مسئولان کشورهای اروپائی، بالاخره راه حل برطرف کردن بحران مالی اروپا را یافتند

راه حل بسیار ساده است و اگر می پرسید چرا تا به حال چنین راه حل پیش پا افتاده ای به عقل سیاستمداران خارجی نرسیده بود جوابش خیلی روشن است:

خارجی ها اگر عقل داشتند که خارجی نمی شدند!

این راه حل بعد ازآن به فکرمسئولان این کشورها رسید که سعید ستاری، معاون مشارکت های مردمی کمیته امداد درگفتگو با ایسنا فاش کرد که  ایرانی ها ماهانه ۱۵ میلیارد تومان پول به صندوق صدقات می ریزند. یعنی این کمیته سالانه ۱۸۰ میلیارد تومان از راه صدقه دادن مردم درآمد دارد.

 

پاپا دموس، نخست وزیر جدید یونان که از شنیدن خبر فوق شوکه شده بود، در حالی که دو دستی توی سر خودش می زد به خبرنگار ما گفت عجب آدم های ناواردی هستیم ما. به قول معروف پول روی زمین ریخته، دولا نمی شویم برش داریم!

 

صندوق های صدقات به تعداد انبوه بر سر راه مسافران

وی که انگار بار سنگینی را از روی دوشش برداشته باشند گفت همین الان دستور می دهم ده میلیون  صندوق “بده در راه خدا” “سفر خود را بیمه کنید” “این دنیا بده، اون دنیا دو برابر پس بگیر” بسازند و درکوچه پسکوچه های یونان نصب کنند، به امید خدا دو ماه دیگر مشغول پول پارو کردن خواهیم شد و نه تنها بحران یونان که همه بحران های دنیا را برطرف خواهیم کرد.

پاپا دوموس که از خوشحالی در پوست خودش نمی گنجید اضافه کرد:

حتی عکس صندوق صدقات به آدم دلگرمی می دهد و جیگر آدم را جلا می دهد. مطمئنم اروپائی ها که عاشق نوآوری هستند و تا به حال چنین چیزی را به چشم ندیده اند، مثل مردم کشور شما، داروندارشان را می ریزند توی این صندوق ها و به امید معجزه می نشینند سینه کش آفتاب.

پاپا دموس که از خوشحالی نزدیک بود به گریه بیفتد به خبرنگار ما گفت وقتی عکس فوق را دیدم که روی آن نوشته شده سفر خود را بیمه کنید، به فکرم رسید که دستور بدهم هرچه شرکت بیمه است تعطیل شود تا مردم با ریختن اسکناس درون این صندوق ها بتوانند بدون تشریفات، خودشان و جد و آباءشان را بیمه کنند: بیمه سفر، بیمه سلامتی، بیمه عمر، بیمه کار، بیمه بیکاری….

بدیهی است باید به مردم کشورم آموزش بدهم که هرچقدر اسکناس درشت تر و با ارزش تر باشد، مزایای بیمه بیشتر خواهد بود.

وی اضافه کرد تصور می کنم حتی ساکنان کشورهای دیگر که چنین چیزی را ندیده اند، به یونان بیایند و جلوی صندوق های ما صف بکشند به طوری که یک سرش در اسپانیا باشد و یک سرش در یونان .

این راه حل تجربه شده است و جواب می دهد. چون ایران هم بی پولی کشیده، ایران هم قرض داشته و با مشکل مالی روبرو بوده و با همین اقدام ساده مشکلاتش را برطرف کرده.

همین چند وقت پیش بود که خبرگزاری ها خبر دادند دولت ایران شبانه صندوق بانک ها را خالی کرده (که یقین دارم صبح دوباره پرکرده!).

من مطمئنم همانطوری که شما توانسته اید در عرض دو ماه، هزار و صد میلیارد تومان پول توی این صندوق ها بریزید  و مشکلات خود را برطرف کنید، اروپائی ها نیز داروندارشان را در این صندوق ها خواهند ریخت و اقتصاد کشورشان را شکوفا خواهند کرد.

وی در حالی که به طرف کاخ نخست وزیری می دوید، برای خبرنگار ما دست تکان داد وگفت: برم که خیلی کار دارم!

زیرنویس عکس : یک بیمه ارزان قیمت برای همه کس، همه چیز و همه جا

 

روپیه از دلار بهترتره!

به گزارش دویچه وله، تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا باعث شده است تا مقامات کشورمان طی قراردادی بپذیرند که  ۴۵ درصد از پول نفت صادراتی ایران به هند، با روپیه پرداخت شود.

یک مقام یک ذره وارد به امور اقتصادی به خبرنگار ما گفت همچنان که برای یک بدهکار قرض با قرض فرقی نمی کند، برای یک طلبکار هم ارز با ارز فرقی ندارد.

همه ارزها (یعنی اسکناس ها) یک تیکه کاغذ اینقدری است که روی آن یک نقاشی هائی کرده اند و یک چیزهائی نوشته اند. بنابر این دلار و پوند و یورو و روپیه در اصل مثل هم هستند فقط رنگ و شکل شان یک کمی باهم متفاوت است که آنهم مسئله ای نیست. تازه روپیه چون از هند می آید، آدم یاد رقص هندی و اینجیکی دانا و این جور چیزها می افتد و شاد می شود. وی با این استدلال منطقی به خبرنگار ما ثابت کرد که روپیه از دلار بهترتره!

فیس بوک را ما ایرانی ها فیس بوک کردیم!

مایک زوکربرگ و همسرش پریسلا

 

به محض آنکه فیس بوک وارد بازار سهام شد و مارک زوکربرگ، بنیانگذار آن ازدواج کرد، تعدادی از همشهریان بنده مدعی شدند که تمام موفقیت فیس بوک، نتیجه نکته هائی بوده که آنها در فیس بوک نوشته اند!

این عده می گویند ما هفت هزار سال تاریخ داریم. هرکاری که می کنیم و هر حرفی که می زنیم تاریخی است، کارمان نکته نوشتن است. و این نکته نوشتن ها باعث شهرت و ثروت برای یک جوان الکی خوش به نام زوکربرگ شده.

پادشاهان بزرگ کشور ما مثلا کوروش و داریوش و بخصوص ارد بزرگ! این حرف ها را برای خوشبختی ما زده بودند نه آقای زوکربرگ که از این راه معروف و ثروتمند شود و هول هولکی به حجله برود.

از طرفی زوکربرگ در فیس بوک خودش نوشته است این حرف های قلنبه سلنبه ای که شماها از خودتان درمی آورید و می نویسید هیچ ربطی به مشاهیر جهان ندارد و روح آن مادرمرده ها از این نکته ها خبر ندارد. این نکته ها در هیچ کتاب و کتابچه ای نوشته نشده و در قوطی هیچ عطاری هم یافت نمی شود.

مثلا “ارد بزرگ”، اصلا معلوم هست کی بوده و قبل از اختراع فیس بوک توی کدام کتاب تاریخ زندگی می کرده که حالا همه یادش کرده اید؟

شما ها حرف هائی از کمبوجیه و خشایارشاه نقل می کنید که آدم شاخ در می آورد. بیچاره ها اگر می دانستند هزاران سال بعد از قول آنها در فیس بوکی که من اختراع کردم چنین مطالبی منتشر می شود، خودشان را خفه می کردند!

زوکربرگ نوشته است عیب فیس بوک در این است که احتیاجی به سند و مدرک نیست. هرکس هرچه به دهنش رسید می گوید و زیرش می نویسد، شکسپیر، ارد بزرگ، کمبوجیه، دکترشریعتی یا میرزا تقی خان!

مثلا هزار تا نکته تا به حال خوانده ام ازگفتار استالین یا ناپلئون که یقین دارم روح شان هم از حرف هائی که به آنها نسبت داده می شود، خبر ندارد.

 بابا پدرتان خوب، مادرتان خوب، استالین که شبانه روز مشغول کشتن بود و در یک دوران روزی هزار نفر را در مسکو اعدام می کرد، کی وقت حرف زدن و نکته پردازی داشت؟حکم اعدام ها را هم می داد سکرترش امضا کند!

می دانید روزی هزار تا حکم اعدام را امضاء کردن یعنی چی ؟ شروع کنید از یک تا هزار بشمرید و ببینید چقدر طول می کشد….

از استالین فقط یک نکته ثبت شده و آن را هم وقتی گفت که دستور داد یکی از دشمنانش را که به خارج از روسیه گریخته بود بکشند. آنجا بود که گفت بگذارید دشمنان ما بدانند که دستهای ما از پاهای آنها درازتر است، همین.

ناپلئون مادرمرده هم یک دفعه نمی دانم به کی گفته بود من از هیچ چیزی در زندگی نترسیدم، جز جلسه امتحان و بعدش هم به سربازانش دستور داده بود تا امتحان شروع نشده، حمله کنید! همین.

از این حرف ها میرزاتقی خان خودتان هم زیاد زده است! یکیش همین که تحت تاثیر حرف معروف یکی از بزرگان کشورتان که سی چهل سال پیش گفته بود اتوبوس از مینی بوس بزرگتر است، گفته است تربچه از پیازچه قرمزتر است!

حرف او را هزارجا نقل کردند چون معروف بود و به حرف میرزا یکنفر هم توجه نکرد، چون معروف نیست. در حالی که اتوبوس از مینی بوس خیلی هم بزرگتر نیست اما تربچه از پیازچه انصافن  قرمزتر است!

زوکربرگ نوشته است من فعلا در ماه عسل هستم  و دست و بالم عسلی است، امیدوارم تا بازگشت من، کاربران فیس بوک، دست از سر بزرگانی چون ناپلئون بردارند. آخر کسی که تمام زندگی اش را در میدان جنگ گذراند، کی وقت داشت یا برایش چه اهمیتی داشت که بگوید فیل از فنجان بزرگ تر است!؟

* میرزاتقی خان یکی از روزنامه نگاران و طنزنویسان پیشکسوت ایران و از همکاران تحریریه ی شهروند است.