شهروند- آرش عزیزی: باب ری، رهبر موقت حزب لیبرال، در اواخر ماه ژوئن استعفا خواهد داد تا نامزد رهبری دائم حزب شود ـ سمتی که مدت‌ها است دنبال آن بوده و این بار شاید بالاخره آن‌را به کف آورد.

این خبر را پست‌مدیا نیوز منتشر کرده و مدعی شده با این‌که ری چنین چیزی را به هیچ وجه اعلام نکرده «همه می‌دانند» که حقیقت دارد.

حرف و حدیث‌ها در مورد به میدان آمدن احتمالی ری زمانی شدت گرفت که او در روز ۱۴ آوریل به روزنامه‌ی «جورنال پایونیر» در جزیره‌ی پرنس ادوارد گفت منتظر این است که بشنود اجازه‌ی شرکت در رقابت برای انتخاب رهبر حزب را دارد یا نه. در پی انتخابات ماه مه سال گذشته که نتایج فاجعه‌بار لیبرال‌ها به استعفای سریع رهبر وقت حزب، مایکل ایگناتیف، انجامید قوانین به نظر روشن می‌آمد: هر آن‌که رهبر موقت شود و بتواند با خرج حزب در سراسر کشور سفر کند و خود را معرفی کند اجازه‌ی نامزدی برای رهبری دائمی را نخواهد داشت. ری تنها با این شرط رهبر موقت حزب شد. اما از همان زمانی که نام ریِ سپیدمو برای رهبری موقت مطرح شد و بخصوص در هفت ماه پس از مرگ جک لیتون که در آن ان دی پی رهبر نداشت بسیاری می‌گفتند ری به «موقت» بودن رضایت نخواهد داد.

باب ری رهبر لیبرال ها در مجلس فدرال

چهار ماه پیش در کنوانسیون حزب در اتاوا هیئت مدیره‌ی جدیدی انتخاب شد که حالا حق دارد تصمیم بگیرد ری اجازه‌ی نامزد شدن برای رهبری را خواهد داشت یا نه. رئیس جدید حزب، مایک کراولی، به همراه بقیه اعضای هیئت مدیره در حال حاضر در حال برقراری کمیته‌ای هستند که قوانین و مقررات انتخاب رهبر جدید حزب را معین خواهد کرد. انتخاب رهبر جدید باید بین ماه مارس تا ژوئن ۲۰۱۳ صورت بگیرد. این کمیته ماه آینده، ژوئن، پیشنهادهای خود را به هیئت مدیره ارائه می‌کند و در آن هنگام است که تکلیف ری هم معلوم می‌شود.

کراولی پیش از این در مصاحبه‌ای گفته بود لزوما جلوی ری را نخواهند گرفت و اکنون گزارش پست مدیا نیوز می‌گوید به طور قطع به او اجازه‌ی شرکت داده خواهد شد. گزارش حتی از یکی از نمایندگان لیبرال مجلس، بدون ذکر نام، نقل قول آورده که امکان این‌که کسی بتواند جلوی ورود ری به عرصه را بگیرد نزدیک به صفر است.

از رقبای احتمالی ری می‌توان به مارک گارنو، فضانورد دیروز و نماینده‌ی امروز مجلس، و دیوید مک‌گینتی، نماینده‌ی اتاوا و برادر نخست‌وزیر لیبرال انتاریو، اشاره کرد. گارنو و مک‌گینتی هر دو از احتمال علاقه‌ی خود به کاندیدا شدن گفته‌اند.

از دیگر نامزدهای احتمالی که از آن‌ها نام برده می‌شود می‌توان به دومینیک له‌بلان، نماینده‌ی نیوبرانزویک؛ جاستین ترودو، نماینده‌ی مونترال و پسر نخست‌وزیر افسانه‌ای لیبرال، پیر ترودو؛ مارک اولاند، مارتا هال فیندلی و جرارد کندی، هر سه از نمایندگان سابق تورنتو (و دوتای آخری نامزد سابقا ناموفق رهبری) اشاره کرد. نام مارتین کائوچون، نماینده‌ی سابق مونترال و وزیر دادگستری دولت کریتین (که پس از شکست در مقابل تام مولکر از ان دی پی از مجلس کنار رفت) نیز در گزارش اخیر مطرح شده است.

لیبرال‌ها برای انتخاب رهبر خود، عنوان جدیدی به نام «حامی» (Supporter) اعلام کرده‌اند که در آن کسانی که به حزب علاقمند هستند اما لزوما نمی‌خواهند عضو آن شوند می‌توانند بدون پرداخت یک سنت به رهبر حزب رای دهند. فقط به دو شرط: حامی هیچ حزب سیاسی دیگری نباشند و پیمان دفاع از اصول لیبرال را امضا کنند.