شهروند ـ آرش عزیزی: پلیس آلمان با دستگیری لوکا روکو مگنوتا، مرد ۲۹ ساله‌ای که شش روز در صدر فهرست افراد تحت تعقیب اینترپول، پلیس بین‌الملل، قرار داشت به جستجوی بین‌المللی برای او خاتمه داد.

مگنوتا، که در تغییر چهره مهارت دارد، حوالی ساعت دو بعدازظهرِ دوشنبه‌ی این هفته در کافی‌نتی واقع در خیابان کارل مارکس در محله‌ی نئوکلنِ برلین دستگیر شد.

این بازیگر سابق فیلم‌های پورنو به خاطر قتل با یخ‌شکن و سپس تکه پاره کردن جون لین، دانشجوی چینیِ دانشگاه کنکوردیای مونترال و دوست‌پسر سابقش، با محاکمه در مونترال روبرو است. مگنوتا قطعه‌های بدن تکه پاره‌ی جون را به دفتر مرکزی حزب محافظه‌کار در اتاوا پست کرده بود.

به گزارش آژانس خبری کیو ام آی از کانادا، پرونده‌ی مگنوتا در صدر اخبار اروپا قرار گرفته است. نشریات فرانسه او را «تکه‌پاره‌کننده» خوانده‌اند و روزنامه‌های تابلوید انگلستان از القابی همچون «دیوانه‌ی کانادایی» و «قاتل آدم‌خوار» استفاده کرده‌اند.

لوکا مگنوتا (راست) لین جون ۳۳ ساله دانشجوی دانشگاه کنکوردیای مونترال از چین را کشت و قطعات بدن او را برای حزب لیبرال و محافظه کار در اتاوا و برای دو دبستان در ونکوور پست کرد

دستگیری این «قاتل آدم‌خوار» به لطف قدیر انلاییسلی، صاحب کافی‌نت مذکور، ممکن شد. طبق گفته‌های او به آژانس خبری رویترز، قدیر عکس مگنوتا را در اخبار دیده بود و به محض این‌که او عینک آفتابی‌اش را در آورد متوجه حضورش شد و ماجرا را به چند  مامور پلیس که در خیابان بودند خبر داد.

یکی از کارگران کافی‌نت مذکور گفته مگنوتا هنگام دستگیری داشت در اینترنت اخباری راجع به خودش را می‌خواند که افسران پلیس گیرش آوردند. او اول کمی تلاش کرد جان سالم به در ببرد و اسامی دروغ در مورد خودش می‌گوید اما پس از کمی مقاومت خود را تحویل می دهد.

 

سخنگوی راب نیکولسون، وزیر دادگستری کانادا، گفت این کشور رسما خواهان تحویل گرفتن مگنوتا از آلمان می‌شود.

کارشناسان حقوقی پیش از این گفته بودند اگر مگنوتا خواهان عدم تحویل خود به کانادا شود، پس فرستادنش به این کشور می‌تواند چند ماه و حتی چند سال طول بکشد اما پلیس برلین در آخرین خبرها گفته بود که ظاهرا مگنوتا با بازگشت داوطلبانه به کانادا مشکلی ندارد.

مگنوتا با اتهام قتل عمد، بی‌حرمتی به جسد و ایجاد و توزیع مطالب وقیح و همچنین آزار مجرمانه‌ی استفن هارپر،‌ نخست‌وزیر، و پارلمان روبرو است.

هارپر، که به خاطر جشن ۶۰امین سالگرد به تخت نشستن ملکه الیزابت دوم، در لندنِ انگلستان به سر می‌برد به خبرنگاران گفت «مسلما» از خبر دستگیری این مظنون خوشحال است. نخست‌وزیر محافظه‌کار به نیروهای پلیس به خاطر این دستاورد تبریک گفت.

 

ماجرای مگنوتا سه‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته وقتی شروع شد که نظافتچی بدن قطعه قطعه‌ شده‌ی مقتول را در چمدانی پشت آپارتمانی در مونترال پیدا کرد. طبق تخمین‌ها لین در روز ۲۴ یا ۲۵ مه به قتل رسیده بود و مگنوتا سپس بخش‌هایی از بدن او را به دفاتر مرکزی دو حزب محافظه‌کار و لیبرال در اتاوا ارسال کرد.

آژانس خبری کیو ام آی به نقل از منبعی نوشته که مگنوتا و لین مدتی دوست‌پسرِ یکدیگر بوده‌اند و قطع این رابطه توسط لین (و آغاز رابطه‌ی او با فردی دیگر) به خشم شدید مگنوتا و بقیه رویدادها انجامیده است. از قول همین منبع نقل شده که دوست‌پسر جدید لین بوده که خبر فقدان او را به پلیس داده.

فیلم فجیع به قتل رساندن لی به دست مگنوتا، که در آپارتمانِ این فرد متهم به قتل در غرب مونترال صورت گرفته، در اینترنت منتشر شده است.

پس از آغاز جستجوی بین‌المللی برای او، پلیس مونترال فورا خبر داد که او به پاریس گریخته و در آن‌جا دیده شده.

در روز ۳۰ می، که جواز دستگیری بین‌المللی برایش صادر شد، عکس او بر سر در وب‌سایت اینترپول قرار گرفت.

روزنامه‌ی «۲۰ دقیقه» در فرانسه دوشنبه‌ی این هفته گزارش داد که مگنوتا روز جمعه با اتوبوس یورولاینز این شهر را به مقصد برلین ترک کرده است.

یک روز پیش از آن، یکشنبه، خبرگزاری فرانسه از قول منبعی بدون نام نوشته بود که پلیس فرانسه توانسته از طریق تلفن همراهِ مگنوتا رد پایش را پیدا کند.

مگنوتا سال‌های کودکی خود را در محلات شرقی تورنتو و شهر کوچک لیندزی، حدود دو ساعتی شمال شرقی تورنتو، گذراند و با پدر بزرگ و مادربزرگش بزرگ شد. در چند روز اخیر او موضوع اصلی توجه رسانه‌های کانادا بوده است و انواع و اقسام اخبار در مورد او منتشر شده است، منجمله این‌که زمانی دوست‌پسر کارلا هومولکا، قاتل زنجیره‌ای معروف کانادایی، بوده است. هومولکا در دهه‌ی ۱۹۹۰ به همراه شوهرش، پل برناردو، دست به تجاوز و قتل دو دختر نوجوان انتاریویی و همچنین خواهر خود، تامی، زد.

انتظار می‌رود محاکمه‌ی مگنوتا در مونترال از پر سر و صداترین‌ها در چند سال اخیر باشد.