قدم دوم: شناخت نیازها

پس از حاصل شدن آمادگی ذهنی برای خرید خانه، قدم بعدی شناخت دقیق نیازها و تعیین اولویت ها و انتظارات در خصوص مشخصات فیزیکی و منطقه ای خانه به گونه ای است که بتواند حداقل احتیاجات منطقی افراد خانواده  را به دور از زیاده طلبی ها، چشم هم چشمی ها و رقابت های ناسالم برآورده نماید. در این مرحله تشخیص نیازها از خواست ها، فوق العاده مهم است و هرگونه اشتباه در تشخیص و محاسبه، می تواند مسائل و مشکلات گوناگون و متعددی را به بار آورد.

 

گفتنی است که خواست های انسانها در فراخنای آرزوهای آنان قرار دارد و به همین جهت بی انتها و نامحدود هستند؛ در صورتی که نیازهای آنان در عرصه ی ضرورت ها معنی می شوند و در طول هر برهه درون محدوده خاصی قرار دارند. در جریان برآورده سازی نیازهای زمان حاضر است که بخشی از آرزوهای انسان به نیازهای جدید او تبدیل می شوند و تلاش انسان در رهگذر تحقق همین نیازهای تازه شونده و تغییر یابنده است که پیشرفت مادی و معنوی او را رقم می زند.

تعیین نیازها، اولویت ها و انتظارات خانواده در خصوص خانه ی مناسب،  حول دو محور مشخصات فیزیکی و کیفی خانه از یک طرف، و مشخصات منطقه ای و محله ای آن از طرف دیگر صورت می گیرد. این مشخصات برای هر خانواده متفاوت هستند. اینکه خانواده در چه مرحله ای از شکل گیری و رشد خود قرار دارد، برنامه های حال و آینده آن چیست، انتظار چه تحولاتی را در کدام عرصه ها و در چه زمان هایی دارد، ترکیب سنی و جنسی اعضای آن چگونه است، برای چه مدتی می خواهد در آن خانه زندگی کند، کدام شیوه و سبک و سیاق زندگی را ترجیح می دهد، محل کار اعضای درآمدزای آن در کجا قرار دارد و موضوعات و مطالب حاشیه ای دیگر تعیین کننده نیازهای خانواده حول دو موضوع  فوق می باشند.

خانواده در جریان این بررسی به سئوالاتی از این دست پاسخ می دهد که چه نوع خانه ای در کدام شهر و کدام محله برایش مناسبتر است؛ به چند اتاق خواب و چند سرویس بهداشتی احتیاج دارد؛ مساحط قابل زیست خانه در چه حدود باشد؛ زمین آن چه مساحتی داشته باشد؛ نمای بیرون و نقشه درون و دکوراسیون ثابت آن چگونه باشد؛ زیرزمین آن دارای چه مشخصاتی باشد؛ سیستم گرمایشی و سرمایشی آن از چه نوع باشد؛ سیستم آبرسانی و دفع فاضلاب آن چگونه باشد؛ دارای چه امکانات آسایشی و تفریحی باشد؛ نسبت به مراکز آموزشی، پزشکی، آتش نشانی، پلیسی، تجاری، اداری، تفریحی و عبادی در چه موقعیتی قرار گرفته باشد؛ دسترسی آن به امکانات جاده ای و سیستم حمل و نقل عمومی چگونه باشد؛ از چه استاندارد های ساخت، نگهداری، و ایمنی برخوردار باشد و بلاخره چه سن و سالی داشته باشد.

پاسخ به سئوالات فوق باید روشن، دقیق و مهمتر از همه بر پایه ی واقعیت های ملموس زندگی، و با در نظر گرفتن وضعیت خانواده در حال حاضر و آینده نزدیک داده شود. این موضوع را که نیازها و امکانات در آینده نسبتا دور چه خواهند بود باید به آینده سپرد؛ چرا که در بیشتر مواقع بعید به نظر می رسد خانه ای را که انسان می خرد خرید اول و آخر او باشد. اگر خریدار در این مرحله دچار اشتباه شود یا نتواند خواسته های خود را از نیازهای واقعی اش به درستی تفکیک کند، و بر اساس آنچه که می خواهد و نه آنچه که نیاز دارد تصمیم بگیرد، خود را در معرض مسائل و مشکلاتی قرار می دهد که می توانند زندگی پس از خرید خانه را به کام او تلخ نمایند.

دنباله این مطلب را در شماره آینده مطالعه فرمائید.

* آروین آریافر دارای دکتری در رشته اقتصاد،  کارشناس ارشد بازار املاک و عضو رسمی انجمن مشاوران املاک انتاریو و کانادا است.

ArvinAryafar@gmail.com