شهروند آرش عزیزی: جان برد، وزیر امور خارجه‌ی کانادا، در دیدار با سفیران کشورهای ۵+۱ در آستانه‌ی مذاکرات هسته‌ای آن‌ها با ایران خواهان سخت‌گیری با این کشور در مورد تحریم‌های اقتصادی شد.

به گزارش گلوب اند میل از اتاوا، برد چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته با سفرای کشورهای ۱+۵ (یعنی پنج کشور شورای امنیت سازمان ملل به اضافه‌ی آلمان) دیدار کرد و پیغامی ساده برای آن‌ها داشت: تا وقتی ایران دست از سلاح‌های هسته‌ای نکشیده، تحریم‌های اقتصادی را شل نکنید.

این درست چند روز پیش از مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ بود که این هفته در مسکو، پایتخت روسیه، در جریان است.

چنین هشدار دادنی از سوی کانادا به ۱+۵ اقدامی غیرمنتظره تلقی می‌شود. دولت محافظه‌کار استفن هارپر در کانادا توسط بسیاری، از جمله خودش، به عنوان پر و پاقرص‌ترین حامی دولت راست‌گرای کنونی در اسرائیل و دارای سخت‌ترین موضع علیه ایران دانسته می‌شود. هارپر پیش از این ایران را بزرگترین تهدید برای صلح جهان دانسته بود.

به نظر می‌رسید برد در این دیدار اخیر نیز نگرانی‌های قبلا اعلام‌شده‌ی اسرائیلی‌ها را تکرار می‌کرد.

جان برد نقش دیپلماتیک فعالی با ۱+۵ داشته است و مرتبا با رئیس سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا، کاترین اشتون، که از نزدیک درگیر این مذاکرات است، تماس تلفنی دارد. جلسه‌ی روز چهارشنبه شامل چندین نفر از دیپلمات‌های کشورهای ۱+۵ بود اما دیوید جاکوبسون، سفیر آمریکا در اتاوا، به علت سفر حضور نداشت.

مذاکرات مسکو، که هنگام زیر چاپ رفتن شهروند، در حال سپری شدن هستند قرار است ایران را قانع به کنار گذاشتن ساخت سلاح‌های هسته‌ای کنند. ایران می‌گوید برنامه‌اش تنها غیرنظامی است اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید نشانه‌هایی سراغ دارد که ایران مخفیانه قدم‌هایی به سمت ظرفیت تسلیحاتی برداشته. ایران این گفته‌های آژانس را سیاسی و غیرواقعی می‌داند.

اما این‌که ایران باید چه قدر کوتاه بیاید تا به معامله برسد دقیقا معلوم نیست. هدف اعلام‌شده‌ی آمریکا دور نگاه داشتن بمب از ایران است، اما اسرائیل می‌خواهد هرگونه فعالیت غنی‌سازی هسته‌ای در این کشور متوقف شود، خواسته‌ای که احتمال پذیرفتن آن توسط ایران تقریبا صفر دانسته می‌شود. اتحادیه‌ی اروپا همواره گفته حق فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز را برای ایران قائل است.

تریتا پارسی، رئیس نایاک (شورای ملی ایران و آمریکا)، که اخیرا کتابی در مورد دیپلماسی اوباما با ایران به نام “یک دور تاس”منتشر کرده است، از جمله کارشناسانی است که به رسانه‌ها گفته این خواسته‌ی اسرائیل را “به شدت غیرواقع‌گرایانه” می‌داند.

پارسی گفته خواسته‌های این چنینی قابلیت چانه‌زنی و مذاکره را از ۵+۱ می‌گیرد. او،‌ که توسط بعضی ناظران به موضع نرم در مورد دولت ایران متهم شده است، در کتاب خود عموما از مواضع دولت اوباما در این باره پشتیبانی می‌کند.