سالشمار تاریخ جمهوری اسلامی ایران

 بیست و هشتمین شماره ی پیاپی شهروند به رویدادهای سال ۱۳۸۵ می پردازد.

از شماره ۱۳۵۸ مرور سال ۵۸ را آغاز کردیم و بنا داریم رویدادهای مهم این ۳۳ سال حکومت جمهوری اسلامی را در ۳۳ شماره ی شهروند بیاوریم. برای سه سال اول با استفاده از آرشیو روزنامه های اطلاعات و کیهان توانستیم تقریبا به همه آنچه که در آن زمان ها در روزنامه ها منعکس می شد، اشاره کنیم. از سال۶۱ از اینترنت کمک گرفتیم و از خوانندگانمان نیز تقاضا کردیم در این مسیر ما را یاری کنند و اگر رویداد یا نکته ای باید گفته شود را یادآوری نمایند، یا خاطرات خودشان را از آن سالها برایمان بفرستند.

از سال ۷۷ باز از آرشیو روزنامه اطلاعات کمک می گیریم، ضمن آنکه دیگر هرچیزی را در روزنامه ها نمی توان پیدا کرد، قتل های زنجیره ای، ترورها و بسیاری مسائلی که مردم برای دانستنش خودی محسوب نمی شوند. پس باز هم باید از منابع دیگر کمک گرفت.

این مرور نه چندان کامل با نیت مبارزه با معضل فراموشی جمعی انجام می گیرد با این امید که تأثیری ولو اندک بر جای گذارد.

***

فروردین ۸۵

تیترهای فروردین ماه اطلاعات

ـ مجلس تصویب کرد سود بانکی تا سال ۱۳۸۸ باید یک رقمی شود

ـ۲۵ درصد طرح های نیمه تمام عمرانی به بخش غیر دولتی واگذار می شود

ـ مینی بوس مخصوص بانوان راه اندازی می شود

ـ ایران به جمع کشورهای هسته ای جهان پیوست

ـ آقازاده: نیروگاه اتمی بوشهر امسال به تولید آزمایشی می رسد

ـ دکتر علی اکبر ولایتی: موضع هسته ای دولت های موسوی، رفسنجانی، خاتمی و احمدی نژاد مشترک بوده است

ـ نخستین موتور ایرانی هواپیما ساخته شد

ـ عامل شهادت ۲ تن از فرماندهان پاسگاه های مرزی جنوب شرق کشور کشته شد

اتفاقاتی که افتاد و افرادی را که در سال۸۵ از دست دادیم

 

اردیبهشت ۸۵

تیترهای اردیبهشت ماه اطلاعات

ـ وزیر نفت: طرح سهمیه بندی بنزین زودتر از موعد اعلام شده آغاز می شود

ـ ایران برای کسب مقام دبیرکلی اوپک تلاش می کند

ـ نفت بشکه ای ۷۵ دلار

ـ مقام معظم رهبری: منافع امریکا در صورت تعرض به ایران در هر نقطه از جهان لطمه خواهد خورد

ـ اعلام آمادگی مجدد ایران برای اعتمادسازی و مذاکره در پرونده هسته ای

ـ۷عضو یک شبکه گروگانگیر در زاهدان دستگیر شدند

ـ آیت اله هاشمی رفسنجانی: ایرانی ها مایلند اعتمادسازی کنند غربی ها مواظب باشند برای خودشان دردسر درست نکنند

ـ تاکید فرمانده سپاه برای ایجاد امنیت پایدار در خوزستان

ـ اعضای یک گروه شرارت در زاهدان دستگیر شدند

ـ مدیرکل استانداری کرمانشاه: سرنخ هایی از عاملان انفجارهای کرمانشاه به دست آمد. بر اثر بمب گذاری در ساختمان های فرمانداری و سازمان بازرگانی کرمانشاه ۸ تن مجروح شدند

ـ وزیر کشور: شماری از عاملین جنایت محور کرمان – بم به هلاکت رسیدند

ـ عشایر بسیجی جنوب شرق کشور مسلح می شوند

ـ تصمیم های مهم دولت در مورد تسهیل سرمایه گذاری خارجی؛ شرکت های ایرانی مجاز شدند با طرف های خارجی در قالب “ساخت، بهره برداری و واگذاری”، “ساخت، مالکیت ، بهره برداری”، “بیع متقابل”، ” مشارکت مدنی” و سرمایه گذاری مستقیم خارجی

ـ حسین کسبیان، هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون در آستانه ۷۳ سالگی درگذشت. کسبیان اولین کار خود را در سال ‌۱۳۳۲ با عنوان «پنجه» در دانشکده ادبیات اجرا کرد و پس از آن درنمایش «هیاهوی بسیار برای هیچ» به کارگردانی مصطفی اسکویی به‌عنوان نقش اول به‌همراه عزت‌الله انتظامی ایفای نقش کرد.

در سال ‌۱۳۴۴ گروه تئاتر «۲۵ شهریور» را تاسیس کرد. عباس جوانمرد، عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان و … نیز عضو این گروه بودند و به همراه گروه دیگری که داوود رشیدی، محمدعلی جعفری، علی نصیریان و … در آن حضور داشتند، هر کدام یک ماه برنامه اجرا می‌کردند. کسبیان تا سال ‌۱۳۶۰ به فعالیت‌ تئاتری‌اش ادامه داد و تئاتر “الموت” آخرین بازی‌اش بود.

ـ در دومین ماه بهار ۸۵، کمای هشت‌ماهه‌ی پوپک گلدره تمام شد.

او که در پی سانحه تصادف رانندگی به اغما رفته بود، در سن ۳۴ سالگی درگذشت.

این بازیگر سینما و تلویزیون که در فیلم‌هایی چون موج مرده، دنیای شیرین دریا، سیندرلا، آخر بازی، مروارید سرخ به ایفای نقش پرداخته است، آخرین بازی نیمه‌کاره‌اش در سریال نرگس در ذهن مردم ایران ماندگار شد.

ـ کاریکاتور جنجال برانگیز هفته نامه ایران جمعه ـ  ۲۲ اردیبهشت ۸۵ در هفته نامه «ایران جمعه» ویژه نامه روزهای جمعه روزنامه ی ایران (به صاحب امتیازی خبرگزاری جمهوری اسلامی) روز  ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۵ در صفحهٔ کودک و نوجوان به صورت کمیک استریپی با عنوان «چه کنیم که سوسک‌ها سوسکمان نکنند» منتشر شد. در این کمیک استریپ به زبان طنز در باره ی چگونگی مقابله با سوسک‌ها در قالب دو شخصیت سوسک و یک پسر نوجوان پرداخته شده بود. در تمامی کاریکاتورها سوسک به زبان فارسی سخن می‌گوید؛ اما در یکی از بخش‌ها در پاسخ به پسر نوجوان از کلمه ترکی «نمنه» (چی یا چه می‌گویی؟) استفاده می‌کند. این کاریکاتور سبب تظاهرات‌های گسترده در تبریز و مناطق آذری‌نشین ایران، کشته و زخمی شدن عده ای از معترضان در شهرهای نقده، ارومیه، تبریز و مشگین شهر گردید.

پس از انتشار کاریکاتور جنجالی روزنامه ی ایران، دامنه ی اعتراضات علاوه بر شهرهای مختلف آذربایجان به تهران و سایر شهرهای داخلی ایران نیز کشیده شد. شماری از دانشجویان دانشگاه تهران سه‌شنبه ۲ خرداد از شب تا ساعت ۵ صبح روز بعد در برابر در اصلی کوی دانشگاه تهران تجمع کرده بودند. دانشجویان آذربایجانی نیز با راهپیمایی در مقابل دانشکده‌های مختلف دانشگاه تهران، این اقدام روزنامه ی ایران را محکوم کرده بودند.

در حالی‌که متن روزنامه ی ایران را بیش‌تر معترضان ندیده بودند، اما شایعات اغراق‌شده یا کپی دستکاری‌شده ی روزنامه ی ایران که از تشبیه ترک‌های ایران به سوسک سخن می‌گفت، به نحو گسترده‌ای منتشر شده بود. به گفته مدیر مسئول روزنامه ی ایران، کپی دستکاری شده ی روزنامه در شمارگان ۳۰۰٬۰۰۰ نسخه (حدود ده برابر تیراژ هفته‌نامه ی ایران) روز جمعه در کشور و مخصوصاً در مناطق ترک‌زبان منتشر شد بود.

در تبریز تظاهرات از دانشگاه تبریز و میدان نماز آغاز شد و به سمت استانداری آذربایجان شرقی ادامه پیدا کرد.

اعتراضات در ارومیه منجر به تغییر مسیر اعتراضات علیه غیرترک‌ها و مطرح کردن شعارهای پان‌ترکیستی و حرکت‌دادن تظاهرکنندگان به سمت سفارت‌خانه ی ترکیه و آتش‌زدن ساختمان روزنامه ی ایران و صدا و سیمای ارومیه شد.

در پی تظاهرات گسترده در تبریز و در دیگر شهرهای ترک نشین کشور، هیات نظارت بر مطبوعات تشکیل جلسه اضطراری داد و روزنامه ایران را توقیف موقت و پرونده آن را به دادسرا فرستاد. روزنامه ایران ۳۱ اردیبهشت عذرخواهی و اعلام کرده بود که مانا نیستانی را اخراج کرده‌ است. پس از انتشار خبر توقیف بیانیه‌ای با عنوان «ما اهل ایرانیم» توسط کارکنان این روزنامه منتشر شد که در آن آمده بود:«ما اهل ایرانیم. اهل «ایران». در میان ما هم از جنس ترک است، هم از جنس کرد. هم از طایفه لر است، هم از تبار عرب. هم از سلسله بلوچ است، هم از سلاله عجم. و برای ما مباهات است که در خانواده «ایران» قاطبه مدیران، مجریان و خبرنگاران، خود افتخار انتساب به هموطنان آذری را دارند. دردناک‌تر از این چه می‌تواند بود که در چنین شرایطی به جفا و توهین به مام و ملیت خویش متهم شویم. ما خبرنگاران «ایران» از هر جا که هستیم، پیش و بیش از هر چیز یک ایرانی مسلمان هستیم.» سخنگوی قوه قضائیه نیز از صدور قرار بازداشت برای کارتونیست و سردبیر ایران جمعه خبر داد. فیروزی دادستان تبریز نیز اعلام کرد که علیه روزنامه ایران اعلام جرم کرده ‌است.

مانا نیستانی پیرامون کاریکاتور مذکور گفت:«استفاده از واژه‌های «سنه‌نه» و «نه‌منه» که در دیالوگ سوسک آورده شده، اصطلاحاتی هستند که روزانه در زبان فارسی به کار گرفته می‌شوند و این نکته نشان از نفوذ زبان ترکی در زبان فارسی دارد. نکته دوم اینکه در همان صفحه یا صفحه ۲۰ روزنامه، کارتون‌های دیگری کشیده شده که قورباغه و سوسک با لهجه غلیظ تهرانی حرف می‌زنند، در حالی‌که حمل بر سوسک بودن تهرانی‌ها نشده است»

توقیف روزنامه ایران ۵ ماه ادامه یافت و سپس با تغییر کادر و مدیریت آن انتشار خود را از سر گرفت. غلامحسین اسلامی‌فر مدیر مسئول روزنامه نیز از اتهام ایجاد اختلاف بین اقشار جامعه و اهانت به مردم ترک‌زبان تبرئه شد. وی در دادگاه گفت: «شخصیت داستان و طنز در کاریکاتورهای دیگر مطلب مزبور به زبانهای رایج دیگری در کشور از جمله فارسی نیز سخن گفته و بدین ترتیب کاریکاتوریست قصد توهین به ترک زبانان نداشته‌است.»

برخی از منابع، این حرکات را به گروه‌های پان ترکیست و هواداران تجزیه مناطق ترک‌نشین ایران و از جمله گروه گرگ‌های خاکستری نسبت داده‌اند.

بازتاب در کشورهای دیگر

در باکو عده‌ای مقابل سفارت ایران تجمع کرده و پرچم ایران را به آتش کشیدند. همچنین روزنامه‌های جمهوری آذربایجان از تیترهایی همچون «رژیم ایران برادران ما را سرکوب کرد» ،«آذربایجان جنوبی به پا خاسته است» استفاده کردند.

خرداد ۸۵

ـ ضرب و شتم و دستگیری زنان در میدان هفت تیر

در سالروز تظاهرات ۲۲ خرداد در مقابل دانشگاه تهران، یک بار دیگر زنان و مردان فعال در جنبش زنان، روز ۲۲ خرداد در میدان هفت تیر تهران جمع شدند. در این تجمع نیروهای پلیس زن و مرد به خشن‌ترین شیوه با اجتماع کنندگان برخورد کردند و بیش از ۷۰ تن در تجمع میدان هفت‌تیر بازداشت و محاکمه شدند. از جمله بازداشت شدگان این روز ژیلا بنی یعقوب روزنامه نگار به همراه همسر روزنامه نگارش بهمن احمدی امویی بودند. همچنین بهاره هدایت که همچنان در زندان به سر می برد، از دستگیرشدگان آن گردهمایی ست که بعدها آزاد شد و دوباره پس از انتخابات خرداد ۸۸ دستگیر شد.

ژیلا بنی یعقوب روزنامه نگار و همسرش بهمن احمدی امویی (روزنامه نگار) از دستگیرشدگان میدان هفت تیر تجمع زنان بودند

تیترهای خرداد ماه اطلاعات

ـ آیت اله هاشمی رفسنجانی: حل مسئله هسته ای نیازمند دیپلماسی فعال است

ـ رئیس جمهوری در جلسه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور عنوان کرد: ایرانیان خارج از کشور سفیران فرهنگ ایرانی و اسلامی هستند

ـ چهارمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری ۲۶ آبان برگزار می شود

تیر ۸۵

تیترهای تیرماه اطلاعات

ـ در پی حکم قاضی امریکایی برای مصادره بخشی از آثار باستانی ایران: ایران به امریکا به دلیل اقدام مغایر با حقوق بین الملل هشدار داد

ـ عروسک های جدید دارا و سارا تا پایان سال امسال به بازار می آید

ـ حمایت اکثریت نمایندگان مجلس از طرح دو نرخی شدن بنزین

ـ کتیبه های ایرانی در حال بازگشت از امریکاست

ـ رئیس جمهوری مسائل پشت پرده اقتصادی را با مردم در میان می گذارد

ـ با همکاری مالزی: طرح پایلوت کارت هوشمندی به اجرا در می آید

ـ ۷ سند جدید همکاری های ایران و ارمنستان امضا شد

ـ ابلاغ مفاد اصل ۴۴ توسط رهبر معظم انقلاب سرآغاز تحولی عظیم در اقتصاد کشور است

ـ نشست های ویژه بررسی مسئله هسته ای ایران در بروکسل و پاریس

ـ آلمان از ایران خواست پیشنهاد گروه ۱+۵ را رد نکند

ـ شبکه های تلویزیونی برون مرزی در صورت التزام به قانون اساسی می توانند در ایران فعالیت کنند

ـ وزیر اقتصاد: با اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ سهم دولت در اقتصاد به کمتر از ۲۰ درصد می رسد

ـ مجلس به یک فوریت طرح برداشت ۴میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی رای نداد

ـ نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس: پاسخ های ارائه شده درباره علل گرانی جامعه را قانع نکرده است؛ ضعف مدیریت اقتصادی، دخالت دولت برای کنترل اقلام مصرفی، افزایش دستمزدها، وعده پرداخت وام و وارد کردن پول زیاد از طرف دولت به حوزه اجرا و مدیریت از عوامل گرانی ست

ـ خدمات دندانپزشکی با ۵۰درصد تخفیف به دانش آموزان تهرانی ارائه می شود

ـ شخصیت زن غربی نباید به جوامع اسلامی تحمیل شود

ـ آیت اله هاشمی :حاکمیت قرآن در مسائل سیاسی و روابط خارجی مسلمانان یک امر زیربنایی ست

 

ـ سودابه اسکویی ۲۶ تیرماه ۸۵ به پدر و مادر هنرمندش پیوست. این هنرمند تئاتر که به بیماری سرطان استخوان مبتلا بود، در سن ۵۶ سالگی درگذشت.

اسکویی از کودکی بازیگری تئاتر را آموخت و در نمایش‌های بسیاری از جمله « خانه برنارد آلبا »، « در اعماق » و … به ایفای نقش پرداخت. پس از آن، همکاری خود را با گروه تئاتر « پیاده » آغاز کرد و نمایش‌های بسیاری را اجرا کرد. او بعدها به روسیه رفت و در آنجا دکترای تئاتر گرفت و سال ۸۰ به ایران بازگشت.

مرداد ۸۵

ـ ۲۰مرداد ۱۳۸۵:سقوط هلیکوپتر کاموف اجاره ی فدراسیون کوهنوردی که در حال انتقال تجهیزات و نیرو به قله دماوند بود. دلیل سقوط فرسودگی هلیکوپتر و حمل تیرآهن و برهم خوردن تعادل آن اعلام شد.

ـ حمید رخشانی، تهیه‌کننده و کارگردان سینما ۲۱ مرداد۸۵ به دلیل عارضه قلبی در سن ۵۰ سالگی درگذشت.
رخشانی فیلم‌های « راه دوم »، « شب بیست‌ونهم »، « پرواز را به‌ خاطر بسپار »، « اعاده‌ی امنیت » و «مونس » را در کارنامه‌اش ثبت کرده است. او همچنین مدیر مجله « دیلماج » و موسسه‌ی کارگاه آفرینش‌های هنری «رخش» بود.

تیترهای مرداد ماه اطلاعات

ـ رئیس کمیسیون انرژی مجلس: دولت بزودی لایحه ۴ میلیارد دلاری واردات بنزین تخصیص می یابد

ـ ایران وارد جنگ نظامی در لبنان نمی شود و فقط از نظر سیاسی و دیپلماتیک به حمایت های خود از لبنان ادامه می دهد

ـ سفارش و پخش هر گونه آگهی در شبکه های ماهواره ای فارسی زبان تخلف محسوب می شود

ـ مجلس تصویب کرد: لایحه اختصاصی ۲ درصد درآمد نفت به استان های دارای منابع نفت و گاز و مناطق محروم یک ماه دیگر مطرح می شود

ـ رئیس کمیسیون انرژی مجلس: ۲ نرخی شدن و سهمیه بندی بنزین منتفی است

ـ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام: طرح خاورمیانه بزرگ نقشه ای برای حذف اسلام سیاسی از منطقه است

ـ رئیس شورای روابط خارجی امریکا خواستار مذاکرات بدون پیش شرط واشنگتن شد

ـ اصلاح رژیم تجاری کشور بر مبنای اصل ۴۴ قانون اساسی آغاز شد

ـ جسد اکبر محمدی به خانواده اش تحویل داده شد

اکبر محمدی در جریان های ۱۸ تیر ۱۳۷۸ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، توهین، نشر اکاذیب و ارتباط با رسانه های بیگانه ابتدا محکوم به اعدام شد اما پس از تخفیف مجازات محکومیت وی به ۱۵ سال حبس کاهش یافت و باز با رای دادگاه تجدیدنظر به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیزی و ۵ سال حبس تعلیقی محکوم شد. وی در هفته های اخیر پس از مرخصی و غیبت طولانی به زندان برگردانده شد که در اعتراض به این موضوع دست به اعتصاب غذا زد و ۳ روز گذشته در زندان اوین فوت کرد.

ـ تحرکات نظامی ترکیه در مرز ترکیه و پایگاه اینجرلیک؛ نیروهای ترکیه با تجهیزات کامل زرهی در ۴۰کیلومتری مرز ایران مستقر شدند

ـ با افتتاح خدمات اینترنتی پست بانک توسط رئیس جمهوری: یک میلیون دانش آموز برگزیده صاحب حساب اینترنتی شدند

ـ وزیر کشور خبر داد: بازداشت ۱۷ عضو فعال شبکه های شرارت در جنوب کشور

ـ فرمانده ناجا اعلام کرد: ۱۰ تن از عاملان شهادت ماموران نیروی انتظامی در جاده بم دستگیر شدند. در این عملیات ۶ نفر از اشرار کشته و زخمی شدند

ـ همایش بین المللی  بزرگداشت استاد شهریار در تهران از ۲۵تا۲۸شهریور

ـ تخفیف ۵ درصدی بلیت هواپیما برای دانشجویان ایرانی مقیم خارج

شهریور ۸۵

 

ـ کمپین یک میلیون امضا نام طرحی مستقل و اجتماعی است که شماری از فعالان حقوق زنان در داخل ایران از ۵ شهریور سال ۱۳۸۵ راه‌اندازی کردند. هدف این طرح جمع‌آوری دست‌کم یک میلیون امضا در حمایت از رفع تبعیض‌های قانونی علیه زنان است.

گروه‌هایی از فعالان جنبش زنان پس از تجمع ۲۲ خرداد ۱۳۸۵ در میدان هفت‌تیر تهران بر آن شدند که در ادامه‌ی پیگیری اهدافی که در قطعنامه آن تجمع اعلام شده بود در جهت تلاش برای تغییر قوانین ناعادلانه و زن‌ستیز در ایران، حرکتی ‎جمعی و هدف‌مند را در دستور کار خود قرار دهند. این کارزار (کمپین) در واقع تلاش وسیعی برای «جمع‌آوری یک میلیون امضاء» به‌منظور درخواست تغییر قوانین تبعیض‌آمیز در ایران است. زمان این پیکار بلندمدت است یعنی مقید به زمان محدود و مشخصی نیست و تا رسیدن به حد نصاب (جمع‌آوری یک میلیون امضاء) ادامه خواهد داشت.

حامیان اولیهٔ پیکار «یک میلیون امضاء برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز»: شیرین عبادی، سیمین بهبهانی، شهلا لاهیجی، بابک احمدی، شهلا اعزازی، ناصر زرافشان، نرگس محمدی، منیرو روانی پور، فریده غیرت، شهلا شرکت، اردشیر رستمی، فرزانه طاهری، فریبرز رئیس دانا، بنفشه حجازی، مائده طهماسبی، فرهاد آئیش، عمران صلاحی، مهوش شیخ‌الاسلامی، ناهید توسلی، جعفر پناهی، خدیجه مقدم، نوشین احمدی خراسانی و …  بودند.

مهمترین ویژگی این کمپین ارتباط گیری رودررو با زنان و مردان و توضیح قوانین تبعیض آمیز برای آنان به منظور کسب حمایت آنان در سطح جامعه است.

ـ سقوط هواپیمای مسافری:  ۱۰ شهریور ۱۳۸۵ (۱ سپتامبر ۲۰۰۶) هواپیمای توپولوفـ۱۵۴ شرکت ایران ایرتور در فرودگاه مشهد سقوط کرد. این هواپیما در مسیر بندر عباسـ مشهد در حال حرکت و حامل ۱۴۸ مسافر بود. در این حادثه ۲۸ نفر کشته و ۵۰ نفر زخمی شدند.

تیترهای شهریور ماه اطلاعات

ـ موفقیت بزرگ علمی: ایران به تولید آب سنگین دست یافت

ـ حکم اعدام ۶ نفر دیگر از متهمان ناامنی های اهواز در دیوان عالی کشور تائید شد

ـ آصفی ارتباط پروژه آب سنگین با پرونده هسته ای مردود است

ـ برخورد قانونی با شبکه های تکثیر غیرمجاز فیلم های سینمایی

ـ مقام معظم رهبری: دوره کنونی به لحاظ انطباق اهداف دولت با مبانی انقلاب استثنایی است

ـ کشف داروی ایدز در ایران

ـ نمایندگان گینس برای ثبت طولانی ترین نقاش(۵کیلومتر) به تهران می آیند

ـ قیمت “ال ـ۹۰” ۸میلیون و ۳۰۰هزار تومان اعلام شد

ـ ۴۹ میلیون و ۸۰۰ هزار ایرانی واجد شرایط رای دادن هستند

ـ ارزش سپرده های ارزی ایران به ۲۸ میلیارد دلار رسید

ـ تنزل بهای نفت ایران به بشکه ای ۶۰ دلار

ـ  انوشه انصاری روز ۲۶ شهریور  به فضا رفت؛  نصب یک تلسکوپ در ایستگاه بین المللی بخشی از ماموریت این فضانورد ایرانی بود. انوشه انصاری اولین زن فضانورد و اولین ایرانی ست که با هزینه ی شخصی خود به این سفر رفته است.

 

مهر ۸۵

ـ فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی پس از ۱۸سالگی تبعه ایران می شوند

ـ انتقاد آقازاده از تعلل در راه اندازی نیروگاه بوشهر

ـ آلودگی تهران تعداد مراجعات به بیمارستان ها را افزایش داد

ـ زمین خواری ۶۸۰میلیارد تومانی در شهرک پردیس؛ متهمان در تصرف و تفکیک ۱۷میلیون مترمربع اراضی ملی دست داشتند

ـ قرارداد ۳۰۰میلیون یورویی ایران و سوریه برای تولید کامیون کاماز در ایران

ـ سفارت دانمارک در ایران تعطیل شد (به دلیل اعتراض و حمله به سفارت دانمارک از سوی گروهی از طلبه ها در پی انتشار کاریکاتورهایی در اینترنت)

ـ استعمال دخانیات در اماکن  و وسایل نقلیه عمومی ممنوع شد

ـ درخواست اروپا برای توقف فوری برنامه هسته ای ایران

ـ نرسی گرگیا، بازیگر سینما و تلویزیون ایران، در سن ۶۸ سالگی بر اثر عارضه قلبی در روز ۳۰ مهر ۸۵ درگذشت. این بازیگر در سال ۱۳۴۱ و بازی در فیلم « زمین تلخ » وارد سینما شد و از بازیگران پرکار سینمای قبل از انقلاب محسوب می‌شود. او در بعد از انقلاب با فیلم «تیغ و ابریشم» فعالیت خود را بار دیگر آغاز و تا فیلم آخرش «آتش‌ بس» به‌طور مستمر در سینما حضور داشت.

آبان ۸۵

تیترهای آبان ماه اطلاعات

ـ دکتر حداد عادل: ایران و مصر دو بال اسلامند

ـ تاکید ایران و سوریه بر نقش دو کشور در تامین امنیت و ثبات عراق

ـ اسامی برخی مفسدان اقتصادی اعلام می شود

ـ اعطای امتیاز به کارفرمایان برای جایگزینی نیروی کار خارجی

ـ دکترحداد عادل: ملت ایران آماده است بهای استقلال خود را بپردازد

ـ حجت الاسلام والمسلمین حاج سید حسن خمینی: حمایت از فلسطینیان جزو لاینفک سیاست های کلان ایران است

ـ بازتاب جهانی مانور موشکی ایران

دارایی بانک های خصوصی بالغ بر ۱/۲۰۸ تریلیون ریال اعلام شد

ـ اتهام دادگاه آرژانتینی، توطئه علیه ایران

ـ سخنان رئیس جمهور در دیدار صدا و سیما: نقش رسانه ملی در پاسداری از ادبیات پارسی

ـ دادستان تهران درخواست اشد مجازات برای تهیه کنندگان فیلم های غیراخلاقی کرد، تجاوز کنندگان به حریم خصوصی افراد اعدام می شوند

ـ  رسیدگی به پرونده ۳۵ تن از عوامل توزیع فیلم های غیراخلاقی در شعبه ویژه و خاص

ـ پرویز ملک‌زاده، فیلم‌بردار سینمای ایران، دوم آبان ۸۵ به‌دلیل سرطان در یکی از بیمارستان‌های تهران در سن ۶۲ سالگی درگذشت. او کارش را در سینما با دستیاری فیلمبرداری در سال ۱۳۴۸ آغاز کرد.

ـ صمد قاسمی هنرمند عکاس پیش‌کسوت به علت سکته‌ی قلبی، در سن ۷۱سالگی هفتم آبان ۸۵ در محل کارش ـ فتو پرس ـ درگذشت.

صمد قاسمی، که نامش در تاریخ عکاسی خبری، جنگ، فیلم و مستند اجتماعی ایران ماندگار است، از ۱۵ سالگی عکاسی را آغاز کرد. پس از کسب تجربه به عضویت کانون خبرنگاران عکاس ایران درآمد و طی دوران فعالیتش که قریب ۵۰ سال است، با بسیاری از روزنامه‌ها و نشریات همکاری کرد؛ عکاس مخصوص وزارت اقتصاد و دارایی بود؛ مدیریت عکاسی‌های علمی، کالج، پرس و عضویت در انجمن بهار خاقانی از دیگر فعالیت‌هایش محسوب می‌شود.

ـ عبدالعلی همایون، بازیگر قدیمی سینما بر اثر عارضه قلبی در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

این بازیگر فقید از سال ۱۳۲۵ با فعالیت در تئاتر کار هنری خود را آغاز کرد و طی سال‌های ۱۳۲۸ تا ۱۳۵۶ در حدود ۲۵ فیلم ایفای نقش کرد. وی که در خارج از کشور سکونت داشت، دو سال آخر عمر خود را در ایران سپری کرد.

ـ سقوط هلیکوپترـ  ۲۷ آبان ۱۳۸۵، هلیکوپتر شنوک هوانیروز در حوالی نجف آباد اصفهان سقوط کرد. نقص فنی و فرسودگی علت سقوط این وسیله بود.

آذر ۸۵

تیترهای آذرماه اطلاعات

ـ جمعیت ایران به ۷۰میلیون و ۴۹هزار و ۲۶۲ نفر رسید

ـ تاکسی های ویژه بانوان در تهران

ـ تهران یک دهه دیگر به آستانه انفجار می رسد. آلودگی صوتی تهران چندین برابر استانداردهای جهانی ست

ـ ۳۲ درصد دختران و پسران دانش آموز کمبود وزن دارند

ـ ۳۰ درصد معاملاک املاک دوبی در دست ایرانیان است

ـ بابک بیات آهنگساز برجسته، روز پنجم آذر ۸۵ در سن ۶۰ سالگی به علت نارسایی کبدی درگذشت.  او از سن نوزده سالگی در اپرای تهران با موسیقی کلاسیک و جهانی آشنا شد. موسیقی فیلم را با فیلم “غریبه” شروع کرد. بعد از انقلاب در سال ۱۳۵۷ بابک بیات فعالیت موسیقی را در شرکت ابتکار، هم‌راه با ابراهیم زال‌زاده و با کاست «قاصدک»، زندگی‌نامه «صمد بهرنگی» و ترانه‌های کودکانه سیمین غدیری آغاز کرد. پس از آن کاست «خروس زری پیرهن پری» را به هم‌راه احمد شاملو و برای کاست‌های «سکوت سرشار از ناگفته‌هاست» و «چیدن سپیده دم» را با صدای احمد شاملو موسیقی ساخت. بیات موسیقی فیلم را در بعد از انقلاب با فیلم «مرگ یزد گرد» ساخته «بهرام بیضایی» ادامه داد.

در کارنامه کاری او حدود صد موسیقی فیلم و بسیاری موسیقی ترانه به چشم می‌خورد.

ـ سقوط هواپیما ـ  ۶ آذر ۱۳۸۵ (۲۷ نوامبر ۲۰۰۶) یک فروند هواپیمای آنتونوف ۷۴ متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فرودگاه مهرآباد سقوط کرد. در این حادثه ۳۶ نفر کشته و ۲ نفر زخمی شدند.

ـ احمد قدکچیان بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون ۱۷ آذر ۸۵ در سن ۸۶ سالگی درگذشت. او فعالیت خود را با تحصیل در هنرستان هنرپیشگی و بازی در نمایش “اسکندر و دارا” در سال ۱۳۲۱ آغاز کرد و بعد از آن ۲۳ نمایش را در کارنامه هنری‌اش ثبت کرد.

ـ فرخ غفاری، کارگردان قدیمی سینمای ایران و پایه‌گذار فیلم‌خانه ملی ایران، ۲۷ آذر ۸۵ درگذشت.

غفاری که در سال ۱۳۰۰ در تهران متولد شد، در نوجوانی برای تحصیل به اروپا رفت، و اواخر دهه‌ی ۱۳۲۰ شمسی به ایران بازگشت. فرخ غفاری، فیلم‌هایی هم‌چون «شب قوزی»، «جنوب شهر»، «افسانه‌های هزار و یک شب» را ساخت.

او سال‌ها معاون تلویزیون ملی ایران بوده است و گفته می‌شود که از جمله پایه‌گذاران سینمای روشنفکری ایران است.

دی ۸۵

تیترهای دی ماه اطلاعات

ـ آخرین رایزنی ها برای آزادی ۵ کارمند کنسولگری ایران در اربیل

ـ کاظمی قمی: پیگیری آزادی دیپلمات های ایران وظیفه دولت عراق است

ـ محکومیت گسترده حمله نظامیان امریکا به کنسولگری ایران در عراق

ـ سرمایه گذاری ۲۵ میلیارد دلاری بخش خصوصی در ۵ طرح بزرگ اقتصادی

ـ ۲۹ دی ۱۳۸۵: سقوط هلیکوپتر هلال احمر که برای نجات دو کوهنورد در ارتفاعات علم کوه اعزام شده بودند. این هلیکوپتر وقتی قصد داشت در نزدیکی پناهگاه کوهستانی سرچال فرود بیاید دچار سانحه شده و واژگون شد.

 

بهمن ۸۵

تیترهای بهمن ماه اطلاعات

ـ  لایحه بودجه ۲۲۹ هزار میلیارد ریالی دولت در مجلس

ـ پرداخت ۸۰ درصد بهای خرید و ساخت مسکن به صورت وام

ـ انتقاد آیت اله رفسنجانی و حداد عادل از روند کند اجرای اصل ۴۴

ـ عامل اصلی انفجار در زاهدان اعدام شد. این انفجار توسط شنبه زهی و گروهی از همدستانش با جاسازی مواد منفجره در یک پیکان  صورت گرفت

 

ـ ۲۵ بهمن ۱۳۸۵: سقوط هلیکوپتر در دریاچه نمک مهارلو شیراز متعلق به یک شرکت وابسته به وزارت نفت که در اجاره سازمان زمین‌شناسی بر اثر نقص فنی.

ـ ۲۸ بهمن ۱۳۸۵: سقوط هلیکوپتر آکوریل وزارت نفت در دریاچه مهارلو. ماموریت این هلیکوپتر انتقال باقی مانده بدنه هلیکوپتری بود که دو روز قبل در همین مکان سقوط کرده بود. علت حادثه اعلام نشد.

 

اسفند ۸۵

تیترهای اسفندماه اطلاعات

ـ ایران وجود مشکلات مالی برای راه اندازی نیروگاه بوشهر را تکذیب کرد

ـ جزئیات عملیات سرکوب ضد انقلاب در نوار مرزی ایران و ترکیه { ۱۷ تن کشته و بسیاری زخمی شدند}

ـ دستور رئیس قوه قضائیه برای تشکیل یک هیئت ۳ نفره برای پیگیری فرار شهرام جزایری

ـ فرار شهرام جزایری تاکیدی بر ضرورت حضور پلیس قضایی

ـ دستور آیت اله شاهرودی برای برکناری ۴ مسئول در پرونده شهرام جزایری

ـ اسکناس ۵۰۰۰۰ریالی به زودی منتشر می شود

ـ آیین تجلیل از هشتاد سال فعالیت موسسه اطلاعات

ـ رسول ملاقلی‌پور، کارگردان سینما روز  ۱۵ اسفند  ۸۵ به‌ دلیل عارضه‌ی قلبی درگذشت. ملاقلی پور متولد ۱۳۳۴ بود و آخرین ساخته‌ی وی با نام “میم مثل مادر” از فیلم‌های مطرح اکران شده بود.

ـ ۵ اسفند ۱۳۸۵: سقوط هلیکوپتر هوانیروز ارتش و مرگ سعید قهاری از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران و ۱۳ تن دیگر.

دستگیری ۳۲ فعال جنبش زنان

ـ ۱۳ اسفند ۸۵، تعدادی از فعالان جنبش زنان، در مقابل دادگاه در اعتراض به محکومیت دوستانشان تظاهرات کردند که ۳۲ تن از آنها دستگیر شدند. نوشین احمدی خراسانی یکی از این افراد بود.

ـ خسرو شایگان، پیشکسوت ۷۴ ساله‌ی دوبله‌ی ایران ۲۰ اسفند ماه ۸۵درگذشت. او مدت ها در بستر بیماری سرطان به‌سر می‌برد. او کار حرفه‌یی دوبله را از سال ۱۳۳۶ آغاز کرده بود. بازی در تئاتر از ۱۳۳۴، بازی در سینما ۱۳۴۷( گناه مادر) از فعالیت‌های دیگر وی بوده است. فیلم‌های بیلیاردباز، کازابلانکا، بدنام، هفت دلاور، قصر یخ، سریال گرگ‌ها، سال‌های دور از خانه، مدیر دوبلاژ سری فیلم‌های دی دی و یک قتل کوچک در کارنامه‌ی دوبله‌های او ثبت شدند.