نادو دوبوآ: مقصر نیستم

 شهروند آرش عزیزی: گابریل نادو دوبوآ، رهبر رادیکال‌ترین و بزرگ‌ترین اتحادیه‌ی دانشجویی کبک، «کلاس» (CLASSE)، سه‌شنبه‌ی این هفته در جلسه‌ی دادگاه خود در شهرِ کبک، پایتخت استان، حاضر شد. او با رد اتهامات اعلام «عدم تقصیر»‌ کرد.

دادگاهی شدن دوبوآ پس از شکایت یکی از دانشجویان اعتصاب‌شکن دانشگاه لاوال به نام ژان فرانسوا موراس می‌آید. موراس با مراجعه به دادگاهی محلی موفق شده بود نظر قضات را جلب کند و آن‌ها دستور دادند که اعتصاب ملغی است و کسی حق ندارد جلوی آن‌را بگیرد. در عین حال در روز ۱۳ مه بود که نادوآ دوبوآ در تلویزیون ظاهر شد و گفت دانشجویان باید با برقراری خطوط پیکت خود حکم دادگاه را زیر پا بگذارند و اجازه ندهند اعتصاب‌شکن‌ها سر کلاس بروند. یکی از این دانشجویان، موراس بود که علیه نادو دوبوآ شکایت برد و حالا او را دادگاهی کرده است و خواهان زندانی شدن او است. محاکمه‌ی نادو دوبوآ در روزهای ۲۷ و ۲۸ سپتامبر ادامه می‌یابد.

گابریل نادو دوبوا

در حادثه‌ای دیگر، در روز دوشنبه، فیلیپ لاپوینت، دیگر مذاکره‌کننده‌ی «کلاس»، که تازه از سر میز مذاکره با دولت بلند شده بود پس از حضور در تظاهرات در شهرِ کبک بلافاصله توسط پلیس ضدشورش دستگیر شد.

این ساعاتی پس از آن بود که دور جدیدی از مذاکرات بین اتحادیه‌های دانشجویی کبک و دولت لیبرال این استان آغاز شده بود. برای اولین بار ژان شاره، نخست‌وزیر، در کنار وزیر آموزش و پرورش جدیدش، میشل کورشس، ظاهر شد و شخصا حدود نیم ساعت در جلسه‌ حاضر بود. نمایندگان هر چهار اتحادیه دانشجویی کبک نیز در مذاکرات حاضر بودند. (پس از این‌که پیش از این «کلاس» از مذاکرات اخراج شده بود.)

در روز مذاکره علاوه بر لاپوینت، ۸۴ نفر دیگر از تظاهرکنندگان دستگیر شدند تا مجموعه تعداد دستگیرشدگان به نزدیک ۳۰۰۰ نفر برسد. این بزرگ‌ترین دستگیری دسته‌جمعی تاریخ کانادا است. ۸۴ نفر دستگیرشده‌ی روز جمعه را با دستبند سوار اتوبوس کردند و در سه نقطه‌ی دورافتاده‌ی شهر پیاده کردند. پلیس گفت بلیت جریمه‌ی ۴۹۴ دلاری طبق «قانون بزرگراه‌ها» به دم در خانه‌شان فرستاده می‌شود، اما از قانون ۷۸، که کمتر از دو هفته پیش توسط مجلس تصویب شد و جریمه‌هایی بسیار کلان برای دانشجویان در نظر دارد استفاده نخواهد شد. نقض وسیع این قانون توسط مردم کبک که با تظاهرات‌های غیرقانونی بسیار همراه بوده است باعث شده پلیس هنوز تلاش به اجرای آن نکرده باشد.

در عین حال به فراخوان جنبش دانشجویی، تظاهرات‌های «قابلمه‌» ای در سراسر کبک (و در همبستگی در انتاریو و سایر استان ها) راه افتاده است. در این تظاهرا‌ت‌ها، که دیگر به هیچ وجه محدود به جوانان و دانشجویان نیستند، مردم کبک از تمام سنین با به هم زدن قابلمه‌ها و وسایل آشپزخانه‌ی خود در خیابان صدا ایجاد می‌کنند و تظاهرات می‌کنند. این تاکتیک از جنبش مردم آرژانتین و شیلی در دهه‌ی ۱۹۷۰ وام گرفته شده که برای مقابله با دیکتاتوری‌های راست‌گرا و پروآمریکا در آن کشورها به کار می‌گرفت.

تا آخرین لحظه‌ی چاپ شهروند خبری از رسیدن هرگونه توافق بین دولت و اتحادیه‌ی دانشجویی نبود اما مذاکرات ادامه یافت.

شاره همانند دو هفته‌ قبل این چهارشنبه نیز فراخوان به جلسه‌ی ویژه‌ای از نمایندگان حزبش در مجلس و سپس کابینه داده است. انتظار می‌رود تصمیمات مهمی از دل این دو جلسه بیرون بیاید. از جمله احتمال فراخوان به انتخابات جدید. دولت لیبرال موظف است تا آخر سال ۲۰۱۳ فراخوان به انتخابات دهد اما خیلی از مخالفان خواهان برگزاری انتخابات زودتر شده‌اند. «کلاس» گفته در صورت برگزاری انتخابات جدید استراتژی خود را عوض می‌کند.

اعتصاب دانشجویان که تا به حال بیش از ۱۶ هفته به طول انجامیده و شامل بیش از یک سوم کل دانشجویان استان می‌شود بر سر افزایش ۱۶۲۵ دلاری شهریه‌ی دانشگاه‌ها است. دولت لیبرال تصمیم گرفته این میزان افزایش را در طول پنج سال و به حساب سالی ۳۲۵ دلار انجام دهد. آخرین پیشنهاد دولت تمدید دوره‌ی پنج ساله به هفت سال (یعنی رساندن افزایش به سالی ۲۵۴ دلار) بود که با رد سریع تمام اتحادیه‌های دانشجویی روبرو شد.