لایحه‌ی جدید محافظه‌کاران مقرر کرد

 

شهروند- آرش عزیزی: نمایندگان مجلس عوام کانادا این هفته به بحث در مورد لایحه‌ای پرداختند که بلیک ریچاردز، نماینده‌ی محافظه‌کار آلبرتا، با حمایت حزبش به عنوان لایحه‌ی خصوصی به مجلس آورده است. هدف لایحه‌ی C-309 ساده است: نقاب زدن در تظاهراتی که «خشونت‌آمیز» تلقی شود ممنوع خواهد بود. ریچاردز می‌گوید هدف از این قانون دادن قدرت‌های بیشتر به پلیس برای کنترل تظاهراتی است که به شورش بدل می‌شوند.

زدن ماسک در تظاهرات مجازات زندان خواهد داشت

طبق قانون جدید نقاب زدن در تظاهرات‌ می‌تواند تا پنج سال زندان یا ۵۰۰۰ دلار جریمه داشته باشد.

راب نیکولسون، وزیر دادگستری هارپر، روز یکشنبه‌ی هفته‌ی گذشته اعلام کرد حزبش از این لایحه پشتیبانی می‌کند و با این حساب، با توجه به اکثریت محافظه‌کاران در مجلس، تصویب آن قطعی به نظر می‌رسد.

این لایحه دو سری جرم ایجاد می‌کند. یکی پوشیدن نقاب «بدون بهانه‌ی قانونی» که تا پنج سال زندان در بر خواهد داشت. دیگری «شرکت در تجمعی غیرقانونی با پوشیدن نقاب یا برای پنهان کردن هویت».

 

حقوقدان: نیازی به این قانون نیست

یکی از معتبرترین کسانی که در مورد این قانون در صحن مجلس شهادت داد جیمز استریبوپولوس، حقوقدانی از دانشکده حقوق دانشگاه یورک (آزگود هال) بود که به نمایندگان کمیته دادگستری مجلس گفت طبق قانون جزایی کشور همین حالا هم پوشیدن نقاب برای ارتکاب جرم غیرقانونی است و نیازی به تصویب این لایحه کلی نیست. استریبوپولوس در ضمن گفت باید مواظب بود که قانون حقوق کسانی که در منطقه هستند اما قصد شورش ندارند زیر پا نگذارد و پلیس به بهانه «پیشگیری» معترضین تابع قانون که نقاب به صورت زده‌اند دستگیر نکند.

پاتریک وب، افسر پلیس فدرال، اما به نفع لایحه در کمیته شهادت داد و گفت این لایحه ابزار بیشتری برای مقابله با «خرابکاران» در اختیار پلیس می‌گذارد. وب که ۳۱ سال برای پلیس فدرال کار کرده (از جمله چندین نشست گروه ۸ و سایر نشست‌های علنی که با اعتراضات بزرگ همراه بوده)‌ گفت از این لایحه حمایت می‌کند.

فرانسوا بویوین، نماینده مونترال از ان دی پی، پیشنهاد ترمیم لایحه را داد تا «قصد شورش» را به عنوان یکی از دلایل پیش از دستگیری فرد ذکر شود. بویوین گفت لایحه‌ی ریچاردز با عبارت هر کس که «مرتکب جرم» شود خیلی وسیع است. ریچاردز اما پیشنهاد اپوزیسیون رسمی را رد کرد.