ترجمه‌: حمید پرنیان

تارا گرامی، بازیگر ایرانی-کانادایی ۲۴ساله از نمایش تک‌نفره‌ی «محمود» (که قرار است روی صحنه‌ی جشنواره‌ی تابستانی حاشیه‌ی تورنتو و نیویورک برود) می‌گوید، «وقتی در دانشگاه تورنتو بودم و تئاتر می‌خواندم، این پروژه را شروع کردم».

«از ما خواسته بودند تا یک مونولوگ ده‌دقیقه‌ای بنویسیم. وقتی سوار تاکسی شدم، هم‌چنان داشتم به موضوع امتحان‌مان فکر می‌کردم. راننده، مرد ایرانی‌ای بود که در ایران مهندسی خوانده بود، و طبیعتا با هم گفتگویی داشتیم که هم‌چنان با من ماند. روز بعد کمی نوار مشکیِ برق برداشتم و یک سبیل درست کردم و چسباندم‌اش رو صورت‌ام، لهجه‌ام را ایرانی کردم و این‌گونه بود که شخصیت محمود ایجاد شد».

 

وقتی به قد و قواره و بدن لاغر و حالت‌های دخترانه‌ی تارا نگاه می‌کنی، دشوار می‌شود که فکر کنی او قادر باشد نقش یک راننده ‌تاکسی ایرانی میان‌سال را بازی کند، اما تارا این شخصیت را در اولین نمایش‌اش با موفقیت انجام می‌دهد.

این بازیگر جوان، بعد از آن‌که «محمود» را در دو کارگاه نمایشی اجرا کرد، توانست که حمایت مالی و فکری جامعه‌ی ایرانیان کانادا را برای این نمایش تک‌نفره‌اش در تئاتر تاراگون (می ماه ۲۰۱۱) کسب کند.

تارا گرامی بازیگر نقش محمود

تارا گرامی وقتی درباره‌ی اولین اجرای‌اش حرف می‌زد، چهره‌اش شاد می‌شد و نمی‌توانست لبخند بزرگِ روی صورت‌اش را بپوشاند؛ «ما خیلی خیلی خوش‌شانس بودیم. خبر نمایش توی جامعه‌ی ایرانی پیچید و تمام  بلیت های آخرین اجرا‌مون به فروش رفت».

گرامی وقتی دید این همه استقبال شده، سه اجرای دیگر هم یک ماه بعدش و در نمایش‌خانه‌ای دیگر روی صحنه برد، که آن‌ها هم مورد استقبال قرار گرفتند.

گرامی قبول دارد که این موفقیت‌ها درهای زیادی را به روی‌اش باز کرد: «چند ماه بعد از «محمود» من روی چند پروژه‌ی دیگر کار می‌کردم و با آدم‌هایی مواجه می‌شدم که نمایش را دیده بودند و می‌خواستند با من کار کنند. محمود برای من مثل یه تخته‌پرش بود».

در حالی که نمایش محمود حمایت گسترده‌ی جامعه‌ی ایرانی را به خود جلب کرد، از سوی یکی از نخبگان هالیوود هم مورد ستایش قرار گرفت.

گرامی توضیح می‌دهد «شوک بزرگی بود، اجرا تمام شده بود و من تعظیم کرده بودم و وقتی نور سالن آمد وودی هارلسون را دیدم که لای جمعیت است و دارد کف می‌زند. شب بعد دوباره وقتی سرم را از تعظیم بلند کردم او را به‌همراه آدم‌های دیگری دیدم که آمده بودند و نمایش را دیده بودند».

وودی هارلسون، بازیگر و کارگردان و نمایشنامه‌نویسی که نامزد اسکار شده است، از اجرای گرامی به هیجان آمده بود و آن را «خیره‌کننده و قوی» توصیف کرد.

در واقع هارلسون آن‌قدر تحت تاثیر قرار گرفت که در مصاحبه‌ای (اپریل ۲۰۱۱) به نمایش محمود اشاره کرد و آن را یکی از برجسته‌ترین نمایش‌های تئاتر تورنتو نامید، و آن را در ردیف نمایش‌هایی مانند بریمور (با بازی کریستوفر پلامر) دانست.

گرامی پارسال هم سخت سرش شلوغ بود؛ وی نقش یک دختر افغان را در «بیمارستان جنگی» بازی کرد. این نمایش تلویزیونی محصول کانادا و انگلستان است و ماجرای یک تیم پزشکی در افغانستان را بازگو می‌کند.

گرامی بعد از تلویزیون به تئاتر تجربی بازمی‌گردد و در نمایش «خرگوش سفید خرگوش قرمز» (اثر نسیم سلیمان‌پور) بازی می‌کند.

گرامی، که به کودک درون‌اش اجازه‌ی بروز می‌دهد، در «دستفروش مسافر و چمدان جادوییِ امیال‌اش» نقش بچه‌های حلبی‌آباد را بازی می‌کند. این نمایش مورد توجه‌ بسیارِ مخاطب جوان قرار می‌گیرد و بهترین نمایش جشنواره می‌شود.

گرامی در پاییز با تیم پاندمیک تیاتر کار کرد و نقش کوچکی در «کشتار در آزینگتن» را بازی کرد؛ این نمایش مخاطبان را وادار می‌کرد تا از اتاقی به اتاق دیگر بروند تا شاهد عکس‌هایی باشند که به موضوعات خشونت و حسادت و میل مربوط است.

گرامی به‌تازگی نمایش «اتوگدن» را تمام کرده؛ این نمایش، شعری علمی ـ تخیلی و آخرتی است درباره‌ی سرشار شدن جهان از ماشین، و گرامی می‌بایست مثل بازیگران سیرک، مدام روی صحنه از این ور به آن ور رود.

تجربه‌کردن تلویزیون و تئاتر تجربی و کار کودک برای بازیگران کارآزموده هم دلهره‌آور است، اما علاقه‌ی دیوانه‌وار گرامی به تئاتر وی را آماده‌ی هرگونه چالشی می‌کند.

گرامی، در نمایش محمود، از نقش یک مرد ایرانی میان‌سال که هنوز درگیر گذشته است به دختری نوجوان می‌رسد که اسیر سبک موی فرهنگ و مسایل هویتی است، و بعد به یک همجنسگرای زرق و برق دار که در مکان‌های نامناسبی دنبال عشق می‌گردد.

گرامی در ایجاد شخصیت‌ها، کمیکی مناسب و رویکردی گستاخانه دارد و این شخصیت‌های متفاوت را در یک داستان هیجان‌انگیز و به‌روز دور هم گرد می‌آورد و پس‌زمینه‌ی این داستان، انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۰۹ ایران است.

حالا، بعد از یک سال، محمود برگشته است.

وقتی از تارا می‌پرسم آیا انتظار داشت که این نمایش بعد از یک سال دوباره روی صحنه بیاید، گفت «از همان اجرای اول احساس کردم که محمود روی مردم تاثیر گذاشته و به این شخصیت دارند واکنش نشان می‌دهند. محمود خیلی دوست‌داشتنی بود و مردم نمی‌توانستند جلوی خودشان را بگیرند تا واکنشی نشان ندهند».

محمود، این تابستان، بخشی از جشنواره‌ی حاشیه‌ی تورنتو و هم‌چنین نیویورک خواهد بود. این نمایش تک‌نفره در تورنتو در «Tarragon Theatre Extra Space» هفت اجرا خواهد داشت که از ۴ جولای شروع می‌شود و ۱۴ جولای آخرین اجرای‌اش خواهد بود.

در حالی که جشنواره‌ی حاشیه‌ی تورنتو نمایش‌ها را به‌ وسیله‌ی قرعه انتخاب می‌کند، اما نمایش‌ها در جشنواره‌ی بین‌المللی حاشیه نیویورک را داورها انتخاب می‌کنند. محمود اولین اجرای خودش را در آگوست در جشنواره‌ی نیویورک خواهد داشت.

گرامی تایید می‌کند که انتخاب‌شدن برای جشنواره‌ی حاشیه‌ی نیویورک خودش یک مساله‌ی مهمی است «فقط دوازده تا نمایش بین‌المللی هست، و ما یکی از دو نمایش برگزیده از کانادا هستیم. این افتخار بزرگی است».

از آن‌جا که نمایش محمود مورد استقبال فراوان قرار گرفته، گرامی و گروه‌اش مشغول جمع‌کردن بودجه‌ی لازم برای تولید کارشان هستند.

وی توضیح می‌دهد «الان ما مجبوریم که یک حساب ایندیگوگو داشته باشیم. یک سکوی آنلاین است که به هنرمندان کمک می‌کند تا برای کارشان بودجه جمع کنند».

«برای این‌که مردم را تشویق کنیم تا به ما کمک مالی کنند سعی کرده‌ایم در ازای کمکی که می‌کنند پوسترهای امضا شده به آن‌ها بدهیم و هم‌چنین مقدار پولی که جمع‌شده را مدام به‌روز کنیم تا مردم میزان کمک‌ها را ببینند. پایان مهلت ما در جولای است و واقعا امیدواریم که به هدف‌مان (۶۵۰۰دلار) برسیم».

گرامی و گروه‌اش هم‌اکنون مقداری از آن هدف‌شان دور هستند و برای هزینه‌های نمایش‌شان از قبیل هزینه‌ی درخواست ویزا و هزینه‌ی جشنواره و تبلیغات و هزینه‌ی سفر مشکل دارند. هرچند تارا گرامی اجازه نمی‌دهد که مشکلات مالی سدی سر راه‌اش ایجاد کند و حتی راسخ‌تر از قبل می‌خواهد محمود را این تابستان روی صحنه بیاورد.

«من واقعا هیجان‌زده هستم که نمایش محمود را با مخاطبان تورنتو و نیویورک آشنا کنم. می‌دانم که این نمایش با مخاطبان این شهرها ارتباط برقرار خواهد کرد چون فقط داستان تورنتو یا یک ایرانی کانادایی نیست، بل این نمایش ترجمان زندگی هرکسی است که سابقه‌ی مهاجرتی دارد و در کلان‌شهرها زندگی می‌کند و مشکلات خود را دارد».

برای خواندن اصل مصاحبه درباره‌ی نمایش محمود به این‌جا سر بزنید:

https://shahrvand.com/archives/12991

برای بررسی زمان اجرا و گرفتن اطلاعات بیش‌تر درباره‌ی نمایش محمود این‌جا را نگاه کنید:

www.mahmoudtaxi.com

برای کمک مالی به نمایش محمود جهت رسیدن به جشنواره‌ی حاشیه‌ی نیویورک به این‌جا سر بزنید:

http://www.indiegogo.com/mahmoud

فیس‌بوک نمایش محمود هم این‌جاست:

http://www.facebook.com/mahmoudplay

و اگر می‌خواهید نمایش محمود را روی توئیتر دنبال کنید:

 @MahmoudPlay