تغذیه و بهداشت خانواده

پژوهشگران دانشگاهی در فلوریدا گزارش می کنند که عصاره هندوانه که حاوی مقدار زیادی از اسیدهای امینه سیترولین و آرجنین است بهترین داروی پایین آوردن فشار خون بوده و برعکس داروهای شیمیایی هیچگونه عوارض جانبی ندارد.

نتایج بررسی این دسته از دانشمندان که در ژورنال فشار خون چاپ شده نشان می دهد که اثر عصاره هندوانه بر روی عارضه فشار خون سریع بوده و به وضوح می تواند از بروز عوارض بالا بودن فشار خون مانند سکته های قلبی و مغزی جلوگیری کند. آب هندوانه حاوی مقداری از این  دو اسید امینه می باشد ولی عصاره آن دارای مقدار بیشتری از این مواد ضروری می باشد و تأثیر آن واضح تر خواهد بود. اگر این بررسی جالب ادامه یابد و دانشمندان بتوانند از عصاره هندوانه داروی موثر فشار خون را که عوارض جانبی نداشته باشد به بازار عرضه کنند، هر ساله در دنیا میلیونها نفر به علت فشار خون بالا و عوارض آن جانشان را از دست نمی دهند.

تابستان بسیار گرمی را پیش بینی می کنند

فقط در آمریکا هر ساله هزاران نفر به علت گرمازدگی و عوارض آن جانشان را از دست می دهند. برای پیشگیری از بروز گرمازدگی نکاتی پیشنهاد می شود که دانستن آنها ضروریست.

ـ هرگز کودکان و افراد مسن و آنهایی را که به بیماری های مزمن دچار هستند در اتومبیل های خود تنها نگذارید چون گرما زدگی با سرعتی غیرقابل پیش بینی بروز می کند و در مدت بسیار کوتاهی شخص را از بین می برد.

ـ از خوردن غذاهای سنگین و گرم دوری کنید. بهتر است به جای ۳ وعده غذای اصلی در روزهای گرم ۵ وعده غذای سبک مصرف کنید.

ـ در پوشیدن لباس در روزهای گرم دقت نمایید. هر قدر لباس ها سبک تر و روشن تر باشند بدن بهتر می تواند گرما را تحمل کند.

ـ اگر مجبور هستید در بیرون از خانه کار کنید بهتر است هر چند ساعت یکبار کار خود را متوقف کرده و با نوشیدن آب و استراحت در جایی خنک از بروز گرما زدگی جلوگیری کنید.

ـ مصرف مداوم آب (حداقل دو لیتر در روز) یکی از لازمه های سالم ماندن، مخصوصاً در روزهای گرم تابستانی است.

ـ افرادی را که تنها هستند، مخصوصاً بزرگسالانی که به بیماری های مزمن دچار می باشند تنها نگذارید زیرا آمار نشان می دهد که آنها به سرعت دچار گرمازدگی شده و جانشان را از دست می دهند.

ـ در روزهای گرم اگر وسیله خنک کننده در منزل ندارید به مراکز سربسته عمومی و فروشگاه ها بروید تا دچار مشکل گرمازدگی نشوید.

ـ در روزهای گرم تابستانی اگر وسایل خنک کننده در منزل ندارید از پختن غذا و بالاتر بردن درجه حرارت منزل دوری کنید، زیرا بوضوح مزید بر علت شده بروز گرمازدگی را سرعت می دهد.

ـ به محض مشاهده ی علائم گرمازدگی فوراً با مراکز پزشکی نزدیک محل خود تماس بگیرد.

علائم گرمازدگی:

ـ پوست خشک و قرمزرنگ همراه با افزایش گرمای بدن

ـ تپش سریع قلب

ـ سردرد

ـ سرگیجه

ـ تهوع

ـ سردرگمی و فراموشی

ـ بیهوشی و مرگ ناگهانی

بیشتر از ۱۰ هزار نوع میکرب در بدن انسان وجود دارد

انستیتو ملی بهداشت آمریکا، نتایج بررسی محققان ۸۰ مرکز تحقیقات پزشکی دانشگاه های معتبر دنیا را که در مورد انواع میکروب های موجود در بدن انسان با هم همکاری داشته اند، انتشار داده که دنیای دیگری را در زمینه ی نقش میکرب های مختلف و عوامل مربوط به آنها معرفی می کند. این یافته ها بی شک موجب انقلابی بی سابقه در زمینه ی پزشکی خواهد شد. این گروه بزرگ و سرشناس دنیای پزشکی تصور آن را نمی کردند که با چنین نتیجه ی باورنکردنی مواجه شوند و هزاران نوع باکتری و میکرب های مفید برای سلامتی بدن را شناسایی کنند. این دسته از موجودات ذره بینی که در داخل بدن و پوست انسان وجود دارند، در ضمن می توانند در بروز و پیشرفت بسیاری از بیماری های مزمن مانند التهاب بدن و عوارض دستگاه گوارش نقش داشته باشند. در این بررسی بسیار جالب و طولانی تعداد ۲۴۳ نفر از افراد سالم تحت بررسی قرار گرفته و از قسمت های مختلف پوست بدن آنها و همچنین از دهان و بینی و گلو و غیره نمونه برداری شده و DNA باکتری های موجود در بدن را به دقت بررسی کرده اند. جالب اینکه این دسته از دانشمندان محاسبه کرده اند که ۳درصد وزن بدن انسان ها را میکرب ها و باکتری های مختلف تشکیل می دهند. به عبارت دیگر در بدن یک فرد بالغ سالم حدود چند پاند میکرب های مختلف وجود دارند که در کنار حدود ۲۲ هزار ژن موجود در بدن تقریبا هفت میلیون ژن مخصوص میکرب ها را در بدن اضافه می کنند که تغییرات چشمگیری در زندگی انسان به وجود می آورد و مطالعه ی هر یک از آنها به زمان طولانی نیاز است.

این میکرب های خوش خیم یا مفید در کنار میکرب های زیانبار به گونه ای در کنار همدیگر زندگی کرده و فعالیت دارند که تصورش مقدور نیست. در موقع بروز بیماری های عفونی و مصرف آنتی بیوتیک های مختلف تغییرات و پیچیدگی های زیادی در عملکرد بسیاری از آنها در بدن به وجود می آید و آن دسته ای که در پوست بدن زندگی می کنند با وجود شستشو و مصرف مواد ضد عفونی بی شک به تکثیر و زندگی خود ادامه می دهند. به طور کلی اگر در بدن یک شخص سالم حدود ۱۰ هزار نوع میکرب وجود داشته باشد و به ظاهر مشکلی را به وجود نیاورد نشانگر این است که نوعی توازن در بین آنها برقرار گردیده و تا بدن از نظر سیستم ایمنی قوی و سالم است ضرری به آن وارد نمی شود.

پاسخ به سئوال خوانندگان شهروند

در دو شماره ی قبل خبری درباره ی نقش ویتامین K در پیشگیری و کنترل بیماری پارکینسون را به اطلاع خوانندگان عزیز رساندیم. یکی از خوانندگان پرسیده اند که در چه غذاهایی ویتامین  K وجود دارد؟

در اینجا به اختصار اسامی غذاهایی که مقدار قابل ملاحظه ای ویتامین K دارند را می آوریم:

ـ تقریبا تمام سبزیجات سبز تیره رنگ حاوی مقدار زیادی ویتامین K هستند که مهمترین آنها عبارتند از اسفناج و کلم ها، کاهو، براکلی، پیازچه، کلم بروکسل (دکمه ای)، مارچوبه، خیار، فلفل سبز و قرمز. در ضمن آلو نیز حاوی مقدار زیادی ویتامین K است.

در اینجا باید تأکید کنیم که مصرف بی بندوبار ویتامین K در بعضی از افراد که ناهنجاری های خونی مانند عارضه ی لخته شدن خون دارند و یا به علت بیماری های قلبی و غیره داروهای رقیق کننده ی خون مصرف می کنند نباید در خوردن غذاهایی که حاوی مقدار زیادی ویتامین K است، زیاده روی کنند. قرص های ویتامین K به هیچ عنوان بدون مشورت پزشک نباید مصرف شود چون خطرات غیرقابل جبرانی را برای آنهایی که دچار ناهنجاری های خونی هستند، به وجود می آورد.

بهتر است باور کنید

در آمریکای شمالی یک نفر از هر پنج نفر به بیماری روده حساس (IBS) دچار است که با استرس و اضطراب و نگرانی رابطه ی مستقیم دارد. خانم ها سه برابر مردان به آن دچار می شوند و این عارضه در موقع پریود زنان بیشتر شدت می یابد. این بیماری در نوجوانان و افراد مسن تر از ۵۰ سال کمتر دیده می شود. رعایت رژیم غذایی مخصوص و دوری از استرس بهترین داروی این بیماری است.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com