وزارت مهاجرت اعلام کرد

 شهروند- آرش عزیزی: دولت فدرال کانادا اعلام کرد هزاران نفر از پناهجویان از ماه ژوئیه به بعد پوشش خدمات درمانی دولتی خود را از دست می‌دهند مگر این‌که مریضی‌شان خطری برای بهداشت عمومی باشد.

مخالفان این حرکت را «خبیثانه» خواندند و هشدار دادند که به مرگ‌ بعضی پناهجویان خواهد انجامید.

ریک گولدمن، وکیل «شورای پناهجویان کانادا» (Canadian Council for Refugees)، گفت این کار بدون شک به «مرگ مردم» خواهد انجامید.

طبق مقررات کنونی تمامی پناهجویان کشور توسط «برنامه‌ی بهداشت موقت فدرال» پوشش می‌یابند که علاوه بر پوشش معمول خدمات درمانی گاه خدماتی اضافه مثل خرید دارو، دندان، عینک و وسایلی چون واکر و صندلی چرخدار را هم شامل می‌شود.

جیسون کنی، وزیر مهاجرت دولت محافظه‌کار، در بخشی از تغییرات عظیمی که در ماه ژوئیه امسال در نظام پناهجویی به وجود می‌آورد فهرستی از «کشورهای امن» تهیه می‌کند و رسیدگی به تقاضاهای پناهجویی از این کشورها را تسریع می‌بخشد.

طبق سیاستی که چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته اعلام شد اگر تقاضای کسی رد شود و یا پناهجویی از کشورهای فهرست مذکور باشد هیچگونه خدمات درمانی شاملش نمی‌شود. خدمات درمانی «اضافه» (دارو، دندان، عینک،…) برای تمام پناهجویان از هر کجا که آمده باشند و در هر وضعیتی که باشند قطع می‌شود. کنی می‌گوید حالا که خود کانادایی‌ها بعضی این خدمات را ندارند چرا پناهجویان داشته باشند؟

کنی هنوز فهرست «کشورهای امن‌» را منتشر نکرده است، اما پیش‌بینی می‌شود مکزیک و مجارستان، دو کشوری که سال گذشته بیش از ۵۰۰۰ پناهجو از آن‌ها به کانادا آمد در آن قرار داشته باشند. این در حالی است که جنگ مواد مخدر در مکزیک در بسیاری مناطق پیش می‌رود و در مجارستان نژادپرستی شدیدی علیه مردمان روماتبار (که بسیاری از آن‌ها به کانادا مهاجرت می‌کنند و خیلی‌هایشان ساکن محله‌ی پارکدیل در غرب تورنتو هستند) برقرار است که امنیت آن‌ها را به خطر می‌اندازد.

اتاوا در سال ۲۰۱۱، ۸۴/۶ میلیون دلار خرج خدمات بهداشتی پناهجویان کرد. اعمال این تغییرات در طول پنج سال ۱۰۰ میلیون دلار در مخارج دولت صرفه‌جویی می‌کند. در مقایسه، قیمت جت‌های جنگنده‌ای که دولت می‌خواهد خریداری کند حداقل ۲۵۰ برابر این مقدار است.