تورنتو امسال میزبان کنفرانس ایرانشناسی خواهد بود. هفتمین کنفرانس دوسالانه ایرانشناسی از ۳۱ جولای تا سوم آگوست در هتل پارک هایت تورنتو از سوی انجمن بین المللی برای مطالعات ایرانشناسی با ریاست دکتر محمد توکلی طرقی استاد دپارتمان مطالعات خاورمیانه ی دانشگاه تورنتو برگزار خواهد شد.



شهروند ۱۱۸۳

 

تورنتو امسال میزبان کنفرانس ایرانشناسی خواهد بود. هفتمین کنفرانس دوسالانه ایرانشناسی از ۳۱ جولای تا سوم آگوست در هتل پارک هایت تورنتو از سوی انجمن بین المللی برای مطالعات ایرانشناسی با ریاست دکتر محمد توکلی طرقی استاد دپارتمان مطالعات خاورمیانه ی دانشگاه تورنتو برگزار خواهد شد.

روز پنجشنبه ۱۹ جون در کنفرانس مطبوعاتی که در همین خصوص در سالن کانسیل چمبر شهرداری تورنتو برگزار شد، ابتدا دکتر توکلی درباره برگزاری این کنفرانس اطلاعاتی داد و از جمله گفت: دو سال پیش کنفرانس در لندن برگزار شد و پیش از اینکه در اروپا برگزار شود در آمریکا برگزار میشد ولی بعد از سپتامبر ۲۰۰۱ از آنجا که برای میهمانانی که از ایران می آیند و همینطور اروپاییان گرفتن روادید آمریکا مشکل شد، امسال تصمیم گرفته شد کنفرانس در کانادا برگزار شود که گرفتن روادید آن به مراتب راحت تر از آمریکا است، و همچنین به خاطر اینکه تعداد زیادی از کارشناسان از آمریکا در این کنفرانس شرکت می کنند به دلیل نزدیکی کانادا به آمریکا، این کشور برای برگزاری کنفرانس مناسب تر از اروپا تشخیص داده شد.

دکتر توکلی افزود: به این منظور حدود ۵۰۰ طرح به ما ارائه شد که از آن میان ۲۵۰ طرح انتخاب شد که ۲۰۰ طرح به زبان انگلیسی و ۵۰ طرح به زبان فارسی است. ۵ نشست متفاوت داریم که یکی از آنها به زبان فارسی خواهد بود. در کنار این نشست ها، فستیوال فیلم های فارسی داریم که بیشتر تمرکز روی نسل ایرانی است و اینکه چگونه افراد خودشان را بازسازی میکنند. یکی از این فیلم ها در مورد جراحی های بینی در ایران است و اینکه چرا در ایران بیش از همه جای دیگر دنیا جراحی بینی انجام میشود. فیلم دیگری داریم که یک ایرانی ـ اسرائیلی تهیه کرده به نام "بچه های تهرون" که درباره ۵۰۰ بچه ی یهودی ست که در دوران جنگ جهانی دوم به تهران فرستاده میشوند و در آنجا به مدرسه میروند و بعدها اینها به اسرائیل می روند و خیلی از بزرگان امروز اسرائیل از همین بچه های تهران هستند.

دکتر توکلی افزود: فرهنگ ایرانی همیشه جلوه جهانی و چند فرهنگی داشته و چون این کنفرانس ایرانشناسان از تمام جهان است، ما توجه خاصمان در کنفرانس روی جلوه های جهانی فرهنگ ایرانی ست و برای اینکه این را به بهترین شکل به نمایش بگذاریم کنسرت هزاره شاهنامه را در برنامه داریم.

دکتر توکلی ادامه داد: سال آینده، هزارمین سال اتمام سرایش شاهنامه توسط فردوسی ست و به جای اینکه ما شاهنامه را فقط به عنوان یک متن ایرانی ارائه کنیم، این را به زبان موسیقی که زبانی جهانی ست ارائه میکنیم.

او درباره ویژگی های این کنسرت گفت: این کنسرت تلفیقی از سنت و مدرنیته است و به همین منظور پیر و پیشکسوت سنت نقالی در ایران، مرشد ترابی، در کنار سمفونی مدرن سه گانه ی پارسی ساخته ی استاد بهزاد رنجبران که توسط ارکستر سمفونیک تورنتو اجرا خواهد شد، به هنرنمایی خواهد پرداخت. سنت ایرانی در کنار مدرنیته ایرانی با زبانی جهانی، جلوه ی خاصی به این کنسرت خواهد داد.   

در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی، بهزاد رنجبران، موسیقیدان بنام ایرانی ساکن نیویورک، از ویژگی های کنسرت پیش رو در تورنتو گفت و توضیحاتی داد.

از آنجا که شهروند با این هنرمند برجسته گفت وگویی اختصاصی انجام داده است، توضیحات کامل ایشان را هفته ی آینده در شهروند خواهید خواند و با این هنرمند شناخته شده در جامعه ی غیرایرانی آمریکا، بیشتر آشنا خواهید شد.