شهروندـ آرش عزیزی: در زمان زیر چاپ رفتن شهروند به نظر قطعی می‌رسید که لایحه‌ی بودجه‌ی دولت محافظه‌کار استفن هارپر، که با مخالفت وسیع تمام اپوزیسیون روبروشده و جنجال‌های بسیاری آفریده است، بدون مزاحمت چندانی تصویب خواهد شد.

با توجه به اکثریت قاطعی که حزب محافظه‌کار در مجلس دارد علیرغم مخالفت تمامی چهار حزب حاضر دیگر، تصویب نهایی این لایحه همیشه قطعی به نظر می‌رسید. اما تلاش اپوزیسیون برای استفاده از شگردهای پارلمانی برای به تاخیر انداختن تصویب آن و برانگیختن احساسات عمومی علیه آن بود.

جلد شماره ۱۳۹۰

آن‌چه تمام احزاب اپوزیسیون، به اضافه بسیاری کارشناسان حقوقی مختلف، به آن اعتراض می‌کنند پیش از آن‌که محتوای لایحه‌ی دولت هارپر باشد، ماهیت و شیوه‌ی ارائه آن است.

در حالی که معمول است لایحه‌های بودجه ۱۰، ۱۲ صفحه باشند، هارپر لایحه‌ی ۴۲۵ صفحه‌ای را پیش گذاشته که تغییراتی وسیع در زمینه‌های بسیار متفاوت ایجاد می‌کند: تغییر قوانین حفاظت محیط‌زیستی (و عملا از میان بردن بیشتر آن ها)، تغییر سن بازنشستگی، تغییر نظام بیمه بیکاری، مقررات ماهیگیری و نظام محیط زیست و پناهندگی.

در ضمن قانون «دستمزدهای عادلانه» حذف می‌شود، نهاد ناظر بر سازمان جاسوسی کانادا کنار می‌رود و به دولت قدرت‌های بیشتری برای زیر نظر گرفتن فعالیت‌های سیاسی گروه‌های طرفدار از محیط زیست داده می‌شود.

رویهمرفته حدود ۷۰ قانون تغییراتی جدی می‌بینند.

تمام این‌ها زیر چتر «لایحه‌ی بودجه»

اپوزیسیون قصد داشت با معرفی ترمیم های بسیار و استفاده از شگرد «فیلیباستر» مجلس را آن‌قدر سر پا نگاه دارد تا هارپر از سر بعضی تغییرات خود کوتاه بیاید و وارد میز مذاکره شود. ان دی پی، لیبرال‌ها، بلوک کبک و حزب سبز رویهمرفته بیش از ۱۰۰۰ مورد ترمیم به این لایحه پیشنهاد کرده بودند اما آندرو شیر، رئیس جوان مجلس که او نیز از حزب محافظه‌کار است و قرار است «بی‌طرف» باشد، دوشنبه‌ی این هفته در مورد روند کار به گونه‌ای حکم داد که کل قضیه در کمتر از ۲۴ ساعت حل و فصل شود.

شیر تنها ۸۷۱ ترمیم پیشنهادی را «وارد» دانست و آن‌ها را به گونه‌ای تنظیم کرد که این هفته نهایتا ظرف ۱۵۹ رای تکلیف آن‌ها روشن می‌شود. شیر در تصمیم خود اذعان کرد که پیشینه‌ی قبلی کمی در مورد اقدامات این چنینی وجود داشته است و او در تصمیم خود با مشکلات ویژه‌ای روبرو بوده است.

رهبر حزب سبز، الیزابت می، اما گفت حتی اگر بتوانند پارلمان را ۲۴ ساعت پشت سر هم بیدار نگاه دارند هم کار بزرگی انجام شده و شاید هارپر عقب‌نشینی کند.

ناتان کولن، رهبر گروه نمایندگان ان دی پی در مجلس، گفت نمایندگان حزبش با پیژامه سر کار می‌آیند و حاضرند تمام شب را در پارلمان بمانند. او فورا اضافه کرد که محافظه‌کاران هم باید همین کار را کنند.

اپوزیسیون پیش از این در راستای مخالفت بعضی نمایندگان سابق محافظه‌کار با تصمیمات دولت هارپر از نمایندگان محافظه‌کار خواسته بود «۱۳ قهرمان» بین خود پیدا کنند تا جلوی این اقدامات دولت حزب خودشان را بگیرند.

پیتر وان لوآن، همتای محافظه‌کارِ کولن، اما دوشنبه‌ی این هفته به گزارشگران گفت حزبش با قدرت تمام پیش می‌رود و تک تک این آرا برنده می‌شود و تمام تغییرات پیشنهادی را در همین فصل پارلمان تمام می‌کند.

وان لوآن عزم خود را جزم کرده تا نه تنها لایحه‌ی بودجه را تصویب کند که با اضافه کردن شش ساعت به هر روز کاری می‌خواهد مطمئن شود دیگر لوایح مهم دولت نیز تا پیش از پایان تابستان تصویب می‌شوند. از جمله دو قرارداد تجارت آزاد با پاناما و اردن و لایحه‌ی جنجالی کپی‌رایت. وان لوآن احزاب اپوزیسیون را به «بازی‌های سیاسی» متهم کرد.

انتظار می‌رود که روند رای‌گیری بر سر ترمیم‌های پیشنهادی بودجه از بعدازظهر چهارشنبه‌ی همین هفته آغاز شود. رای نهایی بر سر لایحه احتمالا دوشنبه‌ی هفته‌ی آینده صورت خواهد گرفت.

در زمان نوشته شدن این سطور (سه‌شنبه) محافظه‌کاران با استفاده از تاکتیک های مختلف، زمان صحبت اپوزیسیون را محدود می‌کردند. ناتان کولن تاکید کرد که این ۲۶امین بار است که هارپر چنین می‌کند. رئیس گروه نمایندگان حزب در مجلس در ضمن یادآوری کرد که وقتی هارپر، رهبر اپوزیسیون بود اعتراضش به دولت لیبرال دقیقا استفاده از همین شگردی بود که امروز خود به کار می‌گیرد.