تغذیه و بهداشت خانواده

پیاز یکی از پرمصرف ترین سبزیجاتی است که در سراسر دنیا از آن استفاده می شود. این سبزی نقش ادویه را نیز بازی می کند چون مزه و طعم مخصوصی به غذا می دهد و در ضمن از فاسد شدن زودرس غذا نیز تاحدودی جلوگیری می کند. طبق بررسی جدید علمی قدرت آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها و آنزیم های موجود در پیاز قرمز دوبرابر پیاز معمولی است و این تفاوت چشمگیر سبب تقلیل التهاب بدن و تخفیف دردهای مفاصل و ماهیچه ها می گردد. ترکیبات سولفوریک موجود در پیاز قرمز نوعی تندی و گیرایی مخصوصی به این سبزی می دهد. این ترکیبات موجب به وجود آمدن Cysteine در بدن شده و در نتیجه سبب نوعی سم زدایی می شود و در از دست دادن وزن بدن موثر می باشد.

سولفورهای موجود در پیاز قرمز همچنین از لخته شدن خون جلوگیری می کنند زیرا رقیق کننده ی خون هستند. در بررسی اخیر ثابت شده که مصرف پیاز قرمز کلسترول بد و تری گلیسیرید خون را کاهش داده، سبب بالا رفتن کلسترول خوب خون می شود. در ضمن ترکیبات موجود در پیاز قرمز در سلامتی گلبول های قرمز نقش داشته و در سوخت و ساز اکسیژن در سلول ها موثر می باشد که در نتیجه قلب و عروق سالمی را به وجود می آورد. آنتی اکسیدان های موجود در پیاز قرمز در خنثی کردن عملکرد رادیکال های آزاد در بدن مانند سموم و نتایج سوخت و ساز سلول ها و غیره نقش داشته و از صدمه به DNA سلول ها جلوگیری و از بروز بیماری هایی مثل سرطان و غیره پیشگیری می کند. پیاز قرمز منبع کرومیوم است که نقش مهمی در تقلیل قند خون دارد، زیرا ترشح و عملکرد انسولین را افزایش می دهد. در آمریکا حدود ۵۰ درصد مردم کمبود کرومیوم دارند، به همین جهت بیماری های قند و قلب و عروق بیشتر از جاهای دیگر رواج دارد.

فلاوونوئیدهای موجود در پیاز قرمز در لایه های خارجی آن قرار دارند. عده ای متأسفانه چند لایه خارجی پیاز را دور ریخته و آن را مصرف نمی کنند که عادت درستی نیست. به عبارت دیگر ۲۰ درصد فلاوونوئیدها یا آنتی اکسیدان های قوی و ۷۵ درصد آنتوسیانین موجود در پیاز در دو لایه ی خارجی آن قرار دارند.

در موقع پختن یا سرخ کردن پیاز در روغن درصد بالایی از این آنتی اکسیدان ها از بین می روند ولی اگر پیاز در درجه حرارت پایین تر و به آرامی پخته شود مقدار بیشتری از خواص آن باقی می ماند. بررسی نشان می دهد که افرادی که هفته ای ۲ تا ۳ عدد پیاز متوسط مصرف می کنند خیلی سالمتر بوده و کمتر به بیماری های مزمن مخصوصا التهاب بدن و سرطان دچار می شوند. پیاز قرمز را باید در محیط تاریک و خنک نگهداری کرد. نگهداری آن در یخچال و یا در کیسه های پلاستیکی توصیه نمی شود، زیرا زودتر فاسد شده و خواص آن از بین می رود. پیاز همراه با غذا سبب استقرار املاح مخصوصا کلسیم در بافت استخوان ها می گردد که به هر دلیلی کمتر از بدن دفع می شود. به همین دلیل افرادی که در رژیم غذایی خود مقداری پیاز منظور می کنند دارای دندان های سالم تر و استخوان بندی بهتری هستند.

 

چگونه می توان کلیه های سالم داشت

کلیه ناسالم پایه و اساس بروز بسیاری از بیماری ها و ناهنجاری های بدن است زیرا یکی از مهمترین عملکرد کلیه ها تصفیه نتایج سوخت و ساز و خارج کردن آن از بدن به همراه ادرار می باشد. پژوهشگران دانشگاه واشنگتن در مقاله ی علمی که اخیراً به چاپ رسیده شرایط داشتن کلیه های سالم را موشکافی کرده و برای اولین بار نظریه ی جدید و جالبی را ارائه کرده اند. این گروه معتقدند که مصرف کافی و لازم کلسیم به همراه رژیم غذایی، نوشیدن مایعات و کاهش مصرف نمک نه تنها در سلامتی کلیه نقش دارند بلکه از بروز سنگ کلیه جلوگیری می کنند. در ضمن مصرف چای بابونه، آلوورا، سرکه سیب، کران بری و خوردن غذاهایی که حاوی مقدار زیادی منیزیوم و پتاسیم هستند نیز می توانند در بروز و دفع سنگ کلیه موثر باشند.

در این بررسی بزرگ بیشتر از ۷۸ هزار نفر زن شرکت داشته و به مدت هشت سال پیگیری شده اند و رقم بروز سنگ کلیه را برای اولین بار در این دسته از خانم ها به دقت مطالعه نموده اند که حدود ۵/۲ درصد گزارش گردیده که رقمی است طبیعی. آنچه که در این بررسی جالب معلوم گردید، نقش کلسیم زیاد در جلوگیری از بروز سنگ کلیه است که برخلاف نظریه گذشته می باشد. به عبارت دیگر افرادی که مقدار لازم و کافی کلسیم از طریق رژیم غذایی روزانه دریافت نموده بودند ۲۸درصد کمتر به سنگ کلیه دچار شده اند و آن دسته ای که مقدار زیادی نمک مصرف می کردند ۶۱ درصد بیشتر از دیگران دچار سنگ کلیه شده که رقمی است بزرگ و چشمگیر. کلسیم در غذاهایی مانند دانه کنجد، ماهی ساردین، سبزیجات سبز تیره رنگ، براکلی، لبنیات، محصولات سویا و غیره وجود دارد. در کنار همه ی این ها چای بابونه که ادرارآور است می تواند در دفع مواد زائد و نتایج سوخت و ساز بدن از طریق کلیه موثر باشد که خود در سلامتی و بهزیستی کلیه نقش مهم خواهد داشت.

 

عسل طبیعی یا پاستوریزه

عسل طبیعی که به آن حرارت داده نشده و یا پاستوریزه نیست حاوی مقدار قابل توجهی از ویتامین ها و املاح آنتی اکسیدان های قوی و آنزیم هایی است که به عسل مقام مخصوص می دهد. وقتی عسل را حرارت می دهند و پاستوریزه می کنند مقدار زیادی از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها و آنزیم های موجود در آن از بین رفته و عسل به صورت قند معمولی می تواند در بدن فقط تولید انرژی نماید و خواص دیگرش را از دست می دهد. عسل معمولی به علت خاصیت ضد عوامل عفونت زایش سالها سالم باقی می ماند و نیازی به پاستوریزه کردن آن نیست. عسل طبیعی در کنار ویتامین ها و املاح و آنتی اکسیدان ها و آنزیم های مختلف موجود در خود بهترین دوست دستگاه گوارش بوده در التیام زخم های جلدی و عفونت های مربوط به آن و همچنین در تنظیم فشار خون، کاهش دردهای ماهیچه و مفاصل، تقلیل التهاب بدن و آسم و آلرژی و غیره نقش شناخته شده ای دارد. در طب سنتی از عسل برای درمان سرماخوردگی، عفونت و التهاب دستگاه تنفسی و برطرف کردن لکه های تیره رنگ پوست بدن و زیبایی و لطافت پوست استفاده می شود.

 

 

 

 

پاسخ به سئوال خواننده شهروند

ـ خانمی هستم ۵۲ ساله که مدتی است به عارضه ی تکرر ادرار دچار شده ام. علت آن چیست و چه باید کرد؟

پاسخ: تکرر ادرار و یا بیرون روی غیرطبیعی علل زیادی دارد که اختصارا به آن اشاره می کنم ولی بهتر است به پزشک متخصص مجاری ادراری مراجعه کنید تا پس از تشخیص علت این عارضه برای درمان آن اقدام شود.

مهمترین علل تکرر ادرار عبارتند از بیماری قند، ورم و ناهنجاری های غده پروستات در مردان، بعضی از داروها، غذاهای ادرارآور، نوشیدنی های کافئین دار، مشروبات الکلی مخصوصا آبجو، نوشیدن مایعات قبل از خوابیدن، استرس، سکته مغزی و بعضی از ناهنجاری های مغز و اعصاب، عفونت دستگاه ادراری، فشار غدد سرطانی داخل شکم به مثانه، التهاب کلیه و مثانه، سندروم پرکاری مثانه، سرطان مثانه، سنگ مثانه، ضعف ماهیچه های مثانه، نتایج رادیوتراپی شکم، بیماری التهاب روده بزرگ و غیره. همانطوری که اشاره گردید عوامل زیادی می توانند عارضه ی تکرر ادرار را به وجود آورند. به همین دلیل نباید آن را نادیده گرفت و مزمن کرد، بلکه باید به پزشک متخصص مراجعه نمود و نسبت به درمان آن اقدام کرد.

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com