مادرم همیشه معتقد بود برای درمان سرماخوردگی اش باید به او چند آمپول (پنادر) که آنتی بیوتیک قوی است تزریق شود. معمولا خودش برای دکتر توضیح می داد که چه  دارویی لازم دارد و به تدریج داروخانه این مسیر را برای او هموارتر کرد. به راحتی نسخه خود را می پیچید و جالب تر اینکه داستان انتخاب دارو نیاز به دانش پزشکی در داروخانه های ایران نداشته و ندارد. به یاد دارم هر ساله موقع خانه تکانی داروخانه ای داشتیم پر از داروهای رنگارنگ که مادر باید آن را برای سال جدید خالی می کرد. خاطرات قدیمی من در این زمینه به کشوری برمی گردد که امروزه طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، به لحاظ مصرف دارو، جزء ۲۰ کشور نخست دنیاست و در آسیا بعد از چین مقام دوم را دارد و البته بعضی معتقدند که این آمار دقیق نیست و ایران در این زمینه در دنیا رتبه نخست را کسب کرده است. این ماجرا به نسل قبلی ما بر نمی گردد خیلی از ما نیز هنوز با همان افکار و اعتقاد به مصرف دارو و خود درمانی و خود نسخه پیچی در گوشه و کنار دنیا زندگی می کنیم.

محمد رحیمیان

با کمال تاسف در گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) آمده است که بیش از یک میلیارد نفر در جهان توانایی پرداخت هزینه‌های درمان و سلامت خود را ندارند. علاوه بر آن هزینه‌های بخش بهداشت و درمان هر سال نزدیک به ۱۰۰ میلیون نفر را به زیر خط فقر می‌کشد.

طبق آمار در کانادا ۸۱ درصد از میزان مصرف داروها مربوط به نسخه های پزشکان و ۱۹ درصد مربوط به داروهای غیر تجویزی است. حقیقت تلخی که باید در اینجا اضافه کنیم این است که بیش از نیمی از تمام داروها در جهان به اشتباه تجویز، توزیع یا فروخته می‌شود و نیمی از مردم جهان موفق به دریافت داروهایی که برای آن‌ها تجویز شده است نمی‌شوند.

در یک گزارش، متخصصانی از مراکز مختلف جهانی از جمله سازمان دارو و غذا، دانشگاه گلاسکو، انجمن علوم آزمایشگاهی آمریکا به همراه مورخ پزشکی استفان گرینبرگ لیستی از مهمترین و پر مصرف ترین داروهای جهان را ارائه کرده اند.

بیشترین سهم مصرف کنندگان دارویی به بیماران قلبی و مبتلایان به آرتروز و ورم مفاصل اختصاص دارد و چون هر ساله به تعداد این بیماران افزوده می شود، مصرف داروهای مربوطه نیز افزایش می یابد. از سوی دیگر داروهایی مانند انسولین، پنی سیلین، واکسن آبله، آسپیرین و مورفین از جمله داروهایی هستند که شکی در پرمصرف بودن آنها در جهان وجود ندارد. در عین حال داروهایی مانند  “اتر” اولین داروی بیهوشی جهان یا “سالوارسان” اولین داروی شیمی درمانی جهان نیز جایگاه ویژه ای در لیست به خود اختصاص داده اند.

شاید مایل باشید بدانید پرفروش ترین داروهای جهان چه داروهایی هستند. بیش از هفتصد بیلیون دلار دارو در عرض یک سال در سراسر دنیا به فروش رفته. در این لیست، داروی “لیپیتور”  داروی کنترل کلسترول خون سیزده بیلیون دلار، داروی قلب”پلاویکس” شش بیلیون دلار، داروی قلب” نکسیوم” با پنج و هفت بیلیون دلار، داروی مخصوص آسم “آدویر” پنج و سه بیلیون دلار، داروی کلسترول”زوکر”پنج و سه بیلیون دلار، داروی فشار خون”نوروسک” پنج بیلیون دلار، داروهای درمان اسکیزوفرنی”زیفرکسا” و “ریسفردال” به ترتیب با هفت و چهار بیلیون دلار، داروی قلب “پریواسید” با چهار بیلیون دلار و داروی ضد افسردگی” افکسور” با سه و هشت بیلیون دلار جزء پرفروشترین داروهای جهان به شمار می روند. اگر بخواهیم به این آمار لیست تاثیرگذارترین داروهای جهان را اضافه کنیم باید به داروهای مخصوص دیابت، پوکی استخوان، گرفتگی عروق، پیوند اعضاء و مسّکن ها اشاره کنیم.

همه ما در شرایطی غیر قابل پیش بینی به دارو نیاز پیدا می کنیم. حوادث، سوانح و بیماری های مختلف ازجمله مواردی است که فرد را به خرید دارو وادار می کند. شما هر ساله چه هزینه ای صرف خرید دارو می کنید؟ آیا جزء افراد واجد شرایط دریافت دارو هستید؟ آیا در زمان نیاز به دارو، خودتان پرداخت کننده هستید؟ آیا از بیمه ای در خصوص دارو اطلاع دارید؟ آیا می دانید بسیاری از داروهای بیماری های خاص، قیمت های گزافی دارند؟

در بیمه دارو مسلما پوشش های متفاوتی از جهت مقدار پوشش بیمه برای دارو در شرکت های مختلف وجود دارد. یکی از مطالب مهم پوشش بیمه دارو، نوع دارو است. بعضی از شرکت ها داروهای مارکدار(Brand Name) را پوشش نمی دهند و یا اگر قرارداد شما تنها داروهای جنریک را پوشش دهد و شما به هر دلیلی دارویی خریداری کنید که مارکدار باشد، مبلغ پرداختی، بر اساس داروهای جنریک خواهد بود. از دیگر موارد قابل توجه در بیمه دارو استثنائاتی است که وجود دارد که شامل داروهای ترک سیگار، بهداشتی، آرایشی، شامپو، صابون، داروهای در دسترس عموم و همچنین داروهای بدون تجویز پزشک می باشد که قابل پرداخت نیست.

بد نیست بدانیم اکثر شرکت های بیمه دارو، جهت استفاده، زمان انتظار ندارند برخی از شرکت ها به طور مثال حداکثر پوشش ۳۰۰ دلار در سال را پیشنهاد می کنند و یا اینکه در بعضی از شرکت ها با مقادیر بیشتری به طور مثال ۸۰۰،۱۰۰۰ ،۲۰۰۰،۵۰۰۰ و۱۰.۰۰۰ دلار و در نهایت نامحدود دارند و همچنین در هنگام اخذ بیمه دارو در طی سال های اول تا پنجم مقدار متفاوت پوشش دارند.

***

ممکن است نام بیمه های گوناگون به نظر شباهت زیادی به هم داشته باشند، ا ما هریک به گونه ای خاص آرایش داده شده، بنابراین باید در زمان اخذ بیمه، از افراد باتجربه و با سابقه در این رشته بهره گیری نماییم و دقیقا بدانیم چه انتظاری از بیمه داریم و بیمه ای که می گیریم چه ویژگی هایی دارد تا در روز نیاز، بهت زده نشویم!

* محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن Advocis  به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.com

www.youtube.com/ sherkatbimeh

۹۰۵.۳۷۰.۰۰۱۱