جمعه و شنبه، جشن تابستانی منطقه ریچموندهیل

بیست و یکمین جشن تابستانی منطقه ریچموند هیل روزهای هشتم و نهم جون به صورت جشن خیابانی برگزار می شود.

هشتم جون این جشن بعدازظهر در فضای بیرونی مرکز هنرهای نمایشی ریچموندهیل با جشن و پایکوبی شروع می شود. در این برنامه گروه های مختلف هنری که نمایندگان فرهنگ های گوناگون ساکن این منطقه هستند هنرنمایی می کنند.

روز نهم خیابان یانگ از تقاطع میجرمکنزی تا تقاطع کرازبی به صورت بازار خیابانی درمی آید و محل ارتباط فرهنگی و داد و ستد خواهد شد. این بازار هر نوع سلیقه ای را راضی می کند، به قول معروف از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در آن می توانید پیدا کنید.

گروه رقص آفتاب، گروه رقص کانون دوستداران گیلان، و چند هنرمند دیگر ایرانی در این جشن حضور دارند.

با حضور در این جشن، هنرمندانی را که همگی به صورت داوطلبانه برنامه اجرا می کنند تشویق کنید و به غنای آن بیفزایید.

 

دو شهر منطقه‌ی یورک به ائتلاف علیه نژادپرستی پیوستند

 

نیومارکت و کینگ آخرین دو شهر منطقه‌ی یورک هستند که به «ائتلاف شهرهای کانادا علیه نژادپرستی و تبعیض» پیوستند. پیش از این پنج شهر دیگر این منطقه، وان، مارکهام، ریچموند هیل، آرورا و جورجینا نیز به این ائتلاف، که تعداد اعضایش اکنون به ۵۴ شهر کشور می‌رسد، پیوسته بودند.

هدف اصلی این انجمن ایجاد شبکه‌ای از شهرداری ها در سراسر جهان است که با اشتراک تجربه‌ها از چگونگی بهبود قابلیت خود برای مقابله با تبعیض و نژادپرستی و خارجی‌ستیزی بگویند.

تاکید این ائتلاف بر این است که دولت‌های شهری به خاطر نزدیکی خود به زندگی شهروندان بهترین وسیله در این راه هستند.

 

افزایش درصد سالمندان در منطقه‌ی یورک

 

با این‌که درصد سالمندان منطقه‌ی یورک همچنان از میانگین کشور پایین‌تر است، این درصد رو به رشد است.

انتشار سری جدید آمار و ارقام از نظرسنجی سال ۲۰۱۱ کانادا نشان می‌دهد که میزان سالمندان در کل کشور به رقم تاریخی ۱۴/۸ درصد رسیده است.

ادلینا اوربانسکی، کمیسیونر خدمات اجتماعی و بهداشتی منطقه‌ی یورک، گفت ارائه خدمات مناسب برای سالمندان منطقه‌ی یورک چالشی جدید پیش روی دولتش می‌گذارد.

در سطح کل کشور، برای اولین بار تعداد افراد بین ۵۵ تا ۶۴ سال، که متوسط سن بازنشستگی است، بیش از افراد سن ۱۵ تا ۲۴ سال، که سن متوسط ورود به بازار کار است، شده.

کانادا اکنون پنج میلیون شهروند سالمند دارد، یعنی افزایشی ۱۴ درصدی از سرشماری قبلی در سال ۲۰۰۶. بیش از ۱۳۰ هزار نفر از این تعداد در منطقه‌ی یورک زندگی می‌کنند که نرخ تعداد سالمندان (بالای ۶۵ سال) آن ۱۲/۴ درصد است.

پرجمعیت‌ترین شهر منطقه‌ی یورک، مارکهام، با بیش از ۳۰۰ هزار نفر است که ۱۲/۳ درصدشان بالای ۶۵ سال دارند.

کینگ، کم‌جمعیت‌ترین شهر منطقه است، که تعداد ساکنانش به زحمت به ۲۰ هزار نفر می‌رسد اما بالاترین درصد سالمندان در همین شهر است (۱۴/۵ درصد.)

وایت‌چرچ-استوفویل بیش‌ترین افزایش جمعیت از پنج سال گذشته تا کنون را داشته است. این شهر اکنون ۳۷۶۲۸ نفر جمعیت دارد که ۱۴/۱ درصد آن سالمند هستند (۵۴/۳ درصد افزایش.)

آرورا با ۱۱/۷ درصد افزایش جمعیت به ۵۳۲۰۳ رسیده است و با ۱ نفر از هر ۱۰ نفر کمترین میزبان سالمندان را دارد.

به گفته‌ی کارشناسان درصد سالمندان در کانادا در میان کشورهای گروه هشت به نسبت پایین حساب می‌شود و مثلا تنها کمی بالاتر از آمریکا و روسیه است.

تعداد افراد بالای صد سال کشور ۵۸۲۵ نفر است که افزایش ۲۵/۷ درصدی به خود دیده است.

جنسیت کشور تقریبا نصف نصف است البته مردان حدود  ۴۹ درصد و زنان حدود ۵۱ درصد.

سن میانه در کانادا ۴۰/۶ سال است.

بالاترین جمعیت سالمندان کشور را نوا اسکوشیا با ۱۶ درصد دارد. این میزان در انتاریو، با ۱۳/۹ درصد، پایین‌تر از میانگین کشور است.

به نظر می‌رسد اقلیم مناطق نقش مهمی در محل زندگی سالمندان داشته باشد. چرا که نانوات، با سه فرد سالمند از هر ۱۰۰ نفر، کمترین سالمندان را دارد. و از ۱۰ شهری که بیشترین تعداد سالمندان را دارند، ۷ مورد آن ها در بریتیش کلمبیا هستند.

پارکزویل در جزیره‌ی ونکوور و الیوت لیک در انتاریو با ۳۵ درصد سالمند، یعنی دو برابر متوسط کشور، رکورددار هستند. اما آمار در ضمن نشان از رشد مراکز جدید زندگی سالمندان در انتاریو می‌دهد. شهرهایی همچون کوبورگ، تیلسونبرگ و کالینگ‌وود همه درصد بالایی از سالمندان را نشان می‌دهند.

انتظار می‌رود میزان سالمندان کانادا تا سال ۲۰۶۱ به ۲۵ درصد برسد.

 

 

به ابتکار فرقه‌ی اسلامی احمدیه

نهمین سمپوزیوم بین مذاهب در ریچموند هیل برگزار می‌شود

 

نمایندگان فرقه‌ی اسلامی «احمدیه» در ریچموند هیل در روز ۷ ژوئن این هفته نهمین سمپوزیوم گفتگوی بین مذاهب را با حضور نمایندگانی از یهودیت، مسیحیت و اسلام برگزار می‌کنند.

مدیر این سمپوزیوم کسی نخواهد بود به جز دیو بارو، شهردار ریچموند هیل.

هدف اعلام‌شده این سمپوزیوم‌ها درک مذاهب یکدیگر توسط افراد مختلف، به اشتراک گذاشتن دانش، تشویق مدارا و تلاش به زندگی در صلح و آرامش است. فرقه‌ی احمدیه، که در اواخر قرن نوزدهم در هندِ بریتانیا به دست میرزا غلام احمد بنیان گذارده شد، این‌ها را اهداف جامعه‌ی جهانی خود می‌داند. این فرقه در بسیاری کشورهای جهان، بخصوص کشورهای اسلامی مثل اندونزی، با تبعیض بسیار روبرو است. بیت‌النور، بزرگترین مسجد کانادا در کالگریِ آلبرتا، که با حضور استفن هارپر، نخست‌وزیر محافظه‌کار کانادا، افتتاح شد متعلق به احمدیه‌ای‌ها است.

پس از گفتگو بین نمایندگان مذهب، قرار است جلسه‌ی پرسش و پاسخ هم برگزار شود.

این رویداد در مرکز اجتماعات لنگ‌استاف (Langstaff Community Centre) از ساعت ۶:۴۵ تا ۹ شب روز ۷ ژوئن برگزار خواهد شد. حضور در آن (به اضافه پارکینگ) رایگان است.