پیروزی کاووس صوفی در تورنتو استار

 الیویا وارد، خبرنگار تورنتو استار، که چند هفته‌ای است پرونده‌ی کاووس صوفی، پناهجوی ایرانی که با خطر اخراج از کشور مواجه بود، را دنبال کرده است هفته‌ی پیش از پیروزی صوفی و لغو قانون دیپورتش خبر داد. وارد گفت این پیروزی صوفی پس از «چهار سال نبرد» به دست آمده است. چهارشنبه بود که دولت فدرال تقاضای «انسانی و شفقت‌محور» او را پذیرفت تا کاووس بتواند در کانادا بماند و تقاضای اقامت دائم کند.

مرکز ایران‌شناسی دانشگاه کنکوردیا، «اولین در کانادا»

دکتر فولتز

 وب‌سایت دانشگاه کنکوردیای مونترال خبر از بازگشایی مرکز ایران‌شناسی این دانشگاه داد که به گفته‌ی آن اولین نمونه‌ی اینچنینی در کانادا است. ریچارد فولتز، استاد مذهب و مدیر این مرکز، آن را یکی از «شاید حدود ده دوازده» دانشگاه در سراسر جهان دانست که «به طور جدی در ایران‌شناسی فعال هستند.» فولتز متخصص تاریخ و تمدن ایران است. به گفته‌ی گزارش، این مرکز می‌کوشد تحقیق را در زمینه‌های وسیع مربوط به ایران‌شناسی بهبود بخشد: «گروه ایران‌شناسی اعضا از دانشکده‌های مذهب، جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی، و علوم کلاسیک، زبان‌های مدرن و زبان‌شناسی را گرد هم می‌آورد»

می‌خوانیم که جامعه‌ی ایرانی در آمریکای شمالی از حامیان این طرح بوده است و انجام آن‌را ممکن کرده است. بنیاد اجتماعی «پارسا»، نهاد خیر ایرانی در آمریکا، ۷۵ هزار دلار برای برقراری بورسیه‌ای مخصوص دانشجویان سطوح بالا سرمایه‌گذاری کرده است و جامعه‌ی ایرانی مونترال نیز کمک‌های مالی بسیاری کرده است.

سرنوشت فاطمه کامکار در دست جیسون کنی است

 

این لب مطلبِ هیو آدامی، خبرنگار روزنامه‌ی سیتیزن اتاوا است که گزارش خود از وضعیت فاطمه کامکار را پی گرفته است. کامکار شهروندی ایرانی در اتاوا است که می‌خواهد پس از اتمام دکترای خود در رشته‌ی پزشکی سلولی و مولکولی در کانادا بماند، اما به دلیل ابتلا به بیماری سرطان رد شده است. به گزارش اتاوا سیتیزن، توماری که ۷۷۱ نفر امضا کرده‌اند و پل دوار، نماینده‌ی نیودموکرات اتاوا-مرکز، آن‌را به مجلس ارائه کرد از جیسون کنی، وزیر مهاجرت، می‌خواهد در وضعیت او بازبینی کند و حکمش را تغییر دهد.

 

رهبران بومیان کانادا در خاورمیانه

 

دو نفر از رهبران بومیان مانیتوبا به زودی به خاورمیانه سفر می‌کنند، اما دو جای خیلی مختلفِ خاورمیانه و با دو هدف خیلی متفاوت!

یکی ترنس نلسون، رهبر سابق ملت روسو ریور است که می‌خواهد به ایران برود و با احمدی‌نژاد و مقامات جمهوری اسلامی دیدار کند. دیگری اما ران اوانز، رهبر ملت نروی هاوس است که همین هفته به همراه ۳۰ نفر از جوانان بومی در سفری آموزشی برای این جوانان به اسرائیل می‌رود.

این هم‌زمان شدن اتفاقی‌ دو سفر خوراک تیتر خبرگزاری‌های کانادا شد.

تصمیم «نامناسب» دادگاه راجع به مرد ایرانی رد شد

 

قاضی‌ای در اتاوا که «عملا با قلدری» شوهری را مجبور به پذیرش موضع همسر سابقش در مورد میزان نفقه کرده بود به علت حرف‌های «نامناسبی» که راجع به مرد مذکور به زبان آورده بود توسط دادگاهی بالاتر رد شد.

به گفته‌ی دادگاه منطقه، قاضی دادگاه عالی انتاریو، جان مک‌مونیگل، هنگام اظهار نظر در مورد ایرانی بودن مجید رستگار «از مرز نظر مناسب قضایی» عبور کرد، اطلاعات غلطی راجع به قانون به رستگار داد و او را «تحقیر» کرد.

اندرو سیمور خبرنگار «اتاوا سیتیزن» گزارش مفصلی از این ماجرا منتشر کرده است.

رستگار، ۴۴ ساله، بازبین داروی وزارت بهداشت کانادا و استاد سابق شیمی در دانشگاه کارلتون است. او ۱۲ سال پیش به کانادا آمده و گفته به فکر ارائه شکایت رسمی بوده اما این‌کار را نکرده است.

آخرین ایرانی-کاناداییِ پیتربورو

 

روزنامه‌ی اگزمینر پیتربورو در گزارش خود راجع به جدیدترین مراسم سوگند شهروندی در این شهر با گروهی از این آخرین کانادایی‌ها گفتگو کرده است و از جمله با آقای گیلاس‌کار، اهل ایران، که گفته: «من اوقات خوش زیادی در زندگی‌ام دارم. این یکی از بهترین‌ها است. هیجان‌زده است.»

صاحب سوپرمارکت «Persian Food Peterborough» که در این شهر کوچک شرق تورنتو غذای ایرانی به دست مردم می‌دهد در ۲۳ سالگی در ایران در جریان ۱۸ تیر ۷۸ دستگیر شده. او در آن زمان از ورزشکاران برتر تکواندوی کشور بوده و آرزویش حضور با پرچم ایران در المپیک بوده. اما پس از آن ماجرا مجبور شد با کمک پدرش، که وکیل بود، از ایران به کانادا بگریزد. گیلاس‌کار به اگزمینر گفته: «خیلی سخت بود. کلی فرصت از دست دادم. اما در ایران اولویت اول وفادار ماندن به دولت است.» او افزوده: «من خیلی قدردانم. برایم معنای بسیاری دارد. می‌توانم زندگی‌ام را بکنم. اگر چیزی در سرم باشد می‌توانم بگویم.»

مقامات جمهوری اسلامی: در کانادا کنسولگری می‌زنیم

معاون وزارت امور خارجه‌ی جمهوری اسلامی، حسن قشقوی، این هفته گفت جمهوری اسلامی با کانادا (علاوه بر سوئد، چین و افغانستان) برای تأسیس کنسولگری به «توافق» رسیده است. معلوم نیست این توافق در مورد کانادا به کدام شهر مربوط می‌شود. پیش از این تلاش‌های جمهوری اسلامی برای افتتاح کنسولگری در تورنتو و ونکوور با پاسخ منفی دولت کانادا روبرو شده است.

تندم: امید به دخالت هارپر برای نجات جان سعید ملک‌پور

 

کونچیتا مینتولا، خبرنگار روزنامه‌ی «تندم» تورنتو گزارشی در مورد تلاش‌ها برای نجات جان سعید ملک‌پور، که در ایران به اعدام محکوم شده است، نوشته و با مریم نایب یزدی، فعال حقوق بشر که در این زمینه فعال است، صحبت کرده.

او از قول مریم گفته دخالت استفن هارپر، نخست‌وزیر کانادا، از تنها امیدهای نجات جان سعید است.

تندم متعلق به ایتالیایی‌تباران کانادا است.

یک ایرانی، مدیر کمپین نامزد نژادپرست راست افراطی در آلبرتا

 

در گزارش پست مدیا نیوز از انتخابات آلبرتا که در روزنامه‌ی گزت مونترال منتشر شد به حضور فردی ایرانی بر می‌خوریم که قابل توجه است. در این‌جا از ران لیچ، نامزد جنجال‌برانگیز حزب راست افراطی «رز وحشی» در شهر کالگری، می‌خوانیم که گفته بود از آن‌جا که او سفیدپوست است در نمایندگی مردم حوزه‌ی خود موفق‌تر خواهد بود. دانیل اسمیت، رهبر «رز وحشی» از لیچ دفاع می‌کند و می‌گوید به نظر او ایشان نژادپرست نیست و اگر بود اخراجش می‌کرد.

گواه این قضیه؟

مدیر کمپین لیچ که «علی ویسی» نام دارد به عنوان «کردی از ایران» معرفی شده است.

در شهروند هفته‌ی گذشته تحلیلی از نتایج انتخابات آلبرتا منتشر کردیم. حزب «رز وحشی» بر خلاف تمام نظرسنجی‌ها شکست خورد و لیچ نیز موفق به کسب کرسی مذکور در شهر کالگری نشد.

محمود دولت‌آبادی و مارگارت آتوود در جشنواره ادبیات بین‌المللی نیویورک

 

جشنواره «صداهای جهانی» (World Voices) ادبیات بین‌المللی که آخر هفته‌ی گذشته با حضور ۱۰۰ نویسنده از ۲۵ کشور در نیویورک برگزار شد ویژگی‌ای دارد که آن‌را شایسته‌ی اشاره در این ستون می‌سازد: محمود دولت‌آبادی از ایران و مارگارت آتوود از کانادا از چهره‌های برجسته شرکت‌کننده بودند.

طراح مد ایرانی در هفته هنرها و مد

 

پدرام کریمی

هفته‌ی هنرها و مد تورنتو (IFATI Arts & Fashion Week) نمایشگاه دوسالانه‌ای که این هفته با بعضی از بزرگ‌ترین طراحان عالم مد برگزار می‌شود، امسال یک چهره برجسته ایرانی هم با خود دارد.

پدرام کریمی،‌ ۳۳ ساله، هفته‌ی گذشته کارهای خود را ارائه کرد و به همین مناسبت تورنتو استار نیز با او مصاحبه کرده است. در این گزارش می‌خوانیم که کریمیِ متولد ایران نوجوانی خود را در اتریش گذرانده و در کالج لاسالِ مونترال درس خوانده است. وقتی چند ماه گشته و نتوانسته شغلی در شرکت‌های بزرگ طراحی پیدا کند خودش، با تشویق یکی از اساتید سابقش، خط مد خودش را راه انداخته. کریمی گفته «کانادا مد نمی‌سازد؛ لباس می‌سازد» و او می‌خواهد این وضعیت را تغییر دهد.

منیژه مغیثی، مددکار نمونه

 

منیژه مغیثی، مددکار اجتماعی زنان در شهر کینگستون، یکی از دو زنی بود که هفته‌ی گذشته در کوئینز پارک ظاهر شد تا جایزه‌ی ویژه‌ی دادستان کل برای «خدمات به قربانیان»‌ را دریافت کند.

منیژه مغیثی

روزنامه‌ی ویگ کینگستون با گزارشی مفصل از خانم مغیثی گفته او از دریافت این جایزه خوشحال است و تنها یک ملاحظه دارد. از به کار بردن کلمه‌ی «قربانی» در مورد زنان آزاردیده دل خوشی ندارد چرا که آن‌ها گرچه قربانی زن‌ستیزی‌اند اما در عین حال شخصیت‌ّهای قدرتمندی نیز دارند.

در گزارش می‌خوانیم که مغیثی اهل ایران است و در سال ۱۹۹۰ در کانادا پناهنده شده و از همان آغاز در زمینه‌ی مددکاری اجتماعی فعالیت می‌کرده است.