شهروند ـ فرح طاهری: اولین جلسه از سری جلسات معرفی کتاب سرای بامداد، به معرفی کتاب “قهرمانان محبوب من” نوشته هادی اختری اختصاص داشت.

این جلسه جمعه ۲۵ می ۲۰۱۲، در طبقه ی بالای سرای بامداد با حضور حدود سی تن از علاقمندان برگزار شد.

در آغاز محمود صفریان، نویسنده، در مورد وضعیت کتاب و کتابخوانی صحبت کرد و در ادامه به چند خصیصه ی کتاب “قهرمانان محبوب من” اشاره کرد و گفت:”اولین خصیصه این است که کتاب به هیچ وجه تخیلی نیست و کاملا واقعی ست. دومین خصیصه این است که راوی کل اول شخص نیست. راوی آقای اختری ست. یعنی صادق ترین راوی در بیان وقایع و این یک ارزش خاصی به کتاب داده است.”

مراسم معرفی کتاب قهرمانان محبوب من نوشته هادی اختری.

صفریان افزود: نکته ی بعدی این است که انسان را والا نشان می دهد و جالب اینکه در این کتاب آنجا که از معمم ها صحبت می کند، هیچکدام به خاطر عمامه نان نمی خورند و کار می کنند. یکی از این قهرمانان استاد محمود آهنگر است که آهنگری می کند.

او کتاب را همچون رمانی پر کشش خواند که نشان می دهد هنوز در جامعه ی ما می توان به فضیلت و کرامت انسان اتکا کرد و همه چیز با رذالت و بی بنیانی از بین نرفته است.

صفریان سپس چند صفحه از کتاب را برای حاضران خواند.

در این بخش برنامه فیلم کوتاه بی کلامی به نمایش درآمد در مورد زن و مرد جوان مهاجری در غربت و نحوه ی تعامل آنان با وضعیت موجودشان و با یکدیگر… آقای خسروی سازنده ی فیلم سپس به پرسش های حاضران در مورد فیلم پاسخ گفت.

پس از اجرای موسیقی توسط چندتن از هنرمندان نوازنده ساکن تورنتو، بخش بعدی برنامه با معرفی کتاب آقای اختری، توسط مدیر سرای بامداد آغاز شد.

سعید چوبک با اشاره به فیلمی که نمایش داده شد و در آن به “ماهی سیاه کوچولو”ی صمد به عنوان سمبل آزادیخواهی اشاره شده بود، گفت:”صمد بهرنگی با ماهی سیاه کوچولو می خواهد دنیا را کشف کند و ببیند دنیا چگونه است. روشنفکران با کتاب به انکشاف جهان دست پیدا می کنند، ولی مردم کوچه و بازار، مردم ساده ای که گرفتار روزمره گی هستند و دستهایشان پینه بسته، به سبک خودشان دنیا را کشف می کنند.

چهار شخصیتی که در این کتاب هستند، هر کدام انسان های شریف و پاکی هستند که علیرغم زندگی های سختی که دارند، بسیار با شرافتند. شما در مقابل شرافت و نجابت اینها حیران می مانید که لایه های زیرین جامعه چقدر صادقانه دارند به دنیا نگاه می کنند. وقتی کتاب را می خوانید می بینید این انسان ها، تبعیض، بی عدالتی و بود و نبود جهان را به سبک خودشان دارند به چالش می گیرند.”

چوبک افزود:”این کتاب قصه ی چهار شخصیتی ست که از اعماق جامعه می آیند و با دست خالی و گام های کوچک و بدون مطالعات دانشگاهی از پا نمی نشینند و مهمتر از همه اینکه اینها انسان های با ارزش و والایی هستند.”

نوبت به هادی اختری نویسنده کتاب رسید تا از خود و کتابش بگوید.

پدرش یک روحانی بود که آرزو داشته پسرش نیز تحصیلات دینی را ادامه دهد. اختری می گوید: رفتم دانشکده معقول و منقول آن زمان. گرچه از خواندن این درس ننگم می آمد، ولی بعد فهمیدم پدرم گفته بود برو این را بخوان تا حقیقت را پیدا کنی و من حقیقت را پیدا کردم. بعد از الهیات ادامه دادم روانشناسی خواندم و بعد هم به دانشکده بهداشت رفتم. همه ی اینها مرا ترغیب می کردند به اینکه اگر چیزی می دانم و مطمئنم درست است، آن را به مردم بگویم.

چهار فردی که هادی اختری به عنوان قهرمانان محبوب من به آنها پرداخته: “میرزاحسن” کارگر ساختمانی ساده ای بوده که رفتار و سلوکش سخت در نویسنده کتاب تأثیر گذاشته. “شیخ عبدالله اختری” پدر نویسنده که روحانی بوده ولی همواره کار می کرده تا زندگی فقیرانه شان را بگرداند. نویسنده از پدر بسیار آموخته. “ملامحمود آهنگر” در سنندج لقب سعدی ثانی داشته. او از دین ارتزاق نمی کرده و در کنار کوره آهنگری به کار سخت اشتغال داشته.

هادی اختری می گوید، وقتی من چنین افرادی را دیدم، فهمیدم می شود هم ملا بود و هم فهمیده و هم چون دیگران که به نام دین نان می خورند نبود.

“رشید خداجو” یا کاک رشید فرد دیگری ست که در دهه ی سی شمسی در سر راه نویسنده قرار می گیرد و از لحاظ فکری در او تأثیر می گذارد.

نویسنده خاطرات و تجربه هایی که از کار با این چهار تن داشته را در این کتاب با زبانی بسیار ساده بیان کرده است.

اختری در مقدمه ی کتاب نوشته است: کتاب شرح رخدادهایی ست که از پنجاه سال پیش در شهر به خون خفته ی سنندج سرفراز یا دیگر شهرهای ایران آغاز شده و تا به امروز ادامه داشته…

او اضافه کرده که به تشویق دوستان قلم به دست گرفته و ادامه می دهد، همه ی ما در مقابل آنچه که در ماتمکده ای به نام ایران بر عزیزانمان می گذرد مسئولیم و باید آنچه در توان داریم در راه رهایی مردممان از کج اندیشی به کار گیریم و راه را برای برپایی نظامی مردمی و پویا هموار سازیم.

در پایان مراسم معرفی کتاب، هادی اختری به پرسش های حاضران پاسخ داد و کتاب خود را برای علاقمندان امضا کرد.

از آنجا که کتاب توسط خود نویسنده که برای اولین بار به چنین کاری اقدام می کرده، چاپ شده، متاسفانه صفحه ی مشخصات و اطلاعات ندارد و برای چاپ های بعدی نیاز به بازخوانی و تصحیح اشتباهات تایپی دارد.

کتاب “قهرمانان محبوب من” نوشته ی هادی اختری در ۵۳۳ صفحه به قیمت ۲۰ دلار در کتابفروشی سرای بامداد موجود است.