ترمیم لایحه‌ی ضدقلدری در مدارس به دانش‌آموزان اجازه‌ می‌دهد باشگاه‌های ضدهم‌جنس‌گراستیزی به راه اندازند

 شهروند آرش عزیزی: اگر ترمیمات پیشنهادی در «قانون مدارس پذیرا» در مجلس تصویب شود، که با توجه به حمایت لیبرال‌ها و ان دی پی قطعی به نظر می‌رسد، تمام مدارس استان (از جمله مدارس کاتولیک) اجازه نخواهند یافت جلوی دانش‌آموزان در افتتاح باشگاه‌های ضدهم‌جنس‌گراستیزی با نام «ائتلاف هم‌جنس‌گرایان و دگرجنس‌گرایان» (Gay-Straight Alliance) را بگیرند. این تغییر نظر دولت لیبرال، که پیش از این به مدارس اجازه می‌داد هر نامی که می‌خواهند روی این باشگاه‌های «ضد آزار و اذیت» بگذارند، جمعه‌ی هفته‌ی پیش توسط لورل بروتن، وزیر آموزش و پرورش، اعلام شد.

بروتن در کنفرانس خبری خود با حضور دانش‌آموزان گفت: «بگذارید به خاطر داشته باشیم که این‌ها باشگاه‌های دانش‌آموزان هستند و صدای دانش‌آموزان در نام‌گذاری باشگاه‌های دانش‌آموزان مهم است.»

انتظار می‌رود این لایحه با ترمیمات کنونی آن با حمایت ان دی پی، علیرغم مخالفت محافظه‌کاران، تا پیش از پایان دوره‌ی فعلی مجلس در ۷ ژوئن تصویب شود.

این ترمیم با مخالفت کلیسای کاتولیک مواجه شده اما بعضی نهادهای مهم مثل «انجمن معلمان مدارس کاتولیک انگلیسی» از تغییر وارده حمایت می‌کنند.

حزب محافظه‌کار در کنار بسیاری گروه‌های مذهبی در عوض می‌خواهد هرگونه اشاره به هم‌جنس‌گرایان از لایحه‌ی دولت حذف شود و تنها اشاره‌ای کلی به هر گونه قربانی آزار و اذیت شود.

انجمن «هیئت‌های امنای اداره‌ی مدارس کاتولیکِ» استان مدت‌ها است بر نخست‌وزیر دالتون مک‌گینتی (که هم خودش کاتولیک است و هم همسرش، تری، در مدارس کاتولیک تدریس می‌کند) فشار گذاشته تا مقرر کند نام این باشگاه‌ها «احترام به تفاوت» باشد و اشاره‌ای به هم‌جنس‌گرایی، که این انجمن آن‌را مغایر با آموزه‌های مذهب کاتولیک می‌داند، نشود.

پیتر تبنز، نماینده‌‌ی نیودموکراتِ تورنتو-دنفورت، در گفتگو با تورنتو استار گفت حزبش با فشار بر دولت اقلیت لیبرال از تصویب این ترمیم کسب اطمینان کرده است و گفت «باید یادمان باشد که کلی کاتولیک کم سن و سال و هم‌جنس‌گرا وجود دارد.»

توماس کاردینال کالینز، سراسقف تورنتو و رئیس انجمن اسقف‌های کاتولیک انتاریو، اما روز دوشنبه‌ی این هفته با سخنانی تهدیدآمیز گفت اگر این قانون تصویب شود این به معنی لگدمال کردن «باورهای عمیق هر جامعه‌ی مذهبی و مخالف آزادی آن برای عمل در تطابق با اصول وجدانی خودش» است. سراسقف تورنتو گفت مدیران و اعضای منتخب هیئت‌های امنای اداره‌ی مدارس در هر شهر باید تصمیم بگیرند نام این باشگاه‌ها چه باشد و نه خود دانش‌آموزان.

مطرح شدن این ماجرا و شاخ به شاخ شدن مستقیم دولت و کلیسا در ضمن بحثی قدیمی را نیز دوباره باز کرده است: آیا این صحیح است که در انتاریو تنها یک مذهب، مذهبِ کاتولیک، اجازه دارد مدارس دولتی و با بودجه‌ی مالیات د‌هندگان داشته باشد؟ نظام مدارس مجزای انتاریو قبلا توسط سازمان ملل متحد نیز مورد اعتراض قرار گرفته است اما حساسیت شدید آن باعث شده هیچ کدام از احزاب سعی نکنند تغییر آن‌را در برنامه‌ی انتخاباتی خود قرار دهند. آندریا هروات، رهبر ان دی پی، که خواست نظام آموزشی واحد و سکولار سنتا در حزبش مطرح بوده است، هرگونه باز کردن بحث در این مورد را ممنوع کرده است. او مشخصا جلوی شرکت مایکل پرو، نماینده‌ی تورنتو، و طرفدار نظام آموزشی واحد و سکولار در نشست‌هایی که به این منظور برگزار می‌شود گرفته است.

مایک شراینر، رهبر حزب سبز، اما، با ستودن لایحه‌ی لیبرال‌ها بر موضع حزبش برای سکولار و یک‌کاسه کردن نظام آموزش و پرورش در انتاریو تاکید کرد. در حال حاضر مدارس کاتولیک حدود ۳۳ درصد بودجه‌ی سالیانه‌ی آموزش و پرورش در انتاریو را دریافت می‌کنند.