تغذیه و بهداشت خانواده

پژوهشگران آلمانی با همکاری محققان اروپایی طی بررسی طولانی بر روی بیشتر از ۲۴ هزار نفر معلوم ساختند که مصرف کلسیم مصنوعی که در بین زنان یائسه به شدت رواج دارد، می تواند امکان بروز سکته ی قلبی را افزایش دهد، در حالی که مصرف کلسیم به صورت غذاهای طبیعی یا کلسیم مصنوعی نقشی در بروز سکته ی مغزی نخواهد داشت.

مصرف کلسیم مصنوعی خطر سکته را افزایش می دهد

به طور کلی در این بررسی بزرگ ثابت شد که مصرف کلسیم مصنوعی امکان بروز سکته ی قلبی را تا حدود ۸۶ درصد افزایش می دهد و این رقم در مصرف کلسیم غذاهای مختلف به چشم نمی خورد. قبلاً گزارش شده بود که مصرف کلسیم مصنوعی می تواند سبب بروز سنگ کلیه و یا پیشرفت عوارض و بیماری های دیگر شود. البته نباید فراموش کرد که کلسیم مصنوعی تا حدودی در استحکام استخوان ها و جلوگیری از بیماری پوکی استخوان و کاهش عوارض یائسگی نقش دارد. به طور کلی چون در نقش کلسیم مصنوعی تردید وجود دارد و ممکن است سبب دردسرهایی گردد بهتر است تا روشن شدن گوشه های تاریک این موضوع از مصرف کلسیم مصنوعی یا زیاده روی در مصرف آن خودداری شود و نیازهای کلسیم بدن به وسیله ی غذاهای طبیعی تأمین گردد.

 

ژن مسئول التهاب مزمن بدن شناسایی شد

 

استادان دانشگاه نیویورک گزارش کرده اند که موفق به یافتن ژن مسئول التهاب مزمن بدن یا Inflammation شده اند که در حقیقت خبری ست بسیار مهم، زیرا در دو دهه ی گذشته نقش التهاب بدن در بروز بسیاری از بیماری های مزمن مانند سرطان، پیری زودرس و دردهای ماهیچه های بدن و غیره مطرح بوده است.

این پژوهشگران بر این باورند که ژن مورد بحث که AuF1 نام گرفته نه تنها در بروز التهاب بدن نقش دارد بلکه مسئول بروز بعضی از سرطان ها و پیری زودرس هم می باشد که قبلاً دانشمندان چنین رابطه ای را پیش بینی کرده بودند ولی دلیل قاطعی نداشتند که یک ژن مسئول این دگرگونی خواهد بود. به عبارت دیگر یک ژن در بروز دو دسته از بیماری ها نقش دارد که کمتر در عالم پزشکی چنین پدیده ای گزارش شده است. ما می دانیم که درصد بالایی از مردم، مخصوصا بزرگسالان به عارضه ی التهاب بافت های بدن که علامت کلینیکی آن درد مفاصل و ماهیچه ها است، دچار هستند و این یافته ی جدید خبر بسیار خوبی است برای پیشگیری و درمان این عارضه.

 

کمی از خواص سرکه سیب بدانید

 

سرکه سیب یا Apple Cider  را بشر از پنج هزار سال قبل می شناخته و بابلی ها اولین ملتی بودند که از سیب سرکه تهیه می کردند. تهیه و مصرف سرکه سیب در مصر حدود ۳هزار سال قدمت داشته و این رقم برای کشور ژاپن ۱۲۰۰ سال قبل گزارش شده است. در طب سنتی کشورهای دنیا سرکه سیب در حقیقت داروی تمام دردها و بیماری ها بوده و هنوز هم از آن استفاده می شود. علاوه بر املاح و ویتامین های موجود در سیب، در موقع تخمیر و تهیه سرکه تغییر و تحولات پیچیده ای به وجود می آید و دسته ای از آنزیم ها و اسیدهای ضروری در آن به وجود می آیند که برای سلامتی و بهزیستی مفید هستند. در زیر خواص مهم سرکه سیب را می خوانید:

ـ سرکه سیب بهترین داروی سم زدایی بدن، مخصوصا کلیه ها است و خستگی بی مورد و مزمن را برطرف می کند.

ـ سرکه سیب متابولیسم یا سوخت و ساز قند و چربی را در بدن بالا برده در نتیجه سبب کاهش وزن می شود و قند و کلسترول خون را کاهش می دهد.

ـ در طب سنتی برای پیشگیری و درمان آلرژی ها از سرکه سیب استفاده می شود.

ـ سرکه سیب برطرف کننده لکه های پوست، جوش صورت، زگیل ها و تخفیف دهنده ی عوارض واریس بوده و موجب لطافت پوست می شود.

ـ از سرکه سیب می توان در کنترل فشار خون بالا استفاده کرد.

ـ سرکه سیب بهترین دارو برای دردهای مفاصل و بیماری نقرس است.

از سرکه سیب می توان برای تهیه سس سالاد و طعم و مزه دادن به غذا استفاده کرد. بهترین روش مصرف آن برای کاهش قند و کلسترول خون و همچنین وزن بدن به این صورت است که قبل از خواب یک یا دو قاشق غذاخوری از سرکه سیب را با مقداری آب به صورت شربت مصرف کنید. این مقدار سرکه نه تنها در افرادی که ناراحتی های دستگاه گوارش، مخصوصا ترش کردن و سوزش معده دارند مضر نمی باشد، بلکه به درمان آن ها هم کمک می کند. سرکه سیب پاستوریزه نشده دارای خواص بیشتری است.

 

چای سیاه تری گلیسیرید خون را کاهش می دهد

 

درباره ی خواص چای سبز مقالات علمی بسیاری به چاپ رسیده اند ولی در مورد چای سیاه که یکی از شایع ترین و پرمصرف ترین نوشابه ها در سراسر دنیا است کمتر صحبت می شود. این هفته پژوهشگران اسکاتلندی و آمریکایی نتایج بررسی جالب خود را بر روی چای سیاه در ژورنال پزشکی Preventiveبه چاپ رسانیده اند که فشرده ای از آن را در زیر می خوانید.

در این گزارش اشاره شده است که نوشیدن حدود سه فنجان چای سیاه در روز می تواند میزان تری گلیسیرید خون (نوعی چربی) را تا حدود ۳۶ درصد کاهش دهد. در ضمن این مقدار چای سیاه قادر است تا ۱۷ درصد از مقدار کل کلسترول خون بکاهد که هیچ دارویی چنین قدرتی را ندارد و در ضمن داروهای شیمیایی پایین آورنده ی چربی های خون عوارض جانبی خطرناکی به همراه دارند که در چای دیده نمی شود. موضوع در اینجا خاتمه پیدا نخواهد کرد زیرا کاهش تری گلیسیرید و کلسترول خون از بروز و پیشرفت بیماری های قلب و عروق جلوگیری نموده و در نتیجه سکته های قلبی و مغزی به وجود نخواهد آمد.

رویهمرفته علاوه بر خواص ذکر شده در بالا، چای متابولیسم یا سوخت و ساز قند و چربی را در بدن بالا می برد که خود موجب کم شدن وزن بدن و سلامتی و بهزیستی می شود. پلی فنول های موجود در چای سیاه که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند از صدمه سلول های بدن توسط رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند. در موقع تهیه چای سیاه باید دقت کرد که چای در حرارت پایین و به مدت حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه باید به آرامی مواد موجود در خود را آزاد کند. به عبارت دیگر نوشیدن چای جوشیده و یا مانده در تفاله ی برگ چای توصیه نمی شود. شما می توانید پس از دم کشیدن چای آن را صاف کرده و برای مدتی در یخچال نگهداری و مصرف کنید ولی نمی توانید چای صاف نشده از برگ را برای مدتی نگه دارید زیرا موادی مانند تاتن و غیره به تدریج از برگها جدا شده و نوشیدن آن مفید نمی باشد.

 

آمار سخن می گوید

 

در حال حاضر ۲۱ درصد مردم کانادا (بزرگتر از ۱۲ سال) به مصرف سیگار عادت دارند. این رقم برای مردان ۲۴ درصد و برای زنان ۱۸ درصد گزارش شده است. 

 

بهتر است باور کنید

هویج حاوی مقدار زیادی فیبر و بتاکاروتن(فرم اولیه ویتامینA)، کاروتنوئید و بیوفلاوونوئید است. بتاکاروتن در بدن به همراه مقداری چربی تبدیل به ویتامین A می شود. هویج پخته از این نظر پرخاصیت تر است، زیرا سلول ها و بافت های هویج شکسته شده و آسانتر در بدن تبدیل به ویتامین A می شوند. آب هویج هرگز خاصیت خود هویج را ندارد، زیرا آنتی اکسیدان های موجود در بافت های هویج دست نخورده باقی می مانندو مقدار بسیار کمی از آنها به همراه آب هویج خارج می شوند.

 

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com