۲۶ اپریل تا ۳ می ۲۰۱۲

رضا شهابی کارگر زندانی:

من به نقض حقوق بشر معترضم

گویا نیوز: رضا شهابی، فعال کارگری و عضو سندیکای شرکت واحد و اتوبوس‌رانی تهران و حومه در رنج‌نامه‌ای خطاب به مردم و مسئولان آورده است:”به جرم مطالبه حداقل حقوق هم‌طبقاتی‌هایم در همین کار با اتوبوس شرکت واحد در جنوبی‌ترین منطقه تهران توسط مأموران وزارت اطلاعات در دیدگان شهروندان و مسافران اتوبوس به اتهام دزدی دستگیر شدم.”

به گزارش کلمه، “رضا شهابی” در ادامه تاکید کرده است: چه کسی است نداند من تنها به جرم اینکه برای بهبودی وضع کارگران و ایجاد سندیکا و تشکل خواهی پای در راه نهادم و مورد فشارهای روحی و روانی و جسمی قرار گرفته و از ناحیه گردن، دست چپ و کمر و پای چپ دچار بی حسی و تبدیل به یک آدم از کار افتاده شدم و در نهایت برای تعیین تکلیف پرونده و درمان دیسک گردن و بی حسی و عدم تحرک در دست و پای چپ در اول آذر ماه سال ۹۰ دست به اعتصاب غذا زدم و به علت ضعف جسمانی و وخامت حالم به بیمارستان منتقل و تحت درمان قرار گرفتم.

این زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ اوین با شرح بخشی از شکنجه ها و شرایط بدی جسمی گفت نوشته است: آقای دادستان من تنها به در بند بودن فعالین کارگری و خودم اعتراض نمی کنم، آری من به همان شدت و با همان قوت به زندانی شدن فعالان آزادیخواه و شخصیت های مردمی، روزنامه نگاران، دانشجویان و زنان آزادیخواه اعتراض می کنم، به نقض حقوق اولیه زحمتکشان اعتراض می کنم، به استثمار و بهره کشی از کارگران اعتراض می کنم. من به فقر و تبعیض مخصوصا برای طبقه فرودست جامعه اعتراض می کنم و در یک کلام به نقض حقوق بشر اعتراض می کنم.

در این رنج نامه از جمله آمده است:

همکاران، فعالان کارگری و تشکل های مستقل کارگری ایران و جهان، من به جرم مطالبه حداقل حقوق هم طبقاتی هایم در همین کار با اتوبوس شرکت واحد در جنوبی ترین منطقه تهران توسط ماموران وزارت اطلاعات در دیدگان شهروندان و مسافران اتوبوس به اتهام دزدی دستگیر شدم.

اکنون من کارگر در بند و بی گناه به این رای دادگاه انقلاب اعتراض دارم. اما به چه کسی اعتراض کنم و از چه کسی دادستانم که دادستان خود به میدان آمده است! فرشته ای که بر سر در دیوان قضا چشم بسته ایستاده است. گویی به جای ترازو، تیغ به دست گرفته تا به جای داد مظلوم، داد از مظلوم بستاند.

آقای دادستان اعتراض من تنها به نقض حق آزادی تشکیل انجمن ها (ماده ۲۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر) نقض حق آزادی عقیده (ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر) نقض آزادی بیان (ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر) نقض حق اداره عمومی (ماده ۲۱ اعلامیه جهانی حقوق بشر) نیست، بلکه علاوه بر آن من به نقض حقوق اولیه کارگران (ماده ۲۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر) و وجود تبعیض علیه زنان، نقض حقوق کودکان (ماده ۱ پیمان نامه حقوق کودک) نقض حق بهداشت و سلامت کودکان (ماده ۲۴ پیمان نامه) نقض حق برخورداری از آموزش برای کودکان (ماده ۲۸ پیمان نامه) و بسیاری از مسایل دیگر که در جای خود به آنها خواهیم پرداخت اعتراض دارم.

اما و صد اما که روی سخن من نه با قدرتمندان که با مردم ایران است تا بدانند و قضاوت کنند در مورد صحت و سقم ادعای منادیان ظهری عدالت و مدافعان شعاری محرومان تا در عمل بیازمایند ادعای مهرورزی را، تا به محک تجربه بسنجند ادعای مبارزه با فقر و فساد و تبعیض را، تا به عیان ببینند معنای ادعای مبارزه با مفاسد اقتصادی را، تا بشناسند آنان را که شعار مبارزه با رانت و باندشان گوش فلک را کر کرده، اما در عمل کارگران را به بند می کشند، آنان را که عدالت ادعائیشان تنها از میان محرومان قربانی می گیرد، آنان را که شعار سادگی می دهند، اما در زمان حکومتشان اختلاس ۳۰۰۰ میلیاردی صورت می گیرد و بالاخره آنان را که شرایط سخت معیشت کارگران را می بینند، اما با دفاع به حق یک کارگر سندیکایی زندانی از حقوق حقه کارگران برخورد قهر آمیز می کنند.

در چنین شرایطی است که می توان صحت ادعای کسانی را آزمود که خود را جنبش عدالتخواه می نامند، اما در برابر نقض صریح عدالت دم فرو می بندند و در چنین اوضاعی است که می توان دانست که چقدر کارگران فقیر و بی خانه اند. آری این است معنای عدالت در قرائت رسمی آقایان از دین و این است دولت مهرورزی و عدالتخواه؟

گفتنی ست، طی خبری مادران پارک لاله اعلام کرده اند، مادر رضا شهابی چند روز پیش در دوری از فرزندش درگذشت.

 

دستور اوباما برای مجازات شدیدتر نقض‌کنندگان تحریم ایران و سوریه

رادیو زمانه ـ باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده در مورد افراد حقیقی یا حقوقی که سعی دارند از زیر تحریم‌هایی که در رابطه با تبادلات مالی با ایران و سوریه وضع شده است شانه خالی کنند، مجازات شدیدتری را در نظر می‌گیرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، اوباما روز سه‌شنبه، ۱۲ اردیبهشت (اول مه) دستوری در مورد اجرای این مجازات‌ها صادر کرد و دولت او این اقدام را واکنشی نسبت به تلاش‌‌های دولت‌های ایران و سوریه برای گریز از تحریم‌های آمریکا می‌داند.

این دستور اجرایی، وزارت خزانه‌داری آمریکا را قادر می‌سازد هویت افراد و شرکت‌های خارجی را که سعی دارند از زیر محدودیت‌هایی که در این مورد وضع شده است شانه خالی کنند، شناسایی کند.

مجازات‌ جدیدی که اوباما در مورد متخلفان در نظر گرفته این است که آن‌ها اجازه دسترسی به سیستم‌های مالی و تجاری آمریکا را نخواهند داشت.

دولت اوباما در پی صدور این حکم اعلام کرد از زمانی که آمریکا و دیگر کشورها تحریم‌ها را در مورد ایران و سوریه افزایش داده‌اند، هر دو کشور سعی داشته‌اند به جای بانک‌ها از طریق مؤسسات مالی دیگر و شیوه‌هایی مشابه با کشورهای دیگر تبادلات مالی انجام دهند و مبالغ پرداختی را برای کالاهای صادراتی‌شان دریافت کنند.

 

مشاور کروبی:

وضعیت کروبی نگران‌کننده است

سحام نیوز گفت وگویی با اسماعیل گرامی مقدم مشاور مهدی کروبی درباره ی شرایط حصر خانگی کروبی انجام داده است.

طبق گفته ی گرامی، ۱۵ ماه از حصر آقای کروبی می گذرد. مقرر شده همسر او یعنی خانم فاطمه کروبی هر چهارشنبه با او ملاقات داشته باشد. کروبی در حصر تلویزیون دارد اما روزنامه در اختیارش گذاشته نمی شود و امکان استفاده از هوای آزاد را ندارد و شبانه روز تنها در یک آپارتمان محبوس هستند.

گرامی می گوید: آقای کروبی در آپارتمانی حصر است که اجاره آن را خانواده آقای کروبی پرداخت می کنند و واقعا بدعت عجیبی است که زندانی بایستی خود اجاره محل حصر را بپردازد. مسئله دوم اینکه آقای کروبی صرفا با یک آیفن می تواند با نگهبانان تماس بگیرد که معمولا هم او تماسی نمی گیرد و نگهبانان هر پنج، شش ساعت یک بار صرفا با آیفن از او می پرسند به چیزی نیاز دارید یا خیر، حالا شما تصور کنید برای یک فرد ۷۴ ساله چگونه می تواند این شرایط مطمئن و از امنیت برخوردار باشد، حوادث پیر و جوان نمی شناسد زمان و مکان ندارد و اگر برای فردی که این گونه زندانی است اتفاق ناگهانی رخ دهد و قادر نشود از آیفن استفاده کند پس از پنج یا شش ساعت بی اطلاعی از او با چه حوادث ناگواری ممکن است مواجه شود. از این جهت شرایط آقای کروبی برای خانواده به شدت نگران کننده شده است.

 

تیراندازی به کارمند سفارت ایران در برزیل

انتخاب: پلیس برزیل اعلام کرد که به راننده سفارت ایران در برزیل شلیک شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، این حادثه دوشنبه شب اتفاق افتاد. زمانی که راننده سفارتخانه ایران پس از خروج از سوپرمارکت قصد ورود به ماشینش را داشت، سه فرد مسلح به قصد سرقت خودرو به او نزدیک شدند.

یک افسر پلیس که خواستار عدم افشای نامش بود گفت: وقتی که این راننده ایرانی با مردان مسلح درگیر شد، آنها به سمت او گلوله شلیک کردند.

وی افزود: پس از این اقدام، صاحب یک سوپرمارکت در نزدیکی محل حادثه به سمت راننده رفته و او را به بیمارستان رساند.

این افسر پلیس گفت: دکترها گفته اند که زخم راننده سفارتخانه ایران تهدید کننده نیست.

سردار نقدی:

 باید در هر نماز دعا کنیم که تحریم‌ها روز به روز عمیق‌تر شود

ایسنا: رییس سازمان بسیج مستضعفین با تاکید بر اهمیت بر تولید ملی گفت: باید در هر نماز دعا کنیم که تحریم‌ها روز به روز عمیق‌تر شوند چراکه هرگاه علیه کشور ما تحریمی شده است ما پیشرفت کرده‌ایم.

سردار محمدرضا نقدی در همایش علمی اندیشه مطهر با بیان این‌که «دشمن به یقین رسیده است که با کار نظامی‌گری نمی‌تواند کاری از پیش ببرد» افزود: در کار سیاسی هم خیلی تلاش کردند جنگ خیابانی، اغتشاش و زنجیره‌ای از ناامنی‌ها را به وجود آورند، اما این‌ها نیز جواب ندادند و امروز تمام زور خود را جمع کرده‌اند تا در عرصه اقتصادی کارشان را دنبال کنند. ما امروز باید هم پاسخگوی آزادیخواهان جهان باشیم و هم جواب تهدیدها را بدهیم و هم جواب مهم‌ترین نیاز داخل کشور یعنی بیکاری را.

وی ادامه داد: مهم‌ترین معضل امروز کشور بیکاری است، برخی گمان می‌کنند با وام دادن و تسهیلات بانکی می‌توانند این مشکل را حل کنند و دلمان را خوش می‌کنیم که کار ایجاد کرده‌ایم. دروغ هم نگفته‌ایم چراکه برای اشتغال وام داده‌ایم و شخص وام‌گیرنده هم گفته است که می‌خواهد اشتغالزایی کند، اما این مساله عینیت ندارد.

وی تاکید کرد: تا زمانی که مساله تولید ملی درست نشود هرقدر وام و تسهیلات بدهند، اتفاقی در اشتغال نمی‌افتد. کما این‌که امروز نیز بسیاری از کارخانه‌های ما تعطیل شده و یا با ظرفیت ۲۰، ۲۵ درصد کار می‌کنند.

وی با بیان این‌که «ما نیاز به عناصر فرهنگی در این زمینه داریم» تصریح کرد: فرهنگ کار و ارزش بودن آن در فضای اجتماعی کشور ما حاکم نیست بلکه پشت میز نشینی ارزش شده است و زحمت بازو و رنج کشیدن برای معاش ارزش ندارد.

رییس سازمان بسیج مستضعفین تاکید کرد: تحریم‌ها بزرگترین نعمت برای اقتصاد ماست و ما باید در هر نماز دعا کنیم که تحریم‌ها روز به روز عمیق‌تر شود چراکه این تحریم‌ها باعث پیشرفت ما شده است. به طور مثال بنزینی که تا سی سال پس از انقلاب همچنان نصف بیشتر آن از خارج وارد می‌شد،‌ چگونه شد که تصمیم گرفتیم و توانستیم ظرف یک سال آن را در داخل تولید کنیم. به این دلیل است که در این زمینه ما را تحریم کرده‌اند.

نقدی گفت: به اندازه ۵ درصد از سرمایه‌گذاری که در خودروسازی شده است، در صنایع تسلیحاتی نشده است، اما صنایع تسلیحاتی ایران امروز بسیار پیشرفت کرده است. دلیل آن این است که همه راه‌ها در این عرصه برای ما بسته است و ای کاش همه راه‌های دیگر نیز در عرصه‌های مختلف بسته شود تا ما ظرفیت‌های خود را بشناسیم. ما باید برای این مساله فرهنگ‌سازی کنیم. بازاری ما باید از فروش کالای خارجی خجالت بکشد، اگر کیفیت نیز پایین است، با تولیدکننده برخورد کند و حتی در گوش آن هم بزند و بگوید که من کالای خارجی نمی‌خواهم بلکه کالای تو را می‌خواهم و تو باید با کیفیت این کالا را تولید کنی.

 

مدیر خبرگزاری مهر:

دولت هر روز گردش اطلاعات را محدودتر می‌کند

 

رادیو فردا: در حالی که ایران از سوی کمیته حمایت از خبرنگاران جزو ۱۰ کشوری شناخته شده است که بیشترین سانسور رسانه‌ای را اعمال می‌کند، مدیرعامل خبرگزاری مهر نیز گفته است: «جریان آزاد اطلاعات روز به روز از ناحیه دولت محدودتر می‌شود.»

به دنبال ابلاغ آیین‌نامه جدید برای خبرگزاری‌ها از سوی دولت، رضا مقدسی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس که ۱۲ اردیبهشت‌ماه منتشر شد، در انتقاد از این آیین نامه گفت: «در این آیین نامه، دولت هم خودش قانون وضع کرده، هم اجرا و هم نظارت و همچنین برخورد می‌کند.»

وی این آیین‌نامه را «یکی دیگر از مصادیق ایجاد محدود دولت برای رسانه‌ها دانست» و افزود: «تصویب این آیین نامه از سوی دولت نشان می‌دهد جریان آزاد اطلاعات روز به روز از ناحیه دولت محدود و بسته‌تر می‌شود که این تصمیم غلط و نادرست است.»

اوایل اردیبهشت‌ماه دولت آیین‌نامه جدید برای خبرگزاری‌ها را برای اجرا ابلاغ کرد.

از جمله بندهای این آیین نامه که مورد انتقاد مدیر خبرگزاری مهر قرار گرفته این است که در صورت رای هیئت نظارت بر مطبوعات مبنی بر توقیف، لغو پروانه یا فیلتر یک خبرگزاری، وزارت ارتباطات موظف است «بلافاصله» خبرگزاری مزبور را فیلتر کند.

در این آیین نامه همچنین بر لزوم ذکر منبع تأکید شده است که در این خصوص آقای مقدسی به خبرگزاری فارس گفته است: «منبع خود خبرنگار است و همچنین در صورتی که بعضی اخبار به خبرگزاری‌ها می‌رسد به صلاح جامعه نیست که منابع آن‌ها ذکر شود.»

مدیر خبرگزاری مهر در ادامه همچنین از محدود شدن آگهی‌های دولت به روزنامه دولتی ایران و متعاقب آن وارد شدن «فشار مالی» شدید بر دیگر روزنامه‌ها سخن به میان آورد و در ادامه افزود: «دولت تلاش می‌کند که روزنامه ایران و خبرگزاری (دولتی) ایرنا را با دوپینگ بالا بکشد.»

وی همچنین وزارت ارشاد را دارای «ضعف» مدیریت دانست و افزود: «متأسفانه تدوین نظام رسانه‌ای در مجلس و دولت معلق مانده است… و این امر باعث شد دولت برداشت‌های خودش را اعمال کند.»

این انتقادها در حالی از سوی مدیر خبرگزاری مهر مطرح شده است که «کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران» به تازگی فهرستی از ۱۰ کشوری ارائه کرده است که بیشترین سانسور رسانه‌ای را اعمال می‌کنند. ایران در این فهرست رتبه چهارم را دارد.

این سازمان مستقل که مقر آن در نیویورک است در گزارش خود با تأکید بر شدت گرفتن سانسور خبری در ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸، به مواردی نظیر ارسال پارازیت بر روی شبکه‌های خبری ماهواره‌ای، نظیر توقیف نشریات و بازداشت انبوه روزنامه‌نگاران به اتهامات ضد حکومتی اشاره کرده است.

 

درخواست نماینده رهبر در سپاه از احمدی‌نژاد:

حریم مجلس را حفظ کنید

بی بی سی: علی سعیدی، نماینده رهبر ایران در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از محمود احمدی نژاد، رئیس‌جمهور ایران خواسته است که در یک سال باقی مانده از دوران ریاست جمهوری‌اش، “حریم مجلس را حفظ کند.”

سعیدی از مجلس هم خواسته “شرایط اجرایی کشور را درک کند” و تأکید کرده است: “اختلاف‌ها اگر به تعارض و تقابل کشیده شود، خلاف مصالح نظام و نظر مقام معظم رهبری است.”

در روزهای اخیر، اختلافات میان محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران و علی لاریجانی، رئیس مجلس بر سر نحوه نظارت بر فعالیت های دولت بروز کرد و دو طرف در یک نشست عمومی، انتقادات صریحی علیه یکدیگر مطرح کردند.

محمود احمدی‌نژاد روز یکشنبه دهم اردیبهشت در جریان اجلاس ارتقای سلامت اداری گفته بود که در جریان نظارت بر عملکرد قوای سه گانه “مجلس نباید پای خود را فرا‌تر از قانون بگذارد.”

“دولت ایران اخیرا بخشنامه‌ای را به همه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد که در آن مکاتبات مجلس با دستگاه‌های اجرایی در خصوص لغو برخی مصوبات مربوط به دولت خلاف صریح قانون اساسی خوانده شده بود”

رئیس جمهور ایران گفته بود که معنای نظارت، کمک به قوه مجریه در اجرای طرح ها و انجام فعالیت های جاری در کشور است.

احمدی‌نژاد در سخنرانی خود گفته بود که بعضی نمایندگان مجلس “پیمانکاران” را تهدید می کنند که در صورت تن ندادن به خواسته های آنها “وزیر استیضاح می کنند.”

پس از سخنرانی احمدی نژاد، علی لاریجانی رئیس مجلس ایران در نطق جداگانه ای در همان اجلاس، در اعتراض به انتصاب های جنجال برانگیز اخیر در دولت، با اشاره به “یکی از افرادی که مناقشات هم اطرافش زیاد است” گفت که این شخص “نقل زبانش این است که قانون چند من است؟”

رئیس مجلس ایران بدون توضیح بیشتر گفته بود “این فرد به درد مدیریت نمی خورد. باید فاتحه او را خواند. باید او را در میدان تره‌بار ببندند تا با باسکول کار کند وقتی متوجه این موضوع نیست.”

انتقادات علنی ماه های اخیر رئیس‌مجلس و رئیس‌جمهور ایران از یکدیگر کم سابقه توصیف شده است.

دوره چهار ساله دوم ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد، مرداد سال ۱۳۹۲ به پایان می رسد.

دادیار پیشین دادستانی تهران به اتهام اخلال در نظم عمومی بازداشت شد

بی بی سی: مدیر کل زندان های استان تهران از بازداشت علی اکبر حیدری فر، دادیار پیشین دادستانی تهران خبر داده است.

به گزارش ایسنا سهراب سلیمانی، مدیر کل زندان های استان تهران روز سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ماه اعلام کرد که علی اکبر حیدری فر به اتهام “اخلال در نظم، امنیت و آسایش عمومی با تخریب خودروی شکات”، بازداشت و روانه زندان اوین شد.

حیدری فر روز سوم فروردین ماه سال جاری در پمپ بنزینی در اصفهان اقدام به تیراندازی به سوی خودروی کسانی کرده بود که ظاهرا به عدم رعایت نوبت توسط او اعتراض کرده بودند.

رسانه های ایران به نقل از شاهدان نوشته بودند که در آن روز مردمی که در صف طولانی پمپ بنزین بهارستان اصفهان بودند، متوجه شدند فردی بدون در نظر گرفتن نوبت وارد پمپ بنزین شده و قصد پر کردن باک خودروی خود را دارد.

وقتی افراد حاضر در محل به این موضوع اعتراض کردند، مشاجره بالا گرفته و ناگهان راننده خودرو با یک قبضه سلا‌ح در پمپ بنزین اقدام به تیراندازی هوایی کرد.

بر اساس این گزارش ها، پس از تماس با مرکز فوریت های پلیس ۱۱۰ و اعزام ماموران، فردی که تیراندازی کرده بود، خود را قاضی دادسرای عمومی و انقلاب تهران معرفی کرد.

گفته شده است که ماموران انتظامی پس از بررسی مدارک شناسایی، او را آزاد کردند، اما حاضران در پمپ بنزین موضوع را از طریق دادسرای عمومی و انقلاب اصفهان پیگیری کردند.

علی اکبر حیدری فر، یکی از سه قاضی متهم در پرونده حادثه کهریزک است که از سوی دادسرای انتظامی قضات از مقام خود تعلیق شده بود.

او در آن هنگام دادیار دادستانی تهران بود و زیر نظر سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران فعالیت می کرد.

حیدری فر متهم شده بود که حکم انتقال بازداشت شدگان اعتراضات روز ۱۸ تیر سال ۱۳۸۸ را به بازداشتگاه کهریزک صادر کرده است.

 

صندوق بین‌المللی پول درخواست برای تعلیق عضویت بانک مرکزی ایران را رد کرد

بی بی سی: بنا بر گزارش ها صندوق بین‌المللی پول درخواست گروهی از دیپلمات‌ها و مقام‌های رسمی سابق آمریکایی مبنی بر بستن حساب این صندوق با بانک مرکزی ایران و تعلیق عضویت ایران در این صندوق را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گروه “اتحاد علیه ایران اتمی” در نامه ای به صندوق بین المللی پول از دیدار کریستین لاگارد، رئیس این نهاد با محمود بهمنی، رئیس بانک مرکزی ایران در ماه گذشته، انتقاد کرده است.

این گروه در نامه خود با انتقاد به این دیدار نوشته است: “در حالیکه جامعه بین المللی در تلاش برای منزوی کردن ایران است، صندوق بین المللی پول باید از رفتار با ایران مانند کشوری که مسئول است، پرهیز کند.”

اما ویلیام ماری، سخنگوی صندوق بین المللی پول گفته است که این صندوق برای نگهداری حق سهمیه ایران به عنوان عضو، در بانک مرکزی ایران حساب دارد.

او گفت که طبق مقررات صندوق بین المللی پول، این صندوق پول هر کشور عضوی را در بانک مرکزی همان کشور نگه می دارد.

آقای ماری گفت: “این قاعده هیچ منافاتی با تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران ندارد.”

بر اساس داده‌های صندوق بین المللی پول، سهمیه ایران در حساب این صندوق در بانک مرکزی ایران حدود ۱.۵ میلیارد اس دی آر (معادل ۲.۸ هزار میلیارد تومان) است که به گفته مقام های ایرانی چند دهه است، دست‌نخورده باقی مانده است.

اما “اتحاد علیه ایران اتمی” از صندوق بین المللی پول خواسته است با توجه به تحریم بانک مرکزی ایران از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا، عضویت ایران را در این صندوق لغو کند.

ماموران امنیتی ایران دیپلمات‌های افغان را تحت نظر دارند

 

بی بی سی: یک مقام افغان که نخواست از او نام برده شود، به بی بی سی فارسی گفت که مدتی است، ماموران امنیتی ایران کارمندان سفارت افغانستان در تهران را به دلایل نامعلومی تحت نظر گرفته اند.

یکی از کارمندن سفارت افغانستان در تهران، در صحبت تلفنی با خلیل نوری خبرنگار بی بی سی در کابل گفته است که ماموران امنیتی ایران با کارمندان این سفارت بدرفتاری کرده اند و آنها فعلا “در وضعیت خوبی نیستند.”

به گفته این کارمند سفارت افغانستان، ماموران امنیتی به کارمندان سفارت افغانستان گفته اند که با آنها “عمل بالمثل” می کنند زیرا دولت افغانستان برخورد نامناسبی با کارمندان سفارت ایران در کابل داشته است.

یک منبع دیگر به بی بی سی گفت که رفت و آمد به سفارتخانه افغانستان در تهران، ممنوع شده و ساختمان سفارت تحت نظارت قرار دارد.

وزارت امور خارجه افغانستان می گوید که این موضوع را با مقامات ایرانی در میان گذاشته و مذاکرات بین آنها و مقام های ایرانی جریان دارد.

فرامرز تمنا از سخنگویان این وزارتخانه گفت که این وضعیت به دلیل یک سوء تفاهم پیش آمده بود و در حال حاضر وضعیت عادی است.

مقام های وزارت خارجه افغانستان حاضر نیستند جزئیات بیشتری در این مورد ارائه کنند.

راهپیمایی در روز جهانی کارگر در سراسر جهان

بی بی سی: گروه های مختلف کارگران در سراسر جهان به مناسبت روز جهانی کارگر دست به راهپیمایی زده اند. کانون اصلی اعتراضات در این راهپیمایی، وضعیت اقتصادی اروپا و سیاست های ریاضتی است که منجر به ناآرامی های مردمی شده است.

قرار است راهپیمایی های وسیعی در سراسر یونان، اسپانیا و پرتغال برگزار شود.

در سراسر یونان نیز مخالفان سیاست های ریاضتی در طول روز دست به راهپیمایی خواهند زد.

مارک لوئن، خبرنگار بی بی سی در آتن می گوید که برگزاری راهپیمایی های اول ماه مه در یونان به یک عرف تبدیل شده است. به گفته او هر دو بخش دولتی و خصوصی در این روز دست به اعتصاب می زنند.

اما او می گوید که احتمال بروز درگیری و خشونت کم است زیرا افکار عمومی بیشتر متمرکز بر روی انتخابات سراسری است که روز یکشنبه برگزار خواهد شد.

در فرانسه نیز مارین لوپن، رهبر حزب جبهه ملی قرار است در جمع تظاهرکنندگان در پاریس حضور پیدا کند و موضع خود را در مورد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که قرار است روز یکشنبه برگزار شود اعلام کند.

وی در این راهپیمایی هواداران جبهه ملی را به سمت مجسمه یادبود ژاندارک هدایت هدایت خواهد کرد.

او قول داده است که امروز به کسانی که در دور اول انتخابات به وی رای دادند بگوید که روز یکشنبه به چه کسی رای بدهند.

حزب جبهه ملی به رهبری مارین لوپن توانست در دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بیش از ۱۸ درصد آرا رای دهندگان را جذب کند.

گوین هوییت، سردبیر امور اروپا در بی‌بی‌سی می گوید که انتظار می رود که وی به هوادارانش توصیه کند که از رای دادن در دور بعدی خودداری کنند.

آقای سارکوزی نیز قرار است در میدان تروکادرو در راهپیمایی شرکت کند و هوادارانش را به سمت باستیل هدایت کند.

در روسیه، ملی گرایان، کمونیست ها و مخالفان ولادیمیر پوتین هر کدام در راهپیمایی های جداگانه شرکت خواهند کرد.

انفجار و تیراندازی در پی خروج رئیس جمهوری آمریکا از کابل

در پی خروج رئیس جمهوری آمریکا از پایتخت افغانستان، این شهر شاهد وقوع چند انفجار و تیراندازی بوده است.

روز چهارشبه، ۱۳ اردیبهشت/ثور (۲ مه)، کوتاه مدتی پس از خاتمه سفر چند ساعته باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به کابل، انفجارهایی در این شهر روی داد که دست کم هفت کشته برجای گذاشته است.

وزارت داخله (کشور) افغانستان می گوید که هفده نفر دیگر نیز در این حوادث زخمی شده اند که همه غیرنظامی هستند.

در یک اعلامیه وزارت داخله آمده که حداقل یک نفر از کشته شدگان و ده تن از زخمی ها، معلمان یک مکتب هستند. شماری از دانش آموزان نیز در میان قربانیان هستند.

انفجارهای کابل نتیجه عملیاتی بود که در مرحله اول آن، یک اتومبیل بمب گذاری شده یک مجتمع مسکونی واقع در شرق پایتخت افغانستان را هدف قرار داد.

این مجتمع مسکونی در مسیر راه کابل – جلال آباد واقع شده، محل سکونت تعدادی از شهروندان خارجی مقیم کابل است.

واکنش به سفر اوباما

طالبان مسئولیت این حملات را برعهده گرفته اند و به گزارش آسوشیتدپرس، ذیبح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، گفته است که انفجارهای کابل واکنشی نسبت به سفر باراک اوباما به افغانستان بوده است.

به گفته سخنگوی طالبان، هدف این عملیات “یک پایگاه خارجی” واقع در کابل بود اما یک منبع ناتو تاکید کرده که گزارشی از حمله به پایگاه های نیروهای این سازمان دریافت نشده است.

روز گذشته، رئیس جمهوری آمریکا در یک سفر از پیش اعلام نشده وارد کابل شد.

منابع خبری گفته اند که سفر اوباما به مناسبت سالگرد کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر شبکه القاعده، صورت گرفت که یک سال پیش در عملیات نیروهای کماندویی ایالات متحده در محل سکونت رهبر القاعده در پاکستان به قتل رسید.

رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی که از پایگاه نظامی بگرام خطاب به مردم آمریکا ایراد کرد بر تلاش برای استقرار امنیت در افغانستان تاکید نهاد و گفت که ایالات متحده در نظر دارد کاری را که در افغانستان آغاز کرده به انجام برساند.

اوباما همچنین اعلام کرد که در جریان این سفر، پیمان همکاری میان آمریکا و افغانستان را با رئیس جمهور حامد کرزای امضا کرده است.

این پیمان چارچوبی برای همکاری درازمدت میان افغانستان و آمریکا حداقل تا سال ۲۰۲۴ میلادی فراهم می کند.

با خروج واحدهای رزمی آمریکا از افغانستان در سال ۲۰۱۴ میلادی، انتظار می رود ایالات متحده همچنان به همکاری با این کشور در زمینه آموزش های نظامی و اجرای برنامه های توسعه اقتصادی و اجتماعی ادامه دهد.

دیده‌بان حقوق بشر:

ارتش سوریه مرتکب جرایم جنگی شده است

بی بی سی: دیده‌بان حقوق بشر، از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری، ارتش سوریه را به ارتکاب جرایم جنگی پیش از اجرای توافق‌نامه آتش‌بس در ۱۲ آوریل امسال متهم کرده است.

این سازمان که در نیویورک مستقر است، در گزارشی گفته است که درگیری‌های اطراف استان ادلب در شمال سوریه را می توان طبق قوانین بین‌المللی یک “مخاصمه مسلحانه” خواند.

تمام نیروهای درگیر در یک مخاصمه مسلحانه باید به حداقل ضوابطی که در قوانین بین المللی پیش بینی شده، عمل کنند.

این گزارش در حالی منتشر شده که فعالان مخالف دولت سوریه گفته‌اند که پانزده نفر از نیروهای دولتی در حمله مخالفان مسلح کشته شده‌اند.

حمله به نیروهای دولتی در استان حلب در شمال سوریه روی داده و به گفته فعالان مخالف، دو تن از مهاجمان که از ارتش آزاد سوریه بودند، نیز کشته شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید شواهد آشکاری وجود دارد که نشان می‌دهد سوریه، همزمان با ادامه مذاکراتی که منجر به توافق‌نامه آتش‌بس شد، قوانین بین‌المللی درباره مخاصمات مسلحانه را با اعدام‌های بدون طی مراحل قانونی و نابود کردن منازل نقض کرده است.

این سازمان حقوق بشری می‌گوید ارتش سوریه در دو هفته عملیات نظامی خود در استان ادلب در اواخر ماه مارس و اوائل آوریل، حداقل ۹۵ غیرنظامی را کشته و صدها خانه را سوزانده و یا تخریب کرده است.

آنا نایستات از دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید: “انگار نیروهای دولت سوریه از هر دقیقه پیش از آتش‌بس برای خسارت وارد کردن استفاده کردند.”

او گفت تانک‌ها و هلی‌کوپترهای ارتش سوریه به شهرهای مختلف در استان ادلب حمله کردند.

گزارش دیده‌بان حقوق بشر که ۳۸ صفحه است، به ده‌ها مورد اعدام و کشتار شهروندان و تخریب اموال غیرنظامیان اشاره کرده که از آنها با عنوان جرایم جنگی یاد کرده است.

این نهاد حقوق بشری در گزارش خود همچنین به بازداشت‌های بدون محاکمه و شکنجه افراد اشاره کرده است.

در این گزارش به اعدام کودکان توسط نیروهای دولتی اشاره شده است.

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید نیروهای دولتی به بازداشت خودسرانه ده‌ها نفر دست زده و آنها را بدون هیچ پایه و اساس حقوقی، نگه داشته‌اند.

طبق گزارش این سازمان، دو سوم افراد بازداشت شده به رغم وعده‌های بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، برای آزادی زندانیان سیاسی، هنوز در زندان‌ها هستند.

طبق طرح صلح کوفی عنان، نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب، توافق‌نامه آتش‌بسی از ۱۲ آوریل در سوریه به اجرا در آمده است. از آن زمان میزان خشونت‌ها در این کشور کاهش یافته است.

اما ناظران صلح سازمان ملل در سوریه که به تازگی فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند، از ادامه خشونت‌ها در این کشور خبر داده و گفته‌اند که هر دو طرف با نقض تعهدات خود، کماکان به استفاده از سلاح‌های سنگین در مناطق مسکونی ادامه می‌دهند.

دولت سوریه هنوز واکنشی نسبت به گزارش دیده‌بان حقوق بشر نشان نداده است.

مقام‌های رسمی دولت بشار اسد می‌گویند گروه‌های “تروریستی” مورد حمایت خارجیان، مسئول خشونت‌ها و کشتار بیش از ۲۴۵۰ غیرنظامی و ۱۳۴۰ سرباز از زمان آغاز تظاهرات ضد دولتی در این کشور در ماه مارس ۲۰۱۱ هستند.

سازمان ملل می‌گوید بیش از ۹ هزار نفر تا کنون در خشونت‌های این کشور کشته شده‌اند.

 

پیش بینی سرطان پستان در زنان از طریق آزمایش خون

بی بی سی: یافته جدیدی که در مجله پژوهش سرطان به چاپ رسیده است نشان می دهد که امکان ابتلا به سرطان پستان تنها با یک آزمایش خون ساده مشخص می شود.

این آزمایش نشان می دهد که چگونه ژن افراد از طریق عوامل محیطی مانند الکل و هورمون‌ها تغییر می کند. این تغییرات اپیژنتیک نام دارد که در یک زن از هر پنج زن به وجود می آید و خطر ابتلا به سرطان پستان در شخص را دو برابر می کند.

دکتر جیمز فلناگان، سرپرست گروه محققان می گوید: “حدس و گمان‌های زیادی وجود دارد. تحقیق های ما نشان می دهند که ممکن است سیستم دفاعی بدن نقش مهمی درابتلا به سرطان پستان بازی کند. محیط زیست هم موثر است چرا که بر بافت های پستان و سلول‌های خون تاثر می گذارد.”

گروه تحقیقاتی دکتر فلناگان در کالج سلطنتی لندن از بیش از ۱۳۰۰ زن در سنین متفاوت، آزمایش خون گرفتند.

آزمایش‌ها نشان می‌دهند که ۶۴۰ نفر از این زنان ممکن است به سرطان پستان مبتلا شوند.

این تحقیقات، رابطه قوی بین سرطان پستان و تغییرات مولکولی ژنی به نام ای‌تی‌ام را نشان می‌دهد که در سلول های سفید خون وجود دارند.

پژوهشگران به دنبال تغییرات در ساختار ژنتیکی بودند که به آن متیلاسیون گفته می شود.

آنها متوجه شدند زنانی که بالاترین میزان متیلاسیون را دارند دو برابر زنانی که پایین ترین میزان را دارند در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان قرار می‌گیرند.

به گفته آقای فلنگان سن زنان هم در پیدا کردن شواهد مهم است.

او می گوید تغییرات ژنتیکی در زنان زیر ۶۰ سال راحت‌تر دیده می شود. در برخی موارد هم ۱۱ سال قبل از ابتلا این تغییرات به وجود آمده و شواهد آشکار بوده است.

دکتر فلناگان می گوید که از طریق این یافته می توان از سرطان پستان قبل از ابتلا به آن جلوگیری کرد.

او می گوید: “اگر آزمایش ها نشان دهد که شخصی در معرض خطر است می توان کارهایی کرد که خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهد مانند تغییر در شیوه زندگی، طرز غذا خوردن و حتی عمل های جراحی هایی که به جلوگیری از ابتلا به این بیماری کمک می کنند.”

دکتر فلناگان می گوید چنین آزمایش هایی می تواند جان افراد زیادی را نجات دهد.