اول جون تا ۷جون ۲۰۱۲

کنوانسیون اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا-انتاریو تصویب کرد:

قطعنامه در محکومیت سرکوب فعالین کارگری در ایران

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران – واحد کانادا: کنوانسیون سالیانه اتحادیه کارگران خدمت عمومی کانادا( کیوپی)- انتاریو با شرکت بیش از هزار فعال کارگری که شامل حدود ۹۰۰ نماینده منتخب از سراسر انتاریو میشد در روزهای ۲۳ تا ۲۶ مه ۲۰۱۲ در شهر ویندزور برگزار گردید. این مجمع که بالاترین ارگان تصمیم گیری اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا در انتاریو با بیش از ۲۰۰ هزار عضو است هر سال یک بار در آخر ماه مه برگزار می گردد. کنواسیون سراسری اتحادیه با بیش از ۶۰۰ هزار عضو هر دو سال یکبار برگزار می گردد. در این کنوانسیون ده ها قطعنامه و نیز برنامه عمل سال آتی که عمدتا در تقابل با سیاستهای ریاضت اقتصادی دولتها و حمایت از جنبش های مقاومت در مقابل ریاضت اقتصادی تنظیم شده بودند مورد بحث و تصویب قرار گرفتند.

قطعنامه اصلی بخش بین المللی امسال قطعنامه ۲۱، در مورد ایران، بود که به طور همزمان در محکومیت سرکوب فعالین کارگری در ایران، در حمایت از جنبش کارگری و تشکلات مستقل کارگری در ایران و علیه تحریم اقتصادی و تهدیدات جنگی تنظیم شده بود. تاکید ویژه ی این قطعنامه بر ضرورت همبستگی بین المللی کارگری با جنبش کارگری ایران بود. قطعنامه ایران در مجمع عمومی کنوانسیون در ۲۴ مه مورد بحث همه جانبه قرار گرفت و در واقع تنها قطعنامه بین المللی امسال بود که در مجمع عمومی به بحث گذاشته شد. پس از بحث توسط نمایندگان، قطعنامه به رای کنوانسیون گذاشته شد و مورد تصویب اکثریت نمایندگان قرار گرفت. فعالین اتحاد بین المللی، امیر پیام و فرید پرتوی، که از نمایندگان شرکت کننده در کنوانسیون بودند تلاش نمودند با سخنرانی و همکاری با دیگر فعالین کارگری حمایت گسترده ای را از این قطعنامه جلب نمایند که منجر شد این قطعنامه با اکثریت قابل توجه ای مورد تصویب قرار گیرد.

علاوه بر تصویب قطعنامه ی ایران در مجمع عمومی کنوانسیون، در پانل بخش همبستگی بین المللی کیوپی یک سخنرانی مفصل در مورد ایران توسط فرید پرتوی ارائه داده شد که جوانب مختلف این قطعنامه، ماهیت ضدکارگری، سرکوبگرانه و کاپیتالیستی جمهوری اسلامی و ضرورت همبستگی بین المللی کارگری با جنبش کارگری ایران تشریح گردید. سخنران دیگر پانل از جنبش دانشجویی اعتصابی استان کبک بود که به با توجه به اعتصاب بی سابقه ای که سازمان داده اند و مورد سرکوب شدید دولتی و پلیس قرار گرفته اند مورد حمایت و تشویق همه جانبه شرکت کنندگان قرار گرفت. در حمایت از مبارزت دانشجویان اعتصابی در کبک علاوه بر قطعنامه های پشتیبانی هزاران دلار از میان کارگران و لوکالهای آنان در این کنوانسیون کمک مالی جمع آوری شد.

تصویب قطعنامه ی ایران در این  کنوانسیون برای همبستگی با جنبش کارگری ایران دستاورد مهمی است و تصویب آ‌ن در مجمع عمومی کنوانسیون عملا به معنای آن خواهد بود که کیوپی قادر خواهد بود در سطح انتاریو و سراسری از جنبش کارگری ایران حمایت های همه جانبه تری به عمل آورد. ما ضمن قدردانی از فعالان اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا، به خصوص لوکال ۴۴۰۰ و نیز کمیته همبستگی بین المللی کیوپی-انتاریو که این قطعنامه را ارائه دادند، و تمامی نمایندگانی که در حمایت از این قطعنامه در کنوانسیون سخنرانی کردند و آنرا مورد حمایت قرار دادند امیدواریم قادر گردیم در حمایت از مبارزات کارگری در ایران و گسترش همبستگی طبقاتی میان کارگران ایران و کانادا قدمهای مهمتری برداریم.  متن انگلیسی و ترجمه فارسی قطعنامه در زیر می باشد.

قطعنامه شماره ۲۱

ارائه شده توسط  شعبه ۴۴۰۰ اتحادیه کارگران خدمات عمومی و کمیته همبستگی بین المللی کیوپی-انتاریو

اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا- انتاریو:

آزار و اذیت فعالین کارگری در ایران توسط حکومت ایران را محکوم می کند و از حق کارگران ایران برای ایجاد آزادانه تشکلهای مستقل کارگری حمایت می کند.

با تشکل های مستقل کارگری در ایران برای تقویت همبستگی کارگر با کارگر، به عنوان بخشی از مبارزه ای گسترده علیه برنامه عمل سرمایه داری و نئولیبرالی همکاری خواهد کرد.

موضعی روشن در مخالفت با تحریم های اقتصادی و هرگونه تلاش های ایالات متحده آمریکا و متحدان آن، از جمله کانادا، که به دنبال مداخلات نظامی علیه ایران باشند، اتخاذ خواهد کرد.

زیرا که:

سیاست های ضدکارگری و سرکوبگرانه ی حکومتی همواره به شدت بر کارگران در ایران تحمیل شده اند.

کارگران ایران هیچ حق سازماندهی یا اعتصاب ندارند و بکرات تحت آزار و اذیت، بازداشت و زندان هستند.

تحریم های اقتصادی و مداخله نظامی علیه ایران فاجعه آمیز و تحت هر بهانه ای غیر قابل قبول خواهد بود و قربانیان اصلی آن قطعا مردم کارگر و عادی ایران هستند.

تهدیدات ایالات متحده آمریکا و متحدان آن به جنگ علیه ایران بهانه ای برای افزایش حملات به حقوق کارگری و انسانی توسط هر دو طرف مناقشه کنونی شده است.

ترجمه: اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران

شیرین عبادی: جان زندانیان عقیدتی در خطر است

 رادیو فردا: شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، و سه سازمان مدافع حقوق بشر با انتشار فراخوانی برای نجات جان زندانیان بیمار در ایران، رفتار جمهوری اسلامی با زندانیان عقیدتی را «غیرانسانی» نامیده و از مسئولان جمهوری اسلامی خواستند که «از به خطر انداختن جان این انسان‌ها خودداری کنند».

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، و گزارشگران بدون مرز، به همراه شیرین عبادی در این فراخوان که روز سه‌شنبه ۱۶ خرداد انتشار یافت نوشته‌اند که «وضعیت حقوق بشر در ایران هر روز بدتر می‌شود».

این فراخوان می‌افزاید: «ما شاهد مرگ مشکوک زندانیان و بدرفتاری با آنها در زندان‌های سراسر ایران و به ویژه در زندان‌های اوین و رجایی‌شهر هستیم. خطر مرگ بسیاری از زندانیان عقیدتی را تهدید می‌کند. برای نمونه نرگس محمدی، محمد صدیق کبودوند و حسین رونقی ملکی به شدت بیمار هستند.»

در ادامه این فراخوان آمده‌ است که «ما خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط آنها هستیم. ما مقامات مسئول ایران را فرا می‌خوانیم از بدرفتاری با زندانیان و از به خطر انداختن جان این انسان‌ها خودداری کنند. ما مسئولان جمهوری اسلامی ایران را مسئول هرگونه پیشامد بد برای آنها می‌دانیم».

در این فراخوان که در وب‌سایت «فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر» منتشر شده آمده‌ است که «جمهوری اسلامی ایران از وضعیت پرتنش منطقه و مذاکرات پیرامون برنامه‌های اتمی خود بهره می‌برد تا توجه افکار عمومی جهانی را از وخامت وضعیت حقوق بشر در ایران دور کند».

این متن می‌افزاید: «برخلاف قوانین ملی و بین‌المللی هیچ نظارتی بر زندان‌های ایران پیرامون حمایت از حقوق بنیادین زندانیان صورت نمی‌گیرد. جامعه جهانی باید مقامات جمهوری اسلامی ایران را به همکاری بدون قید و شرط با سازمان ملل وادار کند و امکان بازدید گزارشگر ویژه را از ایران فراهم آورد.»

در پایان این فراخوان تأکید شده‌ است که نرگس محمدی، روزنامه‌نگار و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، در مدت بازداشت بر اثر فشارهای بازجویی دچار فلج عضلانی شده‌ است.

محمد صدیق کبودوند، سردبیر هفته‌نامه توقیف شده پیام مردم کردستان، از بیماری‌های متعددی رنج می‌برد و «دستگاه قضایی درخواست‌های مکرر وی برای معالجه و مرخصی را نظام‌مند رد می‌کند».

حسین رونقی ملکی، وب‌نگار، با وجود دو عمل جراحی کلیه هنوز در وضعیت خطرناکی به سر می‌برد و نزدیکان وی بر این باورند که تضمینی برای ادامه درمان وی وجود ندارد.

گزارش به احمد شهید:

نقض حقوق افغان‌ها در ایران باید متوقف شود

سازمان “عدالت برای ایران” گزارشی با عنوان “ایران: منطقه افغان ممنوع؟!” را به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران تسلیم کرد. در این گزارش به موارد متعدد نقض حقوق افغان‌ها در ایران پرداخته شده است.

عدالت برای ایران: در حالی که درگیریهای مسلحانه نیروهای ناتو و طالبان در افغانستان در دو هفته گذشته حداقل جان ۸ غیر نظامی از جمله ۷ زن و کودک را گرفته است و شرایط سیاسی و امنیتی این کشور برای زندگی عادی نامساعد است، دولت ایران اعلام کرده است که مردان مجرد افغان مقیم استان های تهران، خراسان رضوی و اصفهان تا آخر ماه جاری از این کشور اخراج خواهند شد.

براساس یافته های گزارش سازمان عدالت برای ایران با عنوان “ایران: منطقه افغان ممنوع؟!” که روز، چهارشنبه، ۱۶ خرداد منتشر شد، دولت ایران با همکاری کمیساریای عالی سازمان ملل در رسیدگی به امور پناهندگان (UNHCR) و در بسیاری موارد تایید و یا سکوت دولت افغانستان، آتش کمپین خود علیه پناهندگان افغان را شعله ور می کند. این گزارش که به نقض حقوق پناهندگان افغان اختصاص دارد به گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران تسلیم شده است. “عدالت برای ایران” از گزارشگر ویژه خواسته است که دولت ایران را وادار کند به کمپین گسترده خود علیه پناهندگان افغان پایان دهد.

در ابتدای سال جاری، یک مقام نیروی انتظامی اصفهان اعلام کرد که اتباع افغانستان در روز سیزده به در حق حضور در پارک تفریحی صفه را ندارند. اندکی پس از آن، مقامات استان مازندران اعلام کردند کل استان مازندران تبدیل به “منطقه افغان ممنوع” شده و تمامی پناهندگان افغان باید تا پایان خرداد ماه، این استان را به مقصد نامعلومی ترک کنند. در سال گذشته نیز تنها در این استان، ۳۰۴۰ نفر پناهنده افغان دستگیر و به اجبار، به افغانستان بازگردانده شده بودند. در عین حال، تنها دو هفته به پایان مهلتی که وزارت کشور اعلام کرده است که طی آن، مردان مجرد افغان باید سه استان اصلی محل اقامت افغانها، یعنی تهران، اصفهان و خراسان رضوی را ترک کنند، باقی مانده است.

علاوه بر محرومیت از بسیاری از حقوق اولیه انسانی در زمینه بهداشت، کسب و کار و نیز آموزش که از سوی دولت ایران به پناهندگان افغان تحمیل شده است، از سال ۱۳۸۳ به این طرف، اقامت و تردد در برخی از مناطق برای افغانها ممنوع شد. این مناطق رفته رفته گسترش یافتند تا جایی که در حال حاضر، ۱۶ استان ایران به طور کامل و یا به استثنای یک یا دو شهر و نیز ۵۴ شهر ایران در استانهای دیگر، مناطق افغان ممنوع هستند. بسیاری از پناهندگان افغان که سالها در این استانها زندگی می کردند، به اجبار مجبور به ترک خانه و زندگی چندین ساله خود شده و به اردوگاه منتقل شده یا حتی ناگزیر به ترک ایران شده اند. در یک مورد، ۵۰۰۰ افغان ساکن استان خوزستان، از محل زندگی خود به اردوگاه بنی نجار که تنها برای ۱۵۰۰ نفر در زمان جنگ ایران و عراق برای اسرای جنگی ساخته شده بوده، منتقل شده اند.

در کوچ اجباری و بیرون راندن افغانها از محلهای اقامت شان و تنگ کردن محدوده مجاز اقامت برای آنها، حتی خانواده هایی که از زن ایرانی و مرد افغان تشکیل شده اند نیز مستثنا نبوده اند. دولت ایران، ازدواج زنان ایرانی با مردان افغان را هیچگاه به رسمیت نشناخته است و علیرغم اصلاحات قانونی متعدد در سالهای اخیر و برقراری تسهیلاتی محدود، فرزندان حاصل از این ازدواج ها، همچنان از داشتن تابعیت ایران و برخورداری از حقوق شهروندی محرومند. این در حالی است که ازدواج مردان ایرانی با زنان خارجی، به آسانی به رسمیت شناخته می شود و فرزندان حاصل از این ازدواج ها، از بدو تولد ایرانی محسوب می شوند.

اخیرا استانداری مازندران اعلامیه ای را منتشر کرده که در آن اعلام شده که اگر زنی ایرانی با یکی از اتباع خارجی، بدون اجازه وزارت کشور ازدواج کند، او، همسرش و عاقد مجازات می شود. در حالی که طبق قوانین ایران، درصورت عدم ثبت ازدواج، مجازاتی متوجه زن نمی شود.

نتایج تحقیق عدالت برای ایران به روشنی ثابت می کند که کمیساریای عالی سازمان ملل از انجام وظایف خود درباره پناهندگان افغان سرباز زده است. کمیساریا، از طرفی کسانی را که به دلایل اقتصادی به ایران پناه آورده اند، پناهنده محسوب نمی کند و از آنها هیچ حمایتی نمی کند و از طرف دیگر در بازگرداندن آنها به دولت ایران کمک می کند. در عین حال، این نهاد سازمان ملل، به ازای بیش از یک میلیون افغانهای مقیم ایران که ثبت نام شده اند، بودجه دریافت می کند.

از سوی دیگر، دولت ایران نیز علیرغم ادعایش در مورد حمایت از افغان ها در افکار عمومی بین المللی، در سطح داخلی با انواع سیاستها، از جمله محرومیت از حقوق اولیه انسانی، عدم تمدید کارت اقامت افغانها، فرستادن آنها از شهرهای محل اقامت خود به اردوگاهها و نیز، اخراج آنها، تحت عناوینی چون اخراج تمامی افغانهای مجرد، کمپینی همه جانبه علیه پناهندگان افغان را پیش می برد.

به استناد گزارش “ایران؛ منطقه افغان ممنوع؟!”، عدالت برای ایران از احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران خواسته است که دولت ایران و کمیساریای عالی سازمان ملل را وادار کند تا از تداوم سیاست غیرانسان ی خود علیه پناهندگان افغان دست بردارند.

برای خواندن متن کامل گزارش به لینک زیر بروید (به زبان انگلیسی):

http://justiceforiran.org

اصغر الهی، نویسنده رمان سالمرگی، درگذشت

 بی بی سی: اصغر الهی، نویسنده رمان‌های “سالمرگی‌”، “مادرم بی‌بی جان” و مجموعه داستان‌های “بازی” و “قصه‌های پاییزی” درگذشت.

الهی با رمان “سالمرگی” در سال ۱۳۸۶ موفق به دریافت جایزه “بهترین رمان” از جایزه هوشنگ گلشیری شده بود.

اصغر الهی

او که متولد سال ۱۳۲۳ در مشهد بود، روز ۱۲ خردادماه، بر اثر عارضه قلبی در بیمارستان قلب تهران درگذشت.

نخستین داستان های کوتاه اصغر الهی در دهه چهل منتشر شدند.

در سال ۱۳۷۰ اصغر الهی با انتشار مجموعه داستان کوتاه “دیگر سیاووشی نمانده است” به کشف و خلق شگردهای تازه روایتگری در داستان‌های روانشناختی پرداخت.

مجموعه داستان های “دیگر سیاوشی نمانده”، “رؤیا تا رؤیا” و نمایشنامه‌ “قالیباف” از دیگر آثار ادبی اوست.

پس از روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد، رمان “سالمرگی” در زمره آثاری قرار گرفت که مجوزشان برای تجدید چاپ لغو شد و چاپ مجددشان منوط به بررسی دوباره اثر شد.

او دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص روان‌پزشکی بود و بین سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۰ به‌عنوان سردبیر مجله‌ «بازتاب روان‌شناسی» فعالیت داشت.

اصغر الهی همچنین چند کتاب در زمینه‌ شناخت مسائل روان‌پزشکی ترجمه و تألیف کرده است.

نادیده گرفتن آزادی انسان‌ها را محکوم می‌کنیم

 چند سده از دوره‌ی روشنگری می‌گذرد و فرآورده‌های فرهنگی، ادبی، فلسفی و دستاوردهای ارزشمند علمی و اجتماعی، نشان داده‌اند که شتاب دگرگونی و برداشت‌های متفاوت، حتا در حتمی‌ترین مفهوم‌ها به قدری سریع است که نمی‌توان به پشتوانه‌ی اصل‌های برآمده از عرف‌ها، سنت‌ها، قاعده‌ها و قانون‌های گذشته یا هر آن چه که با حضور و تحمیل خود فردیت انسان و تجدد و مدرنیته را ‌انکار می‌کند، باوری یک سان و پایدار داشت. نمی‌توان در راه تعالی شرایط انسانی و بهبودی وضعیت‌های اجتماعی، از انتقاد و انکار شخص‌ها، باورها، نماد‌ها، مکان‌ها، نهادها، معناها، مفهوم‌ها یا اصل‌‌هایی به نام مقدس بودن واهمه داشت و از حکم‌های ضد بشری متولیان دین‌ها هراسید و کرامت انسانی و حقوق اجتماعی را پاس نداشت.

از همه‌‌ی نویسندگان، شاعران، منتقدان، پژوهشگران، نقاشان، کارگردانان، بازیگران، موسیقی‌دانان، طراحان، روشنفکران و به طورکلی تمامی دست‌اندرکاران فرهنگ و همه‌ی فعالان حقوق بشر و آزادی‌خواهان درخواست می‌کنم با امضای این متن، در دفاع از آزادی بیان بی حصر و استثنا در همه‌ی قلمرو‌های فرهنگی، ادبی، هنری و تمام عرصه‌های اجتماعی، هرگونه فتوا و دستور به نام دین، قداست و احترام به معتقدان را، که تأمل، مدارا و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز انسان‌ها با اعتقادهای گوناگون را برنمی‌تابد و آرامش و جان انسان‌ها را در خطر قرار می‌دهد؛ محکوم کنند و هم‌صدا اعلام کنیم هر گونه حکمی که آزادی بیان و آزادی‌های فردی و جمعی مسالمت‌آمیز را مخدوش و ناممکن می‌کند، بازدارنده‌ی پیشرفت و مخالف با کرامت انسانی و اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر است و باید صادرکنندگان چنین حکم‌های تحریک‌کننده‌ای از جانب دادگاه‌های صلاحیت‌دار بین المللی مورد پیگردهای قانونی قرار بگیرند.*

با مهر و احترام به حقوق طبیعی همه‌ی انسان‌ها،

منصور کوشان

امضاکنندگان می‌توانند نام خود را به نشریه‌ها و وبسایت‌هایی که این متن را منتشر کرده‌اند ارسال کنند.

شاپور قریب، کارگردان سینمای ایران درگذشت

بی بی سی: شاپور قریب، کارگردان سینمای ایران روز ۱۶ خرداد ماه به علت بیماری آلزایمر، درگذشت.

قریب در سال ۱۳۱۱ در سمنان به دنیا آمد. او فعالیت هنری خود را با تئاتر آغاز کرد و بعد از حدود دو دهه فعالیت در عرصه تئاتر و سینما اولین فیلم سینمایی خود را ساخت. ملاقات، عنوان آخرین اثری است که از قریب به جا مانده است. این فیلم در سه اپیزود تهیه شده که یکی از اپیزودهایش به نام ایستگاه آخر متعلق به شاپور قریب است. ایستگاه آخر قصه زنی است که قبل از مرگ شوهرش در تدارک مراسم کفن و دفن اوست.

قریب ساخت فیلم هایی چون “ممل آمریکایی” با بازی بهروز وثوقی،”کاکو”، “رقاصه شهر”، “اشک و لبخند”، “هفت تیرهای چوبی” که کانون پرورش فکری کودک و نوجوان تهیه کننده آن بود و اسفندیار منفردزاده، آهنگسازش را، در کارنامه خود دارد.

“سریال روزگار جوانی” که با فیلمنامه اصغر فرهادی از سریال های پر بیننده تلویزیون ایران محسوب می شد را نیز شاپور قریب کارگردانی کرده بود.

موج بی سابقه احضار و فشار علیه فعالان عرب در اهواز

 اخبار روز: در هفته های اخیر نهادهای امنیتی و اطلاعاتی، موج گسترده ای از فشار و تهدید و ارعاب را علیه خانواده های زندانیان و فعالان سیاسی عرب آغاز کرده اند. طبق اخبار وارده، تعداد زیادی از اعضای خانواده ها به مراکز ستاد خبری وزارت اطلاعات در اهواز و شهرهای تابعه فراخوانده شده اند و از آنان خواسته شده هیچ گونه اطلاعات و اخباری از فرزندان زندانی و بازداشتی خود به اطلاع افکار عمومی و سازمان های حقوق بشر و دیگران نرسانند و با تهدید و ارعاب، آنان را مجبور به سکوت کرده اند. حتی بعضی از زنان بارداری که به مراکز ستاد خبری فراخوانده شده اند بر اثر ترس و ارعاب و رفتار وحشیانه نیروهای امنیتی سقط جنین کرده اند. این اعمال سرکوبگرانه در حق زنان و حتی مردان و زنان مسن، بدون رعایت کوچکترین اصول اخلاقی و به دور از رفتارهای انسانی همچنان ادامه دارد .

ظاهرا هدف از این موج گسترده و وحشیانه امنیتی علیه خانوادهای زندانیان سیاسی و همچنین خانوادهای فعالان عرب خارج کشور، پیشگیری از رساندن صدای مظلومانه ملت عرب و اخبار شکنجه ها در زندان ها و بازداشتگاه های مخفی و صدور احکام اعدام ظالمانه است تا به گوش سازمان های حقوق بشر و رسانه های جمعی و افکار عمومی جهان نرسد و جنایت های رژیم سرکوبگر ایران و نقض قوانین و مقررات بین المللی حقوق بشر در خوزستان برملا نشود.

فعالان عرب در خوزستان انتظار دارند نهادهای حقوق بشر این موج سرکوبگرانه را محکوم و علیه آن اقدام کنند.

به گفته ی این فعالان تنها جرم این خانواده ها این است که بعضی از فرزندان و نزدیکان آنان برای احقاق حقوق قانونی و ملی و انسانی ملت خود فعالیت مسالمت آمیز انجام می دهند.

 

پای استاندار تهران به پرونده اختلاس کشیده شد

 بی بی سی: در جریان دادگاه رسیدگی به پرونده اختلاس شرکت بیمه ایران در تهران، روز چهارشنبه ۱۷ خرداد (۶ ژوئن) نماینده دادستان گفت که در جریان تحقیقات، از مرتضی تمدن، استاندار تهران هم بازجویی شده است.

به گفته نماینده دادستان، سرپرست پیشین معاونت فنی و عمرانی استانداری تهران در بازجویی های خود گفته است که ۱۵ میلیون تومان از مبالغی را که به صورت غیر قانونی دریافت کرده بود، به استاندار تهران داده است، اما تمدن “در بازجویی ها این موضوع را رد کرد”.

نماینده دادستان گفت که بازجویی از استاندار تهران اواخر خردادماه سال گذشته انجام شده است.

سرپرست پیشین معاونت فنی و عمرانی استانداری تهران که در گزارش های منتشر شده در رسانه های ایران از او با عنوان “ی-د” یاد شده است، در این پرونده به اختلاس، تصرف غیرمجاز در عوارض، دریافت غیرقانونی پول، “تضییع حقوق دولت”، تصدی بیش از یک شغل دولتی و عضویت در شبکه فساد مالی متهم شده است.

او متهم شده است که مبالغی کلان را به صورت غیرمجاز (رشوه) از جمله برای صدور مجوز احداث بیش از ۱۵۰ انبار متعلق به شرکت انبارداران فجر شهر ری دریافت کرده است.

این مقام سابق استانداری تهران عضو هیأت مدیره شرکت سرمایه گذاری بیمه ایران بوده است و به گفته نماینده دادستان، با یکی از متهمان اصلی پرونده اختلاس شرکت بیمه ایران همکاری نزدیک داشته است.

پرونده اختلاس شرکت بیمه ایران پیش تر هم به دلیل مطرح شدن نام محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور ایران خبرساز شده بود.

 

اعتراض در کابل به بزرگداشت آیت‌الله خمینی:

«اینجا کابل است، نه قم»

 رادیو فردا: ده‌ها تن از دانشجویان دانشگاه کابل، پایتخت افغانستان، روز جمعه، ۱۲ خردادماه، در اعتراض به «تجلیل از سالگرد فوت آیت‌الله خمینی»، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، در این شهر دست به تظاهرات زدند. دانشجویان افغان در این حرکت اعتراضی شعارهایی چون «اینجا کابل است، نه تهران و نه قم» سر دادند.

این حرکت اعتراضی پس از آن آغاز شد که تصویری بزرگ از رهبر سابق جمهوری اسلامی در خیابانی در غرب کابل نصب شد. این تصویر بزرگ را «مدیریت حوزه علمیه کابل» نصب کرده است.

در اعتراض به این اقدام حوزه علمیه کابل، تظاهرکنندگان در کابل که دانشجویان دانشگاه این شهر نیز در میان‌شان دیده می‌شد از جمله شعار «جیره‌خوران، خیانت بس است» سر دادند.

در حالی که خبرگزاری رویترز می‌گوید که جمهوری اسلامی سالانه صد میلیون دلار در راه «گسترش نفوذ» خود در افغانستان هزینه می‌کند، به گفته یک مقام وزارت خارجه ایران در سال ۱۳۸۹ «کمک رسمی» ایران به افغانستان ۵۰۰ میلیون دلار است.

​​معترضان افغان در حرکت اعتراضی روز جمعه همچنین بیانیه‌ای صادر کرده و در آن از حکومت و شورای ملی افغانستان خواستند تا «جلو مداخلات و تهاجمات فرهنگی کشورهای منطقه به‌خصوص کشورهای همسایه» را بگیرند.

اطلاعیه­ی کانون نویسندگان ایران به مناسبت درگذشت اصغر الهی

 اصغر الهی (۱۳۲۳-۱۳۹۱) نویسنده و روان­­­­­پزشک انسان­دوست، عضو قدیمی کانون نویسندگان ایران، روز جمعه دوازدهم خرداد ۱۳۹۱ قلم زندگی را وانهاد. او بیش از چهل سال در عرصه­ی داستان نویسی حضور داشت و با پویایی سبک­های مختلف را به کار گرفت. حاصل کوشش سالیان او چندین جلد مجموعه داستان، رمان و آثار پژوهشی است. “مادرم بی­بی جان”، “دیگر سیاوشی نمانده” و “سالمرگی” عناوین بعضی از آثار او است. دریغا که دیر نزیست!

کانون نویسندگان ایران درگذشت اصغر الهی را به خانواده، دوستان، دوستداران او و جامعه­ی فرهنگی مستقل کشور تسلیت می­گوید و در اندوه مرگ او خود را شریک می­داند. یادش گرامی و یادگاران­اش پایدار باد!