تغذیه و بهداشت خانواده

درصدی از مردم بدون هیچ دلیلی همیشه احساس خستگی می کنند. گاهی شدت خستگی های بی مورد به صورتی است که شخص مجبور به ترک کار و فعالیت های معمولی می شود و گوشه گیری اختیار می کند. به عبارت دیگر این دسته از خستگی ها نه تنها سبب ضعف بدن می شود بلکه روح آدم را نیز آزرده می کند که اگر چاره ای برای جلوگیری و پیشرفت این سندروم جدید و شایع شده در دنیا، مخصوصا در جوامع به اصطلاح پیشرفته نشود، فاجعه ای به وجود خواهد آمد.

ورزش به هر صورتی یکی از راه های مبارزه با خستگی است

بهترین روش مبارزه با خستگی به ظاهر بی مورد جستجوی علل آنست که ممکن است عادات غذایی و تغذیه، مصرف داروهای شیمیایی، بیماری های تشخیص داده نشده، عوامل ارثی و ژنتیکی، مصرف الکل و دخانیات، نداشتن فعالیت های جسمی و بی خوابی و بدخوابی باشند. استرس و دلهره و اضطراب در کنار عواملی که ذکر گردید می تواند نوعی خستگی مزمن و پیچیده ای را به وجود آورند. در زیر به چند عامل مهم که در بروز خستگی نقش دارند اشاره می شود:

رژیم غذایی: غذاهای نشاسته ای و قندی، مخصوصا آن دسته ای که در تهیه ی آنها Bleach یا مواد شیمیایی سفیدکننده به کار می رود سبب نوعی خستگی می شوند. در ضمن غذاهای شیرین به علت طبیعت سوخت و ساز آن در بدن ممکن است نوعی انرژی موقتی به وجود آورند و پس از مدت کوتاهی نتوانند علمکرد داشته و سبب نوعی بی حالی و خستگی می شوند. بعضی از غذاها که حاوی مقداری از قندهای مرکب هستند، بهترین دارو برای پیشگیری خستگی هستند. انواع دانه های روغنی مانند پسته و بادام و گردو و غیره و غذاهایی که حاوی مقداری خمیرمایه می باشند و میوه جاتی مانند آلو به همراه غذاهایی که دارای پروتئین با کیفیت بالا هستند مانند لبنیات و انواع گوشت ها و همچنین سبزی و میوه می توانند از بروز و پیشرفت خستگی جلوگیری کنند.

ورزش: نداشتن فعالیت های بدنی و یا ورزش مرتب و سالم یکی از اساس مهم بروز خستگی است، زیرا متابولیسم یا سوخت و ساز بدن را کاهش می دهد و انرژی در بدن به وجود نمی آید. علاوه بر این بی حرکتی و نداشتن فعالیت های جسمی موجب ازدیاد وزن بدن می شود که خود خستگی خاصی را به وجود می آورد. شنا کردن، دوچرخه سواری و پیاده روی حتی روزی ۱۵ دقیقه می تواند کمک زیادی در از بین رفتن خستگی بنماید.

مصرف آب: مطالعات علمی به وضوح ثابت کرده اند که ننوشیدن آب کافی یکی دیگر از عوامل مهم بروز خستگی است. افرادی که خسته هستند باید از نوشیدن نوشابه های الکلی و گازدار خودداری و در مصرف نوشابه های کافئین دار زیاده روی نکنند. کم آبی سبب بروز عوارض بسیار دیگر در بدن می شود که مهمترین آنها عبارتند از درد مفاصل، خشکی پوست، گرفتگی ماهیچه ها، فشار خون بالا، ازدیاد وزن و سوءهاضمه. به طور کلی نوشیدن دو لیتر آب در روز برای سلامتی بدن لازم است.

یک بام و دو هوای پزشکی

طبق آمار منتشر شده در این هفته ۷۵ درصد پزشکان و یا به عبارتی ۳ نفر از هر ۴ نفر پزشکی که به نوعی سرطان دچار می شوند از استفاده شیمی درمانی استقبال نمی کنند. وقتی در یک بررسی بر روی ۱۱۸ نفر پزشک متخصص و کارآزموده علت یا علل دوری از استفاده از شیمی درمانی سئوال می شود، اکثرا به علت عوارض جانبی داروها و بی اثر بودن آنها در درصد بالایی از بیماران دوست ندارند وقتی خودشان به نوعی سرطان دچار شدند از این گونه داروها استفاده نمایند. این بررسی که در مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه مک گیل انجام گرفته نشان می دهد که پزشکان مورد بحث حتی شیمی درمانی را برای اعضای خانواده ی خود توصیه نمی کنند ولی مجبورند قوانین پزشکی و درمانی را رعایت نمایند و در موقع ملاقات بیماران مبتلا به سرطان شیمی درمانی های مختلف را به آنها معرفی و توصیه کنند. در این گزارش اشاره شده است که مردم، مخصوصا جامعه دنیای غرب هر روز از مصرف داروهای شیمیایی فاصله می گیرند و به مصرف داروهای طبیعی نزدیک می شوند.

نتیجه آزمایش PSA پروستات قابل اطمینان نیست

سرویس پیشگیری بیماری ها در آمریکا PSTF خبر می دهد که به دلایلی قانع کننده نتیجه ی آزمایش PSAخون برای تشخیص سرطان پروستات بی ارزش است زیرا درصد بالایی از آن اشتباه بوده و بالا و پایین بودن میزان آن در خون نمی تواند وجود سرطان پروستات را ثابت نموده و یا امکان بروز آن را پیش بینی کند. مثلا در افرادی که التهاب خوش خیم غده پروستات دارند و یا عفونتی در دستگاه ادراری آنها وجود دارد و حتی کسی که به ورزش سنگین دست می زند ممکن است PSA خونش افزایش یابد. سرویس مورد بحث پس از ۱۰ سال مطالعه و کسب تجربه در این مورد بخصوص اعلان نموده اند که ممکن است یک نفر از هر یکهزار نفری که به آزمایش PSA دست می زنند از آن بهره می گیرند و حدود ۱۰ درصد آزمایشات نیز نادرست بوده و دردسرهایی را به وجود می آورند، زیرا شخص سالم به علت تشخیص ناسالم به شیمی درمانی و جراحی و درمان های ناخواسته تن درمی دهد که نتایج آن غیرقابل تغییر می باشد. بدتر از همه اگر یک نفر در یک روز بخصوص PSA خونش را در آزمایشگاه های مختلف آزمایش کند، جوابها متفاوت خواهد بود که خود نقصی را در چند و چون آزمایش بیان می کند.

فوائد گزنه: از طب سنتی تا طب مدرن

چندی قبل خبری در مورد نقش گزنه در درمان درد مفاصل، در این صفحه چاپ کردیم. این بار به نتایج بررسی های علمی برروی نسخه های طب سنتی که بیشتر موجب شناسایی خواص این گیاه گردیده، به طور خلاصه اشاره می شود:

ـ برگ گزنه بهترین داروی تسکین دهنده دردهای مفاصل، نقرس، ماهیچه ها و مهمتر از همه بیماری یا سندروم جدید فیبرومایالژیا است. بیمارانی که به بیماری لوپوس و ضعف سیستم ایمنی بدن دچار هستند می توانند با نوشیدن چای گزنه حرکت بیماری های مورد بحث را کنترل نمایند. برگ گزنه ادرارآور بوده و اسید اوریک بدن را کاهش می دهد.

ـ گزنه حاوی مقدار قابل توجهی آهن می باشد که در درمان کم خونی و خستگی به علت کم خونی نقش دارد، تقویت کننده کبد بوده و در ترشح و عملکرد هورمون های زنانه موثر است.  در زنان باردار مصرف گزنه از بروز خونریزی جلوگیری نموده و باعث تقویت نطفه می گردد و در زنان شیرده موجب افزایش شیر می شود. گزنه در دوره ی یائسگی خانم ها، عوارض مربوط به آن را تخفیف داده و در ضمن در موقع  پریود زنان نیز بهتر از هر داروی موثری عمل می کند.

ـ گزنه یکی از بهترین و موثرترین داروی انواع آلرژی ها است و هیچگونه عوارض جانبی ندارد.

ـ افرادی که ناهنجاری های کلیه و دستگاه ادراری دارند چای گزنه می تواند موجب تسکین درد و برقراری نوعی تعادل شده و با ازدیاد ادرار سبب شستشوی مجاری ادراری شود. به همین جهت افرادی که به خوردن گزنه و یا نوشیدن چای آن عادت دارند کمتر به سنگ کلیه دچار شده و در ضمن به ورم مزمن پروستات دچار نمی شوند.

ـ ترکیبات گزنه به صورتی است که سبب درمان اگزما  جوش صورت و از بین رفتن زگیل ها می شود. در ضمن بهترین دارو برای جلوگیری از ریزش موی سر می باشد. شستن موی سر با مقداری از پودر گزنه می توان از بروز شوره سر جلوگیری نمود و در ضمن از سفید شدن زودرس موی سر پیشگیری کرد.

ـ گزنه در سلامتی و بهزیستی دستگاه گوارش نقش دارد. افرادی که به بیماری های سلیاک، ازدیاد نفخ دستگاه گوارش، ورم و التهاب معده و سندروم برگشت اسید معده به مری(Acid Reflex) دارند می توانند با مصرف گزنه این عوارض را کنترل و درمان کنند.

ـ گزنه در سلامتی دهان و دندان ها نقش داشته و پلاک های داخل دهان را برطرف می کند.

ـ در طب سنتی ازگزنه برای درمان ناهنجاری های تنفسی استفاده می شود.

ـ در طب مدرن از گزنه برای درمان بیماری آلزایمر استفاده می شود و تحقیقات مهمی در این زمینه در جریان است.

ـ افرادی که به بیماری MS دچار هستند می توانند با مصرف گزنه حرکت بیماری را تخفیف دهند.

ـ عصاره ریشه گزنه عارضه شب ادراری را در کودکان درمان می کند.

ـ گزنه بهترین دوست غده تیروئید، طحال و غده لوزالمعده است.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com