علی شریفیان، شهروند مونترال: ساعت یازده و پنجاه دقیقه سه شنبه شب، آرش عزیزی، گزارشگر و از اعضای تحریریه شهروند به نقل از خانم خوزه، منشی و کارمند دفتر دکتر امیر خدیر در حوزه انتخاباتی او، حوزه مرسیه مونترال، خبر داد که این نماینده مبارز، سوسیالیست و رادیکال مجلس ملی کبک، دستگیر شده است. علت دستگیری پیوستن او به تظاهرکنندگان اعلام گردید.

ساعت یک و بیست دقیقه بامداد چهارشنبه با امیر خدیر تماس تلفنی برقرار شد. دکتر امیر خدیر تازه به اقامتگاه خود رسیده و آماده استراحت شده بود. از او درباره علت دستگیری و چگونگی آزادی اش پرسیدم. تنها نماینده «حزب همبستگی کبک» و یکی از دو سخنگوی این حزب گفت: “من ساعت حدود نه و نیم، بعد از پایان کارم در مجلس و زمانی که در تظاهراتی که حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ در آن شرکت داشتند، حضور یافته و همراه با آنها به تظاهرات پرداختم، همراه با گروهی از این تظاهرکنندگان، به وسیله پلیس دستگیر شدم.”

پرسیدم این تظاهرات در کجا انجام می شد و شما در چه قسمتی از شهر کبک دستگیر شدید؟ پاسخ داد: تظاهرات اطراف مجلس ملی کبک در جریان بود که من به آن پیوستم و ما در حالی که به نشانه اعتراض به قانون ۷۸ و سیاست های دولت شاره، بر ظروف فلزی می کوبیدیم به اطراف ساختمان تاریخی شاتو فورتناک رسیدم. پلیس در آنجا با حمله به تظاهرکنندگان، حدود ۶۰ نفر و از جمله مرا به اتهام اخلال در نظم عمومی دستگیر کردند.

امیر خدیر پس از دستگیری و در حین انتقال به مرکز پلیس

پرسیدم مگر شما به عنوان نماینده مجلس «مصونیت» ندارید؟ او در پاسخ با تاکید توضیح داد: دستگیری من با دستگیری حدود دو هزار نفر دیگر در جریان این جنبش هیچ فرقی نمی کند. سپس افزود: “ما را با اتوبوس به محلی بردند و ضمن گرفتن آدرس و ثبت مشخصات یادآور شدند که برگه های جریمه خلافی که کرده اید با پست برای شما ارسال می شود و من همراه با گروه دستگیرشدگان آزاد شدم.”

گفتم حتما خبر دارید بر اساس برآوردی که گزارش شده در جریان عملیات پلیس برای مقابله با اعتصاب و تظاهرات، دولت چهار میلیون دلار هزینه کرده است؟

سخنگوی « حزب همبستگی کبک» پاسخ داد:”هزینه ها باید بیشتر از اینها باشد. دولت شاره، مشروعیت، منطق و قدرت مقابله با این جنبش اجتماعی به حق عدالت جویانه را از دست داده است.”

وی در مورد جریمه توضیح داد که این جریمه مبلغی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار است اما کسی آن را نپرداخته و نمی پردازد. شمار آنها که به وسیله پلیس جریمه شده اند به انبوهی رسیده که دادگستری و دستگاه قضایی ظرفیت و توان کافی و لازم را برای رسیدگی به این جریمه ها و اعتراضات قانونی که به آنها شده و می شود، ندارد.

امیر خدیر از جمله معدود مقامات رسمی و سیاستمدارانی است که از آغاز جنبش دانشجویان و مردم کبک هم با تمام قدرت از آن پشتیبانی کرده و هم به دفعات در تظاهرات شرکت موثر و پر رنگ داشته است.