تظاهرات دانشجویان در کبک ادامه دارد

شهروند- آرش عزیزی: جنبش‌های مردمی و خیابانی خیلی چیزها را به سرعت عوض می‌کنند.

مثلا همین خانم لین بوشام، وزیر آموزش و پرورش دولت لیبرال کبک، که دولتش تا همین چند وقت پیش حتی حاضر نبود با دانشجویان صحبت کند هفته‌ی پیش به دانشجویان پیشنهادی ارائه کرد که افزایش شهریه‌ها را فعلا به طور کامل پس می‌گرفت (بدون هیچ تضمینی که سال آینده آن ها را باز پس نیاورد)‌ و تازه گفت اگر آن‌را قبول کنند دلیلش نیست که خواسته‌های دیگرشان مثل تحصیلات دانشگاهی کاملا رایگان «از روی میز برداشته شود.»

اما تغییر فقط در طرف دولت نیست.

دانشجویان که قدرت خود را احساس کرده‌اند سه‌شنبه‌ی این هفته، در آخرین ساعات چاپ شهروند، در اکثریت قریب به اتفاق دانشگاه‌ها به پیشنهاد دولت لیبرال که قرار بود به ۱۳ هفته اعتصاب خاتمه دهد، نه گفتند.

در آخرین نتایجی که دریافت کردیم دانشجویان پزشکی، معماری و ادبیات تطبیقی در دانشگاه مونترال پیشنهاد را رد کردند. این پس از رد آن توسط دانشکده‌ی علوم انسانی دانشگاه شربروک بود. با این حساب (و با توجه به چندین و چند دانشکده‌ی دیگر که در روز دوشنبه آن‌را رد کرده بودند) تنها دانشجویان یک کالج (کالج سجپِ گسپزی) پیشنهاد آخرهفته‌ی دولت را پذیرفته‌اند و بقیه همگی دست رد به سینه‌ی آن زده‌اند.

رهبران جنبش دانشجویی گفته بودند پیشنهاد دولت را به رای دانشجویان خود می‌گذارند، بدون این‌که از آن‌ها درخواست کنند رای مثبت یا منفی بدهند.

در عین حال، وزیر آموزش و پرورش روز سه‌شنبه تاکید کرد که بهتر است دانشجویان رای مثبت بدهند تا قائله خاتمه یابد، اما این به معنی این نیست که او از آن‌ها می‌خواهد خواسته‌هایشان «در مورد عدم افزایش شهریه‌ها یا حتی تحصیلات رایگان» را پس بگیرند.

در آخرهفته‌ی گذشته مذاکره دولت با رهبران دانشجویی ۲۲ ساعت طول کشید و نتیجه‌ی آن آخرین پیشنهاد دولت بود. رهبران دانشجویی، بر خلاف آن‌چه تلویحا از بسیاری گزارش‌های رسانه‌ها تصور می‌شد، با آخرین پیشنهاد موافقت نکرده بودند. آن‌ها تنها توافق کردند نتیجه مذاکرات آخرهفته را به رای دانشجویان بگذارند که حالا با رای وسیعا منفی آن‌ها مواجه شده است.

در شهرِ کبک، پایتخت استان، پائولین ماروآ، رهبر حزب کبک، از نخست‌وزیر، ژان شاره، خواست به سرعت مذاکرات با دانشجویان را پی بگیرد. او، پیش از دیدار خود با نمایندگان حزبش، گفت امیدوار بوده که این آخرهفته دو طرف به توافق برسند و از این‌که این اتفاق نیافتاده خرسند نیست. او گفت نباید گذاشت این فصل درسی از دست برود.

فرانسوا لگوآ، رهبر «ائتلاف برای آینده‌ی کبک» (که گرایش راست‌ دارد)، از دانشجویان خواست صبح دوشنبه به سرعت به کلاس‌ها بازگردند و گفت لغو کل ترم «قابل قبول» نیست. او از دانشجویان خواست اعتصاب را بشکنند و گفت هر کس نخواست می‌تواند نرود سر کلاس. لگوآ در ضمن شاره را مقصر دانست که چرا «از اول» سر میز مذاکره نرفته است.

شاره، نخست‌وزیر استان، به نظر همچنان در فضایی بسیار متفاوت به سر می‌برد و پس از ۱۳ هفته اعتصاب، بزرگترین تظاهرات تاریخ کانادا، دستگیری بیش از ۱۰۰۰ نفر، زخمی شدن بسیاری از تظاهرکنندگان و احتمال درگذشت یکی از دانشجویان همچنان در سخنان خود وقعی به دانشجویان نمی‌گذارد (با این‌که دولتش تا به حال دو بار امتیازات مختلفی به آن‌ها ارائه کرده است.) او که عازم حضور در مجلس بود تا در بخش سئوال از دولت شرکت کند گفت طرح لگوآ برای بازگشتن دانشجویان به سر کلاس‌ها در روز دوشنبه «خیلی فکر خوبی است» و اضافه کرد‌ «چرا نه همین امروز؟»