با حکم دادگاه عالی بریتیش کلمبیا

شهروند آرش عزیزی: اتانازی،‌ خودکشی با کمک پزشک، تا یک قدمی قانونی شدن در کانادا پیش رفته است.

به گزارش گلوب اند میل از ونکوور، دادگاه عالی بریتیش کلمبیا هفته‌ی گذشته اعلام کرد ممنوعیت اتانازی در کانادا (که جزئی از قانون جزایی این کشور است) مخالف قانون اساسی است و به پارلمان یک سال فرصت داد تا قانون جدیدی در این زمینه تصویب کند.

گلوریا تیلور، زنی که خواهان اتانازی شده بود، بالاخره پیروز شد

قاضی لین اسمیت در ارائه حکم دادگاه تاکید کرد که آن بخش‌هایی از قانون جزایی که اتانازی را ممنوع می‌کنند هم ناقض حقوق برابری افراد به شدت بیمار هستند و هم ناقض آزادی اقوامی که به آن‌ها کمک می‌کنند.

این گلوریا تیلور، زنی ۶۴ ساله که از بیماری لو گریگ رنج می‌برد، بود که قوانین دولتی را در غربی‌ترین استان کشور به چالش کشید. او اکنون به حکم دادگاه اجازه‌ی خاص دارد که هر زمانی خواست عمل اتانازی را انجام دهد (قانون ممنوعیت اتانازی فعلا معلق است).

تیلور دوشنبه‌ی این هفته برای اولین بار از زمان تصمیم دادگاه در کنفرانسی خبری در مرکز شهر ونکوور حاضر شد و ضمن تقدیر از تصمیم دادگاه گفت فعلا نمی‌داند که چه زمانی تصمیم به اجرای اتانازی را می‌گیرد. او افزود که در حال حاضر “روز به روز”زندگی می‌کند و “فعلا آماده‌ی زندگی است” و امیدوار است تا مدتی طولانی چنین باشد.

او دیگر نمی‌تواند پیاده‌روی کند یا با نوه‌ی محبوبش همراه شود، از طریق سرم غذا می‌خورد و به زودی قابلیت خود برای صحبت کردن را نیز از دست می‌دهد، اما می‌گوید بدتر از همه کمک گرفتن برای رفتن به دستشویی است که او را آزار می‌دهد.

این چالش قضایی از آوریل ۲۰۱۱ شروع شد که “انجمن آزادی‌های مدنی بریتیش کلمبیا” از طرف تیلور به دادگاه رفت.

دولت فدرال گفت هنوز دارد حکم ۳۹۵ صفحه‌ای دادگاه را بررسی می‌کند. اتاوا تا روز ۱۶ ژوئیه حق تقاضای تجدیدنظر دارد. مخالفان قانونی شدن اتانازی از دولت خواسته‌اند به سرعت دست به این کار بزند و کارشناسان حقوقی می‌گویند دولت هارپر به احتمال قریب به یقین تقاضای تجدیدنظر خواهد کرد.

حکم دادگاه عالی بی سی پس از پرونده‌ی سال ۱۹۹۳ سو رودریگز در دادگاه عالی کانادا می‌آید. خانم رودریگز، که او هم از بیماری لو گریگ رنج می‌برد، با نتیجه‌ی ۵ به ۴ شکست خورد و اجازه‌ی اتانازی نیافت. او البته بعدا به طور غیرقانونی اتانازی مرتکب شد و هرگز معلوم نشد چه پزشکی به او کمک کرده است.

تیلور در کنفرانس روز دوشنبه از رودریگز یاد کرد و خود را دنباله‌ روی راه او دانست.