۳می تا ۱۰می ۲۰۱۲

 از ترس تجمع مردم

ایرج قادری را بدون خبررسانی به خاک سپردند

رادیو فردا: روزنامه‌های اعتماد و شرق گزارش‌ها و یادداشت‌هایی درباره مرگ ایرج قادری و «پنهانکاری خبر درگذشت» و «خاکسپاری ضرب الاجلی» این بازیگر و کارگران سینما برای جلوگیری از حضور مردم منتشر کرده‌اند.

روزنامه اعتماد طرحی از چهره ایرج قادری را در صفحه یک منتشر کرده و نوشته «خبر درگذشت قهرمان سینمای ایران شبانه روی سایت‌های خبری منتشر شد» و «هنوز زمان زیادی از فراگیر شدن خبر در سایت‌های مختلف نگذشته بود که گفته شد آنچه اعلام شده، نادرست است و قادری همچنان اندک نفسی دارد و ضربان آرام قلبش شنیده می‌شود»، اما «و سرانجام این، پایان آن خبر غم‌انگیز نبود، و قرار بود همه‌چیز از شنبه شب در ابهام برود» تا «سکوت صبح یکشنبه برقرار باشد.»

خاکسپاری ایرج قادری با حضور اندک بستگان و دوستدارانش

این روزنامه از ایرج قادری به عنوان «ستاره بیش از ۷۰ فیلم و کارگردان بیش از چهل فیلم» نوشته که «سکوت صبح یکشنبه از آن همراهان اندک ایرج قادری در بهشت سکینه کرج بود» و پیکر ایرج قادری «با حضور همسر او و یار و همراه قدیمی‌اش سعید مطلبی و تعدادی از دوستدارانش به خاک سپرده شد تا روشن شود دلیل پنهان کردن خبر درگذشت این هنرمند چه بوده‌ است.»

ناصر صفاریان مستندسازی که چند ماه پیش بازداشت و زندانی شده بود طی یادداشتی در روزنامه اعتماد درباره خاکسپاری ایرج قادری نوشته «سینماگری مشهور، نیمه‌شب از دنیا می‌رود. همان صبح اول وقت و بی‌آنکه خبری از علاقه‌مندان و حتی رسانه‌ها باشد، دست به کار کفن و دفنش می‌شوند. نه در تهران و محل سکونت خانواده‌اش، که در کرج. نه در قطعه هنرمندان بهشت زهرا و حتی امامزاده طاهر کرج که محل دفن بسیاری از هنرمندان است، که در بی‌بی سکینه. این سینماگر، هم کارگردانی معروف است و هم بازیگری مشهور. پس ماجرا چیست؟»

یادداشت‌نویس اعتماد با اشاره به شباهت روش‌های به کار گرفته شده برای جلوگیری از حضور مردم در جریان خاکسپاری محمدعلی فردین و ایرج قادری، نوشته «۲۰ فروردین ۱۳۷۹، روز تشییع و تدفین یک سینماگر (محمدعلی فردین)، تهران جمعیتی به خود دید که در سال‌های پس از انقلاب و در رویدادی غیررسمی و غیردولتی، بی‌نظیر بود»، نوشته «آن روز مردم نمی‌دانستند شروع مراسم از کجاست و کجا باید بروند. سه مکان متفاوت اعلام شده بود و هر بخش از جمعیت در جایی تجمع کرده بود» و «جمعیت با تفکیک موقعیت جغرافیایی در کنار هم قرار نگرفت، اما ازدحام آن روز شهر در خاطر همه هست و قطعه هنرمندان بهشت زهرا هم همیشه نشانی از آن علاقه‌مندان را بر مزار حفظ کرده‌است.»

ناصر صفاریان همچنین نوشته «حالا اگر به ذهن‌مان خطور کند که ماجرای عجیب روز یک‌شنبه و دفن ضرب‌الاجلی (ایرج قادری) در نقطه‌ای پرت، به خاطر درس گرفتن برخی از ماجرای سال ۷۹ است، آیا باید این تصور ذهنی را پس بزنیم یا بپذیریم؟»

نویسنده روزنامه اعتماد درعین حال تاکید کرده «ایرج قادری بخشی از خاطره ایرانیانی است که فیلم‌های او را دیده‌اند. خاطره جمعی هم بخش جدانشدنی جامعه‌ است. خاطره جمعی را نمی‌توان خط زد.»

شماری از هنرمندان از جمله سیروس الوند و مهناز افشار نیز طی یادداشت‌هایی در روزنامه شرق نسبت به «کم لطفی و دفن بی سر و صدای به ایرج قادری» انتقاد کرده‌اند. سیروس الوند نوشته از اینکه ایرج قادری را «بی‌سروصدا دفن کردند بسیار رنجیده و مبهوتم.»

هند واردات نفت خود را از ایران کاهش می‌دهد

رادیو فردا: یک روز بعد از پایان سفر هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا به هند، چند مقام رسمی هند در گفت‌وگو با خبرگزاری بلومبرگ از تصمیم دهلی نو به کاهش ۲۰ درصدی واردات نفت ایران خبر دادند.

چهار منبع آگاه شامل مقامات رسمی دولتی و شرکت‌های پتروشیمی در هند به خبرگزاری بلومبرگ گفته‌اند که در طول سال مالی جاری، هند واردات نفت خود از ایران را تا ۲۰ درصد کاهش خواهد داد.

به گفته این منابع دولت هند در نظر دارد واردات نفت خود از ایران را از ۱۷.۵ میلیون تن در سال مالی گذشته منتهی به ۳۱ مارس، اردیبهشت، به ۱۴ میلیون تن در سال مالی جاری کاهش دهد.

همچنین دو منبع آگاه به امور بانکی در هند به این خبرگزاری گفته‌اند که این کشور تحت فشار آمریکا با تاسیس شعبه بانک پارسیان ایران در شهر بمبئی برای تسهیل در مبادلات تجاری ایران و هند با ارز روپیه مخالفت کرده است.

طبق توافقات اخیر میان مقامات جمهوری اسلامی و هند، قرار بر این است که بهای ۴۵ درصد از صادرات نفت ایران به هند با روپیه به ایران پرداخت شود و دو بانک پارسیان ایران و «یوسی‌او» بانک هند نیز توافق کردند در این زمینه همکاری داشته باشند.

ایران با دریافت روپیه از هند قرار بود کالاهای مصرفی و مواد خوراکی از هند وارد ‌کند.

آمریکا تاکنون ۱۰ کشور عضو اتحادیه اروپا، همچنین ژاپن و کره جنوبی را به خاطر «کاهش قابل توجه» در واردات نفت خود از ایران را از تحریم‌های احتمالی آمریکا معاف کرده است.

ایران در حال حاضر روزانه ۳۷۰ هزار بشکه نفت به هند صادر می‌کند و با این حساب دومین کشور صادرکننده نفت به این کشور پس از عربستان سعودی به شمار می‌رود.

هشدار ایران به کشورهای همسایه در مورد اسکان مجاهدین خلق

رادیو فردا: سخنگوی وزارت خارجه ایران روز سه‌شنبه، ۱۹ اردیبهشت، در نشست خبری هفتگی خود در مورد احتمال اسکان یافتن اعضای سازمان مجاهدین خلق در جمهوری آذربایجان گفت که «اگر طراحی صهیونیستی ـ آمریکایی باشد که آنها در کشورهای منطقه مستقر شوند ما حساسیت بالایی نسبت به این موضوع داریم و به شدت واکنش نشان خواهیم داد».

رامین مهمانپرست در ادامه گفت که «انتظار داریم کشورهای همسایه متوجه این حساسیت ما باشند و با اقدامی که تبعات منفی بالایی برای آنها دارد، کاری نکنند که روابط خوب ایران با آنها دچار خدشه شود».

محمد مجید الشیخ، سفیر عراق در تهران، روز هشتم دسامبر ۲۰۱۱ در پاسخ به این پرسش که «گفته می‌شود برخی کشورها از جمله آذربایجان تعداد قابل توجهی» از افراد سازمان مجاهدین خلق را پذیرفته‌اند، به خبرگزاری ایسنا گفت: «نه تنها آذربایجان، بلکه برخی کشورهای دیگر در حدود ۹۰۰ نفر از این افراد را پذیرش کرده‌اند.»

در همین حال روز شانزدهم اردیبهشت اعلام شد که پنجمین گروه از اعضای مجاهدین خلق روز جمعه از پایگاه اشرف به اردوگاه لیبرتی (آزادی) در نزدیکی فرودگاه بغداد، پایتخت عراق، منتقل شدند؛ بنا بر گزارش‌ها تعداد این گروه ۴۰۰ نفر بود که ۳۵۰ نفر از آنان زن هستند.

وضعیت جسمی نرگس محمدی نگران‌کننده است

بی بی سی ـ تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی، فعال حقوق بشر که در ایران در زندان به سر می برد، می گوید که همسرش در تماس تلفنی با خانواده اش از بازگشت بیماری عصبی و فلج عضلانی اش خبر داده است.

نرگس محمدی در وضعیت جسمی مناسبی نیست و کودکان خردسالش در غیاب پدر و مادر در شرایط سختی زندگی می کنند

رحمانی در گفت و گویی با بی بی سی گفته است که خانم محمدی در تماسی با خانه پس از گفت و گو با فرزندانش با مادر آقای رحمانی صحبت کرده و گفته است که یکشنبه شب (۱۷ اردیبهشت) “چندین بار حالش بهم خورده و به زمین افتاده است و یک بار نیز سرش با زمین برخورد کرده است.”

به گفته رحمانی خانم محمدی که برای اجرای حکمش از حدود دو هفته پیش در زندان به سر می برد، دوباره تحت بازجویی قرار گرفته است.

رحمانی که اکنون در خارج از ایران به سر می برد، گفت که خانم محمدی را برای زیر فشار قرار دادن او دوباره بازجویی کرده اند که به گفته او مصداق “گروگانگیری” است.

رحمانی گفت که همسرش در جریان بازداشتش در سال ۱۳۸۹ دچار شوک عصبی شده بود که ماه ها طول کشید که مداوا شود و حالا به گفته او با بازداشت و بازجویی مجدد او، دوباره دچار این بیماری شده است.

دادگاه انقلاب، خانم محمدی را به اتهام “تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی” و “اجماع و تبانی علیه امنیت ملی” در دادگاه تجدید نظر به ۶ سال زندان محکوم کرد.

نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر و رئیس هیئت اجرایی شورای ملی صلح که به گفته اطرافیانش “وضعیت جسمی نگران‌کننده‌ای” دارد، روز شنبه، دوم اردیبهشت، توسط ماموران امنیتی در خانه پدری اش در زنجان بازداشت شد و به زندان اوین در تهران منتقل شد.

او در اردیبهشت سال ۱۳۸۹به دلیل عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر به شعبه ۴ دادگاه انقلاب احضار و پس از چند جلسه دفاع برای وی قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی صادر شد؛ اما در تاریخ ۲۰ خردادماه سال همان سال توسط مأموران امنیتی، شبانه و در منزل خود بازداشت شد و بعد از گذشت یک ماه آزاد شد.

خانم محمدی در دادگاه بدوی به یازده سال زندان محکوم شده بود.

آقای رحمانی که اکنون در پاریس زندگی می‌کند، پیشتر درباره وضعیت فرزندانش گفته بود که وضعیت آنها مناسب نیست و اعضای خانواده از آنها نگهداری می‌کنند.

تقی رحمانی و نرگس محمدی دو فرزند خردسال دارند که در ایران زندگی می کنند.

کلاس درس در دانشگاه علامه طباطبایی زنانه ـ مردانه شد

روزنامه شرق ـ محمدحسین نجاتی: دانشگاه علامه طباطبایی تهران در سال تحصیلی گذشته بیش از ۲۶۳ کلاس درس را در راستای اجرای سیاست‌های تفکیک جنسیتی به دختران اختصاص داده است. در مقابل ۸۷ کلاس هم به پسران اختصاص داده شده است.

تنها دانشگاه علوم انسانی کشور طی سال‌های اخیر همواره مجری طرح‌های بحث‌برانگیز وزارت علوم در دولت نهم و دهم بوده است و با در اختیار داشتن بیش از ۱۷۰۰ دانشجو در مقاطع تحصیلی، اولین دانشگاهی در کشور است که به شکل رسمی تفکیک جنسیتی کلاس‌های درسی را اجرا کرده است. براساس اطلاعات رسمی از این دانشگاه، مسئولان در سال تحصیلی ۱۳۹۰-۱۳۸۹ بحث تفکیک جنسیتی برای کلاس‌های عمومی را که دارای تراکم جمعیتی بالایی هستند، عملیاتی کرده‌اند.

در حال حاضر بیش از ۳۵۰ کلاس تفکیک شده در دانشگاه علامه طباطبایی تهران وجود دارد و سهم دختران ۲۶۳ و سهم پسران تنها ۸۷ کلاس درس است، به عبارت دیگر سهم دختران در کلاس‌های تفکیک شده سه برابر پسران است.

از سوی دیگر آمار تعداد استادان و اعضای هیات علمی این دانشگاه نشان می‌دهد تنها دانشگاه علوم انسانی کشور ۴۲۹ استاد و عضو هیات علمی دارد که در مقام مقایسه به نظر می‌آید ۹۰‌درصد از ظرفیت آموزشی استادان دانشگاه علامه طباطبایی تنها باید صرف حضور در کلاس‌های درس تفکیک شده شود.

اقدام دانشگاه علامه طباطبایی در شرایطی است که «محمود احمدی‌نژاد» تیرماه سال گذشته دستور توقف تفکیک جنسیتی و بازنشستگی استادان در دانشگاه‌ها را صادر کرد. پس از آن برخی نمایندگان محافظه‌کار مجلس شورای اسلامی این اقدام را شعاری توصیف کردند و به نظر می‌رسد گسترش تعداد کلاس‌های تفکیک شده در دانشگاه علامه گواهی بر انتقادات برخی نمایندگان مجلس باشد. همچنین پس از دستور احمدی‌نژاد، وزیر علوم با چرخشی بزرگ تمام گفته‌های پیشین خودش را پس گرفت و گفت: «در وزارت علوم و دانشگاه‌های ما طرحی تحت عنوان تفکیک جنسیتی به صورت مدون وجود ندارد.»او که پیش از دستور احمدی‌نژاد گفته بود طرح تفکیک جنسیتی، از مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است و باید اجرا شود، پس از دستور احمدی‌نژاد این موضوع را ساخته و پرداخته رسانه‌های آمریکایی و انگلیسی عنوان کرد. خواجه‌سروی، معاون وی نیز در راستای اظهارات وزیر اعلام اصطلاح «تفکیک جنسیتی» را ساخته دشمنان نظام معرفی و عنوان کرد: ما به دنبال اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها نیستیم، ضمن اینکه در اجرای طرح عفاف و حجاب به دنبال پرده‌کشی، دیوار کشیدن و اقدامات خشن و برخورد فیزیکی نیستیم. با این حال، با گذشت کمتر از یک سال از اظهارات مسوولان و تاکید بر نبود تفکیک جنسیتی و ساخته و پرداخته شدن این موضوع در رسانه‌های خارجی، گزارش عملکرد دانشگاه علامه از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۳۹۰ که مربوط به دوره شش ساله ریاست حجت‌الاسلام شریعتی بر این دانشگاه می‌شود، به صراحت نشان می‌دهد تفکیک جنسیتی ۳۵۰ کلاس درس، طرحی آزمایشی و تنها مربوط به دروس عمومی است و احتمال آن می‌رود که با طی شدن مرحله آزمایشی این طرح، دامنه تفکیک جنسیتی گسترده‌تر و به کلاس‌های اختصاصی نیز برسد.

حکم اعدام قاتل دانشمند هسته ای ایران تأیید شد

حکم اعدام مجید جمالی فشی، کسی که به عنوان عامل ترور دکتر مسعود علی‌محمدی معرفی شده بود در شعبه ۱۴ دیوان عالی کشور تأیید شد.

جلسه محاکمه این متهم در تاریخ اول شهریورماه سال گذشته در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد که ۶ روز بعد، حکم اعدام وی صادر شد.

اعدام ۹ نفر در تهران

خبرگزاری مهر ـ ۹ قاچاقچی حرفه ای ماده مخدر شیشه سحرگاه امروز در زندان به دار مجازات آویخته شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، احکام اعدام این ۹ قاچاقچی در جریان رسیدگی به دو پرونده جداگانه صادر شده بود.

در یکی از این پرونده ها، در پی دستگیری چند فروشنده مواد مخدر ماموران اطلاع پیدا کردند که چند قاچاقچی یک محموله پانصد کیلوگرمی شیشه را به طرز ماهرانه ای در درون محموله قطعات پیش ساخته سنگی ارسالی به یکی از کشورهای جنوب شرقی آسیا قرار داده و در حال ارسال آن بودند.

محموله موصوف در سه کانتینر پس از انتقال به بندرعباس از طریق گمرک شهید رجایی به کشتی منتقل که بعد از اطلاع، کشتی موصوف به گمرک عودت و محموله مواد مخدر شیشه از آن کشف شد.

در پی تکمیل تحقیقات و ارسال پرونده به دادگاه انقلاب اسلامی ، شعبه رسیدگی کننده قاچاقچیان یاد شده به اسامی رضا گلشنی، ابوالفضل نوروزی، مجید حیدرخانی، مجید دوستی، مجید ماندهی، علی علایی و بابک پرآورزر را به اعدام محکوم کرد.

همچنین در پرونده دیگری دو برادر به اسامی بهمن و بهزاد نبوی به اتهام ساخت ۲۱۲ کیلو و ۶۱۰ گرم مواد روانگردان شیشه در دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شدند.

رسیدگی به اتهامات این افراد با حضور وکلای آنان انجام شد و بنا به آرای صادره ، تمامی اموال محکومان یاد شده از جمله دهها دستگاه خودروی گرانقیمت نیز که از محل قاچاق مواد مخدر تهیه شده بود، به حکم دادگاه مصادره شد.

این گزارش همچنین حاکیست در پی صدور احکام یاد شده ، محکومان مذکور تقاضای عفو داشتند که پس از رسیدگی تقاضای عفو آنان نیز رد شده بود.

اعتراض مجلس افغانستان به اظهارات سفیر ایران در کابل

بی بی سی: پارلمان افغانستان، ابوالفضل ظهره‌وند، سفیر ایران در کابل را که به تازگی به این سمت منصوب شده، به “مداخله” در امور افغانستان متهم کرده است.

مجلس سنای افغانستان می گوید که سفیر ایران در کابل، در دیدار با فضل الهادی مسلمیار، رئیس مجلس سنا، از او خواسته است که این مجلس موافقتنامه همکاری میان افغانستان و آمریکا را تصویب نکند.

این مسئله در جلسه عمومی امروز (دوشنبه، ۱۸ ثور / اردیبهشت) مجلس نمایندگان نیز مطرح شد و واکنش های تند اعضای مجلس را به همراه داشت.

موافقتنامه استراتژیک همکاری افغانستان و آمریکا اخیرا میان روسای جمهوری دو کشور در کابل امضا شد.

این موافقتنامه پس از سال ۲۰۱۴، برای مدت ده سال تا ۲۰۲۴ میلادی اعتبار دارد و چارچوب همکاری درازمدت میان افغانستان و آمریکا را مشخص می کند. این موافقتنامه، برای اجرایی شدن، باید تائید پارلمان های آمریکا و افغانستان را کسب کند.

رسانه های محلی در افغانستان گزارش کرده اند که سفیر ایران در دیدار با رئیس مجلس سنا، با “لحن تهدیدآمیزی” گفته است در صورتی‌که این توافقنامه امضا شود، ایران مهاجران افغان را اخراج خواهد کرد.

گزارش شده که این دیدار، پیش از امضای موافقتنامه میان افغانستان و آمریکا صورت گرفته بود.

دولت خبر بنزین دو هزار تومانی را تکذیب کرد

بی بی سی: دفتر ریاست‌جمهوری ایران خبرهایی را که درباره تصمیم دولت برای تعیین نرخ ۲ هزار تومان برای هر لیتر بنزین در بودجه امسال ایران مطرح شده بود، تکذیب کرده است.

مرکز ارتباطات اطلاعات و تبلیغات دفتر رئیس‌جمهور ایران یکشنبه شب ۱۹ اردیبهشت (۸ مه) در اطلاعیه‌ای تصریح کرد: “در پی انتشار اظهاراتی مبنی بر تصمیم دولت برای فروش بنزین به قیمت لیتری دو هزار تومان، مجددا یادآور می‌شود که این اظهارات کاملا عاری از حقیقت است.”

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، روز جمعه گذشته گفته بود: “دولت می‌خواهد قیمت گاز را دو برابر و قیمت گازوئیل را سه برابر کند و نرخ بنزین را هم به دو هزار تومان برساند.”

اما دفتر ریاست‌جمهوری ایران، تعیین دو هزار تومان برای هر لیتر بنزین را “غیرواقعی” خوانده و تاکید کرده است: “دولت هیچ‌گاه و در هیچ‌یک از برنامه‌های خود چنین ارقامی را در نظر نداشته و در تمام طرح‌های خود کلیه اطلاعات لازم را مستقیما در اختیار مردم قرار داده و خواهد داد.”

آثار شش هنرمند برجسته ایران در موزه متروپولیتن نیویورک

 بی بی سی ـ نازنین کشمیری: موزه متروپولیتن در نیویورک هفت اثر از ۶ تن از هنرمندان برجسته ایرانی‌ را به نمایش گذاشته است.

این آثار از مجموعه دائمی خود موزه انتخاب شده‌اند و سعی‌ دارند ارتباط سه نسل مختلف از هنرمندان معاصر ایرانی‌ را با کشورشان نشان دهند.

آثار منیر شاهرودی (فرمانفرمایان)، پرویز تناولی، وای زد کامی‌، شیرین نشاط، افروز عمیقی و علی‌ بنی‌‌صدر تا سوم سپتامبر در این موزه معتبر شهر نیویورک نمایش داده می شوند.

منیر شاهرودی فرمانفرمایان متولد ۱۳۰۳ از نخستین هنرمندان مدرنیست زن ایرانی است. اثر ارائه شده از او در این نمایشگاه “پرواز دولفین” نام دارد. او در آمریکا تحصیل کرده و سال های زیادی را در نیویورک گذرانده و با مطرح‌ترین هنرمندان آن زمان همچون جکسون پلاک، اندی وارهول و فرانک استلا دوستی داشته است.

در آثار منیر شاهرودی ترکیبی‌ از آینه‌کاری، که از هنرهای سنتی دکوراتیو ایران الهام گرفته شده، به همراه مینی‌مالیسم به چشم می‌خورد.

“شاعر که هیچ می‌شود” اثری از پرویز تناولی متولد ۱۳۱۶، گران‌ترین هنرمند زنده ایران، سال گذشته به بخش اسلامی موزه متروپولیتن اهدا شد. این اثر مجسمه برنزی است که فرمی شبیه به انسان‌ دارد و دورش را واژه “هیچ” پوشانده.

وای زد کامی‌ متولد ۱۳۳۵ از برجسته‌ترین نقاشان معاصر ایران، عمده شهرتش را مدیون نقاشی‌های پرتره‌اش است.کامی‌ در آثارش بسیار از عرفان ایرانی‌ و به خصوص مولانا الهام می‌گیرد.

از شیرین نشاط، متولد ۱۳۳۶، اثری از مجموعه زنان الله به نمایش گذشته شده. مجموعه‌ای با الهام از تصاویر انقلاب اسلامی، و همچنین وضعیت زنان ایران در دوران جنگ ایران و عراق و به طور کلی‌تر در جمهوری اسلامی.

افروز عمیقی که متولّد سال ۱۳۵۳ است در نیویورک با والدینی زرتشتی-یهودی بزرگ شده است. آثار او تلفیقی از هنر معاصر و بته‌جقه‌ها و اشکال هندسی موجود در هنرهای سنتی ایران، عثمانی و اندلوس است.

‫علی بنی صدر متولد ۱۳۵۵ در ایران است. او در دوران جنگ ایران و عراق در ایران بزرگ شده و می‌توان بازتاب این تجربه کودکی را در نقاشی‌هایش دید.

سالروز اعدام فرزاد کمانگر

کمیته بین المللی علیه اعدام با صدور بیانیه ای خبر از تجمع به مناسبت سالروز اعدام فرزاد کمانگر و چهار همرزم او داده است.

مادر فرزاد کمانگر عکس فرزند عزیزش را در دست دارد

در این بیانیه آمده است: فرزاد کمانگر معلم آزاده، انساندوست و فعال مدافع حقوق انسانی بود که به همراه شیرین علم هولی، فرهاد وکیلی، علی حیدریان و مهدی اسلامیان در زندان اوین در سحرگاه ۱۹ اردیبهشت ماه ۱٣۸۹ به دست جلادان حکومت اسلامی اعدام شد.

حکومت اسلامی هنوز جرات نکرده، محل دفن این زندانیان سیاسی را به خانواد ه های آنها اعلام کند، چرا که از تبدیل شدن محل دفن این زندانیان سیاسی، به میعادگاه معترضان به اعدام و مخالفان قتل عمد دولتی و هزاران نفر آزادیخواه و طرفدار کمانگرها و علم هولی ها میترسد.

…کمیته بین المللی علیه اعدام از همگان دعوت می کند، با برگزاری مراسم، تجمع و برنامه های گرامیداشت در هر کجایی که امکانش را دارند، یاد فرزاد کمانگر و همه اعدام شدگان در طول  سی و سه سال حکومت جنایت اسلامی را گرامی بدارند.

در این بیانیه تأکید شده است: زندانیان سیاسی زیادی در خطر اجرای حکم اعدام  هستند  از جمله: شیرکو معارفی، لقمان مرادی، زانیار مرادی، حبیب الله گلپری پور، حبیب الله لطیفی، سعید ملک پور، حمید قاسمی شال، مهدی علیزاده، رشید آخکندی، بهروز آلخانی، رضا اسماعیلی، حبیب افشاری، علی افشاری، سیدسامی حسینی، یاور رحیمی، اصغر رحیمی، بهنام رحیمی، مختار رحیمی، بهمن رحیمی، مردان ملکی، انور رستمی، مصطفی سلیمی- ایلویی، حسن طالعی، عزیز محمد‌زاده، سید جمال محمدیف، ابراهیم عیسی پور و سیروان نژاوی و … و …

برای نجات جان همه محکومان به اعدام و برای اعلام انزجار علیه حکومت اسلامی ایران، متحدانه به پا خیزیم. ۱۹ اردیبهشت و هفته آینده فرصت مناسبی است که در سراسر جهان یکبار دیگر انزجار خود از اعدام ها در ایران و انزجار خود از حکومت جنایت و چوبه دار اسلامی را با صدای بلند فریاد بزنیم.

در انتخابات فرانسه سوسیالیست ها پیروز شدند

فرانسوا اولاند رئیس جمهور جدید فرانسه

بی بی سی: بر اساس ارزیابی رسمی منتشر شده در مورد نتایج انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، فرانسوا اولاند، نامزد حزب سوسیالیست در این انتخابات پیروز شده و نیکولا سارکوزی شکست خورده است.

اولاند در نخستین سخنرانی خود به عنوان رئیس جمهور منتخب فرانسه در شهر تول گفت که در جهت وحدت کشور تلاش خواهد کرد.

شادی هواداران اولاند پس از اعلام پیروزی او

او گفت که برابری، آموزش و محترم شمردن محیط زیست از جمله اولویت های او به عنوان رئیس جمهور خواهد بود.

سارکوزی، رئیس جمهور فعلی فرانسه نیز در یک سخنرانی برای هوادارانش در پاریس این شکست را پذیرفت و برای اولاند آرزوی موفقیت کرد.

سارکوزی گفت که مسئولیت شکست در انتخابات را شخصا به عهده می گیرد. او گفت که در جلب اعتماد اکثریت مردم ناموفق بوده است.

ارزیابی ها نشان می دهد که اولاند حدود ۵۲ در صد آرا و آقای سارکوزی حدود ۴۸ در صد آرای رأی دهندگان را کسب کرده اند.

سارکوزی اعلام کرده است که در انتخابات پارلمانی فرانسه که حدود یک ماه دیگر برگزار می شود، رهبری حزب را به عهده نخواهد داشت.

موفقیت چپ‌ها در انتخابات محلی ایتالیا

بی بی سی: احزاب چپ میانه در انتخابات محلی ایتالیا توانسته‌اند به موفقیت‌هایی دست پیدا کنند.

موفقیت چپ‌ها و نمایندگان جنبش اعتراضی، به معنای ناخرسندی عمومی از سیاست‌های ریاضت اقتصادی دولت این کشور برآورد شده است.

با شمارش تعداد بیشتری از صندوق های رای، مشخص شده است که حزب راست میانه مردم آزادی به رهبری سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر سابق ایتالیا نتوانسته در این انتخابات موفق شود.

حزب اعتراضی “پنج ستاره” که توسط بپه گریلو، کمدین ایتالیایی راه اندازی شده، توانسته در شهر پارما در شمال ایتالیا، تقریبا به ۲۰ درصد آرا دست پیدا کند.

انتخابات محلی در ۹۰۰ شهر و روستا، اولین آزمون برای دولت تکنوکرات ماریو مونتی، نخست وزیر ایتالیا است که نوامبر سال پیش قدرت را در دست گرفت.

در انتخاباتی که این هفته در فرانسه و یونان برگزار شد، چرخش رای‌دهندگان به سمت احزاب و گروه‌های چپ محسوس بود.

انتخابات سراسری در ایتالیا قرار است سال آینده برگزار شود و از این رو انتخابات محلی به عنوان محکی برای سنجش افکار عمومی، حائز اهمیت بوده است.

ایتالیا، سومین قدرت اقتصادی حوزه یورو به شمار می‌رود.

وقوع چند انفجار در سوریه

بی بی سی: در تازه ترین انفجارها در سوریه، روز چهارشنبه ۹ مه، بمب کنار جاده‌ای در نزدیکی خودروی ناظران سازمان ملل در سوریه منفجر شد.

ناظران سازمان ملل در چارچوب طرح صلح سازمان ملل و اتحادیه عرب برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه به این کشور اعزام شده‌اند.

در این انفجار حداقل شش سرباز ارتش سوریه که این ناظران را همراهی می‌کردند، زخمی شده‌اند.

این بمب کنار جاده‌ای پس از عبور خودروی حامل ناظران سازمان ملل منفجر شد.

هیچ یک از ناظران سازمان ملل نیز زخمی نشده‌اند.

خبرنگار خبرگزاری آسوشیتدپرس که با هیات ناظران سازمان ملل به درعا سفر کرده گفته است انفجار این بمب، شیشه خودروی نظامی حامل ناظران را شکست و باعث شد دود غلیظ سیاه رنگی خودرو را فرا گیرد.

لیز دوست، خبرنگار بی بی سی نیز که به شهر حمص سفر کرده بود، گفته است در این شهر به رغم توافقنامه آتش‌بس دولت و مخالفان، تیراندازی‌های مدام صورت می‌گیرد.

خبرنگار بی بی سی می‌گوید ناظران سازمان ملل در شهر حضور دارند و به گشت‌زنی مشغولند اما بیشتر شهر خالی از سکنه است.

در حال حاضر نزدیک به سی ناظر در سوریه حضور دارند اما قرار است تعداد این ناظران افزایش یابد.

حضور این ناظران تا کنون تاثیر چندانی در پایان دادن به خشونت‌ها نداشته است.

شهر درعا که این بمب کنار جاده‌ای در آن منفجر شده، جایی است که تظاهرات ضد دولتی علیه بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از آن آغاز شد.

همچنین  روز شنبه ۵ مه وقوع انفجار در حومه حلب، دومین شهر بزرگ سوریه، کشته و مجروح شدن چندین نفر را به دنبال داشت.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که از گروه‌های مخالف دولت به شمار می‌رود، اعلام کرده است که دست‌کم پنج نفر در انفجاری در حومه حلب کشته شده‌اند.

روز پنجشنبه گذشته نیز دست‌کم ۴ نفر به دنبال تیراندازی نیروهای امنیتی به سمت دانشجویان دانشگاه حلب که دست به تظاهرات زده بودند، کشته شده‌اند.

خشونت‌ها در سوریه در حالی همچنان ادامه دارد که از روز ۱۲ اپریل میان دولت و مخالفان آتش بس برقرار شده است.

سازمان ملل می‌گوید از زمان آغاز تظاهرات اعتراضی علیه حکومت بشار اسد در مارس ۲۰۱۱ تاکنون بیش از ۹ هزار نفر در خشونت‌های سوریه کشته شده‌اند.

ماراتنی که شانزده روز طول کشید

بی بی سی: کلر لوماس، زن ۳۲ ساله بریتانیایی، که به‌دلیل ضایعه نخاعی از کمر به پایین فلج است، روز سه شنبه ۸ مه بعد از ۱۶ روز مسیر ۴۲ کیلومتری ماراتن لندن را به پایان رساند.

خانم لوماس که قبلا سوارکار بوده، ۵ سال پیش به‌دلیل افتادن از اسب فلج شد.

کلر لوماس با کمک همسرش ماراتن را به پایان برد

او برای طی مسیر ماراتن علاوه بر عصا از نوعی لباس مخصوص، موسوم به “لباس بیونیک”، استفاده می‌کرد. سنسورهای موجود در این لباس با هر تغییر ایجاد شده در تعادل فرد، قصد او را برای حرکت تشخیص می‌دهند و حرکت مفصل‌ها را شبیه‌سازی می‌کنند.

این لباس را یک طراح اسرائیلی طراحی کرده و قیمت آن حدود ۶۵ هزار دلار است.

کلر لوماس با هدف جمع‌آوری کمک برای یک موسسه خیریه به نام “تحقیقات نخاعی” در مسابقه ماراتن لندن شرکت کرده بود.

این موسسه از تحقیقات پزشکی در زمینه پیشبرد درمان فلج نخاعی حمایت مالی می‌کند. خانم لوماس با شرکت در ماراتن لندن توانست حدود ۱۳۰ هزار دلار برای این موسسه جمع کند. (تورنتواستار این مبلغ را ۱۵۲هزار دلار اعلام کرده است.)

او در ۱۶ روزی که صرف طی کردن مسیر ماراتن کرد، روزانه ۲ و نیم کیلومتر راه می‌رفت، و شب‌ها در هتل می‌خوابید و صبح روز بعد دوباره به جای روز قبلش برمی‌گشت.

مادر او، جویس لوماس، می‌گوید دخترش و تیم همراه او نقشه مسیر مسابقه را با دقت فراوان دنبال می‌کرد و دقت می‌کرد هیچ بخش از مسیر فراموش نشود.

دن اسپایسر، شوهر ۳۷ ساله خانم لوماس، در تمام طول مسیر او را همراهی می‌کرد و از پشت سر مواظب بود او تعادلش را از دست ندهد.

خانم لوماس با وجود به پایان بردن مسابقه، مطابق قوانین نمی‌تواند مدالی دریافت کند.

سارا شورد و شین باوئر عروسی کردند

سارا شورد و شین باوئر، دو شهروند آمریکایی که در سال ۱۳۸۸ به اتهام ورود غیرقانونی به خاک ایران بازداشت شده بودند، روز شنبه پنجم ماه مه (۱۶ اردیبهشت) عروسی خود را جشن گرفتند.

سارا شورد و شین باوئر در اطلاعیه‌ای که در فیس‌بوک منتشر شد، گفتند که روز شنبه در کالیفرنیا ازدواج کرده‌اند.

سارا شورد و شین بائر ازدواج کردند

این دو نفر به همراه جاشوا فتال، شهروند دیگر آمریکا در مرداد ۱۳۸۸ (ژوئیه ۲۰۰۹ میلادی) در منطقه مرزی ایران و عراق بازداشت و سپس به تلاش برای جاسوسی متهم شده بودند.

سارا شورد نزدیک به یک سال بعد از بازداشت، در شهریور ۱۳۸۹ و دو نفر دیگر حدود دو سال بعد، در مهر ماه ۱۳۹۰ به قید وثیقه از زندان آزاد شدند.

سارا شورد و شین باوئر در دوران بازداشت در ایران با هم قرار ازدواج گذاشتند و گفته شد که حلقه نامزدی‌شان بندی پارچه‌ای بود که شین از پارچه پیراهنش درست کرده بود.

جاش فتال که به همراه این دو نفر در ایران زندانی بود، در مراسم عروسی آنها ساقدوش داماد بود.

وزارت امور خارجه ایران پس از آزادی جاشوا فتال و شین باوئر در بیانیه‎ای اعلام کرد که آنها به درخواست “کشورهای دوست” آزاد شده‌اند.

در این بیانیه تصریح شد که این سه شهروند آمریکا “با عبور غیرقانونی از مرز در منطقه کردستان”، وارد خاک ایران شده بودند و “نیروهای مرزبانی بر اساس وظایف قانونی خود، این افراد را دستگیر و تسلیم قوه قضائیه نمودند.”

این سه نفر ابتدا به ورود غیرقانونی به خاک ایران متهم شدند، ولی بعد مقامات امنیتی و قضایی ایران آنها را به جاسوسی به نفع دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا متهم کردند.

هر سه آنها اتهاماتی را که درباره جاسوسی علیه‌شان مطرح شده، رد می‌کنند و می‌گویند که اشتباهی وارد خاک ایران شده بودند.

سارا شورد که نزدیک به یک سال زودتر از دو همراه خود آزاد شد، با سپردن وثیقه‌ای ۵۰۰ میلیون تومانی توانست ایران را ترک کند.

اما دادگاه بدوی شین باوئر و جاشوا فتال در ایران برگزار شد و هر یک از آنها به ۸ سال حبس محکوم شدند.

در نهایت ایران اعلام کرد که این دو نفر “پس از طی شدن مراحل قانونی این پرونده قضایی” به قید وثیقه‌ای معادل ۵۰۰ میلیون تومان برای هر یک آزاد شده‌اند.

آزادی این افراد با سپردن وثیقه به معنی آن است که آنها باید برای حضور در جلسه دادگاه تجدیدنظر به ایران بازگردند، در غیر اینصورت، مبلغ وثیقه آنان به نفع دولت ضبط می‌شود.