شهروند آرش عزیزی: مخالفت علیه برنامه‌ی دولت فدرال برای قطع پوشش خدمات درمانی پناهجویان در کانادا روز به روز بیشتر می‌شود. هشت سازمان سراسری شاغلین حرفه‌ی پزشکی هفته‌ی پیش اعلام کردند کارزاری را آغاز می‌کنند و از دولت می‌خواهند این پیشنهاد خود را پس بگیرد.

 به گزارش تورنتو استار، هشت سازمان فوق‌الذکر نماینده پزشک‌های خانواده، جراحان، پرستاران، داروسازان، مددکاران اجتماعی، چشم‌پزشکان و دندان‌پزشکان هستند که در حرکتی بی‌سابقه‌ای نامه‌ای مشترک برای جیسون کنی، وزیر مهاجرت، نوشتند و از او خواستند از قطع بخش‌های اساسی «برنامه بهداشت فدرال موقت» خودداری کند.

این نامه که تاریخ ۱۸ مه را پای خود دارد اما هفته‌ی پیش وسیعا در رسانه‌ها گزارش شد پس از اعتراضات وسیع پزشکان در سراسر کشور می‌آید.

دکتر جان هگی، رئیس انجمن پزشکان کانادا، در گفتگو با استار گفت محافظه‌کاران این تصمیم جنجالی را درون لایحه‌ی عظیم بودجه‌ی خود پنهان کرده‌اند و در نتیجه فضای صحبت علنی و عمومی در مورد آن موجود نیست.

دولت می‌گوید این تغییرات در طول پنج سال ۱۰۰ میلیون دلار برای اتاوا صرفه‌جویی می‌کند و نمی‌گذارد پناهندگان «غیرواقعی» از نظام خدمات درمانی کانادا سواستفاده کنند. کنی در گفتگو با استار از اقدام دولتش دفاع کرد و آن‌را «تغییراتی منطقی و شمرده» خواند.

کارشناسان می‌گویند پیش رفتن این سیاست بخصوص اثری واضح در مراکز بزرگ شهری مثل تورنتوی بزرگ که میزبان اکثریت پناهجویان کانادا است خواهد داشت.