در اعتراض به انتصاب رابرت موگابه

 شهروند ـ آرش عزیزی: دولت محافظه‌کار کانادا از دفتر گردشگری جهانی سازمان ملل استعفا داد و گفت علت این کار پذیرش رسمی رابرت موگابه، دیکتاتور زیمبابوه، توسط این نهاد بوده است.

 مقامات کانادا و رسانه‌های این کشور خبر از اعطای عنوان «سفیر» به موگابه کردند در حالی که این نهادِ سازمان ملل تاکید می‌کند اصلا خبری از اعطای چنین عنوانی نیست. این در حالی است که به گزارش کندین پرس از اتاوا، جان برد، وزیر امور خارجه، پنجشنبه‌ی هفته‌ی گذشته در صحن مجلس گفت علت استعفای کانادا این است که به موگابه عنوان سفیر گردشگری داده‌اند.

این نهاد سازمان ملل اما گفت تنها کاری که کرده ارائه «نامه سرگشاده درباره‌ی سفر و گردشگری» به روسای جمهور دو کشور زیمبابوه و زامبیا در روز ۲۹ مه بوده است و علت این کار تقدیر از قرارداد سه‌طرفه‌ بین سازمان ملل و دو کشور است که قرار است میزبان ۲۰امین نشست مجمع عمومی سازمان ملل باشند. این نشست در نزدیکی آبشارهای ویکتوریا، که روی مرز دو کشور است، برگزار می‌شود.

این نهاد تاکید کرد این نامه به رهبران سایر کشورها هم داده شده است. در بیانیه‌ی‌ آن می‌خوانیم: «دریافت  نامه‌ی سرگشاده به معنای هیچگونه تعهد قضایی یا اعطای رسمی عنوان به کشور یا دریافت‌کننده‌ی نامه نیست.»

اما به گفته‌ی سخنگویان وزارت امور خارجه، برای برد همین‌که اسم موگابه در رویدادی به صورت مثبت برده شده برای استعفای کانادا کافی بوده.

کانادا حدود یک سال پیش گفته بود قصد استعفا از این نهاد را دارد اما به گفته‌ی سخنگویان وزارتخانه خبر مربوط به موگابه که رسید، برد «تقریبا بلافاصله» فرمان رسمی خروج کانادا را امضا کرد.

موگابه بیش از سه دهه بر زیمبابوه فرمان رانده است. او اکنون به خاطر نقض حقوق بشر در کشور خودش، حق سفر به آمریکا و اتحادیه‌ی اروپا را ندارد.