- خرید الحاقیه بخشودگی در زمان تصادف اگر دارای سابقه خوب بیمه ای هستید و چندین سال است که تصادف نداشتید حتماً از بروکر بیمه خود بخواهید که با اضافه کردن این الحاقیه شما را در مقابل تصادف ناخواسته ای که ممکن است برای هر کسی رخ دهد شما را بیمه کند و شرکت بیمه این اولین خسارت را که شما مقصر بودید را نادیده خواهد گرفت.

۹شرکت در کلاس آموزشی رانندگی و اخذ گواهینامه اتمام دوره مربوطه این کلاس برای همه تازه واردان قویا توصیه شده چرا که درصد تخفیف مناسبی را در اول اخذ بیمه در پی دارد.

۱۰وفاداری مشتری به یک شرکت بیمه بعضی از شرکتهای بیمه برای مشتریان خود که سالیان سال با ایشان کار می کنند تخفیفات ویژه ای در نظر می گیرند از این رو با بروکر خود این مطلب را در میان بگذارید که برای صرفه جویی کم شرکت بیمه شما را هر سال تغییر ندهد.

 

البته بجز موارد مطرح شده آدرس محل سکونت سن و سال مجرد و متاهل بودن و مسافتی که با اتومبیل طی می شود و از همه مهمتر طریقه استفاده اتومبیل که برای مصارف شخصی یا بیزینسی است نیز در میزان حق بیمه بسیار موثر است.

 

 

* فرهاد فرسادی:کارشناس ارشد و بروکر انواع بیمه است.

ffarsadi@sympatico.ca