با تصویب اولین لایحه‌ی دولت جدید مک‌گینتی

شهروند ـ آرش عزیزی: لایحه‌ی پر سر و صدای دولت انتاریو علیه قلدری، پس از اضافات مهمی که ان دی پی به آن وارد کرد، با رای اکثریت مجلس تصویب شد تا با صدای بلند اعلام کند تعرض جنسی، خشونت جنسیت‌محور و هم‌جنس‌گراستیزی در مدارس ابتدایی و دبیرستان استان تحمل نخواهد شد.

سه‌شنبه‌ی همین هفته، لایحه‌ی «مدارس پذیرا»، موسوم به لایحه‌ی ۱۳، در سومین خوانش خود با رای ۶۵ به ۳۶ تصویب شد. نمایندگان لیبرال و ان دی پی به آن رای مثبت دادند اما حزب محافظه‌کار آن‌را رد کرد.

 محافظه‌کاران در ابتدای کار در کنار این لایحه بودند اما وقتی پیتر تبنز، نماینده‌ی تورنتو و مسئول آموزش و پرورش در کابینه سایه‌ی ان دی پی، به آن متممی اضافه کرد تا به دانشجویان این حق مسلم را بدهد تا در مدارس باشگاه‌هایی با نام «ائتلاف هم‌جنس‌گرایان و دگرجنس‌گرایان» برای مقابله با قلدری افتتاح کنند، آن‌ها از در مخالفت با آن وارد شدند. لایحه‌ی تبنز که لیبرال‌ها نیز موافق آن بودند در ضمن با مخالفت قاطع کلیسای کاتولیک مواجه شد که سعی کرد مدارس این مذهب را از آن مستثنا کند.

لورل بروتن،‌ وزیر آموزش و پرورش، چند دقیقه پس از تصویب لایحه، که مشخص بود باری را از دوشش برداشته، به خبرنگاران گفته: «امروز داریم به دانش‌آموزان انتاریو می‌گوییم: شما می‌توانید همان کسی باشید که هستید. شما در مدرسه امن و پذیرفته‌شده خواهید بود و دولت انتاریو در این خواست در کنار شما است.»

لایحه تا چند هفته‌ی دیگر با امضای نماینده‌ی ملکه رسما وارد قانون می‌شود و از زمان آغاز سال تحصیلی جدید در ماه سپتامبر اعمال می‌شود. این لایحه در واقع «قانون آموزش و پرورش» را ترمیم می‌کند. بروتن تاکید کرد که تمام مدارس، چه عمومی و چه کاتولیک، باید از آن تبعیت کنند.

مخالفت کلیسای کاتولیک روم با این لایحه از آن‌جا می‌آید که این کلیسا می‌خواهد اجازه‌ی آوردن عنوان «هم‌جنس‌گرا» در باشگا‌ه‌های دانش‌آموزی را سلب کند. آموزه های رسمی این کلیسا هم‌جنس‌گرایی را «ذاتا مغایر با نظم» می‌خوانند.

«مجمع اسقف‌های کاتولیک انتاریو» پس از تصویب این قانون فورا بیانیه‌ای منتشر کرد و خبر از «نگرانی‌های جدی» خود در مورد «بعضی جنبه‌های» آن داد.

فدراسیون معلمان ابتدایی انتاریو اما با ستایش از این لایحه بر لزوم حفاظت از دانش‌جویان در مقابل هر نوع تبعیض، از جمله هم‌جنس‌گراستیزی، تاکید کرد.

تیم هوداک، رهبر حزب محافظه‌کار پیشرو، در تاکید بر رای منفی حزبش به لایحه گفت علت مخالفتش ترمیمی است که ان دی پی وارد کرده. او گفت نمی‌خواهد اداره‌ی مدرسه را به دست دانش‌آموزان بسپارد. رهبر محافظه‌کاران در عین حال نخست‌وزیر را به پرت کردن حواس مردم از مسائل اصلی، مثل اقتصاد استان، محکوم کرد.

 

آندریا هروات، رهبر ان دی پی‌، گفت این واقعیت که سه حزب نتوانستند برای حفظ امنیت بچه‌ها در مدارس به اتفاق آرا برسند جای تاسف دارد.

هدف این لایحه نه فقط تنبیه قلدرهای مدارس که تشخیص و تصحیح رفتار بد پیش از بالا گرفتن آن است. قلدری (Bullying) می‌تواند انواع مختلف به خود بگیرد از حرکات لفظی تا حملات فیزیکی. این مشکلی جدی در مدارس انتاریو بوده که تا به حال به اندازه کافی به آن رسیدگی نشده. نظرسنجی که «مرکز اعتیاد و بهداشت روانی» در سال ۲۰۰۹ از دانش‌آموزان کلاس‌های ۷ تا ۱۲ انجام داد نشان می‌دهد که نزدیک یک نفر از هر سه دانش‌آموز قلدری را تجربه کرده است.

دو خودکشی دلخراش در انتاریو (جیمی هابلی ۱۵ ساله و میچل ویلسون ۱۱ ساله) از دلایل اصلی بودند که به معرفی این لایحه توسط مک‌گینتی، در نوامبر سال گذشته، منجر شدند. این اولین لایحه‌ای است که در دولت اقلیتی مک‌گینتی تصویب نهایی می‌شود.