نامه خوانندگان

 چند هفته پیش به همت چند تن از هموطنان فعال و دلسوز و آینده نگر کامیونیتی ایرانیان انتخاباتی انجام شد که قسمتی از مراسم برگزاری آن در چند نشریه فارسی زبان محلی آمده بود. نتیجه این انتخابات، انتخاب پنج هموطن ایرانی برای عضویت در هیئت مدیره کنگره بود. این گردهم آیی و انتخابات خط بطلانی بود بر این ادعاهایی که برخی می گویند، ایرانی ها راه متحد شدن را بلد نیستند و متحد نیستند. حضور سیصد نفر در این مراسم خود نشانه ای از اتحاد و علاقه های مشترک بین سیصد ایرانی ست. سیصد ایرانی متحد و با هدف های مشترک بهتر است از سیصد هزار ایرانی تکرو و بی هدف.

قبل از رای گیری به هر کاندیدا چند دقیقه فرصت داده شده بود تا از خودشان و هدفشان از کاندیداتوری و حضور در کنگره بگویند. در بین اظهارات کاندیداها که در نشریه شهروند نیز نوشته شده بود چندین واژه و اظهارات خیلی زیبا وجود داشت که بسیار امیدوار کننده و نویدی برای آینده ای بهتر برای ایرانیان خارج کشور است. آنجا که دکتر فرخ زندی گفت: “کنگره ای که قرار است همه ایرانیان خارج کشور را نمایندگی کند.” و یا آقای دیوید موسوی گفت:”اگر من انتخاب شوم، تلاش می کنم که به صورت تیمی با هم کار کنیم. به عنوان کانادایی ما شامل این حقوق و آزادی های دموکراسی می شویم، ولی حقوق با تعهد همراه است.” و یا آقای کاوه شهروز گفت: “نکاتی همچون، شفافیت، مشورت، گردآوری اطلاعات از ملزومات هر روزه ی دموکراسی است که هر کامیونیتی را کارساز می سازد. ولی مهمتر از آن حمایت از یک کنگره ی قوی و دمکراتیک است.”

همانطور که ملاحظه می فرمائید نظرات و واژه های بسیار زیبایی چون: نمایندگی همه ایرانیان خارج از کشور، کار و فعالیت تیمی، حقوق، آزادی، تعهد، شفافیت، مشورت، حمایت، صداقت و مهمتر از همه واژه دموکراسی که بیشتر از بقیه واژه ها بیان شده است و آن را در بین بیانات این کاندیداها مشاهده می فرمائید.

پس از شنیدن این اظهارات بود که از خود پرسیدم اگر یک گزارشگر مطبوعات بودم چه سئوالاتی از این کاندیداها می کردم؟ در بین این گفته ها چندین موضوع می توانست برای من انگیزه سئوال باشد ولی مهمتر از همه آنها موضوع دموکراسی بود که از همه بیشتر جلب نظر می کرد و می توانستم آن را موضوع اولین سئوالم قرار بدهم و اگر یک گزارشگر مطبوعات بودم از اعضای منتخب جدید و قبلی هیئت مدیره کنگره در پیرامون دموکراسی چند سئوال می کردم.

مثلاً از خانم ها شعله خلیلی و نیاز سلیمی و از آقایان دکتر علیداد مافی نظام، مهرداد خلیلی، کاوه شهروز، فرخ زندی، صمد اسدپور، داود موسوی و داود کفایی می پرسیدم:

ممکن است هر یک از شما به طور جداگانه (بدون در نظر گرفتن سمت و وظایف خود در کنگره و فقط به عنوان یک ایرانی) برای خوانندگان بفرمائید: که بنابر نظر شخصی شما، دموکراسی چیست؟ اگر امکان دارد با استفاده از لغات و فرهنگ عامیانه که قابل درک و فهم برای بیشتر ایرانیان باشد واژه دموکراسی را تعریف بفرمائید؟ (منظور اینست که آن را طوری تعریف بفرمائید که از یک نوجوان ۱۳ ساله تا یک سالمند بالای ۶۰ ساله ایرانی بتوانند نظر شما را متوجه شوند).

ممکن است بفرمائید: چه راه های عملی (نه فقط تئوری) را برای اجرا و گسترش و ترویج دموکراسی در بین ایرانیان خارج از کشور پیشنهاد می فرمائید؟

برای این خانم ها و آقایان (داوطلب) امید موفقیت هرچه بیشتر دارم و امیدوارم با توجه به تمام مشغولیت هایی که دارند فرصت جواب دادن به این دو سئوال را به طور مستقل و جداگانه داشته باشند.