سالشمار تاریخ جمهوری اسلامی ایران

 تظاهرات چندین هزار نفره زنان، ترور قاضی مقدس، سقوط هواپیمای خبرنگاران در منطقه مسکونی تهران

درگذشت شاهرخ مسکوب، کریم امامی، منوچهر آتشی، مرتضی ممیز، پروین پایدار، م. آزاد

بیست و هفتمین شماره ی پیاپی شهروند به رویدادهای سال ۱۳۸۴ می پردازد.

از شماره ۱۳۵۸ مرور سال ۵۸ را آغاز کردیم و بنا داریم رویدادهای مهم این ۳۳ سال حکومت جمهوری اسلامی را در ۳۳ شماره ی شهروند بیاوریم. برای سه سال اول با استفاده از آرشیو روزنامه های اطلاعات و کیهان توانستیم تقریبا به همه آنچه که در آن زمان ها در روزنامه ها منعکس می شد، اشاره کنیم. از سال۶۱ از اینترنت کمک گرفتیم و از خوانندگانمان نیز تقاضا کردیم در این مسیر ما را یاری کنند و اگر رویداد یا نکته ای باید گفته شود را یادآوری نمایند، یا خاطرات خودشان را از آن سالها برایمان بفرستند.

از سال ۷۷ باز از آرشیو روزنامه اطلاعات کمک می گیریم، ضمن آنکه دیگر هرچیزی را در روزنامه ها نمی توان پیدا کرد، قتل های زنجیره ای، ترورها و بسیاری مسائلی که مردم برای دانستنش خودی محسوب نمی شوند. پس باز هم باید از منابع دیگر کمک گرفت.

این مرور نه چندان کامل با نیت مبارزه با معضل فراموشی جمعی انجام می گیرد با این امید که تأثیری ولو اندک بر جای گذارد.

***

فروردین ۸۴

 * فضل‌الله اکبری نخستین استاد حسابداری در ایران که لقب پدر حسابداری ایران را داشت، ۱۳ فروردین ۸۴ در سن ۸۴ سالگی درگذشت. او همچنین عضو هیات علمی و رئیس پیشین دانشکده علوم اداری و مدیریت بازرگانی (مدیریت) دانشگاه تهران بود.

انتخاب احمدی نژاد، تظاهرات چندهزار نفره زنان، سقوط هواپیما در منطقه مسکونی تهران از مهمترین رویدادهای سال ۸۴ بودند

 

* شاهرخ مسکوب پژوهشگر، شاهنامه‌پژوه، مترجم و نویسنده ایرانی ۲۳ فروردین ۸۴ در سن ۸۰ سالگی در پاریس درگذشت. مسکوب در سال ۱۳۲۷ از دانشگاه تهران لیسانس حقوق گرفت و به دبیری و فعالیت در احزاب چپ پرداخت. پس از کودتای ۲۸ مرداد به زندان افتاد و تا اردیبهشت ۱۳۳۶ در زندان بود. از سال ۱۳۳۶ به تحقیق در زمینه فرهنگ و ادبیات روی آورد و ترجمه‌هایی از آثار ادبی جهان از خود به یادگار گذاشت. پس از انقلاب به خارج از کشور رفت و عمده این سال‌ها را در فرانسه گذراند.

* از اول فروردین ۸۴ حقوق بازنشستگان، مستمری بگیران، کارکنان دولت و نیروهای مسلح ۱۲درصد افزایش می یابد.

* تیم ملی تکواندوی ایران در مسابقات قهرمانی تکواندوی اسپانیا نایب قهرمان شد

* در پی تعلیق کامل فعالیت شبکه الجزایر، این شبکه خواستار تجدید نظر ایران در مورد فعالیت های خود شد.

 

اردیبهشت ۸۴

 

* سانحه هوایی روز اول اردیبهشت۸۴: یک فروند بوئینگ ۷۰۷ هواپیمایی ساها که در مسیر کیش- تهران در حرکت بود در فرودگاه مهرآباد از مسیر منحرف شد و وارد رودخانه کن شد. در این حادثه یک نفر کشته شد.

* درنامه ای به رئیس جمهوری ۱۸۰ نماینده مجلس خواستار شناسایی و مجازات عاملان درگیری های قومی اهواز شدند

* بیش از ۸۰درصد  دستگیرشدگان حادثه خوزستان آزاد شدند.

* کارت هویت برای افغانی های مقیم ایران صادر نمی شود.

 

خرداد ۸۴

* دختران کوهنورد ایرانی بر بام دنیا- لیلا بهرامی و فرخنده صادق نخستین زنان مسلمان فاتح اورست نام گرفتند.

* مخترع ایرانی گاو مصنوعی با قابلیت تولید شیر ساخت.

* استاندار خوزستان: انفجار بمب ۷ شهید داشت.

* تعدادی از عوامل بمب گذاری ماه های اخیر اهواز و تهران دستگیر شدند.

* انفجار ۳ بمب صوتی در زاهدان

* امریکا آمادگی خود را برای فروش قطعات هواپیماهای مسافری به ایران اعلام کرد

 

تجمع ۲۲ خرداد ۱۳۸۴ نقطه عطفی در جنبش زنان

برای نخستین بار جنبش زنان تظاهراتی چندین هزار نفره در مقابل دانشگاه تهران ترتیب داد. نوشین احمدی خراسانی یکی از کوشندگان این جنبش دراین باره چنین می نویسد:

در ماه های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۴ که به انتخابات سرنوشت ساز دیگری تبدیل شد، جنبش زنان از پرتو هشت سال فضای نسبتا باز سیاسی و فرصت شناسی درخشان و تحسین شده در استفاده از آن فضا، دارای زیرساخت­ها و نهادهای نسبتاً قوی شده بود، اما باید اعتراف کرد که هنوز نمی­توانست و قادر نبود به عنوان یک «نیروی اجتماعی تاثیرگذار» در گفتمان مسلط سیاسی جای خود را بگشاید و مطالبات حقوقی خود را طرح نماید…

در اواسط فصل بهار سال ۱۳۸۴ سه ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری که معمولاً فضای سیاسی به‎دلیل برگزاری انتخابات کمی بازتر می‎شود و همه‎ نیروهای اجتماعی و احزاب سیاسی به نوعی فعال می­شوند ما گروه های متنوعی از جنبش زنان نیز که در «جمع هم اندیشی» گرد آمده بودیم فکر کردیم چه عمل مشترکی می‎تواند ما جنبش زنانی­ها را که مدافع «تغییر به نفع زنان» هستیم به هم نزدیک تر سازد و پیوند و همکاری مان را ـ به رغم تفاوت نگرش و منافع ـ ماندگارتر سازد و بتواند نفوذ و تاثیر بیشتری در افکار عمومی داشته باشد.

… با همکاری و همدلی همه گروه های زنانه در جمع متکثرالمنافع «هم اندیشی»، از فضای انتخاباتی سال ۱۳۸۴ به خوبی بهره گرفتیم و تجمعی بزرگ و تاریخی را در مقابل در اصلی دانشگاه تهران، با موفقیت سازمان دادیم.

سرانجام، آن حرکت و تجمع تاریخی در روز ۲۲ خرداد ۱۳۸۴ با ورزیدگی و هوشیاری از سوی جنبش زنان و با روشی کاملا مسالمت آمیز به تحقق رسید. آری، انجام موفقیت آمیز تجمع بزرگ چندین هزار نفری زنان در مقابل دانشگاه تهران، توانست به خیلی از زنان هموطن مان، (لااقل به زنان فعال اجتماعی)، اعتماد به نفس و تجربه‎ بسیاری هدیه کند. و برای نخستین بار مسبب توجه و اقبال افکار عمومی به مبارزات بی خشونت زنان (به عنوان «جنبش») شد.

آری، ما زنان توانستیم یک عمل مشترک و تاریخی را بدون اتکا به احزاب و جریانهای سیاسی و فقط با تکیه به نیرو و توان خودمان، تجربه کنیم. این حرکت مستقل به حدی در جنبش زنان و در افکار عمومی جامعه مدنی کشور موثر افتاد که حتا توانست روز ۲۲ خرداد را به یکی از روزها و مناسبت­های زنانه و تاریخی در ایران (روز همبستگی زنان ایرانی) تبدیل کند. تا جایی که از آن روز تا به کنون هر سال در چنین روزی، فعالان جنبش زنان برای بزرگداشت این مناسبت، به تناسب آرایش نیروها و موقعیت خود و با توجه به شرایط سیاسی کشور، همایش­هایی گاه کوچک و گاه بزرگ، ترتیب می­دهند.

با برگزاری همان تجمع ۲۲ خرداد ۱۳۸۴، جنبش حقوقی زنان توانست در سطحی گسترده تر رؤیت شود و تاثیرگذاری­اش را در پهنه­ای وسیع تر آغاز کند.

 

انتخابات ریاست جمهوری ایران

۲۷ خرداد ۱۳۸۴ نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران در دو مرحله برگزار شد و در جریان آن محمود احمدی نژاد به عنوان ششمین رئیس جمهور ایران انتخاب شد.

نتایج انتخابات دور اول ریاست جمهوری دوره نهم نشان می دهد که اکبر هاشمی رفسنجانی با ۶.۱۶ میلیون نفر معادل ۲۱ درصد آرا نفر اول، محمود احمدی نژاد با ۵.۷۱ میلیون نفر (۱۹.۵درصد ) نفر دوم، مهدی کروبی با ۵.۰۷ میلیون نفر (۱۷.۳درصد)، محمدباقر قالیباف با ۴.۰۷میلیون نفر (۱۳.۹درصد )، مصطفی معین با ۴.۰۵میلیون نفر (۱۳.۸درصد)، علی اردشیر لاریجانی با ۱.۷۴ میلیون نفر (۵.۹ درصد) و محسن مهرعلیزاده با ۱.۲۹ میلیون نفر (۴/۴ درصد ) به ترتیب در رتبه بعدی قرار گرفتند . تعداد آرای باطله نیز ۱.۲ میلیون معادل ۴.۲درصد کل آرا بوده است.

در دور دوم که سوم تیر برگزار شد علی اکبر هاشمی رفسنجانی ۱۰,۰۴۶,۷۰۱ رای و ۳۵.۹۳ درصد آرای کل و محمود احمدی نژاد ۱۷,۲۸۴,۷۸۲ رای و ۶۱.۶۹ درصد آرای کل را به دست آوردند.

تیر ۸۴

 

* کمال اسفرم معروف به شوان قادری، یک فعال سیاسی کرد بود که در ۱۸تیر ماه ۱۳۸۴ در مهاباد توسط نیروهای امنیتی ایران کشته شد. شیوه کشتن شوانه قادری و عکس هایی که از بدن ضرب و شتم شده او در بین مردم منتشر شد، موجب خشم مردم مهاباد گردید و باعث درگیری مردم و نیروی انتظامی در مهاباد و چند شهر دیگر کردنشین شد. بنا به روایت شاهدان عینی مأموران نیروی انتظامی این جسد نیمه جان شوانه را در خیابانهای مهاباد گردانده بودند.

 

* کریم امامی مترجم، ویراستار، نویسنده، روزنامه‌نگار و کارشناس کتاب و نشر در سن هفتاد و پنج سالگی درگذشت.

 

* دانشجویان ایرانی رتبه نخست المپیاد ریاضی را کسب کردند.

 

مرداد ۸۴

 

ترور قاضی مقدسی

حسن احمدی مقدس (همچنین مشهور به: مسعود احمدی مقدس، قاضی مقدس، قاضی مقدسی)، معاون دادستان تهران و قاضی دادگاه انقلاب اسلامی تهران بود که به وسیله دو جوان مسلح ترور و کشته شد.

پرونده متهمان شرکت کننده در کنفرانس برلین را او بر عهده داشت. حسن احمدی مقدس همچنین از شاهدانی بود که وکلای خانواده زهرا کاظمی قصد داشتند به دادگاه احضار کنند.

از موارد حساس در دست او، پرونده اکبر گنجی بود که وی را به پانزده سال حبس و تبعید به بشاگرد محکوم کرد. او همچنین پرونده روزنامه نگاران روزنامه‌های جامعه و توس نظیر ابراهیم نبوی را در دست داشت.

احمدی مقدس قاضی شعبه سوم دادگاه انقلاب تهران بود و بارها از وی به عنوان «قاضی نمونه» تقدیر شده بود. اما از سوی دیگر، حکم‌های صادره وی و برخوردهای سرکوبگرانه‌اش مورد اعتراض خانواده زندانیان سیاسی و مطبوعاتی واقع شده بود.

او در ۲ اوت (۱۲ مرداد۸۴) سال ۲۰۰۵ در ۴۲ سالگی، پس از پایان ساعت کاری در مجتمع قضائی ارشاد (خیابان وزرا) هنگام ترک خیابان احمد قصیر (بخارست) در حال رانندگی توسط مجید کاووسی‌فر به همدستی برادرزاده اش حسین کاووسی فر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. حسین و مجید کاووسی در سال ۱۳۸۶ و در سالروز مرگ قاضی مقدس در محل ترور اعدام شدند.

* گنبد سلطانیه در فهرست میراث جهانی ثبت شد

* یونسکو برای نجات نقش جهان ۶ ماه دیگر به ایران فرصت داد.

* بازدید دکتر احمدی نژاد از نیروگاه نطنز و اصفهان

* ۱۳ مرداد ۸۴ ، سیدمحمد خاتمی نهاد ریاست جمهوری را به دکتر احمدی نژاد تحویل داد.

* مذاکرات مهم روسای جمهوری اسلامی ایران و سوریه در تهران

* خاتمی به ریاست شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز انتخاب شد.

* شمار قربانیان سیل در کلاله به ۳۳ نفر رسید

* آیت اله شاهرودی: ۲۰۰میلیارد دلار سرمایه کشور در نتیجه مفاسد اقتصادی از کشور خارج شده است

* حجت اسلام حسن خمینی: طرفداران امام (ره) نگذارند سکولارها و متحجران انقلاب را مصادره کنند

*مجوز فعالیت اپراتور دوم تلفن همراه به کنسرسیوم “ایرانسل” واگذار شد

شهریور ۸۴

 

مرگ قهرمان پرش با موتور آسیا

* محمدجواد فالیزوانیان موتورسوار حرفه‌ای و قهرمان پرش با موتور آسیا بود که روز ۴ شهریور ۸۴ در هنگام اجرای پرش از روی ۲۲ اتوبوس در پیست موتورسواری ورزشگاه آزادی جان خود را از دست داد. او هنگام مرگ ۳۶ سال داشت. فالیزوانیان موتورسواری را از ۱۴ سالگی شروع کرد و پیش از مرگ ده سال سابقه پرش با موتور و اجرای ۱۵۷ برنامه پرش از روی ماشین، واگن و حلقه آتش را در کارنامه خود داشت. وی در اردیبهشت ۱۳۸۴ عرض رودخانه کر در شهرستان مرودشت را با پرشی ۵۳ متری (یا ۴۵ متری) طی کرد که رکوردی جدید در تاریخ موتورسواری آسیا بود.

 

* مجلس به ۱۷ وزیر کابینه احمدی نژاد رای اعتماد داد

* قیمت نفت از مرز ۷۰دلار گذشت

* دکتر قالیباف شهردار تهران شد

* سخنرانی دکتر محمود احمدی نژاد در ۶۰امین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان ملل

 

مهر ۸۴

 

* پروین پایدار (ناهید یگانه) نویسنده فمینیست و کارشناس مسایل زنان در دانشگاه سوآز لندن ۲۸ مهر ۸۴ در سن ۵۶ سالگی در لندن درگذشت.

پروین پایدار دکترای جامعه‌شناسی سیاسی از لندن داشت. یکی از بنیان‌گذاران مجله «نیمه دیگر» در لندن بود که بعد از انقلاب ۱۳۵۷ نخستین نشریه فمینیستی فارسی زبان بود. او برای «همکاری زنان با باورها و گرایش‌های سیاسی متفاوت و تداوم این همکاری‌ها» اهمیت بسیار قایل بود و با اینکه خود سکولار بود، بر همکاری میان زنان سکولار و اسلامی تاکید داشت و فمینیسم اسلامی را به رسمیت می‌شناخت.

 

* فریدون گُله کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس و از سینماگران مطرح ایران در اواخر دهه چهل و اوایل دهه پنجاه شمسی بود و بسیاری فیلم کَندو ساخته مطرح او را آغازگر نوعی تازه از سینمای اجتماعی ایران می‌دانند.

فریدون گله دانش‌آموخته دانشکده ادبیات دانشگاه مشهد و هنرهای دراماتیک دانشگاه نیویورک بود.

 ۳۰مهرماه ۸۴ در سن ۶۵ سالگی بر اثر سکته قلبی در محل زندگیش واقع در سلمان شهر استان مازندران درگذشت.

 

* فیلم خیلی دور خیلی نزدیک نماینده ایران در اسکار۲۰۰۶ شد

* رئیس جمهوری در پایان جلسه سران سه قوه: مبارزه با مفاسد اقتصادی دانه درشت و ریز نمی شناسد

* ۲۰نفر در ارتباط با حادثه اهواز دستگیر شدند

*  زلزله ۵ ریشتری اردل زیان های مالی سنگینی به بار آورد

*  رئیس جمهوری در جمع اساتید بسیجی دانشگاه: علت بسیاری از مشکلات مبتلا به کشور سیستم بانکی ست

 

 

آبان ۸۴

 

* نعمت الله آزموده معروف به آغاسی یکی از شاخص ترین و سرشناس ترین خوانندگان موسیقی مردم‌پسند و کوچه بازاری دوره قبل از انقلاب ایران بود.

وی با خواندن آهنگ‌هایی مانند آمنه و لب کارون در سالن‌های موسیقی لاله‌زار تهران علاقه‌مندان زیادی پیدا کرد. او پس از اجراهای موفقش در لاله‌زار نخستین خواننده لاله زاری بود که صدای او از رادیو و تلویزیون ملی ایران پخش شد.

آغاسی در هشت فیلم سینمایی هم بازی کرده ‌است. او ۱۴ آبان‌ماه ۸۴ بر اثر سکته مغزی در سن ۶۶ سالگی در کرج درگذشت.

 

* منوچهر آتشی شاعر و مترجم معاصر و از آخرین شاگردان مستقیم نیما یوشیج ۲۹ آبان ۸۴ در سن ۷۴ سالگی درگذشت.

شعرهای آتشی در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ و ۵۰ شعر کویر است و عناصر طبیعی این کویر حماسه و خشونت را با هم می‌آمی‌زند. گذشته از آن، عشق و امید و آرزو نیز خود را به این طبیعت جنوبی غرق می‌کند و احساس تنها در مثلث خشونت-حماسه-جنوب چهره نشان می‌دهد.

 

* دستگیری و محاکمه یک استاد ایرانی در کانادا: نوروز برق رئیس اسبق دفتر سفیر ایران در باکو و استاد دانشگاه ۳۰ اکتبر ۲۰۰۲ میلادی پس از هماهنگی با مسئولان کشور و برای ادامه تحصیل به کانادا رفت و به محض ورود به فرودگاه مونتریال توسط پلیس دستگیر و مورد بازجویی قرار گرفت

 

* در دسته فوق سنگین وزنه برداران جهان، رضازاده برای سومین بار قهرمان جهان شد

* حداقل حقوق کارکنان و بازنشستگان دولت به ۱۶۰ هزار تومان افزایش می یابد

 

آذر ۸۴

 

* مرتضی ممیز طراح گرافیک و پدر هنر گرافیک ایران ۵ آذر ۸۴ در سن ۶۹ سالگی درگذشت.

ممیز در سال ۱۳۴۴ از دانشگاه تهران، دانشکده هنرهای زیبا در رشته نقاشی فارغ‌التحصیل شد و سه سال بعد گواهینامه طراحی غرفه و ویترین و معماری خود را از مدرسه عالی هنرهای تزیینی پاریس دریافت کرد.

در سال ۱۳۴۸ پیشنهاد ایجاد رشته گرافیک را به دانشکده هنرهای زیبا ارائه نمود.

ممیز در سالهای پایانی عمر خویش با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کرد.

فاجعه سقوط هواپیما در تهران

*  ۱۵آذر ۱۳۸۴ (۶ دسامبر ۲۰۰۵): یک فروند هواپیمای سی-۱۳۰ ارتش ایران که حاوی خبرنگاران و پرسنل ارتش بود، بر روی منطقه‌ای مسکونی در تهران سقوط کرد که بیش از ۱۱۰ کشته برجای گذاشت.

* منوچهر نوذری بازیگر تئاتر، سینما، رادیو و تلویزیون ایران و از پیشگامان هنر دوبله بود. وی بیش از نیم‌قرن در این حیطه‌ها به فعالیت پرداخت. ۱۶ آذر ۸۴، نوذری به دلیل بیماری ریوی در سن ۶۹ سالگی درگذشت.

 

* اجرایی شدن طرح تردد زوج و فرد در تهران

* ایران و روسیه برای تکمیل سریع نیروگاه بوشهر جدی هستند

* جایزه شخصیت اروپایی ۲۰۰۵ به محسن وزیری مقدم اعطا شد

 

دی ۸۴

سومین سانحه هوایی سال

۱۹ دی ۱۳۸۴ (۹ ژانویه ۲۰۰۶): یک هواپیمای فالکن-۲۰ متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شمال غرب ایران سقوط کرد و تعدادی از مقامات ارشد سپاه، از جمله احمد کاظمی، فرمانده نیروی زمینی سپاه، کشته شدند.

احمد کاظمی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شرکت کننده در جنگ ایران و عراق بود که هنگام مرگ ۴۸ سال داشت.

 

* محمود مشرف آزاد تهرانی (م. آزاد) شاعر معاصر دارای لیسانس ادبیات و زبان فارسی از دانشگاه تهران، معلم ادبیات فارسی و همکار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود. او علاوه بر ترجمه اشعار شاعران سرزمین‌های دیگر، در زمینه زندگی نامه، نقد ادبی و ادبیات، و قصه به شعر و نثر برای کودکان کتاب چاپ کرده‌است. او در تاریخ ۲۹ دی ماه ۸۴ در هفتاد و دو سالگی درگذشت.

*۱۰۶ میلیارد تومان برای ترمیم حقوق  مستمری بگیران اختصاص یافت

*دولت امسال ۴۶۰۰ میلیارد تومان کسری بودجه دارد

*رئیس جمهوری خواستارادامه فعالیت سی ان ان شد

 

بهمن ۸۴

 

* محمدرحیم متقی ایروانی کارآفرین و سرمایه‌دار نیکوکار ایرانی، و بنیانگذار کفش ملی بود.

او گروه صنعتی ملی را که در اسفند ۱۳۳۰ بنا نهاده بود، با تقریباً ۱۰ هزار کارمند و کارگر و تولید ۲۵,۰۹۸,۰۰۰ جفت کفش در سال ۱۳۵۶، به یکی از موفق‌ترین گروه های صنعتی ایران در قرن بیستم تبدیل کرد.
رحیم ایروانی در سال ۱۳۴۳ شرکتی به نام شرکت کانون مشاوره اقتصادی را به منظور تربیت و پرورش ۲۲ کودک دو ماهه تا ۲ساله تاسیس کرد تا در آینده این کودکان از مدیران بنگاه های صنعتی او بشنود. قرار بر این شد قسمت عمده بودجه کانون به مصارف تحصیلی این اطفال برسد و لوازم خوراک، پوشاک و وسایل زندگی ساده و کم خرج باشد. همچنین هیچ کدام از این اطفال نیز پس از رسیدن به سن ۱۸ سالگی هیچ تعهدی نسبت به کانون ندارند و مختارند که هرجور که خواستند در اجتماع زندگی کنند. فقط انتظار موسسه این است که نسبت به تحصیل جدی باشند و تمسک به دین اسلام و حسن اخلاق را پیشه خود سازند. با وقوع انقلاب اسلامی، ایروانی این کودکان را که آن زمان ۱۴ تا ۱۶ ساله بودند با خود به خارج از کشور برد.

او در سال ۱۳۲۴ در رشته حقوق قضایی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شده بود. آنچه را که ایروانی در شرایط مناسب تاریخی با پشتکار، حقوقدانی، نیازشناسی و بازارشناسی ساخته بود پس از انقلاب ایران (۱۳۵۷) مصادره و به تملک دولت درآمد.

او پس از کشته شدن برادرش محمدرضا، در ۶ مرداد ۱۳۵۹ با شعار “به گذشته فکر نکنید فقط به آینده بیندیشید” با همسرش زینت، از آلمان به کانادا و سپس به آمریکا رفت.

این بار بر اساس آنچه سی سال پیشتر در مهرآباد تهران و اسماعیل آباد کرج ساخته بود از سال ۱۹۸۱ در حوالی شهر آتلانتا در ایالت جورجیا “پارک صنعتی کامن ولث” و صنایع جورجیا و کارخانجات کفش اوکاباشی را با مشارکت شرکت های ایتالیایی و ژاپنی که در ایران با او همکاری داشتند بنیان نهاد.

ایروانی پس از انقلاب و مصادره شرکت کفش ملّی ابتدا کارخانه کفش و چرمسازی را در بوستون آمریکا تاسیس کرد و سپس در قاهره کارخانه کفش استاندارد را تاسیس کرد.

رحیم ایروانی سرانجام در ۱۲ بهمن ۸۴ بعد از یک روز کامل کاری در سن ۸۵ سالگی درگذشت.

 

 

* دریادار احمد مدنی سیاست‌مدار ایرانی پس از پیروزی انقلاب در کابینه مهندس بازرگان به سمت وزیر دفاع و فرماندهی نیروی دریایی انتخاب شد اما پس از حدود دو ماه از وزارت دفاع کناره گرفت. پس از آن بنا به خواست مهندس بازرگان، وی مدتی عهده دار استانداری خوزستان شد.

در بهمن سال ۱۳۵۸ در نخستین انتخابات ریاست جمهوری ایران، حائز رتبه دوم شد. وی در سال ۱۳۵۹ به آمریکا مهاجرت کرد. در روز ۲۳ بهمن ۸۴ دکتر احمد مدنی، در سن ۷۶ سالگی پس از یک بیماری نسبتاً طولانی در اثر ابتلا به سرطان، در ایالت کلرادو در آمریکا درگذشت.

اسفند ۸۴

 

* علی تجویدی نوازنده ویولن و سه‌تار، آهنگساز، پژوهشگر و مؤلف  روز ۲۴ اسفند ۸۴ در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

* دکتر طاهره صفارزاده به عنوان برجسته ترین چهره زن مسلمان و نخبه جهان برگزیده شد

* اشرار مسلح جمعی از هموطنان را در جاده زابل زاهدان به شهادت رساندند

* ساعت رسمی کشور در سال جدید تغییر نمی کند

* آزادی اکبر گنجی از زندان