تغذیه و بهداشت خانواده

پژوهشگران استرالیایی طی بررسی دنباله داری ثابت کرده اند که افرادی که برای مدت طولانی به بیماری قند نوع دو دچار هستند به تدریج حجم مغزشان کاهش می یابد و نوعی چروکیدگی در بافت مغز آنها به وجود می آید که مسلماً در فعالیت مغز و قدرت حافظه نقش منفی خواهد داشت.

بیماری قند سبب کوچک شدن مغز می شود

میزان بروز بیماری قند در سال های اخیر به صورت غیرقابل تصوری زیاد شده و بیشتر از ۶ درصد از جمعیت بزرگسالان دنیا به آن دچار هستند و حدود ۶ درصد هم به این بیماری مبتلا می باشند ولی از آن بی اطلاع هستند. به عبارت دیگر در حال حاضر حدود ۲۸۵ میلیون نفر در دنیا بیماری قند نوع دو دارند که اگر قند خون آنها کنترل نشود سبب عوارضی مانند سکته های قلبی و مغزی، از دست دادن قوه بینایی، از کار افتادن کلیه ها و غیره می گردد. در بررسی اخیر در استرالیا تعداد ۳۱۳ نفر ۷۰ تا ۹۰ ساله که عوارض فراموشی یا ناهنجاری های مغزی نداشتند، به مدت طولانی مطالعه و پیگیری شدند. از این عده ۱۳ درصد به بیماری قند دچار بودند و ۴۱ درصد هم آمادگی ابتلا به آنرا داشتند. پس از MRI مغز این افراد معلوم گردید که افرادی که به بیماری قند دچار بودند میزان قابل ملاحظه ای از حجم مغزشان را از دست داده اند و این موضوع در افرادی که آمادگی ابتلا به بیماری قند را داشتند همچنین چشمگیر بود، در مقایسه با افرادی که بیماری قند نداشتند تغییری در حجم مغزشان مشاهده نگردید که خود موضوع رابطه بیماری قند را با از دست دادن حجم مغز ثابت می کند.

ویتامین   kو بیماری پارکینسون

دانشمندان دانشگاه ایلینویز شمالی گزارش کرده اند که عملکرد ویتامین k2 می تواند نوعی ژن بیماری پارکینسون را که مسئول بروز و پیشرفت این بیماری است مختل نماید. این دسته از پژوهشگران از نوعی مگس میوه (Fruit Flies) که در آزمایشگاه ها نقش مهمی در بررسی های علمی دارند، استفاده و ثابت کرده اندکه با به وجود آوردن ژن معیوب پارکینسون این بیماری به وجود می آید و وقتی به مگس مورد بحث مقداری ویتامین k2 داده اند عملکرد ژن معیوب خنثی گردیده و نشانه های بیماری به تدریج از بین می روند. دانشمندان با این نظریه و با به کار بردن نتایج این بررسی قادر خواهند بود در آینده از بروز بیماری پارکینسون جلوگیری نمایند.

 

زندگی در نزدیک شاهراه ها سکته قلبی را افزایش می دهد

دانشمندان اسرائیلی طی بررسی دنباله داری ثابت کرده اند که زندگی کردن در کنار شاهراه ها امکان بروز سکته قلبی را افزایش می دهد. در این گزارش آمده است که افرادی که در حدود یکصدمتری شاهراه ها و به مدت حداقل ۱۰ سال زندگی می کنند امکان بروز سکته قلبی در آنها ۲۷درصد بیشتر از دیگران است و این رقم برای افرادی که در یکهزار متری شاهراه ها منزل دارند ۱۳ درصدگزارش شده است. عمل مهم ازدیاد سکته قلبی در افرادی که در کنار شاهراه ها زندگی می کنند عبارتند از آلودگی هوا و سروصدای ممتد که زمینه را برای بروز ناهنجاری های قلبی و در نتیجه سکته قلبی آماده می نماید. در این بررسی بیشتر از ۳۵۰۰ نفر در چند کشور دنیا مطالعه شده اند. از این عده پس از ۱۰ سال تعداد ۱۰۷۱ نفر فوت کرده اند که ۶۳ درصد از آنها به خاطر بیماری های قلبی و ۱۲ درصد به علت سرطان و حدود ۲ درصد به جهت بیماری های دستگاه تنفسی بوده است.

عوامل عفونت زا و سرطان

 

یک مورد از ۶ مورد سرطان در دنیا به علت عوامل عفونت زا به وجود می آید. گزارش سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد که هر ساله در دنیا حدود ۲ میلیون از ۱۳ میلیون نفری که به تازگی به نوعی سرطان دچار می شوند و یا به عبارت دیگر ۱۶ درصد بیماران سرطانی به علت عوامل عفونت زا از قبیل ویروس ها و میکرب ها و قارچ ها و غیره به وجود می آیند. از این عده ۲۱ درصد از کشورهای جهان سوم و در حال رشد بوده و ۷ درصد از آنها از کشورهای به اصطلاح پیشرفته می باشند. مهمترین سرطان هایی که توسط عوامل عفونت زا به وجود می آیند عبارتند از سرطان رحم، نوعی سرطان پوست (کاپورس سارکوما)، سرطان کبد و سرطان معده.

نقدی درباره خبر اینترنتی نوشیدن آب سرد و سرطان

این هفته خبری در اینترنت درگردش است که رابطه مصرف آب سرد را با سرطان مطرح می کند. کسی که این خبر را به هر دلیلی منتشر نموده و مصرف آب سرد را با مرگ دختر ۲۲ ساله ای که به سرطان ریه دچار بوده ربط داده چیزی از طبیعت سرطان و عوارض بروز آن نمی داند. اولاً اینکه یک جوان ۲۲ ساله اگر در طول زندگی به مصرف زیاد سیگار و یا فرآورده های توتون ممارست نداشته باشد به سرطان ریه دچار نمی گردد. این نوع سرطان در میانسالی و کهنسالی در افراد سیگاری یا افرادی که با سیگاری ها زندگی و کار می کنند به وجود می آید و فقط ۱۰ درصد از افراد غیرسیگاری ممکن است به این بیماری دچار شوند و آن هم در سنین بالا.

سرطان ده ها علت دارد و یک نفر با نوشیدن آب سرد به نوعی سرطان دچار نمی گردد. اگر چنین بود علت بروز سرطان ها تا این حد پیچیده نبود و تا به حال روش های پیشگیری و درمان آن معلوم شده بود. اگر با نوشیدن آب سرد سرطان به وجود می آمد تا به حال نسل بشر تقریباً از بین رفته بود. دلائلی که در این مطلب ذکر شده مانند سفت شدن چربی های رژیم غذایی در معده، هضم و جذب سریع یا کند آنها در دستگاه گوارش و غیره به قدری کودکانه و غیرقابل باور است که تصورش ممکن نیست. طبیعت بدن و عملکرد دستگاه گوارش به صورتی است که سردی و گرمی غذا در دستگاه گوارش را به سادگی حل کرده است. جای تعجب این جا است که معلوم نیست چه کسانی این شایعه ها را پخش می کنند و چطور ممکن است بدون داشتن معلومات در این زمینه چنین خبری را منتشر سازند. هر آدمی که با عقل و تجربه خود خلوت می کند، به وضوح می داند که این نوع خبرها نه تنها اساس و پایه علمی ندارند، بلکه شایعه سازان آنرا آدم های بی سوادی دانسته و به این نوع خبرها توجه نمی کنند.

آمار سخن می گوید

در آمریکا بیشتر از ۱۹ درصد از جمعیت مسن تر از ۱۸ سال به مصرف سیگار عادت دارند. این عده در سال حدود ۳۰۳ بیلیون نخ سیگار دود می کنند و سه کمپانی بزرگ تنباکو ۸۵ درصد سیگار آمریکا را تأمین می کنند. در بین سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ مبلغ ۱۹۳ بیلیون دلار خرج درمان و نگهداری و بیکاری بیمارانی شده است که به علت مصرف سیگار بیمار و بستری شده بوده اند. با وجود روشن بودن رابطه مرگ و میر به علت مصرف سیگار باز دولت آمریکا خوشحال است که از مالیات فروش سیگار نصیبی می برد، در حالی که ضرر و زیان آن صدبرابر درآمد مورد بحث می باشد.

 

بهتر است باور کنید

غذاهایی که سبب سلامتی و بهزیستی می شوند و منظور نمودن آنها در رژیم غذایی بسیار مهم است عبارتند از: سیب، بادام، براکلی، توت های رنگی، ماهی پرچرب، سبزیجات سبز تیره رنگ، سیب زمینی شیرین، آواکادو، روغن زیتون و نان کامل. البته غذاهای دیگری هم وجود دارند که بسیار مفید هستند ولی این دسته از غذاها باید در نوبت های مختلف هفته مصرف شوند.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com