استفن امرسون، وزیر امور خارجه کانادا طی سفر اخیر خود به افغانستان در کابل با حامد کرزای رئیس جمهور این کشور دیدار و گفتگو کرد.

سفر وزیر امور خارجه کانادا به افغانستان


 

مذاکرات امرسون و کرزای پیرامون برقراری امنیت در مرز مشترک افغانستان و پاکستان


 

استفن امرسون، وزیر امور خارجه کانادا طی سفر اخیر خود به افغانستان در کابل با حامد کرزای رئیس جمهور این کشور دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش سی بی سی نیوز، امرسون در اولین سفر خود به افغانستان که آخر هفته گذشته صورت گرفت،  از پروژه بازسازی سدی در شمال استان قندهار دیدار کرد. دولت کانادا یک بودجه ۵۰ میلیون دلاری برای بازسازی سد یاد شده تخصیص داده است. لیکن سد مذبور نزدیک به محل مبارزات سربازان کانادایی و ارتش طالبان قرار دارد.

امرسون در مصاحبه مطبوعاتی خود به گزارشگر سی بی سی نیوز گفت:«نسبت به تکمیل سد بسیار خوشبین هستم. لیکن نیروهای طالبان قصد جنگ افروزی دارند و شاید در این میان سد نیز دچار خسارت شود و یا تعمیر آن به تعویق بیافتد».

مذاکرات امرسون و کرزای پیرامون برقراری امنیت در مرز مشترک  افغانستان و پاکستان بود. وزیر امور خارجه  کانادا آمادگی دولتش در باب همکاری جهت فرونشاندن خطر نیروهای شورشی در این منطقه را به رئیس جمهور افغانستان اعلام کرد. او خطاب به خبرنگاران در حمایت از دولت افغانستان اعلام کرد:« کانادا در صدد است تا تعداد نیروهایش را در افغانستان حدود ده درصد افزایش دهد. در ضمن ارتش کانادا نیز شش ناوگان هلیکوپتر بدون سرنشین و کنترل از راه دور به این کشور گسیل خواهد داشت».

امرسون که در ۲۶ می سال جاری به پست وزارت امور خارجه  دولت هارپر برگزیده شد، کارنامه سیاسی درخشانی دارد. او متولد مونترال بوده و مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته اقتصاد از دانشگاه آلبرتا اخذ کرد. دریافت مدرک دکترا از دانشگاه کویین راه او را برای ورود به پست های بالاتر بیش از پیش باز کرد. پست هایی چون قائم مقام وزارت اقتصاد در ایالت بریتیش کلمبیا، وزارت صنایع و وزارت بازرگانی بین الملل در کارنامه شغلی او می درخشد. او و همسرش ترزا دارای دو فرزند بوده و سرپرستی سه کودک دیگر را نیز به عهده داشته اند. 


 


 

کشف حدود ۳۲۰۰ دستگاه دوچرخه مسروقه در تورنتو


 

بنابه گزارش سی تی وی نیوز با کشف بالغ بر ۷۰۰ دوچرخه دیگر، آمار دوچرخه های یافت شده توسط نیروهای پلیس به حدود ۳۲۰۰ دستگاه رسید. بر اساس تحقیقات نیروهای پلیس متهم اصلی این پرونده، ایگور کنک ، ۴۹ ساله خریدار دوچرخه های دست دوم و گرداننده یک مرکز تعمیراتی به آدرس ۸۴۷ خیابان کویین وست بوده است. همدستان او جان لاوو ۴۷ ساله وجنی چان ۳۷ ساله از دیگر متهمان این پرونده هستند که هر سه توسط نیروهای پلیس بازداشت و راهی زندان شده اند. کشف دوچرخه های ربوده شده از ۱۶ جولای در سرفصل برنامه های پلیس تورنتو قرار گرفت و در جریان این تحقیقات آشکار شد که متهمان این پرونده نه تنها اقدام به دزدی دوچرخه می کرده اند، بلکه قریب به ۵/۳ (سه و نیم) کیلوگرم کوکائین و مارجوانا داشته و به قاچاق مواد مخدر نیز می پرداخته اند.

تورنتو سان در گزارش اخیر خود اعلام کرد در جریان دستگیری مجرمان و ضبط اشیا سرقت شده ۱۴۰ پلیس از ۱۴ ناحیه تورنتو به تحقیق و تفحص مشغول بوده اند که از این گروه ۸۰ نفر از نیروهای جوان مشغول به کار تابستانی بوده اند.

پلیس برای آگاهی عمومی به خبرنگاران اعلام کرد:«دوچرخه های مسروقه تا روز پنجشنبه ۳۱ جولای از ساعت ۱۲ تا ۸ شب در شماره ۳۵ خیابان استراچان و شماره ۳۰ خیابان اودنانس موجود هستند و کسانی که تمایل به شناسایی دوچرخه خود دارند می توانند در ساعات مقرر به آدرس های ذکر شده مراجعه کرده و نسبت به شناسایی دوچرخه مسروقه خود اقدام نمایند. در ضمن همراه داشتن مدرکی دال بر مالکیت، مراحل عودت  دوچرخه به مالک را تسریع می کند. در غیر اینصورت اگر مدرکی در دست اشخاص نباشد، نوار قرمزی بر بدنه دوچرخه نصب می شود تا اگر شخص دیگری ادعای مالکیت دوچرخه مورد نظر را داشت، از لحاظ قانونی منعی برای پیگیری وجود نداشته باشد».

خبرگزاری گاردین با توجه به آمار بالای دوچرخه های مسروقه، از این عمل به بزرگترین سرقت دوچرخه در شهر یاد کرد. خبرنگار گاردین با حضور در محل تجمع دوچرخه ها اعلام کرد:« قطعات بسیاری از این دوچرخه ها از هم جدا شده اند و امکان شناسایی آنها برای صاحبانشان وجود ندارد. اکثر افراد نیز تمایل ندارند برای سر هم کردن یک سری قطعات بی ارزش هزینه تعمیر بپردازند. با این وجود تقریبا ۳۰۰ نفر دوچرخه های مسروقه خود را بازیافتند».

تورنتو سان به نقل از پلیس تورنتو اعلام کرد با توجه به  افزایش آمار سرقت دوچرخه، همشهریان در صورت مشاهده هر گونه جرمی می توانند با مرکز مبارزه با جرایم به شماره ۱۴۰۰-۸۰۸-۴۱۶ تماس بگیرند.


 


 


 

 

نامه سرگشاده ایرانیان به نخست وزیر، وزیر مهاجرت و وزیر امور خارجه کانادا


 

چندی ست که سفارت کانادا در تهران در اکثر موارد از اعطای روادید ورود به کانادا برای متقاضیان در ایران خودداری میکند. در این رابطه تعدادی از ایرانیان مبادرت به امضای یک طومار جهت اعتراض به این امر و همچنین رفتار مقامات سفارت کانادا در تهران کرده اند. در این طومار آمده است:

می دانیم که مدتهاست سفارت کانادا در تهران رفتار تحقیرآمیز و خارج از انتظاری را با ایرانیان در پیش گرفته است. این رفتار غیر اصولی از بی نظمی در پذیرش مراجعان و نگاه داشتن آنها در مقابل سفارت تا رفتار غیرمحترمانه کارکنان سفارت و رد روادید متقاضیان به دلایل گاه غیر منطقی را شامل می شود.

پدران و مادران سالخورده ای که گاه پس از سالها به امید تجدید دیدار با فرزندان خود در کانادا به سفارت کانادا مراجعه می کنند، ساعتها در آفتاب، منتظر لطف و نظر کارمند محترم سفارت از دریچه ای کوچک می مانند و اگر آن روز بخت بلندی داشته باشند شاید بتوانند تقاضای خود را مطرح کنند. از آنان مدارک بسیاری طلب می شود و در نهایت در اکثر موارد پس از رفت و آمدهای متعدد با پاسخ منفی سفارت روبرو می شوند. این پاسخ گاه چنان غیر منطقی است که گویی کارمندان محترم سفارت حتی زحمت نگاهی هر چند گذرا به مدارک ارائه شده را به خود نداده اند. البته این تنها در مورد پدران و مادران مصداق ندارد دانشجویان و خانواده های آنان نیز چنین رفتاری را تجربه کرده اند. 

این رفتار نه در خور شأن ایرانیان است و نه شایسته دولت کاناداست. از اینرو بر آن شدیم که مراتب اعتراض خود را به گوش دولتمردان کانادا برسانیم و از آنها بخواهیم که گذشته از ملاحظات سیاسی و روابط با دولت ایران، کرامت انسانی ایرانیان که در موارد بسیار از بستگان درجه اول اتباع دولت کانادا هستند را ارج نهاده و این رویه را اصلاح کند.  

ما برای هر چه بهتر شنیده شدن این اعتراض نیازمند حمایت شما هستیم. اگر شما و یا بستگان نزدیک شما تجربه مراجعه به سفارت کانادا را دارید و اگر از رفتاری که با شما شده است ناراضی هستید و یا تصمیمی که در مورد شما گرفته شده را ناعادلانه می دانید، حتما نامه سرگشاده ما را به نخست وزیر، وزیر مهاجرت و وزیر امور خارجه کانادا امضا کنید. شما با مراجعه به سایت

www.PetitionOnline.com/Canpars/petition.htm

می توانید فرم مورد نظر را پر کنید. ذکر این نکته نیز ضروری است که امضای این نامه و تکمیل فرم به هیچ وجه اثر منفی در برخورد با تقاضای ویزا از این سفارت در آینده نخواهد داشت، اما به یقین با شناختی که از این دولت داریم می توانیم ادعا کنیم که تعداد بالای امضا می تواند ضمن جلب توجه دولتمردان و مطبوعات کانادا اثر بسیار مثبتی در اصلاح رفتار این سفارت داشته باشد.


 

تورنتو؛ انتخاب اول توریست های مکزیکی


 

این روزها مکزیکی ها در سریال های عامه پسند تلویزیونشان شاهد تبلیغ و تهییج مردم برای سفر به تورنتو هستند.

در ماه می گذشته، ۹ میلیون و نیم مکزیکی شاهد دیدار شخصیت های سریال از موزه رویال انتاریو، تحصیل زبان انگلیسی در دانشگاه تورنتو، خوردن غذا و خرید کردن و ایستادن روی کف شیشه ای برج سی ان بودند.

از سال ۲۰۰۴، رفت و آمد از مکزیک به تورنتو به میزان ۵۰درصد افزایش داشته و سال گذشته ۷۵۰۰۰ مکزیکی از تورنتو دیدن کردند.

آمار نشان می دهد که سخت گیری هایی که در مرز آمریکا و کانادا وجود دارد و همچنین بالا رفتن قیمت بنزین و افزایش ارزش دلار کانادا، ده درصد کاهش توریست های آمریکایی را در پی داشته است و اکنون برای صنعت جهانگردی کانادا و انتاریو، این خبر خوبی ست و مقامات این سازمان اعلام می کنند که حال مکزیک به یکی از اصلی ترین طرف های صنعت توریسم ما تبدیل شده است گرچه هنوز بعد از آمریکا و در رده دوم قرار دارد و پس از این دو انگلستان، آلمان، ژاپن و چین قرار گرفته اند.

افزایش توریست های مکزیکی به خاطر رشد طبقه متوسط و تمایل آنها به سفر است. وقتی آنها به نیویورک سفر می کنند، دلشان می خواهد که از یک شهر بزرگ دیگر آمریکای شمالی هم دیدن کنند و چه جایی بهتر از تورنتو.

سازندگان سریال های مکزیکی هم میگویند، دردسرهای ساخت فیلم در نیویورک زیاد است و وقتی هر آنچه که در نیویورک هست، در تورنتو هم وجود دارد، چرا تورنتو را انتخاب نکنیم.

افزایش توریست از چین نیز قابل توجه است. در سال ۲۰۰۴، ۳۰هزار چینی و هنگ کنگی از تورنتو دیدار کردند که این رقم سال گذشته به ۱۰۰هزار تن افزایش یافت.