آیا به واقع نوع اتومبیل در رفتار رانندگی هر یک از ما موثر است؟ این سئوالی است که سالیان سال دست اندرکاران راهنمایی و رانندگی از خود کردند و به دنبال جوابی قانع کننده بوده اند.

سازندگان اتومبیل هر ساله برای ایمن کردن اتومبیل ها از آخرین آمار و تجربیات خود در زمینه کنترل کیفیت بهره جسته و این مساله را در اولویت تشخیص قرار می دهند.

 

جالب است بدانید که در آخرین تحقیقات به عمل آمده  که در هرواحد ۱۰۰ هزار کیلومتری در یک سال برآورد شده اتومبیل هایی که بیشترین و کمترین جریمه رانندگی را در آمریکا و کانادا داشتند به قرار ذیل است:

کمترین تعداد جریمه رانندگی مربوط به اتومبیل های زیر است:

۱-Buick Lacrosse Sedan

۲-Kia Spectra Sedan

۳-Chevrolet c/k 3500/2500

۴-Mazda Tribute SUV

۵-Buick Ranier SUV

از تعداد ۱۰ اتومبیلی که بیشترین جریمه رانندگی را دارند تعداد ۸ تای آنها شاستی بلند یا مینی ون هستند که از قرار جذبه زیادی برای گروه جوان و میانسال ها دارد.

بیشترین تعداد جریمه رانندگی مربوط به اتومبیل های زیر است:

Mercedens Benz SL-class Convertible: میانگین سن رانندگان در این اتومبیل ۵۳ سال است که ۴۱ درصد آنها آقایان هستند. میزان تخمین زده برای این ماشین از درجه ریسک پذیری معادل ۴۰۴ درصد است. خانم ها عاشق این اتومبیل هستند و قطعا کسی که این اتومبیل را سوار می شود نگران جریمه اش هم نیست.

Toyota Camry-Solara Coupe: میانگین سنی دارندگان این وسیله نقلیه ۵۰ سال است و ۳۹ درصد آقایان هستند. درجه ریسک پذیری این اتومبیل ۳۴۹ درصد می باشد. خریداران آنرا برای استفاده در بزرگ راهها و برای مسافت های طولانی انتخاب می کنند.

Scion tc Coupe : میانگین سنی خریداران اتومبیل ۳۰ سال و ۳۹ درصد آقایان هستند. درجه ریسک پذیری این اتومبیل ۳۴۳ درصد تخمین زده شده است. این ماشین رقیب فورد ماستنگ و کامارو است و

از محبوبیت خاصی بین جوانان برخوردار است.

Hummer H2/H3 SUV : میانگین سنی دارندگان و رانندگان این اتومبیل ۴۶ سال است و ۷۳ درصد آن توسط آقایان هدایت می شود. درجه ریسک پذیری آن ۲۹۲ درصد است. سرعت و شتاب بی رقیبش هر

راننده ای را در بزرگراه ها وسوسه کرده و علت اصلی سرعت غیر مجازش تسلط بیش از حدش به جاده است که راننده همه چیز را در کنترل خود می پندارد.

Scion XB Hatchback : میانگین سنی ۳۷ سال ۴۰ درصد آقایان طالب آن هستند و درجه ریسک پذیریش معادل ۲۷۰درصد است. در سری فیلم های هالیوودی از آن بسیار استفاده می شود و شاید برای همین است که در زندگی واقعی هم عده ای آنرا با همان الگو استفاده می کنند.

 Mercedes Benz CLS-63 AMG Sedan : میانگین سنی رانندگان ۴۶ سال و ۵۸ درصد آقایان طالب این ماشین هستند و از درجه ریسک پذیری ۲۶۴ درصد برخوردار است. حجم بالای موتور/قدرت و زیبایی بی حد و سرعت و شتابش علت اصلی است که در این گروه پر خطر طبقه بندی شده است.

شرکت های بیمه با اتکاء به اطلاعات جانبی این چنینی در خصوص نرخ های بیمه تجدید نظر می کنند و هر ساله تغییرات لازم را اعمال می نمایند. برای اطلاع شما خوانندگان محترم جریمه رانندگی از مهمترین عوامل تعیین نرخ بیمه است و تعلیق در پرداخت آن می تواند حق بیمه را تا ۵۳ درصد افزایش دهد.

منابع:

۱- انستیتو تحقیقات بیمه ای کانادا

۲ـ carconnection.com

۳ـ motorauthority.com

* فرهاد فرسادی بروکر انواع بیمه است.

ffarsadi@sympatico.ca